/fotboll/osk/forum/9852.aspx/fotboll/osk/forum/9852.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro # brorzan
2005-12-31 16:10
Från Anrells årssammanfattning:

ÅRETS VÅTA DRÖM
“Om jag var ett klädes-plagg skulle jag varit kalsongerna till Erkan Zengin.”
Petter Furuseth Olsen, Hammarby, på sin blogg.

Öhm? Okej...
Örebro gurka
2005-12-31 16:08
Har tagit på mig min ÖSK-tröja och satt mig i favorit fåtöljen och hoppas på ett gott nytt år.

ETT GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!
Örebro Grixx
2005-12-31 15:34
Gott Nytt alla Örebroare!!!

Det blir tufft men 2006 går vi UPP!!!!
AIK Saywee
2005-12-31 14:42
Jag önskar er ALLA ett riktigt Gott Nytt År!

Tror och hoppas att det blir svartvitt :-)
Örebro *Korpen*
2005-12-31 14:13
Någon som har läst Anrells floskeltopp?

Kan passa på att önska Er alla ett underbart svartvitt nytt år
Örebro Kronblom
2005-12-31 14:04
GOTT NYTT ÅR ALLA ÖSK-ARE!!!!!!!!!!!!!
Hoppas 2006 blir året när ÖSK åter blir Allsvenskt!
Trelleborg ahlstrand
2005-12-31 13:32
TFF erbjuder Kjäll kontrakt, se länk.
Helsingborg sören
2005-12-31 10:49
Gott Nytt Fotbolls År önskar Raggeline.
Örebro ÖSK-Boldt
2005-12-31 09:19
Oavsett gnäll och klubbtillhörighet så vill jag önska alla ett riktigt gott nytt år.

ÖSK kommer igen , för nu skall vi se framåt. En riktning som vi kan påverka.

Ses nästa år!
AIK Saywee
2005-12-31 09:13
Jo, ALLT som rör fotboll!

Ekonomi, seriesystem, bortaarenor, laguppställningar, matchresultat, träningar, elitlicens, styrelser, domare, bolagisering, skadeläget, konstgräs, värvningar etc etc etc.
IFK Norrköping hoola
2005-12-31 08:18
diskuteras det aldrig fotboll här inne?
Örebro Tomten (Hela Sverige Skrattar!)
2005-12-31 02:50
"må" // bäst krönika någonsin!
AIK Saywee
2005-12-30 19:21
Dagens gnell tilldelas davenn :-)
Degerfors davenn
2005-12-30 19:17
HÄR GNÄLLS DET SOM ALDRIG FÖRR!!!... VEM BETALAR FÖR PFO???.... LYCKA TILL.... NI LEKER NOG HEM SERIEN -06!!
AIK Saywee
2005-12-30 18:46
Problemet är nog helt enkelt Lagrell (rimmar dessutom på gnell) som av någon anledning är inne på 14:e året som ...
AIK Knodde
2005-12-30 18:28
Djurgårdentillsjagdör // J-södra spelade div2 denna säsongen och omfattades inte av samma regler som lagen i Superettan och Allsvenskan, därav slapp de straff.
AIK Knodde
2005-12-30 18:23
Ämne: Lagrells gummimåttba....Farsen fortsätter//
Du kan vara trygg med att ni inte är ensama om att se godtyckligheten hos SvFF, tyvärr gör ni samma misstag som de flesta och hävdar att det från förbundshåll förekommer systematiska orättvisor mot småklubbar, på samma sätt hävdar många supportrar till storstadsklubbar att förbundet motarbetar dem.
Problemet är att reglerna lämnar för mycket utrymme för tolkningar vilket leder till godtycklighet, och då blandar gärna förbundet in sina känslor och sin egen trovärdighet i det hela.

Felet som man som supporter gör är att man lägger på minnet alla gånger det gått emot för ens eget lag, och jämför med när det går vägen för något annat lag.
Eftersom alla enskilda fall bedöms från fall till fall och inte enligt någon generell praxis så kommer sådana jämförelser alltid att kunna användas för att föra fram åsikter om konspirationer, men de kommer aldrig att hålla eftersom att det är lika lätt att rota fram fall som bevisar motsatsen.

Ska vi supportrar slåss för något så är det för ett mindre godtyckligt regelsystem och en mer generell och konsekvent bedömning av de olika fallen.
Djurgården Djurgårdentillsjagdör
2005-12-30 18:23
Lagrells gummimåttband var ju lite småkul//

Men att alla storstadslag får fördelar är åt helvete fel DIF dömdes till 190000 kr i böter för planpitchning och tårgas som kom från en allmän läktare och ingen vet vilken klubbtillhörighet killen som kastade hade.
Medan J-södra gör en planpitchning och inte får en jävla krona i böter.

11-10
DIF
AIK Saywee
2005-12-30 17:39
Klas//
Du är den andre vise mannen, en av de tre!

Återkommer kanske snart med vem den tredje är.
AIK Hellberg_C
2005-12-30 16:43
Till skillnad från majoriteten som skriver på detta forum är
"Klas ÖSK" en mycket vis man. Läs hans inlägg och begrunda dem.
Örebro Farsen fortsätter
2005-12-30 16:28
Lagrells gummimåttband är det bästa jag läst på länge.. men den gör mig också förbannad.. är det bara vi Örebroare som der detta gummimåttband? Ring Janne Josefsson någon!!!
Örebro wregelius
2005-12-30 15:35
Gäsp!! då har man sovit en stund,gäller att ladda batterierna till nyår,hade en konstig dröm.
det nya bolagiserade ÖSK köpte in en forward,en mittfältare och en back.Alla i landslagsklass.
kan ha varit en dröm eller ett ryckte på stan,nä nu häller jag upp en gjogg.
Skål o gott nytt år alla ösk:are.
Helsingborg Lelleplong
2005-12-30 14:58
Klas ÖSK: Mycket bra skrivet.
Örebro Aspen
2005-12-30 13:47
Om gnäll//
Är det inte så att argument som en del tycker är tråkiga, svåra att förstå eller man inte delar ofta kallas gnäll.
Det gäller både våra supporter-kusiner i andra klubbar och supporter-bröder i ÖSK. Internt har vi "Walker" - nämner man denna bokstavskombination är det en speciell sekt som ropar gnäll direkt. (får se om det stämmer).
Örebro Klas ÖSK
2005-12-30 12:27
Angående gnäll:
Hur många tror seriöst att det inte skulle vara fortsatt snack och kritik ett år senare i göteborgsled om klubben flyttas ned pga skattehärvan? Jag tror inte för ett ögonblick att göteborgare eller några andra skulle svälja något de uppfattar som en stor orättvisa mot sitt lag och bara sitta tysta. Det är lätt att som (ännu) icke drabbad komma hit och gnälla om att det gnälls men jag tror inte läget varit annorlunda om rollerna vore ombytta. En tvångsdegradering på skakiga grunder sätter ett djupt spår i en klubbs historia. Det kommer inte glömmas på länge länge. Det förlorade förtroendet för förbundet kommer ta många år att återvinna, vissa kommer aldrig göra det. Det hade varit exakt samma sak om det hänt IFK Gbg, Kalmar eller AIK eller whatever. Sluta gnäll om "gnäll". Vi får diskutera och skriva om det som är vår historia precis som andra supportrar får tala om vad som skett deras klubbar.

Dessutom vill jag påstå att många fans i landet är rätt oinsatta i ÖSK-affären. Att ha följt affären i Aftonbladet o dyl räcker knappast för att hänga med i alla underliga turer. I riksrapporteringen saknades åtskilligt väsentligt. Det är också uppenbart att många (nej, inte alla) bara läst några rader då och då och blandar ihop siffror från olika tidpunkter och med olika betydelser. Är man själv tämligen oinsatt är det rätt givet att ÖSK:arna bara kör med orättfärdigt gnäll och bagatellisera det hela men ska man ta diskussionen kan man ju läsa på eller åtminstone inte vara så fördömande utan lite öppen för info. Precis som vi ÖSK:are inte ska köpa alla fördomar om HeIFs ärende utan kolla upp vad som verkligen hände och se likheter och skillnader.

Och helsingborgare: det är ingen attack på HeIF när man försöker jämföra situationerna. Det är inte HeIF som tagit besluten, lika lite som ÖSK. Det är förbundet och systemet kritiken vänder sig emot.

När det gäller favorisering//
För mig måste det inte handla om storstad mot landsbyggd och blah blah blah. Klart är att SvFF och deras olika organ inte tar konsekventa beslut i många lägen. I en del fall är det kanske motiverat men det kommer dåligt fram tyvärr. Konstigheterna "må" påvisar i sin krönika finns där, liksom många fler, även om man helt utesluter att nämna lagnamn.
Saken är inte så svart och vit som storstad mot icke-storstad. Andra faktorer spelar in och lite beroende på var i systemet vi befinner oss blir snedbehandlingen olika tror jag. Ska man undersöka saken seriöst ska man hantera domslut på planen för sig, domslut i efterhand (avstängingar för ex skallning) för sig, domslut i licensfrågor för sig och så vidare.
Örebro Klas ÖSK
2005-12-30 12:04
Leif//
Du skriver en hel del intressant och initiera men jag bara måste rätta dig på en punkt i alla fall. Du skriver om att ÖSK misslyckats att fullfölja de handlingaplaner som fastlagts ett par gånger vilket skulle ligga klubben till last i bedömningen när man nu flyttades ned. Jag tror också att det är så men det får inte vara så. Domslutet skulle grunda sig på nuffrorna per sista juni 2004 och INTE på något annat. Så enkelt är det faktiskt. Däremot tror jag inte nämnden klarade av att hålla sig ifrån att blanda in sin åsikt att ÖSK inte skött tidigare handlingsplaner och det kanske är männskligt men helt enkelt inte acceptablet utifrån rättsäkerhet.

Att Lagrell och en rad andra hävt ur sig att ÖSK fick rätt beslut för man misskött sig tidigare betyder inte att det var något som skulle spela in enligt de regler SvFF själva målat upp.

Att ÖSK dessutom höll den handlingsplan som licensnämnden våren 2004 kallade "omöjlig" ska vi väl inte gå in på för det hjälper föga nu. :-)
AIK Saywee
2005-12-30 10:05
Krönikan handlade bl.a. om storstadsklubbar och tack och lov är AIK från Solna.
Det är därför Gnaget drabbas mer än storstadsklubbarna, samt till stora delar också därför att media under främst 80- och 90-talet relativt "ensidigt" svartmålade AIK´s fans. Detta har satt sig i folks minne för klubben, de kan (vill) inte förstå att det är annorlunda idag.
AIK Saywee
2005-12-30 09:38
Gnället kan man beskåda överallt, även på ett blåvitt forum. Det räcker t.o.m. att titta på GT´s förstasida så hittar man gnäll i någon form.
Det är utspritt över hela vår värld.

Fast vi har tjötat om det tidigare så undrar jag om det var siffrorna för 2004 som gjorde att Lagrell degraderade ÖSK? Vad är det egentligen för något som SvFF presenterar i sin dokumentbank på sin hemsida?

I SvFF´s dokumentbank ser det ut som följer ang "Allsvenska föreningarnas egna kapital och redovisade resultat 2004, mkr"

Eget kapital Resultat
Malmö FF +30,3 +4,5
Halmstad BK +14,4 +0,1
IFK Göteborg +11,3 +1,6
Landskrona BOIS +8,9 -0,5
AIK +6,7 -12,1
Hammarby +6,5 -2,7
Djurgårdens IF FF +6,1 +1,3
IF Elfsborg +5,7 +0,0
Kalmar FF +3,8 +1,0
Örgryte IS +1,2 +0,2
GIF Sundsvall +0,4 +0,2
Trelleborgs FF +0,3 +0,1
Örebro SK FF +0,1 +1,6
Helsingborgs IF 0,0 +0,4
Helsingborg Lelleplong
2005-12-30 09:25
Motivet till krönikan angående storklubbarnas favorisering är välgrundat, dock kunde författaren vara mer objektiv och påläst.

Affären med AIK supportrarnas beteende i Göteborg är på sniskan. Visserligen betedde de sig föredömeslöst och idiotiskt när de startade bråket, men samtidigt placerades de på GAIS-läktaren av Polis, smart. Därmed kan man inte hålla AIKs förening ansvarig.

Med Helsingborgs ekonomi fick de stanna kvar för att de hade en bra handlingsplan samt att kommunen inte ville förlora sin största ekonomiska tillgång, således erbjöd de klubben en hacka.

Däremot var det uselt skött mot Örebro, det var kvotering. Ett politiskt mord. Man kvoterade upp Assyriska på ÖSKs bekostnad. Intet ont sagt om Assyriska, en trevlig förening, men de kom upp på fel sätt så att säga.

Detta som tas upp angående spelaravstängningar är tramsigt. Där tror jag inte att någon form utav favorisering gäller. Dede skulle fått en längre avstängning anser jag samt att den där idioten som manglade Samuelsson skulle fått livsstid eller liknande, men å andra sidan är jag hård. Men som sagt i sådana specifika fall som spelaravstängningar upphör den så kallade favoriseringen.

Ta fallet med gamle CL- Hjälten "Milano - Micke" Hansson. Som fick sin karriär bryskt avslutad av Nordback om jag inte missminner mig. Detta var kanske 4 år sedan. Micke hade precis gått utanför sidlinjen för att hämta bollen när vettvillingen Nordback eller Kieback eller vem det nu var i ÖSK, kom togtacklande bakifrån på Hansson. Resultatet blev akut resa till sjukhuset och avslitet korsband för Micke. Samt 16 månaders rehabilitering. För er spelare? Gult kort. Fröjdfeldt har man den att tacka för...

Så detta tycker jag påvvisar att det inte existerar någon favorisering när det gäller utvisningar osv. Däremot om ni hävdar att det gör det blev ju ÖSK favoriserade i detta fall och således faller teorin om att det är storstadslagen som favoriseras. Således samma förutsättningar för alla.

Tack för mig.
IFK Göteborg PST
2005-12-30 09:04
Vi gnäller inte!Gnäll...........gnäll...
Annons: