/fotboll/osk/forum/9735.aspx/fotboll/osk/forum/9735.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2006-03-28 13:48
Jag skulle iofs. gärna se kvalspel där säg de 4 bästa lagen i Superettan spelar tillsammans med de 2 sämsta i Allsvenskan. Alternativt skulle man kunna låta ettan i Superettan gå upp och det sista laget i Allsvenskan åka ut direkt för att garantera att det blir litet friskt blod i Allsvenskan.

Ishockeyn kör ju med ett sådant systen och den kvalserien är bland det intressantaste som sker på hela ishockeyåret. Alla matcher betyder något för minst ett av lagen verkar det som.

Nackdelen med ett sådant system är att det ställer högre krav på lagen i den lägre divisionen. För att gå upp till Allsvenskan från Superettan kommer det i princip att krävas att man redan på hösten har ett lag med Allsvenska kvaliteter. Som det är idag kan man ju kvalificera sig först genom att komma etta eller tvåa och först då avancemanget är klart värva in mer allsvensk kvalitet i laget.
Örebro joth
2006-03-28 13:41
Verkar som att Wirström har hoppat på mitt upror mot Hasse Backe. Bra jobbat Lasse! :-)
Örebro WhItE ZoMbIE
2006-03-28 13:40
Är det fortfarande samling före match på Adriatic?tänkte haka på iår.
Örebro joth
2006-03-28 13:38
jappel//Jaja... 10 eller 12 lag... poängen är den samma. :-)
Örebro jappel
2006-03-28 13:17
joth//
Ja varför jämföra med den enda ligan som har så få lag (skottland)??? De flesta ligorna i världen har ju fler än 14lag.
Se bara på:
-England som har en 20lagsliga
och deras andra liga har 24lag!!!!
-Italien 20 lika så
andraligan 22
-Frankrike 20 även de
-Tyskland 18
-Holland 18 (holland är nästan lika stort som sverige!)
-Turkiet 18
-Lilla grekland 16!!!
Kan hålla på i evigheter!!
Nej utöka AS till minst 16lag redan till nästa säsong!!

för övrigt har ju Skottland 12 lag och inte 10
Örebro joth
2006-03-28 13:02
jappel//Anledningen till att jag nämde derbygrupper var för att stryka Hasse Backe medhårs. :-)

Det viktiga är nog också att man behåller många lag i Allsvenskan för att intresset ska vara rikstäckande!

Vill Hasse Backe han en jämn Allsvenska kvalitets mässigt måste han väl dra ner Allsvenskan till 4-6 lag, och hur skulle det se ut?

Dom nämner även i artikeln att Scotland tex bara har tio lag... och hur jämn är den serie?

Hasse får nog acceptera att man aldrig kan ha en liga med lag i samma "klass", och det skadar väl inte att "stor"-lagen ibland får spela ut?

På tal om storlag, Djurgården såg ju riktigt stora ut i söndags.

Om Hasse nu ska jobba med framtiden för Svensk fotboll ska han nog mer kolla på vad som skapar trygghet för elitlagen och vad som kan generera mera pengar till dessa lag, tex Allsvenskan i SVT.
Örebro *Korpen*
2006-03-28 13:00
Det skulle ju vara roligt med extramatcher mot Degerfors och Norrköping men hela det här med derbygrupper är ganska orättvist tycker jag... Alla lag ska möta varandra lika många gånger då man kör en serie!
Örebro jappel
2006-03-28 13:00
snart match igen.... underbart!!! börjar längta sådär sjukligt efter premiären nu!!! denna längtan lindras aningens av träningsmatcherna i alla fall!!
Örebro jappel
2006-03-28 12:59
joth //
kvalet är det enda som är riktigt bra i det förslaget.
Bättre att möta alla lag en extra vända. Men det behövs ju inte om man har en 16lagsserie då blir det nog med matcher ändå.
Eller varför inte utöka till 18-lag?? visserligen vissa av dessa som skulle få svårt att hävda sig. Men jag tror att lag som t.ex. FFF heldre skulle ligga i botten av en stor AS än i mitten av SE!!
Örebro jappel
2006-03-28 12:56
Vi vill inte ha några derbygrupper likt det som ishockeyn försökte med för något år sedan. Helt hopplöst tråkigt och ointressant. Lagen och supportrarna hinner tröttna på varandra på en enda säsong, sedan har man förstört intresset för en lång tid frammåt!!

Fram för en enkel rak 16-lagsserie istället.
Jag tror inte att de skulle missgynna stor/topplagen heller att ibland få möta lag som backar hem så mycket det går och satsar på kontring. (bra att öva på det också) inte heller fel om topp/storlagens målskyttar får komma igång ordentligt mot lite sämre motstånd imellanåt...
16 lag är bra för alla! till och med SE som idag faktiskt är jämnare än man kunnat tro. Och skillnaden mellan SE och AS är inte alls speciellt stor heller.
Örebro joth
2006-03-28 12:56
Majjo//4 lag i varje derbygrupp, där man möter varandra en extra gång borta och hemma. Dvs 6 matcher extra för varje lag. Exempelvis skulle AIk, Hammarby, Djurgården och Gefle ingå. Ingen drömlottning för Gefle, men vem bryr sig. :-)

Sälv skulle jag gärna se en derby grupp med ÖSK, Västerås, Norrköping och Degerfors.

Men å andra sidan blir alldrig derbygrupper riktigt rättvist.

Den stora poängen tycker jag är att man aldrig åker ur Allsvenskan direkt, dvs att det alltid är kval-platser längst ner. Detta ger som sagt en "trygghet" i Allsvenskan, vilket jag tror är bra för svensk fotboll, även om ÖSK inte är där idag.
Örebro jappel
2006-03-28 12:52
Derbygrupper är att man hamnar i en "lokal" grupp i landet som möter varrandra oftare säg sex ggr om året istället för de normala två. Detta dels för att klämma ut så mycket det bara går av publiken dels för att få fler matcher i en serie utan att utöka antalet lag!!!
Vi skulle antagligen hamna i någon slags ingenmansland i en "derbygrupp" med de övriga icke storstadslagen....helt värdelöst!!
Örebro Majjo
2006-03-28 12:08
joth:
Läste det du hade skrivit som svar på hasse Backes förslag. Mycket bra skrivet! Håller med dig fullt ut! Men en liten fundering bara. Vad innebär derbygrupperna? Det kanske bara är jag som inte har hjärnan med mig idag och inte förstår. Så om du vill får du gärna förklara! :)
Örebro joth
2006-03-28 10:29
Maradona*//Mer om Angel se länk ovan.
Sundsvall Maradona*
2006-03-28 10:16
Ämne: Maradona*// Han är t....Mittåt: Tackar så mycket för infot. Det verkar vara en som spelat med Örebro. Det hade jag ingen aaaaning om (och är fortfarnade osäker).

Jimpa_90: vadå? Är han en världskändis som man har koll på?
Jag såg hans namn på det chilenska fotbollsförbundets hemsida; där det uppges att han är i Sverige.

Örebro Jimpa_90
2006-03-28 09:45
Maradona//
Hallå vakna. Han stack förra säsongen
Örebro Mittåt
2006-03-28 08:54
Maradona*// Han är tillbaka i Chile.
Sundsvall Maradona*
2006-03-28 08:51
Finns här (brukar här finnas) någon chilenare vid namn Ángel Carreño?
Har lite frågor om chilensk fotboll av idag.
Örebro Erki
2006-03-28 08:14
Idag fyller Kristoffer Näfver 20 år!!
GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Örebro joth
2006-03-28 06:43
Aspen//Korrekt. :-)
Örebro kenya
2006-03-28 01:07
Someone please call Paul Munster...
Örebro kubanen_90
2006-03-28 00:30
Ämne: varkar som att Hysên....
På FFFs forum tog han oss som ett av fem topplag! Det går framåt! :p
AIK Saywee
2006-03-27 22:34
zzzzz ojdå, innan jag somnar på riktigt, det blir plusgrader framöver, värmen från söder trycker på, kanske lite blött då och då men värmen är på väg zzzzz

Sol, värme, premiär, lädret i luften, ljusare tider .... aahhhhhhhh
Örebro jappel
2006-03-27 22:25
varkar som att Hysên-kung!!! injecerats med sanningsserum...eller så finns det verkligen snabbverkande smarthetspiller! ;-)
Örebro Aspen
2006-03-27 22:23
Man får väl hoppas att hoppet inte är ute för att få hit Jeffs.
Om man kommit till ett avgörande måste officiella meddelat detta. Eller hur officiella ?
AIK Saywee
2006-03-27 22:21
I morgon startar färden västerut c:a 05.00, å då ä sola bara 04.00, puuuuh.

Godnatt alla svartvita vänner och ...

... brorzan, grattiz å lycka till, znart kanzke du blir # farzan ...

FORZA ÖZK!!!!!!

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzz
Örebro *Korpen*
2006-03-27 22:00
MItt lag just nu om man ska envisas med de förbannade lånbollarna från mittbackarna:
----------PeWe----------
---FrSa-PaHa-MaSa-JoRi--
---PaAn-FrNo-LaLa-KrNä
--------SeHe-JoPe/MiJe----------

Seb som bollmottagare och JoPe som djupledslöpare om han nu är så kvick, men jag vill få med Mirza på nått sätt så där skiter sig min laguppställning..
Assyriska Hysên-kung!!!
2006-03-27 21:50
heja ösk heja ösk heja ösk....

ni e svarta ni e vita Ni e tekniska ni e roligagast på plan :)

Örebro # brorzan
2006-03-27 21:46
Saywee //

Faten är tomma och jag har precis vinkat av svärföräldrarna.
Det har varit ett värdigt firande som hållit på sedan förra lördagen!
Örebro Ösk-Power
2006-03-27 21:24
Börjar närma sig premiären, och vi har inte lyckats knyta till oss en anfallare.
Det börjar kännas lite oroligt!
Känns tungt att säga detta, men Kuhi håller inte måttet. JoPe är ett oprövat kort i S1 sammanhang.
Mirza är helt okej, men jag saknar fortfarande den där "tuffingen" i boxen a´la Lundblad.

Det verkar ju inte finnas något intresse ifrån ÖSK´s sida heller , vilket gör mig upprörd.

Veto/ har du ingen information att gå ut med?
Det har vart tyst från din sida ett tag nu!
Annons: