/fotboll/osk/forum/9714.aspx/fotboll/osk/forum/9714.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2006-04-03 12:41
Grekisk kontringsfotboll funkar fortfarande. Gefle är bra!
AIK kribba
2006-04-03 12:29
Mittåt,eftersom jag vet att Norling är en man som står med båda fötterna på jorden och som varken förra året eller i år svävat på några moln och då jag vet vad han sagt innan så inser jag att det tipset mer är en lös målsättning än ett seriöst krav. Han vill få upp ribban mentalt hos dom egna spelarna,få dom att tro på sig själva,det är det det handlar om.

Kan också avslöja att Norling haft en del sammarbete med duktiga mentala coacher,både i Sverige och utomlands.

Ok,kan väl tycka att det bästa var om han hållit den högre målsättningen internt iofs. Men alltid retar det nån ;)
Örebro jappel
2006-04-03 12:28
Mittåt //
exakt....fast jag kan ändå tycka att både kribba och Norling har en poäng i att säga så och det är att de går in i alla matcher i avsikt att vinna för att de mentalt är inställda på att de kan göra det. Vi saknar kanske det tänket i ÖSK... sedan kan denna inställning visserligen leda till tung påfrestning för de som spelar om det inte går så bra. Se bara säsongen 2004...
Örebro Mittåt
2006-04-03 12:25
kribba// Om Norling sagt att ambitionen är att etablera AIK som ett stabilt mittlag i Allsvenskan, så hade nog de flesta tyckt att det var en ambitiös målsättning. Att snacka om att vinna serien är enbart löjeväckande. Saknar han helt och hållet verklighetsanknytning, eller... Detta blir någonting som ni kommer att få finna er i att höra hela året.
AIK kribba
2006-04-03 12:25
Jappel,man kan aldrig bara "ha ren tur" under en hel säsong. Dom förtjänade det dom klarade av.

Ni var stora favoriter förra säsongen i se. Vi var inte lika stora, varken då och defenitivt inte i år i allsvenskan som nykomling,vad än Norling tippar.
Örebro jappel
2006-04-03 12:19
kribba//
jaja men det var ju förra året...och på ren tur..Gävle är en hockeystad dom kan inte spela fotboll där!! Vill man undvika bottenstriden ska man ta sex poäng mot Gefle.
(jag kanske överdriver lite nu bara för att trigga... vem vet..)
AIK kribba
2006-04-03 12:08
jappel, dom är inte alls sämst,Gefle var 5elag på bortaplan och slog som sagt både göteborg och bajen,två lag som som anses som väldigt svårslagna på hemma plan.

Mittåt,du förstår väl att det är mer en lös målsättningen än något annat? Självfallet inser Norling att det blir väldigt svårt att infria i år.

Han har flera gånger tidigare sagt att han är nöjd med att vi etablerar oss,det är vårt realistiska,konkreta mål. Sen att vi alltid spelar för guld men att vi inser att huvudmålet är etablera oss i mitten,(som Norling sagt flera gånger) är kanske lite ovanligt men helt rätt.
Örebro jappel
2006-04-03 12:06
när vi ändå är inne på det allmänna nyhetssvepet så kan vi konstatera att Rennes tydligen inte kan förlora efter omstarten vid årsskiftet.
Ny vinnst och nu är de hux flux fyra i ligan...vart ska detta sluta månne??

Allas vårat nya favouritlag i danska ligan efter Kung Alvbåges flytt till Viborg tuffar även de på riktigt bra nu, hade en tung återstart efter all julmat men nu börjar de visst komma i form igen. Hur ska man annars tolka 2-0 vinst mot Bröndby??? så ska ett mål vaktas John!!
Örebro Mittåt
2006-04-03 12:02
Ämne: Ämne: AIK har....
kribba// Jag är tillräckligt påläst för att veta att Norling gått ut och sagt att han siktar på att laget skall vinna Allsvenskan i år. Och då borde man väl förvänta sig att att man i alla fall skall klara av Gefle hemma. Även om det är premiär och killarna är jättenervösa.
Örebro jappel
2006-04-03 11:50
Mittåt //
det så klart...och vem kan klandra honom?? ;-)
Örebro jappel
2006-04-03 11:50
kribba //
Gävle är väl ändå ett av seriens sämsta lag alla kategorier... även på bortaplan.
Klart som korvaspa att ni ska vinna mot dom om ni vill hamna någon annan stanns än i bottenträsket!
AIK kribba
2006-04-03 11:43
Ämne: AIK har startat Alls....Den som ber ska få bönen besvarad...så här kommer mitt svar till Mittåt.

Förstår inte varför just AIK ska dominera från start till mål i en nervös premiär då vi är en nykomling, spelar en premiär i allsvenskan för första gången sedan 2004 och spelar mot ett av allsvenskans giftigaste bortalag.

Vissa har skyhöga förväntnigar uppenbarligen...

För egen del var jag övertygad om att Gefle hemma i en sån här match skulle bli en hård nöt att knäcka,dom är bättre på bortaplan än vad många tror. Det finns sen inga beställnings segrar. Det borde ni i Örebro veta. Visst,Gefle tippas långt ner och det kan man till viss del förstå, tror själv att dom kommer få husera där nere någonstans men dom är klart bättre borta än hemma.

Visst är jag missnöjd då jag tycker vi borde vunnit som matchen gestaltade sig..vi var det bättre laget men Gefle kommer ta poäng mot många fler lag än oss på bortaplan,den saker är solklar, ett mycket giftigt och snabbt kontringslag som är farligare borta än hemma. Dom slog bla hemmastarka lag som ifk göteborg och bajen borta förra året...men det är klart. Att håna utan att vara påläst kan vara lätt för vissa...
Örebro Mittåt
2006-04-03 11:38
HBK-skribenten har givetvis en poäng, men han glömmer eller förtränger en sak. Nämligen att Ola uppenbarligen inte alls ville till Halmstad.
Örebro jappel
2006-04-03 11:28
inte någon egentlig nyhet..men inte desto mindre intressant!
Ser beckmörkt ut för ÖIS, som även om de mot all förmodan skulle lyckas hålla sig kvar i AS antagligen ändå flyttas ner i SE likt ÖSK!
Den som lever får se.

Och tilläggas kan att jag hemskt gärna slipper se fler nedflyttnignar p.g.a. licensnämnden då de tappat allt mitt förtroende!
Örebro jappel
2006-04-03 11:24
Fast det är väl upp till oss och laget att överbevisa dessa personer om ÖSK:s förträfflighet, både på och bredvid planen!
Örebro jappel
2006-04-03 11:08
Synd bara att många av de som brinner mest för fotboll i stan håller på något av smålagen och endst sporadiskt besöker BA och stöttar ÖSK.
Jag har också en känsla av att det finns en hel del som håller på andra elitlag. Känns som om det är vanligare med häftighetskomplex i Örebro än i t.ex borås...men jag kan ha fel här..
Örebro Mittåt
2006-04-03 10:55
Publikligan.

Rynninge räknade faktiskt in 122 åskådare till sin cupmatch mot CU på Behrn Arena. Inte dåligt med tanke på tid och omständighter. Vilket väl bevisar att även i Örebro så finns det ett brinnande fotbollsintresse.
Örebro Mittåt
2006-04-03 10:39
Avdelningen för bevingade bortförklaringar.

Såhär i fotbollsabstinensens tider får man hålla till godo med vad som bjuds, till och med lokalpressens rapporter från Svenska Cupen. Till exempel skriver NA att Rynninge IK blev uppläxat och utslaget av Carlstad United med ishockeysiffrorna 5-3.

Som tränare gäller det dock att hålla moralen hög för att ingjuta mod i såväl lag som supporterskaror. Så man kan väl anta att RIK-tränaren Axén sänder en tacksamhetens tanke till länskollegerna från Degerfors, som myntat vad som definitivt har potential att bli en försäsongsbortförklaring av högsta karat. Till NA förklarar nämligen Axén resultatet med att "Vi har inte lagt en minut på att träna försvarsspel hittills".

Hade man gjort det och ändå förlorat med 5-3 hade läget givetvis varit betydligt allvarligare.
Örebro Mittåt
2006-04-03 10:12
Erki// Allting är relativt. Jönköpingslaget leder för tillfället publikligan och deras notering är 46 % bättre än de före detta friska viljorna.

Om man dessutom väger in att matchen spelades mot ett div 4-lag från Linköping, som förmodligen väldigt få överhuvudtaget hörts talas om tidigare, så framstår det som helt klart att idrottspubliken vid södra Vättern (HV71 till trots) verkligen känner sig upplevelsemässigt utsvulten.

Om JöSö lyckas bra med uppstarten så kan laget mycket väl bli en hit i publikligan.
Örebro Erki
2006-04-03 10:00
"- Jönköpingslaget lockade hela 230 åskådare till årets första tävlingsmatch. Bra jobbat! "

Mittåt// var du ironisk?
Örebro Mittåt
2006-04-03 09:49
Det verkar vara dåligt med tåga i dalmasarna nu för tiden. Så där ser det väl ut på Vivallas så kallade grusplan också.
Örebro Mittåt
2006-04-03 09:47
Årets upplaga av den Svenska Cupen har ännu inte utvecklats till någon större publiksuccé, om man säger så. Den högsta noteringen i den första omgången står nyblivna Superettorna Jonköpings Södra för, vilka på något sätt lyckades mygla till sig en hemmamatch mot Malmslätts AIK. Mötet avgjordes, på grund av Södras lägerplaner, redan den 17 mars och då fanns det väl inte ens några lerplaner att spela på i Linköping. (Men har de inte konstgräs där?) Hur som helst - Jönköpingslaget lockade hela 230 åskådare till årets första tävlingsmatch. Bra jobbat!

Näst bäst lyckades man i Örnsköldsvik där 157 personer trots friska viljor från hemmalagets sida fick se lokalfavoriterna förpassas ur årets cupspel efter en 2-4 förlust mot nyblivna Forwardmotståndarna Östersunds FK. Resemässigt är den nya norrettan nog till och med värre än Superettan. Det kommer att ta några år innan norrlandslagen sorterats ut.

Den tredje bästa noteringen - slagna med en ynka åskådare (bättre passerkontroll nästa gång, tack) - stod den fotbollssvultna publiken i Västerås för. Och det kan man ju förstå med Västerås SK som stadens bästa gäng. Det var dock inte VSK som lockat in publiken utan lokalkonkurrenterna från Skiljebo SK. Med tanke på att det var Syrianska FC som stod för motståndet i 5-3 matchen (hemmaseger), så är det givetvis möjligt att majoriteten av publiken bestod av tillresta södertäljebor eller i alla fall supportrar till gästerna.

Det om detta.
Örebro kubanen_90
2006-04-03 09:42
Ämne: Dagsläget i Fotbolls....
På den planen skulle jag inte vilja spela! :p
Örebro jappel
2006-04-03 09:30
Mittåt//
inte lätta träningsförhållanden när till och med lagets grusplan håller den standarden i början på april!!!
BA är ju i bättre skick mitt i vintern, UTAN att värmen är på :-)
Örebro Mittåt
2006-04-03 09:27
Dagsläget i Fotbollssverige.

Matcherna i Gruscupen som skulle ha spelats idag Söndag 2 April är inställda p.g.a ospelbar plan.

Rapporten kommer från södra Dalarna eller för att vara mer exakt från Avesta. Problemet löses väl enklast genom att föreskriva att matchen skall spelas på lerplan i stället. I så fall hade det nog inte varit några problem (se länken), förutsatt att det inte var bottenlöst någonstans på leråkern.

Hemmaföreningen som hade match mot Enköpings SK i Svenska Cupen på hemmaleran har fått lov att flytta matchen till Kopparvallens konstgräs i Falun.
Forward ara
2006-04-02 23:47
.ö-överlägsna
..r-rika*
...e-etablerade
....b-brutala
.....r-rika*
......o-ormar
.......
........s-snabba
.........k-KUHI
Örebro Per Persson
2006-04-02 21:58
Örebro Mittåt
2006-04-02 20:54
Man kanske skall hoppas på ett norrlandslag.

Från omgång 2 gäller att om hemmalaget inte kan erbjuda gräs eller konstgräs övergår matchen till bortalaget. Om inte heller bortalaget kan erbjuda gräs eller konstgräs, spelas matchen på grus, enligt samma förutsättningar som ovan, d.v.s. om hemmalaget inte kan tillhandhålla grusplan övergår matchen till bortalaget.
Örebro jappel
2006-04-02 20:49
Mackan//
...inte tidigare..men nu tack vare dig..
Örebro Mittåt
2006-04-02 20:48
Mackan// Fotboll är alltid underligt. CU har tidigare under försäsongen fått stryk av ÖSK Ungdom med 2-1 och av Brage med 3-1.
Annons: