/fotboll/osk/forum/9642.aspx/fotboll/osk/forum/9642.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-04-24 10:48
Ösk tjejen // Det kommer att vara en kort intervju med Nordback idag ca 11:15 på Rix FM, så nu vet du :)
Örebro Ösk tjejen
2006-04-24 10:05
ngn som vet är nordback ska intervjuas idag på rixfm inför nedräkningen till matchen i morn?
Örebro Kalle Örebro
2006-04-24 09:23
Arx// Håller med dig. Om vi inte vinner imorgon mot Mjällby är inte Landskronamatchen värd ett dugg. Att vinna som underdog har alltid varit ÖSKs melodi, men Mjällbymatcher har varit svårare. Jag tänker inte höja vårat lag förens jag sett matchen imorgon.
Örebro Arx
2006-04-24 08:52
Har inte hängt med senaste dagarna. Men hittade det här på bois-forumet:

Namn: dwarves » Svara på inlägg
Sänt: 2006-04-23 20:35:13
tack så jävla mycket, Jeppsson, för att du lockat fram alla troll.. och skriv ej fler krönikor, tack!

Svårt att låta bli att le en smula i smyg. MEN - som Mackan redan påpekat: Ju kaxigare man är, desto högre blir fallet. Så låt oss undvika att gå rakt i samma fälla. Mjällby i morgon kommer att bli toksvårt. Den sköna SE-känslan man har just nu kan lätt bli förbytt till en mardröm.

Men jag är glad att Svartvitt inte har någon krönikör a la Jeppsson... För visst är den samlade skadeglädjen (från alla håll, inte bara från ÖSK) större över Bois än vad den är för en annan av våra värsta konkurrenter, Sundsvall.
Forward ara
2006-04-24 07:33
Hemma premiär för ÖSK dels.
Premiär för min del också, skönt att man är utagen från start idag och att man har fått reda på att man blir kvar i 2 år ...

1. Peter Westman
--------------------
2. Fredrik Samuelsson
15. Fredrik Jansson
4. Thomas Andersson (k)
3. Joel Riddez
--------------------
24. Patrik Antonnen
8. Fredrik Nordback
5. Lars Larsen
27. Kristoffer Näfver
--------------------
10. Johan Pettersson
21. Herish Kuhi

1-0. Johan Pettersson 24 minuten.
2-0. Herish Kuhi 60 minuten.
3-0. Kristoffer Näfver 84 minuten.
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-04-24 07:25
Mittåt // Jag och mina nissar hade inget med det hela att göra, antar att du syftar på Satans högra hand: Lars-Åke Lagrell och hans crew... :)
Örebro jappel
2006-04-24 00:39
Bara en dag kvar till hemmapremiären. Längtar!
Örebro Mittåt
2006-04-24 00:02
Cornelis// Jag skyller på Tomteförbundet i så fall. De har ingen publiksiffra alls på den matchen i sin matchsammanställning. 1500 är en riktigt bra siffra.
Trelleborg Cornelis
2006-04-23 23:52
Mittåt//

Du har väl inte helt rätt där. Syrianska FC hade 1500 pers i sin premiär t ex.

Men imponerande att VSK drog över 3000 i sin premiär mot Robertsfors - man kan ju undra vad som gjort att deras publik sluter upp sådär helt plötsligt efter de senaste årens svala stöd på Arosvallen ...(ca 2000 i snitt förra året i S1:an t ex)...
Örebro Mittåt
2006-04-23 22:33
*Korpen*// Det är nog svårt för ÖSK att stjäla en spelare som redan varit iväg och provspelat en vecka med Arsenal. Dessutom har VSK ett flerårskontrakt med honom, trots att han bara är 16 år i år, så det blir inte tal om någon friktionsfri amatörövergång.

Generellt sett är det nog så att för att en ung talang skall ta steget över till ÖSK, så krävs det att både ÖSK, spelaren och spelarens moderförening är överens.

Alla spelarna i talangtruppen går på amatörvillkor, vilket i princip innebär att de inte erhåller någon ersättning.

Vad de får är en väldigt gedigen fotbollsträning plus en bra möjlighet att ta en plats i ÖSKs A-trupp om deras utveckling är fortsatt positiv.

Det är därför i princip inte möjligt att värva in unga talanger som bor utanför Örebro eftersom klubben då skulle få lov att ta ett ekonomiskt ansvar för boende, etc.

Vidare krävs det att moderföreningen tycker att det är bra för deras spelares utveckling. Och det är nog inte alltid som det är fallet. Många klubbar vill nog hålla på sina talanger. Dels för att de är bra för laget, dels för att man hoppas kunna sälja dem för ett högre belopp några år senare.

Och för en del spelare är det faktiskt bättre spelmässigt att vara kvar i sina moderföreningar. Forward har till exempel flera riktigt bra spelare som Florén, Östman, Soldahl (är dock 21) med flera. De får i dagens Forward (tack vare deras tunna trupp) en möjlighet att spela div 1-fotboll. I ÖSK Ungdom skulle de hålla till i div 3. Och om de skulle gå in i ÖSKs A-trupp är det en väldigt stor risk att de hamnar på bänken om ens där.
Örebro HJÄRTA_ÖSK
2006-04-23 22:13
Kom igen nu ÖSK!
Örebro *Korpen*
2006-04-23 22:09
När vi ändå pratar Västerås... Ska vi inte försöka stjäla deras målvaktstalang?
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:59
För att fortsätta med fotbollspubliken i Västerås (av alla ämnen), så spelade igår Västerås IK mot Syrianska IF Kerburan. Den matchen drog 1.042 åskådare till Apalby IP, där VIK spelar sina matcher. Ingen dålig publiksiffra för att vara div 2, men det var ju iofs. ett lokalderby.

Att man överhuvudtaget kunde spela på Apalby förvånar mig synnerligen. Det var en av de allra sämsta planer som ÖSK Ungdom spelade på under hela förra säsongen. Och inte finns det speciellt mycket plats för åskådare heller. "Läktaren" ser ut ungefär som två sektioner av en av Behrn Arenas ståplatsläktare.
Örebro jappel
2006-04-23 21:50
Mittåt //
Men att sitta på en välbesökt BA i vårsolen mot t.ex. MAIF det är gemytligt :-)
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:41
Hilltop// Jag har faktisk aldrig varit inne på Trängen (återinflyttad närking som jag är). Men jag cyklar förbi där ibland och tycker att det utifrån sett ser rätt så bedrövligt ut.

Att sitta på norra läktaren på Behrns däremot, med full uppsikt över planen är åskådarmässigt väldigt effektivt, även om det kanske inte är direkt gemytligt.
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:37
Det skall bli intressant att se vad Forward kan komma upp med publikmässigt i den nya ettan. Det finns en del potentiella publikmatcher.

Den som på förhand känns hetast är väl västeråsgurkornas nya irrfärder i västerled då de kommer hit för att försöka krossa örebrokex. Det brukar ju inte gå så bra om kexen är vita och svarta. Månntro det går bättre med gula?

Andra potentiellt intressanta matcher skulle kunna vara Sirius, Boden och Enköping. Lag som man så att säga har en viss känsla för. Å andra sidan känns väl inte Kiruna eller Robertsfors så där jätteheta.

Mycket hänger givetvis på hur pass bra det går för laget i serien. Kommer de att ligga och sladda i botten lär de inte dra så mycket publik. Och med deras tunna trupp är det väl en stor risk att de kommer att göra det.

Västeråsmatchen idag är för övrigt den enda (i norr och söder) som så här långt kommit över 1000 åskådare. Näst högsta noteringen hade faktiskt IFK Värnamo som räknade in 760 åskådare i matchen mot FC Trollhättan. En match som för övrigt Trollhättan vann med 3-1.

De nya div 1-serierna kan nog bli väldigt jobbiga för en del lag. Speciellt de som inte är förstalag på sina respektive orter och därför inte kan räkna med så mycket sponsorstöd.
Örebro _Adde_
2006-04-23 21:33
Varför spelar inte Olof Guterstam i ÖSK?
Örebro Hilltop
2006-04-23 21:30
Mittåt
Håller med dig i allt utom i ett avseende.
Jag gillar Trängen, den är gemytlig!
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:28
*Korpen*// Det stod i tidningen häromdagen redan, att Sebbe är återställd och att han gick för fullt på träningen.

Vad som passar mot Mjällby beror nog rätt mycket på vilken typ av försvarsspel de väljer att spela. Jag inbillar mig att om de faller tillbaka och försöker spela lågt, så är det bättre med SEB och Mirza i mitten och med Jeffs och Näfver på kanterna som matar dem med mittlägg.

Om Mjällby spelar ett högre försvarsspel så skulle det kanske passa bättre med JoPe på topp och eventuellt Anttonen (om han känner sig i löpform) på en av kanterna.
Örebro *Korpen*
2006-04-23 21:23
Hur är det med SEB? Är han "fit for fight" igen?

Skulle inte Mirza och JoPe passa bra mot Mjällby? En bollmottagare och en djupledslöpare! Vill inte riskera SEB...
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:20
Västerås hade hela 3000 åskådare på sin match mot Robertsfors (!). Trots allt verkar det finnas kvar ett visst fotbollsintresse i staden. I superettan förra året hade man ett snitt på bara 1957 åskådare.

Tyvärr för alla västmanländska supportrar gick det inte så bra för VSK i matchen. Den slutade oavgjord 1-1, vilket nog var en besvikelse för alla som inte var från Västerbotten.
Örebro Mittåt
2006-04-23 21:11
Forward lockade 405 åskådare till Behrn Arena idag. Klart bättre än deras publiksnitt från förra året som var 275. Hur många av åskådarna som var betalande vill jag dock låta vara osagt. Kvinnor och ungdomar under 16 gick nämligen in gratis. Men räknades nog med i totalen.

Man får väl dessutom anta att det fanns en hel del ÖSK-fans med höggradig fotbollsabstinens bland åskådarna.

Rent allmänt så kan man nog tycka att Forward bjöd på relativt mycket för pengarna. För 60 kronor fick man sitta i den sköna vårsolen på arenans bästa åskådarplats.

Egentligen borde väl Forward spela sina hemmamatcher på Behrn Arena kan man tycka. Istället för på nedgångna Trängen. På köpet får man ju ett bra underlag som lämpar sig utmärkt att spela fotboll på. Men traditionens makt är nog så stark att Forward drar västerut så fort Trängens ytskikt har tillräcklig bärighet för att hjälpligt hålla för en fotbollssko.
Örebro OBK
2006-04-23 21:10
Håller helt med om att sanningens ögonblick egentligen infaller sig först i matchen mot Mjällby (och kommande liknande matcher) där ÖSK är tvingat att föra matchen. När andra lag spelar grisfotboll och inte vill spela fotboll, det är då man får visa vad mang går för.
Klart att det var skönt att vinna mot Landskrona och kanske lika viktigt att både de och Sundsvall torskade idag, men nu är det upp till bevis för de våra också!
Personligen är jag oroad för vårt alldeles för långsamma mittförsvar...
Örebro jappel
2006-04-23 20:58
mme//
Lite skadeglad, JA
Här, JA
På andra platser, Nja...

Hylla ÖSK, JA
Här, JA
på andra platser, JA!!!!!

Fast det här är såklart bara min åskit!
Örebro mme
2006-04-23 20:51
Beträffande BOIS; Lite skadeglad kan man få kosta på sig att vara, i alla fall på sitt eget forum.

Jag måste bara ta chansen att citera delar ur Jeppsons krönika: "ÖSK har sitt förbannade konstgräs och skulder, Sundsvall är inget lag jag gillar att se och sedan har vi konstgräset igen och Norrköping?" - Extra kul när man sett vilken usel blandning, av månlandskap öken och potatisåker som Bois spelar på.

"Utmanarna i serien? På pappret hittar jag inga, men det finns lag som också vill blanda sig i striden om de allsvenska platserna. ÖSK, Norrköping, Assyriska och Sundsvall är några som planerar för allsvenskt spel 2007. Det kan låta kaxigt och drygt, men jag tycker inga andra lag i serien har något att tillföra i allsvenskan." - det citatet behöver inte ens kommenteras, hur komiskt som helst.

Det gäller att vara skadeglad när man har chansen, vi vet själva hur det kändes förra året.

mvh
Örebro Mittåt
2006-04-23 20:50
Ämne: Vi ska heller inte r....
Helt rätt. Först måste vi slå Mjällby till exempel.

Matchen mot Landskrona var egentligen ingen bra avstämning på var laget står för närvarande. För att göra bra ifrån sig i Superettan måste man kunna föra matcherna också. Det behövde laget inte göra i Landskrona. Där var det mer en kniven-på-strupen typ av fotboll. Som på den gamla goda allsvenska tiden.

Sanningens ögonblick kommer att vara lika närvarande i matchen mot Mjällby som den var i Landskrona.
Örebro rokky
2006-04-23 20:49
ÖSK!!!!!!!!!!!!!! :-)
Örebro jappel
2006-04-23 20:43
Vi ska heller inte ropa hej innan vi är över ån. Lång väg kvar innan vi är framme vid vårt mål SM-Guld!!
Örebro Mittåt
2006-04-23 20:41
Landskrona - Norrköping har alla förutsättningar att bli en riktigt intressant match. Den sänds på TV för övrigt.

På den ena planhalvan Landskronas lag desperata att börja ta poäng efter en tveksam säsongsupptakt. På den andra IFK Norrköping coachade av Jingblad som fick sparken av Landskrona som ansvarig för att de nu befinner sig i den grop som kallas Superettan. Läge för dramatik.
Örebro snobben
2006-04-23 20:36
Nu ska vi inte dryga oss mot Landskrona och deras supportrar. Vi var i PRECIS samma situation förra året. Möjligtvis inte lika dryga, men glöm inte bort att Landskrona ligger söder ut och ju längre söder ut man kommer desto drygare blir man.
Annons: