/fotboll/osk/forum/982.aspx/fotboll/osk/forum/982.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2015-08-10 12:12
Bäst när det gäller// Nej. Jag får ingen dumstrut. Visst, statistik är ingen garanti, men titta på vad laget åstadkommer. Det är ju totalhaveri.
Jag förordar sällan tränarbyte, men nu måste något göras. Innerst inne vet jag att Axén inte kan trolla, men när man ligger under med 0-2 hemma, byter man i paus. Det fanns 11 spelare att lyfta ut. ( ja , Oscar också )

Men realistiskt. Vi har gjort två straffmål, tre backmål. Vilket iofs räknas, men mittfält och kedja har alltså bara prestera 7-8 mål på 19 matcher. Tror du verkligen att vi kommer att vinna någon mer match?

Nä, både HBK, FFF och ÅFF ser oss som en räddningsplanka.
Tyvärr har jag sett för mycket fotboll i mina dagar för att kunna vara optimist nu. DG och Kalle är inhoppare, Nordin för trög, Nordmark lever på "gamla meriter" RÅP för dålig fot, DB formsvacka, lika så med Oscar. Moberg inte tillräcklig ledare och Pode/Per beviserligen mediokra loosers.

Tyvärr tror jag inte heller på någon ny uppställning, då dagens fotbollsspelare är alldeles för uppstyrda i sina positioner. Så oavsett vem som ryter på träningen har vi just nu inte tillräckligt många allsvenska spelare.

Ni får gärna skicka dumstruten till mig i oktober, men tyvärr, den här gången ser jag ingen som helst ljusning.
Benny Böckling
2015-08-10 11:35
Skulle vi klara en vända till i Superettan?
Känns inte som det skulle bli nåt snack med att "vi ska upp direkt" då för dem resurserna kan väl knappast finnas ännu en gång?

Såg annars att Hasani står över dagens match för Giffarna för att vara 100% till mötet mot ÖSK. Är fullständigt övertygad om att han kommer sänka oss nästa helg.

Upp och ner, ner och upp. Jävla jojo-lag man håller på.
Örebro Droos
2015-08-10 11:25
Ok. Jag var inte på plats på BA just i går, men tidigare denna säsong tycker jag mig kunnat se att man visat repriser på heta målchanser. (Så länge det inte varit tveksamma domslut inblandade.)
Örebro Bastard on Parade
2015-08-10 10:58
@Droos:

Jag kan förstå tanken bakom att inte visa situationer vid tveksamma domslut, men nu var det ju reklam vid varje spelavbrott istället för att visa repriser av målchanser eller vad som helst. Det var på tok för mycket reklam helt enkelt. Det var inte bara jag som reagerade över det utan jag hörde folk bakom mig säga både det ena och det andra. Tanken med storbildsskärmarna var ju att upplevelsen på plats skulle bli bättre och att man skulle kunna se höjdpunkter i repris, men nu blir man istället bara ännu mer irriterad av all reklam.

Jag förstår givetvis att storbildsskärmarna är ett sätt för ÖSK att dra in mer pengar genom reklam, men man får ju ha lite fingertoppskänsla. Man kanske inte ska visa reklam när ÖSK har haft en målchans (de har ju varit få i år, så man vill ju gärna se vad som hände). Visa reklam vid andra spelavbrott istället.
Örebro Droos
2015-08-10 10:47
@Bastard on Parade:

I ishockeyn har klubbarna fått instruktioner från SHL att inte visa repriser vid tveksamma situationer. D v s händelser som kan få supportrarna att "rasa" och orsaka agitation gentemot domarna. Är nog samma sak i fotbollen, där ÖSK är lydiga och följer reglerna. Mål repriseras ju på Behrn Arena, men så fort det är tveksamma situationer som publiken vill se för att se huruvida domarna dömde rätt eller inte, brukar ÖSK koppla in reklam istället.
Örebro Aspen.
2015-08-10 10:40
På lördag em gäller det. Ska ladda upp med en back Örebro Bitter för säkerhets skull. Finns nu att köpa på bolaget
Örebro Aspen.
2015-08-10 10:37
@Jekl:
Det har inte varit känt. Man kan undra om Hagge var bänkad pga disciplinära skäl. Han uttalade sig i NA under veckan att man måste spela enklare. Hagge hade tagit över VB de senaste matcherna. Jag tror att Axén är behov av hjälp, problemet är väl att hitta någon som vill hjälpa till. Benny Du är välkommen. Än är det inte försent. Följande kan göras: - vinn matcherna - fixa hjälp till Axén - värva Kanadensaren (kanske vi kan dela kostnaden med ÖHK)
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-10 10:23
@pemo:

Fel, fel, fel pemo! Du kan aldrig jämföra årets bottenstrid med statistik från Allsvenskan över tid eller andra enskilda år. Normalt sett är man avsågad om man tagit ca 10 poäng på 20 matcher men i år är bottenlagen sämre än någonsin. lagen runt kvalplats nedåt borde rimligen ha samlat ihop nära på dubbla poängskörden varvid ÖSK borde vara avsågade redan. Men återigen, i år är inget vanligt bottenår. ÖSK har fyra räddningsplankor i år, Åtvidaberg, Sundsvall, Falkenberg och Halmstad är precis lika värdelösa som ÖSK på att vina sina "måstematcher" och stjäla poäng av topplagen. Visst Falkenberg tar en och annan skalp på hemmaplan men se på Sundsvall, en vinst på hemmaplan och den mot en bottenkonkurrent som tar sina poäng hemma.

Så kontentan är; man borde varit avsågad och klar för Superettan men man är det inte tack våra att bottenkonkurrenterna är i varje omgång snällt väntar in ÖSK. Vi är 1-2 segrar mer än bottenkonkurrenterna på återstående elva matcher från säkrat kontrakt. Är ingen vidare matematiker men låt säga att det innebär att vi måste vara 10-20 % bättre än urdåliga lag som Halmstad och Falkenberg så tycker jag i vart fall att det fortfarande finns hopp. Nyckelmatcher som kommer nu, Sundsvall och Halmstad borta. Låt oss ta fyra-sex poäng där va och sen följa upp med att slå i år rätt bleka Häcken på hemmaplasten så tror jag nog att du riskerar få stå med dumstruten på Pemo:)

Även om allt annat lika säger att trenden varit för dålig för länge för att vi ska vända på detta och hänga kvar så ser läget trots allt bättre ut än vad vi egentligen förtjänar!
Örebro Jekl
2015-08-10 10:12
- Ser hellre att RÅP, Ekstrand Hamren eller Wiktorsson får chansen för Eidur i nästa match. Det har varit för många avgörande misstag för många matcher i rad nu. Vi har inte råd med det. Sen har övriga spelare gjort mycket misstag också men när mittbackar gör dem blir de ofta extremt avgörande. - Varför gör axen det tredje bytet överhuvudtaget? - Någon mer än jag som uppfattade axen som väldigt grinig och "ur balans" på presskonferensen? Förståeligt efter en förlust och (möjligen) dumma frågor men inte positivt. - Har det som uddling skrev i NA idag om att DG varit bänkad pga disciplinära skäl varit uppe för diskussion på forumet tidigare? - Nya tag mot Sundsvall. Vi gjorde mål igår och Norrköping hade faktiskt rätt flyt med att sätta sina chanser även om det är symptomatiskt för ett topplag som dessutom har högre kvalitet än oss på de flesta positioner i dagsläget.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2015-08-10 10:07
Jag vill också passa på att tacka ÖSK för att de har lyckats göra matchevenemanget ännu sämre med all reklam istället för repriser. Vad kan det ge? Några enstaka tusenlappar extra samtidigt som folk snart hellre ser matchen från tv-soffan.

Jag hoppas att ÖSK tar sig en rejäl funderare kring strategin för nästa år. Priserna är ganska höga i förhållande till andra allsvenska lag och nu får man inte ens se några repriser på plats. Ett steg i rätt riktning vore att återinföra klacken-kortet för Kubanerna behöver hjälp med att få klacken att växa. IFK Norrköpings satsning på den fronten har ju fått en positiv effekt, även om årets sportsliga resultat också bidrar till det.
Örebro pemo
2015-08-10 09:54
Tyvärr, men nu är det SE som gäller. Hoppas verkligen att ÖSK redan nu tar sitt förnuft till fånga och börjar spela in de som är yngre och som kan vara stommen nästa år. Mittbacken Carl tex. och Ring på mitten.

Hur kan jag tycka så? Jo, kollade i tabellen förra året efter 18 omg.
Sist låg BP med 9 p, Mjällby hade 15 och HeIF på kvalplats med 19. ÖSK på13:e med 19.
Nu har vi 13 och 14 gjorda mål. För en helt opartisk åskådare är det naturligt vis kört. Att vi sedan aldrig ger upp hoppet är bara naturligt.

Ge Rinne chansen också. Sämre kan det inte bli. Bara jag slipper se Pode , Eidur , Logi och Nkili på plan igen. I alla fall från start. Plocka gärna ut DB också, då han just nu inte alls är sig lik.

Med rätt styrning och rensning i leden , så kanske det bar blir ett år i SE.
Örebro Bastard on Parade
2015-08-10 09:41
Jag tycker att Dajje sett över hela säsongen har varit ganska bra. I alla fall med ÖSK-mått mätt, men samspelet mellan honom och Broberg är ju inte alls som det var med Yasin. Det känns som att många utav oss underskattade det hårda jobb Yasin gjorde i defensiven för att Dajje skulle kunna följa med upp i anfallen. Vid 1-3 så gick/joggade ju både Dajje och Broberg hem.

Jag förstår inte riktigt hur Pode kan få så mycket speltid. Visst gjorde han det otroligt bra förra hösten, men bortsett från det så har han ju inte varit i närheten av att hålla Allsvensk klass i ÖSK. Axén tror mycket på honom och det förstår jag efter förra hösten, men hur många chanser ska han få? Han bidrar inte med mycket på planen just nu. Pode är inte en sådan karaktärspelare som behövs för att vända den här negativa trenden. Kalle kom i alla fall in med energi och skapade lite lägen under den tid han var inne.
Örebro Droos
2015-08-10 09:22
Test.
Örebro Center
2015-08-10 09:09
@zxcv:

Oscar är jag inte så säker på. Men jag skulle vilja lägga till Dajje.
Örebro Nikkiz
2015-08-10 09:06
Håller med dig örebrosonen DB va orsaken. Men 3dje målet va att hab följde med upp till anfall men joggade inte hem utan gick hemmåt så Pekings nmr #10 fick stå själv.
Örebro Nicka i ribban
2015-08-10 09:06
Hur kan Pode få 2* av NA när Pärlan får 1*? Den förstnämnde är knappt involverad i spelet i match efter match. Pärlan kämpar på i targetspelet och gjorde det rätt hyfsat igår, även om han inte gjorde mål.
Örebro zxcv
2015-08-10 09:02
Sett över den här säsongen har vi tre spelare som skulle kunna gå in i nästan vilken allsvensk klubb som helst, Oscar, RÅP och Moberg.
Vi håller inte allsvensk standard i år tyvärr.
Örebro Aspen.
2015-08-10 08:45
Två trista saker i går:
1. Förlust
2. Ingen bulle till kaffet
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Fy bubblan
2015-08-10 07:57
Halmstad borta härnäst, en match som cementerar vårt öde? Glädjande att Moberg är tillbaka. Han var visserligen mindre bra mot Göteborg men han behövs. OJ DB-CEH-EM-PH MB-DN-RÅP-DG PE-KH
Örebro Örebrosonen
2015-08-10 07:27
Från min position och i mitt tycke så är DB orsaken till Pekings mål... alla 3!

Inför matchen skulle spelarna ligga tätt och störa motståndarna vid inspel. DB misslyckades med detta vid de två första målen.
Mål 1 - DB väljer att låta bollen rulla ut till inkast fast han hade god tid och all förmåga i världen att ta kontroll på den alt. rensa bort bollen.
Hans beslut att låta bollen enkelt rulla ut resulterade i att peking kunde göra ett snabbt inkast (försvaret var inte organiserat) och sedan trycka in skottet som Oscar ska ta visst, men det är en situation som uppstår av DBs beslut.
Pekingspelaren gör enligt skolboken - tvingar målvakten till en sidoförflyttning och sedan avslutar mot den stolpe som målvakten har flyttat sig från. Avslutet är en chansning men en kvalificerad sådan.

Mål 2 - Återigen DB som inte sätter någon press på bollhållaren utan låter denne agera fritt vilket leder till inspelet och sedan målet.

Mål 3 - DB missar sin zon - inte första gången i år som våra ytterbackar inte är med i kampen om andrabollen/lämnar anfallande spelare utan markering för att söka sig in i mitten för att utföra ett felaktigt markeringsspel.

Jag var högst förvånad över att DB inte byttes ut i halvtid. Killen tittar på bollen mer än att följa instruktioner. Ingen offensivlöpning förutom vid hans tama avslut (med rätt fot). Varav jag inte förstår att Broberg väljer att spela ut den på DG istället för 1 ta eget avslut, 2 slå den på djupet för Pär.
I Halvtid borde DB blivit utbytt till fördel Hagge. Sedan var bytet av båda våra mittmittar väldigt konstigt.
Överlag blev jag negativt överraskad över att laget startade som de gjorde.

Vi borde ha haft en 5:a på mitten med RÅP & Nkili som städare en Nordmark i offensiv och Broberg + DG på kanterna (alt. Hagge på HB - Broberg som offensiv och DB som ytter - vilket skulle ge oss bra speed offensivt/DG på andra sidan) i denna match. det hade tvingat Peking till långbollar - ett lag som gärna rullar boll och det genom mittfältet och går till anfall gärna via kanten. Även där skulle vi då ha ett understödsspel. ytterback + 1 städare + eventuellt en ytter som omställningen kan gå via.

Vi borde ha stängt till där och gått på omställningar med Pär + yttrar som anfaller centralt med framflyttning av RÅP och Nordmark för andrabollar/understöd centralt - där Nordmark (alt. Broberg för Nordmark enligt ex. ovan) står för avgörande passning (med Broberg centralt får vi garanterat fler avslut) samt Nkili kvar vid mittcirkeln. Detta skulle överbelasta mittlåste i Peking - tvingat ytterbackarna in centralt - Orsakat oreda i Pekings straffområde - mycket kan hända där + att våra ytterbackarna skulle få fri gata för att erbjuda passningsmöjligheter, slå hårda inspel där om de inte träffar ett "medhuvud" så kan bollen enkelt slås in av en liten tuch. Tappar man bollen där ska man se till att döda spelet - antingen genom att slå ut bollen eller genom att orsaka frispark.

Sedan kan jag inte godkänna att spelförståelse/fotbollskunskapen är så dålig hos (i detta fall Wiktorsson) att när Peking (vid frispark) väljer att ställa upp linjen så pass högt - att man slår frisparken med en "ballongboll" in i just den klungan... Slå bollen i ytan mellan målvakt och försvar alternativ slå en kort boll till en medspelare ta löpning längs kanten för att få tillbaka bollen i steget för att trycka ner backlinjen - en tuch in med bollen mot framåtrusande spelare. Det blev ett antal sådana lägen - samma lösning på varje - det är tragiskt att beskåda på elitnivå.

Tycket mig även skåda vid ett antal lägen att spelarna agerar inte 100% - fullföljer inte sina rörelser då de verkar tro att bollen inte kommer nå dem - vilket resulterar i att när bollen väl kommer in på yta så finns ingen där - för den osmorda verkar det som en helt idiotisk chansning/passning - för den rutinerade ser man att det var inget fel i passen - felet var att ingen var där för att ta emot den.

Anfallsmässigt är vi egentligen inte ofarliga (lider brist på kvalité) Pär/Holmberg/Broberg/DG/Pode alla kan göra mål - vi har ju trots allt sett dessa göra mål. Anfallsvägnar ser jag mer att det finns ingen plan/taktik. Inga förutbestämda ytor, inga fastställda rörelser, inget understöd, ingen metodik ex. att man överbelastar en sida för att skapa yta på den andra - gå till anfall från höger/vänster/centralt - ingenting. Detta är en bieffekt av dålig balans i träningsuppläggen. Jag är förvånad över att extraträningar inte sätts in för specifikt kombinationsspel för grabbarna till höger/vänster/centralt - mellan mittback och mittmitt - mittfält och anfall.

Jag såg en video på avslutsträning - utan mötande försvarare?? Kom igen det är ju inte knattefotboll. Det är som att öva frisparkar utan mur - helt meningslöst. ska man momentträna så ska momenten finnas med. Ställ in målvakt mellan stolparna - ställ fram en/två försvarare och låt en alt. två anfallande spelare försöka komma till avslut mot detta. De kan laborera mellan vägg och kombinationsspel - instick/snabba avslut - utmaning/skapa yta för medspelare - ta sig loss från markering - osv. De försvarande spelarna skulle direkt få motsvarande momentträning.

Jag må vara mer upprörd efter denna match än annars - men ett derby är ett derby! Peking matcherna är utan tvekan säsongens viktigaste match oavsett tabellposition - dessa matcher ska bara vinnas! Inget annat är acceptabelt! Det ska inte ens finnas en diskussion om det! ÖSK SKA SLÅ PEKING! Det är ett krav!
För mig är en förlust mot peking (Degen/Västerås) värre än 6-0 torsk mot Gbg. Ett derby vinner man med blod, svett & tårar + en jävla massa hjärta för tradition - stolthet och klubbkänsla! Här råder nolltolerans mot något annat scenario! Alla dessa lokala förmågor bör & ska veta detta!

Nä gott folk - taktiskt misslyckande igår + återigen individuella missar. Stundtals bättre spel än i tidigare matcher. Vi är nog på G nästa allsvensk match är en säker 3 poängare. Då visar vi vilket lag som hör hemma vart!
Örebro Svartvitt forever
2015-08-10 05:46
Håller med den/de som föreslog att ta in Urban Hammar. Han har räddat oss förut, och jag vidhåller att det behövs en ny röst i omklädningsrummet. Vi kan komma med glada tillrop så mycket vi vill, men tabellen och resultaten talar sitt tydliga språk, och till slut blir det lite Bagdad Bob över det hela. Även om de var diplomatiska, var budskapet från Nordahl och Crona också tydligt att något måste göras. Det börjar kännas alltmer som 2007 och 2012. Ena gången agerade man i tid. Varken Walker eller Boström var dåliga tränare, men de tappade laget till slut, och exakt så känns det nu. Se där, nu har jag svurit i kyrkan, men jag var tvungen. Dock är jag mest kritisk till Spelarinvests passivitet, men det kan man inte påverka för den här säsongen i alla fall.
Örebro Kajanus
2015-08-10 05:09
4-2-3-1 och ett säkert tänk inför de två viktiga bortamatcherna: Rinne Haginge-Moberg-Wiktorsson-Björnqvist RÅP - Nordmark Broberg - Gerciz - DG Holmberg
Örebro Minatankar
2015-08-09 23:53
Namn: widemarsh
Sänt: 2015-08-09 23:51
//

Balanserad beskrivning av nuläget.
Vi har alla chanser att klara oss kvar i AS!
Örebro widemarsh
2015-08-09 23:51
Nu har vi haft 6 matcher i rad där det förmodade utfallet varit 0 poäng, Vi fick två. Visst hade en skrällseger i någon av matcherna varit önskvärt men det är nu det på allvar kommer avgöras, ska vi spela allsvenskan nästa år måste vi vinna ett antal av de kommande 6-poängs-matcherna mot Sundsvall, Falkenberg, Halmstad och Åtvidaberg.

Två topplag kvar att möta, båda på hemmaplan. Hoppas på någon skrällpoäng där. Helsingborg, Kalmar, Hammarby och Gefle är också lag vi ska kunna ta poäng mot.

Kommer bli en sjukt plågsam höst för nerverna. Endast 3 poäng till säker mark, vi må vara rejält sargade men vi är långt ifrån utslagna! Hoppas Örebroarna ställer upp för sitt lag nu när de livsviktiga matcherna radar upp sig.
Örebro Nicka i ribban
2015-08-09 23:25
@Stoonken:

Det hade varit ett klassavslut om han satt den (någorlunda) intill stolpen. Nu gick den någon meter till höger om Oscar vilket 9 gånger av 10 inte resulterar i mål. Den 10:e gången inträffade dock idag.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-09 23:24
@Aspen.:

Förstår hur du tänker och visst jag förordar ett samspelt mittbackspar, dvs att tränaren tar ställning. Kruxet för Alec är ju att vare sig Eidur eller Wiktorsson visar ihålligt något som får en att vilja ta ställning. Eidur grym på försäsongen - Wiktorsson "alltid" bra mot långsammare motståndare och så fort det går för fort (Göteborg borta) visar har han svårt att hänga med.

Och visst jag har beslutsångest mellan de båda då de har sina respektive brister. Välja "brister i närmarkering" eller "långsamhet på instick". Vad väljer du?
Zidanes vänstervolley
2015-08-09 23:13
Lägg ner skitsnacket om Superettan redan nu. Som om det skulle vara givet att det är positivt och per automatik ger framgång att "börja om" i en lägre serie?! Herre...

Visst, vi är inte bra i år och det är väldigt många frågetecken som behöver rätas ut. Men nu har vi haft MFF, DIF x2, Blåvitt och Peking i de senaste omgångarna. Vafan var det någon som på riktigt trodde på en massa trepoängare?

Som tur är för vår skull så verkar det vara så att det är flera lag i årets upplaga av allsvenskan som är usla. Det är vår räddning. Vi åker inte ur.

Jag gillar Axén. Men Nordmarks byte är bra konstigt.

Nu biter vi alla Svartvita ihop och fixar ett nytt kontrakt i höst!

Örebro Pedretti
2015-08-09 21:59
@widemarsh:

Lite konstigt att han byter in nordmark också.
Tycker synd om juniorerna i ett sånt läge.
Örebro widemarsh
2015-08-09 21:57
För övrigt är det ju bara provocerande att Axén väntar till 90:e minuten med tredje bytet i underläge 1-3.
Örebro widemarsh
2015-08-09 21:49
1-0 är en rejäl tavla av Oscar. Inget snack om det. 2-0 känns ju som att Eidur ska ligga närmare, men frågan är om inte målet kan vara en frukt av nykomponerat mittbackspar. Nyman kommer ju från Wiktorsson sida och bakom ryggen på Eidur. Har svårt att se att Eidur bara struntar i Nyman, tror det kan röra sig om dålig kommunikation mellan mittbackarna. 3-1 är ju främst ett dåligt ingripande av Logi i en mot en samt ett klent hemjobb av Dajje. Oturlig framspelning från Wiktorsson. Nä, det ändras alldeles för mycket i backlinjen för att det ska kunna bli stabilt.
Annons: