/fotboll/osk/forum/984.aspx/fotboll/osk/forum/984.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kaxan
2015-08-09 18:16
Måste nog hålla med Bempa, en målvakt som släpper in 9 mål av 14 skott, på två matcher, kan knappast ha mycket självförtroende för tillfället. Dags för Rinne?
Örebro Nikkiz
2015-08-09 18:13
Om Man ska summera backarnas match så vagi och wiktorsson höll ju rent på sin sida även om de vart någon snespark så va de aldrig där som målen kom ifrån, alla mål kom av att DB gick bort sig på högerkanten och eidur lika så. Nikilli platsar inte i allsvenskan och de har jag sagt sen vi värva honom. Kalle hade riktig energi när han kom In i dag ! Jansson tänker jag inte ens kommentera , som gammalmålvakt så va 1-0 bland dem sämsta ingripanden jag sett !
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bempa no:10
2015-08-09 18:02
Nej nu får det fasen vara nog bänka Oskar Jansson till nästa match han spelar helt utan självfötroende och pondus och får minst ta på sig 1-2 mål idag.Sedan var det 17-8 i avslut speglar matchen rätt väl av avsaknade av en riktig målskytt som sätter lägena men men jag har inte gett upp ännu forza Svarvitt
Örebro Valderinho
2015-08-09 18:01
Tycker Holmberg och Pärlan ska få fortsätta att spela in sig i anfallet. För jag vet inte vad Axén ser i Pode just nu. Försöker ju aldrig vinna boll och stressa motståndarna. Nej, nej det är ju mycket bekvämare att täcka lite ytor vid mittplan. Pode skapar inte ens en tillstymmelse till ett mål, inte idag och inte förra matchen heller. Så varför spelar karln? Har han någon inskriven klausul som gör att han ska få spela ett antal matcher..

Pode är ju lika dålig som han var när han spelade i Superettan och man kunde inte fatta varför han fick kontrakt. Att då spela honom i det här läget när han varit precis samma dåliga kopia utan "Crespo", undgår mitt förstånd.
Holmberg visade mer på hela den tid som Pode fick idag, i sitt inhopp. Och i alla andra inhopp för den delen också. Mot Djurgården kom Holmberg in och ställde frågor till motståndarna och var väldigt bekväm med bollen. Holmberg ska spela före Pode alla dagar i veckan just nu!
AIK mzuri sana
2015-08-09 17:54
Hur upplever ni som satt "mittemellan", hur det gick i klackmatchen?
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-09 17:47
Efter tre raka segrar, mot Sundsvall, Halmstad och Häcken, så kommer spelare och ledare säga "vi har trott på det hela tiden, även när det gick tungt. Sån kvalitet finns i laget.". För så blir det väl? 22 p på kontot efter 22 omgångar, OK på den?
Örebro Valderinho
2015-08-09 17:47
Det är ganska uppenbart och det smärtar att säga det men Nkili håller inte på den här nivån där allt går lite snabbare. Han passar väldigt ofta fel i trängda lägen och är inte tillräckligt komplett när det kommer till brytningar och markeringspel. Det är ofta jag ser att han får korrigeringar från medspelarna som han inte lyssnar på. Utan kör på bara och glömmer ofta att markera "sin" spelare. Det är ofta han blir bortgjord och tar igen det med en brytning, men när han inte hinner med så uppstår väldigt stor hål.

Det han är bra på är att han kämpar och vill mycket. Ibland så kan han slå en genial passning, för att i nästa slå bort en fem meterspassning.

Är det någon gång han ska komma in är det när vi ska försvara vår ledning(!). Där han kan vara libro framför backlinjen. Där är han som bäst där han kan stressa motståndarna.

Det här ska inte uppfattas som någon sågning utan som positiv kritik.
För vad Nkili visat i år, så är han högst en breddspelare som kan vara bra att ha på bänken. Därmed inte sagt att han skulle vara dålig, bara att han inte håller i Allsvenskan om vi ska utmana i toppen, och etablera oss.
Örebro Lekiller
2015-08-09 17:43
[QUOTE=Lord Pode]Tragiskt att se att vi har tappat så mycket i läktarkulturen också. Norrköping är före oss med hästlängder även om dom inte är något jämfört med storstadslagen. [/QUOTE] Anningen enklare när man leder allsvenskan kanske. Ser man det så så tycker ja de hade ganska dåligt med folk med sig hit ändå. Hade det varit tvärtom tror det hade varit sjukt mycket Örebroare i Norrköping.
Örebro Asbjörn#10
2015-08-09 17:38
Nu måste vi sätta in Hagge i mitten alternativt flytta ned RÅP. Det här går inte längre! Eidur har fortfarande för lång väg att vandra för att vara i närheten av att hålla på den här nivån. Nymans nick är snygg förvisso men den blir ju tio gånger lättare att utföra så länge som motståndarens mittback står och tittar på en meter ifrån istället för att gå upp i rygg.

Wiktorsson gör väl sällan lika tydliga misstag av samma dignitet som Eidur men samtidigt når han aldrig högre höjder än "knappt godkänd" så ser inte hur vi skulle klara kontraktet med honom som ordinarie mittback heller. När anfallsspelet knackar som det gör känns det så otroligt viktigt att ha ett försvarsspel som iaf känns relativt stabilt.

Anfallsspelet såg ju åtminstone bättre ut idag än på länge. Pärlan kan trots allt erbjuda något vi har saknat hela året, han "ställer frågor" såväl i djupled som i tyngd till motståndarens backlinje hela tiden för att använda den trendiga klyschan.

Nu väntar två rent av helvetesmatcher som faktiskt i mångt och mycket kan avgöra vår säsong. Jag ser gärna följande startelva i Sundsvall på lördag:

Jansson

Dajje
Moberg
Hagge
Logi

Broberg
Gerzic
RÅP
DG

Holmberg
Pärlan

Alternativt:

Jansson

Dajje
Moberg
RÅP
Hagge

Broberg
Gerzic
Nkili
DG

Holmberg
Pärlan
Örebro Valderinho
2015-08-09 17:31
Spelar Gerzic som han gjorde när han kom in, utan dessa bolltapp på egen planhalva, så är han given i nästa match. Tyckte det blev en scenförändring, inte bara för att det kom in ny energi. Men det var någon som kunde hålla i bollen.

Logi gjorde inte ett rätt sista 10 minuterna.Innan var det knappt ett rätt. Björnqvist var väldigt trött och slarvade också i inläggsspelet på mot slutet och spelet i övrigt. Annars en bra kämpainsats, där jag annars tycker han blir väl passiv vid 1-3 målet. Där tycker jag han borde täcka en sida och Jansson den andra. Nu blev det inget. Men det föregick av att Logi in gick in rejält i närkampen, och så förlorar vi hela straffområdet.

Med Moberg i nästa match hoppas jag det blir tryggare nu med en förhoppningsvis ihopspelad backlinje. Där jag tycker Haginge ska ta högerbacken och Björnqvist flyttar över till vänsterbacken som vi gjorde förra året. Sen vill jag gärna se Hamrén bredvid Moberg, men det är väl och laborera för mycket. Blir väl pest eller kolera då, Wiktorsson eller Eidur..

Åhman Persson krigar på bra, men var är skottet? Sen tycker jag nästan alla passningar är stressade. Han får sällan tid och veta vad han ska göra. Kanske för att han inte vet det, eller har någon plan. Måste veta vad han ska göra innan han får bollen! Nu blir det stressade passningar i luft/midjehöjd och så är man tillbaka till sparka och spring igen, där bollen åker som en flipperkula fram och tillbaka tills motståndaren fått kontroll på bollen och startat ett anfall istället.

Kan önska att Broberg utmanade mer med sin snabbhet. Nu tenderar det att bli väldigt stillastånde från en fast punkt. Antingen provar han ett direkt inlägg, vilket inte behöver vara fel. Men i det senare spelet tycker jag han borde utmana och komma ner till sidlinjen och antingen där få med sig en hörna eller inspel/inlägg.

Pärlan är där han ska vara. Men bristen på snabbhet och att ta med sig bollen i fart är minst sagt dåligt. Om han har tur så får han med sig en frispark..Det misslyckade inlägget från Broberg borde han förvalta bättre och få ner bollen mot någon av stolparna. Nu blev det nästan mitt på målvakten.

Nästan samma med Holmberg, Men tyckte han kämpa på väldigt bra och skapade chanser. Men man måste få dom på mål iallafall. Tror han fick 1-2 bra lägen att göra mål på men skjuter/nickar utanför.

Gustavsson försöker och blev bättre och bättre efterhand. Där han utmanade och skapa några nästan lägen. Men måste värdera bättre vid inspelen, istället för att bara slå in den på måfå och hoppas någon ska vara där.

Jansson i mål är just nu i en rejäl formsvacka, där han inte får hjälp av försvaret, men det har varit hans paradgren att dirigera och snacka. Just nu glömmer han ibland framförallt vid målsitutuationerna att veta vad han och försvaret ska göra. Nu blir det bara hönsgård. Antingen ingen markering eller så står Jansson passiv och så blir det mål. Eller så går försvaret och gör en sak och Jansson en annan. Så det är lika mycket försvaret som i bristen på kommunikation och Jansson som ibland står passiv. Där var Wikström väldigt viktig med att dirigera försvaret. Nu får Jansson ingen hjälp alls idag. Det är lite bättre med Moberg, men det är för mycket att täcka upp andras misstag just nu som vi släpper in så mycket mål.

Tycker det är frapperande att se att man inte satt försvarsspelet. Om det beror på att det är två islänningar som inte kommunicerar tillräckligt vet jag inte, eller att Axén inte spelade in en backlinje på försäsongen, är nog en kombination. Men att som göra en så grov miss när Logi skulle passa en spelare på slutet är för mig skolbok på vad man behöver träna på. Logi tror medspelaren står kvar. Men när han ska slå passen sticker han som ska få passen lagom när han ska få den. Ytterligare en sak är när Logi har gott om tid tittar upp och ska skicka iväg en krossboll i slutet av matchen. Till ingen. Passningen är inte närheten att gå till en ÖSK spelare utan den går ut till ett inkasst, Precis i det läget där vi är på väg framåt och har skapat lite momentum. DÅ slänga iväg en passning på det sättet, är för mig helt oförsvarbart. Passa någon framåt med en lyftboll, än att våga saker man inte behärskar.

Nu hoppas jag att vi tar nya tag och vinner mot Halmstad och Sunsvall. Bättre och spela med press på bortaplan än hemma. Nu har motståndarna all press på sig och vi kan slå i underläge.

Aldrig ge upp!
Örebro Lord Pode
2015-08-09 17:30
Tragiskt att se att vi har tappat så mycket i läktarkulturen också. Norrköping är före oss med hästlängder även om dom inte är något jämfört med storstadslagen.
Örebro Lekiller
2015-08-09 17:25
Tycker ändå spelet var helt ok idag. Men tufft när målen som görs släpps in. Första inte mycket att säga om. Omöjligt att försvara sig mot nästan. Andra måste Eidur följa med sin gubbe i ryggen. Dock ett bra nick avslut. Tredje kommer för snabbt efter kvitteringen och får skrivas på Björnquists konto. Kujovic får ju stå helt ren i typ 10-15 sekunder medans Dajje lunkar hem lite sakta. Tungt men är bara jobba vidare. 11 matcher kvar mot på pappret lättare motstånd än vad vi mött nu sista matcherna. Dock lite tuffare på bortaplan.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-09 17:21
@mzuri sana:

Har skummat igenom de två senaste timmarnas kommentarer på fem min sen jag kom hem från matchen. Måste säga (100 % fritt från ironi för ovanlighetens skull) att ditt inlägg är det bästa och mest konstruktiva av dem alla! All heder åt dig hur säsongen än slutar!
Örebro Lekiller
2015-08-09 17:19
[QUOTE=mzuri sana]Publiksiffran i årets hemmaderby? Vädret var väl OK och klubbens och kubanernas "laddning" likaså, om jag hört rätt ... Vet någon vad den blev [/QUOTE] 7400 typ
AIK mzuri sana
2015-08-09 17:18
Publiksiffran i årets hemmaderby?

Vädret var väl OK och klubbens och kubanernas "laddning" likaså, om jag hört rätt ...

Vet någon vad den blev
Örebro Gentile
2015-08-09 17:17
@_Adde_:

uppfattade det som att Nordin trodde att han skulle få kaptensbindeln men att Nordmark högaktningsfull sket i vad Nordin ville! men hoppas jag såg fel, osämja o missriktad prestige är inget vi är betjänta av!
AIK mzuri sana
2015-08-09 17:14
Jag har hejat på ÖSK sedan 1960-talet, orken tar aldrig slut :)

Det är väl 33 poäng kvar att kriga om, så jag ger inte upp än på längs vägar, men det är lite klent och tråkigt, att det bara blivit 2 vinster hittills :(

Verkar kanske naivt, men se det skiter jag totalt i, jag är obotlig optimist och kommer att se ÖSK i Allvenskan många år framöver!

Vägra deppa
Örebro Mellösas Frippe Jansson
2015-08-09 17:09
Tungt att vara ÖSKare just nu. I alla fall 1. Ett fall framåt från förra söndagen. 2. Fint mål ändå! 3. Nu har vi blivit undanstädade av lag som spelar i en annan liga (bildligt talat) några omgångar - kommande två matcher mot lag i samma kostymstorlek som oss, blir oerhört viktiga. Inte förlora kära sportklubb! 4. Kan inte krysta ur mig ngt mer halvpositivt. Nu ska jag retirera in i min bakfyllekoja och försöka glömma ännu en söndag. Heja Sport
Örebro Trivseltorsten
2015-08-09 17:06
Den ansvarige som kände sig nöjd med försvarsuppsättningen inför säsongen kan ju ta sig en funderare angående sitt fotbollskunnande. Fan, finns så mycket man vill få ur sig....
Var förra säsongen + försäsongen en bugg och det här är det reella kunnandet? Eller är det dålig form i år?
Var det bara one man show i crespo... Med bra hjälp av sobra...
Klubben förvaltas inte väl nu iaf. Tänk vår storlek på stad och klubb och jämför med elfsborg, helsingborg, kalmar, norrköping
Finns så mkt potential i rätta händer :(
Örebro _Adde_
2015-08-09 16:57
Är det bara jag eller dissade både Pode och Nordmark Nordins utsträckta hand? Är det en spricka i laget måntro? Visserligen fibblade Nordmark med kaptensbindeln, men ändå! Pode var tydlig.

Visst kunde vår backlinje vara bättre, men visst är vårt stora problem målskyttet? Eller snarare brist på målskytte. Men det är klart, med en bättre backlinje hade vi kunnat ta 30 poäng.
Örebro Fy bubblan
2015-08-09 16:52
Broberg med sitt första mål i ÖSK-tröjan.
Därmed också upp på delad andraplats i den interna skyttleligan (räknar ej med flyktade Yasins dubbla straffmål).
Örebro Gurragas
2015-08-09 16:50
Tycker de skapade hyfsat mycket i andra, men sammantaget för dåligt, släpper in mål i fel lägen i matcherna, samt att skärpan i avsluten måste till..
Örebro Lord Pode
2015-08-09 16:40
Hmmm skulle vilja se Sigurd på mitten istället. Han brister för mycket i markeringspelet som back, men han är trots detta bolltrygg
Örebro Valderinho
2015-08-09 16:30
En back som inte vet om den ska gå på motståndaren eller avvakta är det värsta som finns. Logi symboliserad. Hur han än gör så blir det fel. Han vet alltså inte hur man ska positionera sig. Dels brister det i snabbhet, men även i kunnandet. Han håller inte på den här nivån. Han är mer av en statist än att han bidrar med något positivt på plan. Snarare negativa.
Hade varit bättre och placera en kon istället. Då vet man vad var den står!
Örebro Fy bubblan
2015-08-09 16:26
Hoppas Lundberg får några minuter i alla fall.

Örebro jpsvartvitt
2015-08-09 16:20
Björnquist tar inte hemjobbet och Kujovic blir helt ren! Måste kännas bra för grabbarna!
Örebro Fy bubblan
2015-08-09 16:19
Nåja, vi gjorde ju mål i den här matchen i alla fall. :)
Örebro Fy bubblan
2015-08-09 16:11
@frrreddo:

Det mest pinsamma är ju att man börjar vänja sig och förväntar sig första halvlekar som den laget just visade. Två segrar denna säsong :(
Örebro frrreddo
2015-08-09 16:09
Fyfan va tungt de känns nu...
Örebro jpsvartvitt
2015-08-09 16:06
StefanAIK: Axén sa i en intervju för någon/några veckor sedan att han inte tror att Crespo kommer spela något i år
Annons: