/fotboll/osk/forum/958.aspx/fotboll/osk/forum/958.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sörby
2015-08-24 12:33
Om det inte gnälls på rådande situation och framförs konstruktiva ändringar. Så innebär det att alla är nöjda över den rådande situationen.
Örebro Droos
2015-08-24 12:21
Tillägg.

Något inaktuella siffror kan tyckas, men så här såg statistiken ut förra säsongen:

Jacob Rinne: 75 procent (6:a av totalt 23 målvakter), 11 matcher, 16 insläppta, 2 nollor.
Oscar Jansson: 73 procent (9:a av totalt 23 målvakter), 21 matcher, 28 insläppta,5 nollor.

Denna säsong har Rinne hittills 50 procent och Jansson 63 procent.
Örebro Droos
2015-08-24 12:09
Tvekar på att det finns något som helst värde i att påpeka att "den ena målvakten aldrig har vunnit, men den andra har gjort, därför ska den andre stå". Om det är så att Kung Oscar I räddar fler svåra avslut och ger en bättre trygghet till försvarsspelet (vad nu det betyder...), då ska han väl väljas först. Gå på målvaktens FAKTISKA kvalitet, alltså. Precis som man gör med utespelare. Det känns jämnt mellan våra två målisar. Litar på att Axen och målvaktstränaren har bättre kunskaper än jag själv i detta ämne.
AIK mzuri sana
2015-08-24 11:26
TILLSAMMANS kan vi bli starka !!!
Örebro Marquis de Sade
2015-08-24 11:23
@bison:

Är du inte initierad i sekten så kan du inte förstå.
AIK mzuri sana
2015-08-24 11:22
Kanske dags för ett nytt upprop ??? Något måste förändras, inget gnäll, ständig förbättring ! Jag har inte det konstruktiva svaret, men vi verkar falla rakt ned i den förbannade Superettan :( Men jag vägrar deppa, i nuläget ...
Örebro bison
2015-08-24 11:16
Det här forumet är fantastiskt när väl de senaste årens långdragna sandlåda lugnat sig är det numer fel att förespråka annan laguppställning och att ifrågasätta tränaren.....så om jag fattat det rätt så får bara Axén skriva på det här forumet om det handlar om laguppställningar och alla andra ska diskutera huruvida en forumit har blivit hotad eller om egentligen Käppakriget i hockeyladan inte är större underhållning.
Jag kryper tillbaka under min sten och fortsätter som Forumkung/Läktarcoach.
Örebro Aspen.
2015-08-24 10:56
@Svartvitt forever:
Tycker som Svartvitt forever. Det är bara att titta på antal insläppta mål. Tycker synd om Hagge och Wiktorsson som kan bättre än de som fått tjänsgöra på planen. Tydligt är att man inte enbart kan ta ut startelvan efter vad som sker på träningarna. Tror att våra två tränare gör olika bedömningar vilka som ska spela, grundar detta på intervjuer efter cupmatchen
Örebro Lekiller
2015-08-24 10:53
Intressant att Axen säger att om DG varit frisk hade han spelat. Tycker Kalle uträttade mer än va DG har gjort under en längre tid. Men ja vet inte. Överlag kändes laguttagningen igår som det bästa ÖSK kan ställa på benen just nu. Rinne kontra Oscar kan man ju vända och vrida på en stund. Känns som att de gör allt de kan båda två och kan inte lastas allt för mycket. Lite orättvist kanske att lägga 6 insläppta mot Göteborg i Oscars ryggsäck dock. Hela laget var väll genomuselt i den matchen. Bara hoppas Falkenberg torskar idag borta mot Giffarna så är läget fortfarande jobbigt men inte omöjligt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2015-08-24 10:48
Nu såg jag bara från minut 23 tills det att HBK kvitterade, men kan bara konstatera att försvarsspelet är lika dåligt som vanligt. Vad spelar det för roll om vi har två jämngoda målvakter, när vi inte har någon "mittbacksgeneral" att luta oss mot?
Och där ligger Axén s svaghet, tror jag. Att inte reagera när halva serien har gått och satsa på försvaret i första hand, är för mig obegripligt.

Har vi inte de spelare som kan, så värva då!!! Som någon skriver, inte ens Moberg är stabil. Så, hade jag varit Axén hade jag spelat med
DB, Wiktorsson , Moberg och Hagge.

Tyvärr, våra isländska försvarare blandar alldeles för ofta bort korten.

Förstår heller inte varför ÖSK förlänger med Hagge, för att sedan bänka honom? Är han skadad?
Blir tufft i SE, men med lite vilja så borde det bara bli ett år. Fast då tror jag man får ta in en försvarstränare också.
AIK mzuri sana
2015-08-24 10:12
Jag tycker synd om alla betalande supportrar :(

Klubbens aktörer får ju lön för mödan :)

Men jag tror envist på AS 2016 för vårt ÖSK!!!
AIK mzuri sana
2015-08-24 09:46
Är man klassen bättre SKALL man vinna! Vad är det för "fel" på ÖSK 2015 ?
Örebro Minatankar
2015-08-24 09:20
Jag tycker ÖSK var klassen bättre än HBK i går. Det finns det också hängivna HBK-supportrar som tycker. Hur tungt det än kan vara med tabelläget, är det viktigt att alltid se det positiva som händer och att förstärka det. Jag kan tycka lite synd om Logi som både i denna och förra matchen gjort klart bättre insatser än tidigare, men som haft ett par avgörande misstag i slutet av matcherna. Kan också tycka lite synd om Eidur som, förutom sina egna misstag, ofta också får skulden för Mobergs. Tycker Astrit visade att han är en spelare som ligger klassen över alla andra på planen. Upplevde att Martin Broberg de första 25 minuterna gjorde många misstag i passningarna, för att resten av matchen, framför allt i andra halvlek, vara planens bästa spelare. Tycker att Kalle gjorde många bra och pigga insatser. Kul också att se Pärlan inte bara vara stark i närkamperna utan också kunna springa ifrån sina backar. Det blir naturligtvis tufft mot BK Häcken som vann över MFF, speciellt som vi har Astrit avstängd. Men det återstår många matcher och för mig finns inget annat än att vi ska ha åtminstone ÅFF, FFF och HBK bakom oss när allsvenskan är slutspelad.
AIK mzuri sana
2015-08-24 08:45
Svartvitt forever

Tycker som du, Axén är en av stadens profiler. Har förstått att han är riktigt bra på individuell träning, varför kan inte de som bestämmer utnyttja honom på det han är bäst på?

Vi har inte råd att röja å sparka de som har långa kontrakt, förresten vilka beslutar om kontrakten, Sköldmark är ju "bara" sportadministratör.

"Alla tillsammans" fixar vi en allsvensk säsong 2016 !!!
Örebro Svartvitt forever
2015-08-24 06:52
Bäst när det gäller//

Eftersom du ställer frågan så måste jag svara ja. Inte kanske specifikt vad gäller uttagning av lagdelarna du räknar upp, där vårt skakiga försvar är en följd av att man inte prioriterade att ersätta Wiken utan kör med vad man har och hoppas att det räcker + en total felvärvning av vänsterback.

Men det är helt enkelt så att jag inte tror på Axén som kapten på ÖSK-skutan längre. Låt honom ägna sig åt individuell träning och utveckling, vilket han av alla omdömen är en hejare på, men jag tror inte på honom som huvudtränare och matchcoach längre.
Örebro widemarsh
2015-08-23 23:56
Känns som vi med våra mått mätt gör en helt okej bortamatch (på en dålig gräsmatta) offensivt, men släpper in två enkla mål. På frisparken är det ju Moberg som inte hänger med sin markering. Rusike gör en lite piruett runt honom och sen är Moberg ett par steg efter. Alldeles för enkelt. Men visst, vi kan beskylla Eidur för det med trots att han stod utan markering för att till synes gå på boll i främre ytan. Andra målet är ett misstag av Logi som inte får ske på den här nivån. Han har två enkla alternativ, antingen en enkel pass bak till målvakten eller en rensning bort från alla HBKare. När han sedan kryddar det hela med att slå en passning tio meter bakom sin medspelare i ett utmärkt kontringsläge i slutminutrarna blir man ju redigt förbannad. Emellanåt gör han rätt så bra saker, men misstagen är för många. Sett till hela matchen tycker jag ÖSK är det lag som ligger närmast seger och försöker spela lite fotboll emellanåt. Broberg bäst på plan och har två fina chanser förutom målet, hade han satt 2:an i början av andra hade vi nog vunnit detta. Vi gör två fina mål, det första en bra slagen hörna av Astrit och bra gjort av Broberg. Tveksamt försvar av HBK förstås. Det andra målet tror jag är ÖSKs snyggaste i är med två klackpassningar i uppbyggnaden, ett perfekt inlägg av Dajje och två spelare som hugger på första stolpen. Bra att Pärlan fick göra mål, han kommer mer och mer. Kunde varit lite "ful" och slängt sig när han blev ryckt i axeln i friläge i början, men väljer att stå. Hade han valt att falla där hade ett rött kort och straff inte varit långt borta. Astrit gör en del fina saker, men ser stundtals väldigt loj och oengagerad ut. Har haft kortare tid här än Broberg och Pärlan så hoppas han kommer igång mer allt eftersom. Offensivt godkänt, defensivt underkänt. I många matcher har det varit underkänt i både och. Så ett steg i rätt riktning :) Positivt att vi inte förlorade då det antagligen hade varit ett för hårt slag att resa sig från. Hoppas FFF torskar imorgon så har vi två lag inom räckhåll, där vi endast är en seger ifrån "säker mark". Vågar fortfarande tro på Allsvenskan 2016, för vi var bättre än Halmstad på deras hemmaplan. Vi har dessutom Falkenberg kvar hemma. Men försvarsspelet måste bli bättre!
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-23 23:03
Helt ärligt nu, är det någon här inne som skulle göra saker vare sig särskilt annorlunda eller bättre än Alec? Målvaktsposten: Två jämngoda, den ene har inga vinster den andra har två i årets allsvenska. Den ene släpper sex mål mot Göteborg den andre två mot Halmstad utan att för den sakens skull ha orsakat någon av poängtappen. Coinflip alltså. Mittback bredvid Moberg: Eidur är vek, Wiktorsson är långsam, Nkili är för ovårdad i sitt spel och Hagge är ingen mittback. Wiken skriker någon hör jag. Jo men visst han visade ju tydligt att han inte hängde med förra året men redde ut det då och då på ren rutin. Men hade han blivit snabbare i år??? Ni förstår poängen.... Coinflip även här. Ytterbackar, Dajje - oväntat stabil utan att för den skull vara supervass med allsvenska mått. Logi, Degensivt allt för många felbeslut - offensivt ett anfallsvapen med sin inläggsfot. Hagge, sliter alltid men är helt ofarlig offensivt förutom inne i boxen om det är tillräckligt rörigt. Men fick han inte in ett inlägg i april skriker någon, jo så var det kanske men de 27 missade bredsideinläggen senare då??? Men en ytterback i modern fotboll behöver ju vare sig vara snabb eller ha inläggsfot säger läktarcoachen som tyckte det spelades bättre boll på den tiden en back bedömdes efter hur långt bollen kunde tjongas. Mittfältet: För omständigt, för slarvigt och för många bolltapp. Nkili och Nordin. Men Astrit då? Jo han har faktiskt självförtroende, spelsinne och kunnande att göra något så där har vi ju en gubbe att plita ner i startelvan (då han inte är avstängd som väl är fallet mot Häcken?!). Nordmark då, ja har han hittat hårtofsen ännu han förlorade på hemmaplasten? Nä visst nä men ge han lite tid så. Kalle eller DG då? Som inhoppare ja men som startspelare; finns det ingen annan? Broberg, ja men du här har vi ju faktiskt en allsvensk spelare så han plitar vi väl ändå ner! Defensiven säger du ja men där är ju ändå RÅP given, faktiskt höll på att glömma det. Kanske inte passningsfoten men visar ju vägen och är viktig. Så ett fjärde namn har vi. Anfallet: Sa du att DG är anfallare, snabbast i stan och med oerhörd potential. Ja om du säger det så visst, vi sätter honom i anfallet så visst ett femte namn har vi ju. Pärlan. Han skapar, tror han hade "fjorton avslut inne i boxen på senaste träningen". Ett sjätte namn alltså. Någon som tror att Åge Hareide behöver singla slant eller tänka i ordspråk som "pest eller kolera"?! Vilket j***a försvar av Alec tänker några nu. Jo visst men vem skulle gjort det bättre med dagens ÖSK-trupp? Vi har fem spelare som man vill ta ut som allsvensk tränare och resten hoppas man ska minimera sina misstag samtidigt som de övriga fem presterar på topp samtidigt.
Örebro Glad
2015-08-23 22:26
Axen snackar ju alltid om att bästa laget ska spela, jag såg fredagens träning på Behrn, Oscar var fruktansvärt bra i, Rinne inte i närheten, men Rinne står i dagens match, så vilken jävla "Bullshit" att bästa laget spelar, börjar undra om Axen faktiskt vill spela superettan, man kan verkligen undra, islänningarna glädjer ju ingen heller,tror Haginges "hjärta" tar oss längre, Wiktorsson har gjort bra inhopp, men men Axen har väl full koll
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro flesklepp
2015-08-23 21:48
@DaSa:

Jo, men grejen var att jag för ett år sedan uttalade mig precis i rollen av just läktarcoach och inser givetvis att det kanske inte skulle ha varit någon skillnad mot hur läget nu är även om Wiken hade varit kvar. Det jag tyckte var fel då (att bryta med Wiken) tyckte ingen annan då. Nu plötsligt dyker det som av en händelse och med facit i hand (dåligt försvarsspel, så Wiken lär väl knappast ha gjort det sämre) upp nya läktarcoacher om du är med på vad jag menar..
Örebro Glad
2015-08-23 21:24
Med Rinne i mål har ÖSK aldrig vinnit i AS(2 säsonger) fakta, nej tillbaka med Oscar, nu ska vi se hur långtid det tar innan jag får munkavle av de som styr härinne,Trevlig kväll på er
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Nicka i ribban
2015-08-23 21:20
@DaSa:

Jag har alltid undrat vad ni människor som skriver "ngn" eller "mkt" istället för "någon" eller "mycket" gör med er insparade tid? ;)
Örebro Nicka i ribban
2015-08-23 21:14
Jag han inte se andra halvlek, men jag såg höjdpunkterna nu.

På 1-1 målet är det riktigt, riktigt svagt markeringsspel av Eidur. Rusike (?) gör ingenting speciellt för att lura bort Eidur. Han är där bollen dimper ner och styr in bollen i mål. Moberg, som är närmast, ska egentligen hålla koll på Ali Kahn. Man ser att Moberg blir besviken på Eidurs insats när han ser att bollen går i mål.

Vid det andra målet undrar jag vad Logi gör. Han har 3 alternativ:
1) Rensa till inkast.
2) Rensa till hörna.
3) Passa till Rinne.

Rinne skriker på honom att han ska rensa till inkast, men han lägger en hård boll längs backen snett bakåt in i en yta där det finns flera Halmstadspelare. Bollen skickas in och markeringsspelet är återigen bristfälligt.

Jag ska inte säga att vårat försvar skänker bort en seger, för HBK är inte något bättre dem. Dock har svagt markeringsspel varit ett återkommande problem i år.
Örebro Jekl
2015-08-23 21:06
Precis, vi släppte in mycket mål även förra året. Skillnaden var att vi då hade ett bättre anfallsspel vilket resulterade i dels fler mål, men också att motståndarna trycktes ned på ett annat sätt och inte skapade lika mycket press då de var rädda för djupledslöpningar från crespo. Dessutom upplever jag att vi dräller betydligt mer med bollen i år, både på mittfältet (felpassar, många av Nordin tyvärr) och i försvaret (klarar ej av att rensa, som logi vid 2-2 idag) vilket också gör att försvaret sätts i otacksamma situationer
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2015-08-23 20:57
flesklepp / Försvaret läckte redan förra säsongen under hösten. Wiken skulle inte varit lösningen på årets problem.
Örebro DaSa
2015-08-23 20:55
Kollade återstående matcherna för oss och HBK, efter det så tror jag att vi kommer att fixa det. Vi har ett lättare spelschema, samt motståndarna ligger bra efter varandra. Dvs vi har KFF och FFF hemma där vi förhoppningsvis sätter två treor, då har vi byggt upp vårat självförtroende så pass mycket så att vi även tar Gefle och Åtvid på bortaplan och kontraktet är klart innan AIK matchen. Sen så gäller det att inte gå på ngn psykisk mina i närmsta fyra matcherna, dvs att förlora stort igen eller på övertid.

En annan fördel för oss är att vi har kvar att möta flera lag som ligger i ingenmansland.
Örebro flesklepp
2015-08-23 20:53
@Bäst när det gäller:

Håller med dig, det är fasenimej otroligt med dessa läktarcoacher som alltid, alltid med facit i hand ropar ut sina "vad var det jag sa". Jag minns att när jag för ett år sedan, när det blev klart att ÖSK inte ville förlänga med Magnus Wikström. Var var ni då nånstans när jag kommenterade, att "jag vill att ÖSK förlänger med honom i ett år till". Minns inte att någon höll med mig. Eller tidigt i våras, när jag skrev att "vid sidan om Crespo så är det tapp som skulle svida hårdast vara om något lag snodde Axén från oss". Då var det ingen läktarcoach som sa emot.
Örebro DaSa
2015-08-23 20:46
Sen så tycker jag att Pärlan är grym. Han är den enda i ÖSK som kan skapa lägen på egen hand. Han hade en chans i första halvlek idag där han tryckte bort och nästan sprang ifrån sin försvarare, har inte sett ngn göra en sådan aktion under hela säsongen i ÖSK förutom han själv i förra matchen:) Han påminner mig om Kujovic i premiärmatchen, dvs man ser att han potentialen men marginalerna var emot honom. Förhoppningsvis så vände det idag...

En som inte har marginalerna med sig är Broberg, var ju sjukt nära när han sköt två gånger. Men var bra att även han målade, nu har vi i alla fall två spelare som kan gör mål. Samt att Dajje fick göra en assist, tror att det kan höja hans offensiva självförtroende.
Örebro Nicka i ribban
2015-08-23 20:43
@Hagge till landslaget:

Låter snarare som ett recept för vattenkanoner och tårgas ;)
Örebro Fy bubblan
2015-08-23 20:41
Droos/

Stort tack för den sammanställningen. Undrar vad det finns för klausuler om det skulle bli degradering. Skrivs det alltid in i kontrakt lönesäkning etc? Är det vanligt med mer prestationsorienterade kontrakt? Någon med koll?

Örebro DaSa
2015-08-23 20:40
På tal om Haginge så håller jag med med de som vill ha in honom. Han är väl ungefär lika bra/dålig som Logi men med honom får vi in en vinnareskalle och Örebroare som kommer att offra allt för att vi skall hänga kvar.

Wiktorsson tycker jag är ungefär samma klass som Eidur, dvs SE-klass så därför kan Eidur fortsätta för att få lite kontinuitet och slippa en Degerforsare i startelvan när det drar ihop sig till avgörande matcher:) Ingen av dem kommer förmodligen inte få förlängt, kanske att Wiktorsson får det om vi åker ned och han är en billig lösning.
Annons: