/fotboll/osk/forum/9849.aspx/fotboll/osk/forum/9849.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2006-01-06 18:40
Fast man kan ju när det gäller Landskrona även konstatera att en bra ekonomi inte nödvändigtvis innebär att man kan köpa sig framgångar. Landskronas fall ur Allsvenskan efter kvalförlusten mot GAIS var nog svensk elitfotbolls sämsta "prestation" under säsongen 2005.

Assyriska och Sundsvall föll även de ur Allsvenskan men deras ekonomiska förutsättningar var inte lika bra och dessutom fick de inte en räddningsplanka i form av ett kvalspel mot Superettans tredjeplacerade lag.
Örebro Mittåt
2006-01-06 18:36
joth// Tyvärr så ligger det nog en hel del i vad skribenten skriver även om ordvalet kanske var väl drastiskt. För en klubb med inget eller rent av negativt kapital så försämras handlingsfriheten snabbt. Man tvingas göra saker som man helst inte skulle vilja göra, man tvingas att avstå från saker man skulle vilja göra. Att planera för en period som ligger längre fram än nästa bokslut blir i princip omöjligt. För ingen vet vilka pengar som finns tillgängliga och vad de kommer att räcka till.

Det är på grund av detta som jag ser bildandet av ÖSK Fotboll AB som positivt. I ett slag skaffar man sig en likviditetsmässig buffert som gör att man kan börja tänka i termer av nästa år och kanske till och med året därpå. Förutsatt att man inte blåser den nyvunna likviditeten på nya idiotier. För i så fall är man snabbt tillbaka i hålet igen.
Örebro joth
2006-01-06 18:18
Följande citat är ju helt otroligt...
"En klubb som ÖSK kan faktiskt inte garantera pengar till månadsskiftet varje gång."

Skribenten öppnar munnen och visar tomheten därinnanför...

Det ska bli riktigt intressant att se hur det går för Landskrona... :-)
Örebro Aspen
2006-01-06 15:18
Mackan//För mycket låsning till siffror tycker jag. Huvudsaken det funkar. Försäsongen 2005 funkade 4-3-3 men inte när Larsen blev skadad. Man måste veta vad som funkar när nyckelspelarna är borta det tycker jag man ska lära av 2005. Man får alltid skador och avstängningar. Några förluster på försäsongen gör att man är på tå när serien startar. Blod, svett och tårar krävs hela tiden, lärdom från 2005
Örebro Aspen
2006-01-06 13:59
Mackan//Vi får hoppas att Walker exprementerar under försäsongen så det finns fungernade ideer när någon blir skadad eller avstängd.
Örebro Aspen
2006-01-06 11:17
Mackan//Nog är försäsongen viktig. Då trimmar man in spelsystem och spelarna i det. Det är då man exprementerar. Vad jag kommer ihåg från 2005 så började exprementerandet efter försäsongen och det gick ju inte så bra.
AIK Saywee
2006-01-05 21:26
davenn//
Ursäkta, trodde att du hade ett par i källaren. Jaja, då får du väl gå till ängarna utanför Stora Valla.
Forward ara
2006-01-05 21:09
Saywee /
Nummer2.
Det är var tjafs mellan Herish och Walker hörde jag från någora i Örebro.
En anfallare som gjorde 8 mål på 10 matcher under försäsongen... Sen under säsongen så fick han börja bänka...
Degerfors davenn
2006-01-05 19:25
saywee// Det finns inga kor här i centrala örebro!!!!...
AIK Saywee
2006-01-05 17:51
ara//
Din punkt nummer 2 "efter troligen tjaffs ..."
Hur kan man lista ut vem det är som tjafsar i denna relation. Är det Hammar? Är det Kuhi? Är det Walker? Är det alla? Är det spekulationer? Eller vet du något som vi inte vet? Vem tjafsar?

davenn//
Kan du inte gå å mjölka "korna" i stället?

Med frågetecken från Saywee?!?

Örebro joth
2006-01-05 17:37
Siffrorna om våra 2005 års högerbackar:

Axel Kjäll
Allsvenskan matcher: 29
Superettan matcher: 21
Svenska Cupen matcher: 8
Mål: 2
Assist: 2
Gula kort: 11
Röda kort: 2

Fredrik Samuelsson
Allsvenskan matcher: 30
Superettan matcher: 17
Svenska Cupen matcher: 4
Mål: 3
Assist: 3
Gula kort: 5
Röda kort: 2

Fördelen med FrSa är ju också att han faktiskt kan ta mittfältsrollen också...
Örebro Mittåt
2006-01-05 15:31
ara// Jocke Reithe och Svante har också lämnat gruppen nu. Men det är nog så att det behövs några äldre spelare i ett lag som ÖSK Ungdom för att man skall få in litet stadga och erfarenhet.

Svante var ju fotskadad under vårsäsongen och kom med först till hösten. Då blev spelet mycket bättre, vilket givetvis var positivt för de yngre spelarna. Det är ju roligare om man vinner än om man förlorar.
Forward ara
2006-01-05 15:17
Forward ara
2006-01-05 15:14
Mittåt /
Jag tog i lite väl där att han va 25 år gammal.
Men titta på Joakim Reithe och Svante Dalqvist som är födda 1980...
Då är man inte talang längre...

Davenn/ haha jag tror inte att Henke är så billig. Han har ju hur många miljoner som helst på kontot så jag tror inte att han bryr sig om någon merca...
Degerfors davenn
2006-01-05 15:11
Ara// Jag tror nog att henke vill spela hos er... Får han en mercedes så är det nog så gott som klart!!!
Örebro Mittåt
2006-01-05 15:10
ara// Iman Shams är född 1985, dvs. han blir 21 år i år. Tyvärr så har han knappt spelat under de två senaste säsongerna på grund av knäskador. Han ingår inte i Elitgruppen under kommande säsong.
Örebro Mittåt
2006-01-05 15:07
ara// Axel fick inte sparken för att han tränade med en annan klubb. Han var erbjuden ett nytt kontrakt och medan han velade om hur han skulle ha det i framtiden så gjorde klubben klart med Fredrik Samuelsson i stället. Och sedan var backlinjen full. Hade Axel tagit det erbjudande han hade och som han enligt NA tyckte var helt ok så hade det förmodligen varit Fredrik som fått söka en ny klubb istället. ÖSK kunde rimligen inte vänta på att Axel skulle bestämma sig för vad han ville göra. Då hade man riskerat att tappa bägge spelarna.

Åsikterna om Fredriks och Axels förtjänster (och svagheter) är delade. För egen del föredrar jag utan tvekan Fredrik framför Axel eftersom Fredrik bidrar betydligt mer i offensiven. Axel tordes ju knappast ens gå över mittlinjen medan Fredrik med liv och lust fyller på efter kanten så fort det finns en chans. Någonting som är speciellt värdefullt i Superettan där laget ju skall föra spelet och inte, som det var i Allsvenskan, mest koncentrera sig på att ha ett vattentätt försvar.

Nu med facit i hand så kan man väl dessutom konstatera att det blev en positiv lösning även för Axel. Miljöombytet kommer säkert att göra honom gott.
Forward ara
2006-01-05 15:07
*Korpen* /
Mycket fint där. Håller verkligen med dig att vi ska försöka värva unga talanger.
ÖSK ungdom ska ha spelare som är mellan 15 och 19 år gammla spelare. Inte som Imam Shaman som är 25 år gammal.

Lyckas vi sälja Emra Tahiri utomlands så kommer stadens talanger söka sig till ÖSK. Dem kommer tro att dem också kan ta samma väg som Emra Tahiri gjorde att spela utomlands.
Örebro *Korpen*
2006-01-05 15:03
Ara//

Har för mig att det var bestämt att han skulle lämna ÖSK innan han provtränade med TFF...

Problemet med ÖSK är att de inte knyter till sig de bästa talangerna inom länet, som tex kunde man läsa om den gyllene generationen i länet: Spelare födda 89-90. Forwards, KIF:s och ÖSK:s juniorlag innehåller 10 st landslagsmeriterade spelare (5 av dem i ÖSK), det jag vill säga är att det borde vara en självklarhet att vilja gå till stans bästa fotbollslag men det är det ju inte... Där måste ÖSK förbättra sig!
Forward ara
2006-01-05 14:52
Mittåt/
Men ÖSK är Axels moderklubb han har spelat här i hela sitt liv. Bara för att han tränar med någon annan klubb så behöver det verkligen inte leda till att man inte skriver nytt kontrakt med honom.

- Själv tycker jag att Axel är mycket bättre än Fredrik. Axel har bättre meriter än Fredrik också.

- Tror ni att vi kan värva Henrik Larsson till oss :D?...
Vi kan ju alltid pröva med att först erbjuda honom en villa sedan någon tung Mercedes och någon miljon...
Hur många procent chans är det han Henke kommer till oss 5% av 100% eller...
Örebro Mittåt
2006-01-05 14:47
ara// Fredrik Samuelsson skrev på ett nytt kontrakt medan Axel var ute och fiskade efter en annan klubb. Därefter ansåg man att man hade de backar man behövde (eller kanske snarare vad man ansåg att man hade råd till).

Peter Olsson fick inte någon speltid av Lundin/Olsson heller.

Om man låter Anttonen gå i år så beror det på att man tycker att det är bättre att få några kronor nu än inga alls nästa år.
Forward ara
2006-01-05 14:32
ÖSK ledningen och ÖSK tränarna är för hårda...

1 . Släpper Axel kjäll så lätt för att han prov tränat med någon annan klubb.
2 . Efter troligen tjaffs med tränarna så blir herish kuhi utlånad till Boden.
3 . Peter Olsson fick knappast spela under Walkers tid, blev mycket snabbt utlånad till Forward.
--- Med facit i hand så lär det bli ju så att man låter Patrik Antonnen lämna ÖSK för att han prov tränat med Leeds.
Örebro Mittåt
2006-01-05 14:10
Grixx// Du kan ju alltid gå till Idrottshuset på lördag och förhoppningsvis även på söndag. Slutspel i Futsal-DM med ÖSK Ungdom som en av mästerskapspretendenterna.
Örebro Go Bat Go
2006-01-05 13:37
Snart slår vi upp portarna för en helt ny sportsida, syftet är att samla alla sportnyheter i länet på en och samma sida. Vi söker nu skribenter som är intresserade av att skriva för oss. Kontakta sportnarke@hotmail.com vid intresse!
Örebro Grixx
2006-01-05 13:07
MAD FOR IT!// Nej, fast allt är ju relativt.
Dvs försvinner Emra, så vore det intressant.

Med Emra i laget så kommer det att gnällas från den som får sitta på bänken.

Lider just nu av ÖSK-abstinens. Går det inte att lägga in en tillfällig träningsmatch mot ett plockat lag från Karsl/Rynn/Forw.

eller varför inte ÖSK-U:-)

Ropen skalla: Match match match....
Örebro EnLegend
2006-01-05 12:43
Ah, där hade svaret på min första fråga om NA redan kommit - det buggar lite med denna sida ibland. ..då har jag inte missat så mycket, utan dagens tidning då - får köpa den på lördag istället (prenumrerar inte längre).
Örebro EnLegend
2006-01-05 12:39
joth//
Nej, tyvärr inte - vad står det där; är det något intressant?

Jag satt här å filosoferade lite - var går gränsen mellan dröm och realism? Inom fem år; kan ÖSK vinna Champions League? -nej, det känns totalt omöjligt (en kul grej är att i spelet Championship Manager 97, så vann jag Champions League år efter år med ÖSK (tricket var att man också blev tränare för Öster i början och släppte Fredrik Bild gratis, eftersom han var världens bästa fotbollsspelare) - inte ens med en rysk oljemiljardär i ryggen, eftersom hela laget skulle behöva bytas ut - och mer än så, eftersom så mycket mentalitet tycks sitta i väggarna; allt det här med att ÖSK inte kan vinna några titlar nationellt, det blir liksom en självuppfyllande profetia - en "lagets själ" - jag har en känsla av att om ÖSK går upp kommande säsong så gör man det som tvåa i serien, eller via kval (alternativt 3:a-4:a om allsvenskan skulle utökas till 16 lag) dock inte som etta (självklart kan det hända och jag hoppas på att ÖSK vinner, men skulle inte bli förvånad om ovanstående scenario infrias).
Åter till huvudresonemanget: vad kan uppnås maximalt på fem år - realistiskt sett? Royal League kan jag tänka mig (uefacupen år sex :) ). Hur ska man kunna ändra på saker för att ändra till en vinnarkultur? -är det en rekryteringsfråga? eller är något som gäller för hela Örebro? -med ytterst få undantag -inga på herrsidan, möjligen Frisbee senast (på 80-talet).

..nu kommer en intressant fråga (ytterligare en): kan spel i Superettan gynna ÖSK på så vis att man får/måste lära sig att vinna (och hålla i det serien ut) - t.ex. Malmö, Djurgården, Kalmar har ju visat sig från sin bästa sida, kommande från Superettan - varför har de lyckats (utöver givna saker som ekonomi (Zlatan t.ex.))?
AIK Saywee
2006-01-05 12:27
Pappers-NA kom exakt 04.28 i morse när jag förberedde för en dagobertmacka i köket. Börjar alltid med del 2´s baksida för att spana in kommande väder. Noterade då att NA PÅ LÖRDAG har något om "Berättelsen om ÖSK:s tunga fall".

Man kan fundera över rubriken och vad som kommer att skrivas därefter, men det är troligtvis inget felskrivet i rubriken, typ "Berättelsen om ÖSK´s unga fall", för det är Thomas Andersson som vurpat i gräsnivå på den lilla bilden ...
Örebro Aspen
2006-01-05 12:15
joth//Man får gå upp tidigt på lördag och läsa.
NA har sin speciella vinkling. Jag tycker det skulle vara mer passande att kalla det som pågår för "ÖSK´s tysta fall" inte "ÖSK´s tunga fall" om det nu är frågan om ett fall. Mediamässigt är det helt klart ett fall, sportsligt får vi hoppas att det är ett fall framåt i år.
Örebro joth
2006-01-05 12:04
Någon som har läst baksidan på NA del 2 idag?
Annons: