/fotboll/osk/forum/9698.aspx/fotboll/osk/forum/9698.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2006-04-11 13:50
Bilagan "Avspark" var som ÖSK-Gordon skriver mycket bra. I omvänd bokstavordning var ÖSK "först ut", sedan damerna och därefter degen. Precis som det skall vara ;-)
Örebro ÖSK-Gordon
2006-04-11 13:36
jappel// Tror inte heller att det bara är att ställa ut skodonen i morgon. Värnamo vann mot Mjällby senast och kommer att vara taggade av motståndet. Och snälla fotbollsgudar: inga skador på våra spelare, tack.
Örebro ÖSK-Gordon
2006-04-11 13:34
Måste ge cred till NA: Det var riktigt läckert att läsa Allehandas bilaga i morse. Ett bra jobb med en hel del research som grund för framtida rapporter och reportage. Skall bli intressant att se hur de följer upp detta under säsongen.
Örebro jappel
2006-04-11 13:32
Tror att vi kan förvänta oss relativt hårt motstånd mot Värnamo imorgon. Hoppas verkligen att ÖSK lärde sig att det inte bara är att ställa in skorna mot div1 klubbar!!! Kommer sent eller aldrig glömma förlusten efter straffdramatik mot vasalund/essinge!
Örebro G.Zola
2006-04-11 13:15

Är det några som ska åka och kolla på matchen i morgon?
Örebro jappel
2006-04-11 12:50
Ämne: Arx//Okej, för att g....
JoTh//
Barnvakt...gärna någon gång. två problem med morgondagen bara..Jag sitter i stockholm och jag antar att du är i Örebro..Sedan kommer jag passera Värnamo omkring klockan 2130 imorgon kväll.så det blir tyvärr ingen passning från min sida.
Örebro Mittåt
2006-04-11 12:13
Norrköpings Tidning har en artikel om Qviding, Sveriges mest okända elitfotbollslag. Som spelar på Sveriges sämsta elitfotbollsplan. Enligt artikeln ansåg 98 % av klubbarna i lagets div 2-serie att Torpavallen var den seriens absolut sämsta plan.

Annars verkar Qviding vara en rätt charmig liten förening. Ja, så liten är den egentligen inte. Tvärtom uppger man att man är Sveriges tredj största klubb med 70 lag och 1200 aktiva spelare.

Kul artikel om ett annorlunda lag.
Örebro Mittåt
2006-04-11 12:04
Är det Finnvedsvallen så är det nog natur"gräs"som gäller. Finns inte plats för någon konstgräsplan där. Verkar vara en traditionell idrottsplats med löparbanor etc.
Örebro Mittåt
2006-04-11 11:58
Klas// Det verkar som om det skulle luta åt naturgräs. Tomteförbundet anger att matchen skall spelas på Finnvedsvallen och klickar man på den så står det att där har man naturgräs. Vilket givetvis inte hindrar att det ligger en konstgräsplan bredvid.
Örebro Klas ÖSK
2006-04-11 11:43
joth//
Har du koll på om det blir naturgräs eller konstgräs i Värnamo?
Örebro Arx
2006-04-11 11:41
joth//
Tackar. :-) Fast mitt nick är ju faktiskt obehagligt likt nivåsänkarens...

Apropå ditt inlägg om ny anfallare. Ett snitt på 1,3 var ju vad hela ÖSK hade förra året (eller om man ska vara petig: 1,33333 osv). Så visst skulle en sådan kille smaka mumma!
Örebro joth
2006-04-11 11:36
Arx//Okej, för att göra det lätt skulle jag ju kunna namnge de som sänker nivån, men jag vill ju inte namnge någon i negativ bemärkelse... så Arx, du ser till att hålla upp medelnivån. :-)

PS. Någon som kan tänka sig att sitta barnvakt imorgon... skulle gärna bila ner till Värnamo. Jappel har väl rutinen inne... :-)
Örebro Arx
2006-04-11 11:28
joth//
Du menar alltså mig? ;-)

Mittåt//
Visst har du rätt i det du skriver. Men Wilson är som sagt en hård konkurrent. Men Bois ger inte heller sken av att vara en klubb i harmoni. Dessutom tror jag att de - i alla fall i fjol - siktade betydligt högre än Giffarna som ju hängt på gärdsgårn i flera år nu. Ju högre fall, desto större besvikelse.

Och som jag skriver är det ju en ekonomisk fråga att sparka tränaren. Tror att Bois har det bättre ställt på den punkten.
Örebro joth
2006-04-11 11:25
När det gäller sparken av tränare känns det som att det endast kan vara aktuellt i Norrköping och Landskrona. Årets tränarpar blir naturligtvis Walker/Hammar som lotsar ÖSK till Allsvenskan genom flera genialiska drag och med ett hårt arbetande fotbollsutskott som värvar en anfallare under sommmaren som snittar 1,3 mål per match.

Årets ÖSK:are blir dock en duell mellan Näfver och Ian Jeffs.
Örebro joth
2006-04-11 11:20
Hmmm... den låga nivån är tydligen återställd.

EDIT: Och då menar jag inte Mittåts inlägg...

Får passa på att tacka Allehanda för "Avspark".
Örebro Charlezzz
2006-04-11 11:15
RIGHT ON Ara.. (Virtuel Highfive) Det måste ju vara betydligt bättre att bli förknippade med ett par omogna och språkligt obegåvade 14 åringar än med en klubb som är belägen i ett landskap med en dialekt som påminner en kille som sitter o skiiiiter...
Örebro Mittåt
2006-04-11 11:05
Arx// Man uppfattar ofta Giffarna som en harmonisk klubb som kan ta diverse motgångar utan att sparka tränaren. Dessutom är Sundsvall en trevlig stad att bo i, jag vet för jag har gjort det.

Men om man kollar deras tränarhistoria i nutid så har det varit riktigt turbulent. Norling och Walker lämnade utan att vara uppsagda. In kom en norrman som inte klarade sig ens en hel säsong. Hans ersättare ville visst inte fortsätta och nu har man Wilson.

Frågan är vad detta beror på? Problem med någon stark man i styrelsen eller sportchefen? Harmoniskt verkar det inte vara i alla fall.
Örebro Mittåt
2006-04-11 11:00
ara// Varför håller du på och larvar dig på det där viset? Det är fruktansvärt omoget och hjälper inte ÖSK ett enda dugg.

Jag tycker ÖSKs supportrar skall vara lika professionella, som vi vill att spelarna skall vara. Vi skall givetvis hålla på vårt lag i vått och torrt, men vi bör respektera andra lag och speciellt deras supportrar. De flesta är precis som vi. Den enda skillnaden är bara att de råkar vara uppvuxna på en annan ort.
Örebro Arx
2006-04-11 10:57
Mittåt//
Min röst faller på Patrik Johansson. Inte för att han är en dålig tränare, utan för att av de lag som har stora förväntningar på sig, är det sannolikt Bois som har råd att sparka tränaren.

Norrköping har ju också pengar, men jag gissar att Jingblad har en långt högre lön än Johansson och att de därför drar sig in i det sista med att sparka honom.

Wilson är ju också en hård konkurrent, men något får mig att tro att tålamodet är större i Medelpad än i Skåne.

Assyriska är ett tufft lag att träna, men de är ju trots allt vana att spela i Superettan. ÖSK har knappast råd att sparka Walker och för övriga lag är allsvenskan mer en bonus än ett krav.

Återstår avstigningskandidaterna. Där kan Johansson få konkurrens om något tänkt mittenlag går riktigt uselt, t ex BP eller Väsby. Men jag tror att man väntar längre med att kicka någon i det här läget än vad Bois gör efter en eventuellt dålig start.

Och de kommer de ju garanterat att få. I alla fall i premiären. :-)
Örebro Mittåt
2006-04-11 10:50
Årets tränare.

Svåra val, eftersom man egentligen inte vet tillräckligt mycket för att ha en grundad åsikt. Dessutom är det väl risk att åsikterna om laget färgar av sig på åsikterna om tränaren.

Här är mina kandidater försedda med ovanstående Brasklapp.

Superettans bästa tränare: Min röst faller på Degerfors Tony Gustavsson. En prestation att komma in i klubben, sparka mål-Otto, vinna acceptans från fansen och dessutom hålla kvar klubben i Superettan, trots magra resurser.

Snabbast ut: De flesta klubbar på den här nivån har inte råd att sparka sina tränare. Man får ta vad man har och eventuella entlediganden kommer sent på hösten. Spetskandidaten skulle i så fall behöva vara en klubb med relativt bra ekonomi och med högt ställda förväntningar på sig. Jag antar att de flesta ser vartåt jag siktar. Mats Jingblad sitter nog på den hetaste stolen.
Örebro Mittåt
2006-04-11 10:43
Superettans tränare.
Ett intressant område. Det skulle vara intressant att höra vad panelen anser om årets utbud.

- Vem är Superettans bästa tränare?
- Vem kommer att bli den förste att få sparken?

Följande kandidater kan man välja på.

Assyriska: Zwezdan Milosevic, ny för året, kom från Väsby United.

Brommapojkarna: Claes Eriksson.

Degerfors IF: Tony Gustavsson

Falkenbergs FF: Stig Kristensson, kom in förra året då den tidigare tränaren fick sparken.

GIF Sundsvall: David Wilson, ny för året, kommer från Ljungskile. Giffarna verkar inte vara någon önskeposition för tränare. De flesta verkarlämna rätt snabbt.

IFK Norrköping: Mats Jingblad, ny för året från Landskrona. Han kommer knappast att klara av att spela IFK ur Superettan i alla fall.

Jönköping Södra: Olle Nordin, på långtidskontrakt som nyligen förlängts.

Landkrona BoIS: Patrik Johansson, hemvändare som är ny för i år.

Ljungskile SK: Lars-Olof Mattson, ny för året. Andra vändan för honom i LSK.

Mjällby AIF: Peter Persson och Thomas Andersson. Tog över förra året då Sören Kratz fick sparken.

Qviding FIF: Örjan Glans.

Trelleborg FF: Conny Karlsson

Umeå FC: Anders Svensson och Richard Holmlund.

Väsby United: Per Apelgren.

Åtvidabergs FF: Kent Karlsson

Örebro SK: Patrick Walker.
Forward ara
2006-04-11 10:35

Att provocera och förolämpa andra klubbars fans är inte OK.
Bättre nivå krävs.
//Redaktionen
Örebro Arx
2006-04-11 10:20
Mittåt//
Många kloka tankar.

Ett tillägg bara: I Norrköping verkar man i alla fall vara nöjda med Jingblad. Men när lyckades han egentligen bra i någon klubb senast? Det är väl snart tio år sedan sist.

Och alla som träffat Mats vet ju på vilket sansat sätt han kan hantera stor press från utomstående. (För er som inte träffat Mats är detta alltså ironi.)

Man får två deja vu-er:
1. Jingblads inträde i ÖSK följdes också av höga förväntningar från många håll. Nu var ju de ekonomiska förutsättningarna inte de bästa, men trycket utifrån fanns där lika fullt.

2. När Norrköping värvade B-A Strömberg till övriga Fotbollssveriges stora förvåning. Av många olika skäl ansåg de flesta andra att inte längre höll som elittränare. Norrköping var övertygade om motsatsen. Facit gav knappast östgötarna rätt. Och dyrt blev det också.
Forward ara
2006-04-11 10:09
Jakob_Kuban /

Vad heter den där killen från Häcken som skrev så om Örebro?
Örebro Mittåt
2006-04-11 09:35
Ämne: Noterar att fyra av ....Mackan// En intressant anmärkning. Här är några helt ovetenskapliga och mycket grunda åsikter om vilka förutsättningarna är för de nya tränarna.

Landskrona.
Man har engagerat Patrik Johansson för tränarjobbet. Han har rötter i klubben och kommer från jobbet som assisterande i MFF. Han borde ha bra uppbackning inom klubben. Han har dock tidigare aldrig varit huvudansvarig och kommer att få lov att ta ansvar för en förvånansvärt intakt spelartrupp. Det stora frågetecknet är väl om han kommer att kunna få sin vilja igenom. BoISarna har väl under tidigare år inte alltid givit intrycket av att vara en klubb i harmoni.

Norrköping.
Tog över Landskronas "succétränare" från fjolåret, Mats Jingblad. I Skåne verkar man anse att Jingblads inträde i Norrköping inte kommer att stärka det lagets chanser. Jingblad kommer till en ytterst utsatt position. Förväntningarna är mycket höga, klubbens sponsorer satsar mycket friska pengar, klubben har en historia med massvis av sparkade tränare, stor spelaromsättning i föreningen men de etablerade spelare som är inköpta verkar alla vara ett nummer för små för Allsvenskan.

Sundsvall.
Hos Giffarna har man engagerat Ljungskiles tränare David Wilson. Det verkar vara en man med bestämda idéer. Tack vare den stora omsättningen i spelartruppen får Wilson en grupp att arbeta med som inte är formad och klar än. Kan vara både en fördel och en nackdel. Kommer nog att ta tid att forma det nya laget med en ny spelidé.

Assyriska.
Att träna den klubben är nog elitfotbollens tuffaste jobb. (Tätt följda av AIK). Zvezdan Milosevic har gjort väldigt bra ifrån sig i både Väsby och i Café Opera. Men har han personligheten och styrkan att driva igenom sin vilja i en klubb som Assyriska. Fortsatt turbulens i och kring klubben får nog bli grundtipset.
Örebro Arx
2006-04-11 09:31
Mittåt//
Apropå Göteborgslagen: Publiksiffran för Öis var fascinerande låg, eftersom det gissningsvis fanns en hel del MFF-fans på plats.

De stackars rödblå tycks nästan inte ha några fans kvar alls. Och du har helt rätt i att Gais blir näst bästa publiklag i Gbg (de har alltid haft fler fans än Öis). Öis ska tacka sin lyckliga stjärna att det blir en hel del traditionstyngda derbyn med gott om bortafans. Räknar man bort de matcherna är det inte säkert att de ens lyckas hålla Häcken bakom sig.

Och snart kommer elake farbror Khennet tillbaka till dem och berättar otäcka sagor om det läskiga licensspöket. Det kan inte vara lätt att vara Öisare just nu.
Örebro Yggdrasil
2006-04-11 07:36
Till alla sneresenärer. Vi som åker med Kubanerna kommer att samlas på en pub som heter tycho brahe i Landskrona innan matchen på tisdag. Vi beräknas vara där vid femsnåret. Det ligger på Österg 3. Väl mött där.
Örebro K8
2006-04-11 01:05
Slår väl till med en trippel och konstaterar att jag var ensam. :-)
Örebro K8
2006-04-11 00:42
Mittåt, Mackan //

Verkar som man inte alltid ska lita till 100% på spelarnas/ledarnas uttalanden. Men det är klart, vem skulle gå ut och säga att stämningen är usel?
Örebro K8
2006-04-11 00:37
Hoho? Är jag ensam vaken med påsklov? :-)
Annons: