/fotboll/osk/forum/9577.aspx/fotboll/osk/forum/9577.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Erki
2006-05-05 23:47
rirobban// Du vet väl att skåningar är ett jädrigt långsint folk. Dom har ju än i dag inte kommit över att de en gång tillhörde Danmark och de pratar ju fortfarande som danskar i ren protest ;-D
Örebro rirobban
2006-05-05 21:55
Inte för att jag vill förstöra den fina ÖSK stämningen här;) Men jag måste säga att jag beundrar (några) BOISfans som tycker att Landskrona är seriens bästa lag... hur!? Jo genom att de har råkat haft lite mera boll en motståndarna! Att de råkar ha vunnit en match. Dom tjattar dessutom på att ÖSK inte hade något eget spel och blev totalt utspelade i premiären, fortfarande alltså. Fan tänk om man kunde leva så mycket på en match:) På hemmaplan dessutom, gissa om det kommer att vara ÖSK som pressar BOIS PÅ Behrn arena i höst... undrar vad de ska skylla på då:) Sen undrar jag när dessa "BOIS fans" ska börja att förstå att det är poängen som avgör vem som är bäst osv. Knappast bollinnehavet.

Men nu glädjs vi åt laget som vet hur man vinner... ÖSSSSSSSSSSK:):):)
Örebro jappel
2006-05-05 21:07
Umeå hemma härnäst.
Intressant möte med umeå "dom dansade en sommar" fc. Ett Umeå som har spelat i andradivisionen lika många gånger som IFK kumla (9ggr) inte illa :-) visserligen har dom lyckats spela i AS ett år också...men men..
Frågan är vad dom ska kunna sätta emot ett (hoppas jag) taggat Örebro SK? Ett ÖSK som kommer slita och fokusera till 100% för att vinna denna match!
Bäst att passa på att gå ner till BA om man vill se umeå spela för dom brukar inte vara långlivade på den här nivån.
Börjar bli lite småtaggad trots att det är fem dagar kvar till drabbning!
Örebro Mittåt
2006-05-05 19:12
VI SKA UPP// Jag gjorde så gott jag kunde. Jag känner inte igen era spelare så när som på Amoah, så därför är det inte så lätt att ha några åsikter. Tomten har rätt när han skriver att de såg pigga ut (ute på plan). Men jag har också rätt när jag skriver, att eftersom de egentligen inte kom till några egentliga avslut mot ett väldigt orutinerat försvar, så gjorde de inte alls någon bra match. Offensivt inriktade spelare skall komma till avslut - annars gör de inget bra jobb.
Assyriska VI SKA UPP!
2006-05-05 18:45
Ok tack,Tomten (Vi vinner, ni stinker!)

Mittåt du svarade inte på min fråga riktigt... ;)
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-05-05 17:51
VI SKA UPP! // Personligen så tycker jag att Atiku var den som såg farligast ut, han var rapp i steget och jagade på bra, i övrigt kan jag inte påstå att jag kommer ihåg så mycket av Assyriskas spel mer än att det såg bra ut överlag, vår backlinje hade lite att göra men det var inte något direkt tryck mot vår målvakt. Enligt min mening hade Assyriska bara en egentlig målchans, med ca 10 minuter kvar, vet dock inte vem som tog avslutet.

Tycker det såg ut att vara tre stycken pigga framtidshopp i anfallet som matchades mot oss igår. Mer än så kan jag inte säga :D
Örebro Mittåt
2006-05-05 17:46
VI SKA UPP// Inget vidare är jag rädd. Med undantag för Magnus Samuelsson (1. halvlek) som varit skadad hela våren och Herish Kuhi (som inte tar någon plats i A-laget och dessutom spelade på mittfältet fast han är anfallare), så ställde ÖSK upp med en backlinje och mittfält bestående av 17-18-19-åringar som är mycket orutinerade. De två mittbackarna spelade till exempel i div 4 förra året, ytterbackarna i div 2 och de tre yngre mittfältsspelarna knappt alls (några enstaka div 2 -matcher). Assyriskas anfallare åstadkom 2-3 riktiga chanser på hela matchen av vilka ingen resulterade, så man kan nog inte med bästa vilja i världen påstå att någon av dem presterade något bra spel. Definitivt inte material för Superettan.
Assyriska VI SKA UPP!
2006-05-05 17:30
Kan ni svara seriöst på min fråga är ni snälla, Hur skötte sig Amoah Hejazi och Atiku? Vad jag har förstått så var det de spelarna som var de mest namnkunniga i Assyriska startelva mot ösk b...
Umeå FC Zaaaap
2006-05-05 16:37
Lycka till på onsdag, kul att matchen sänds i tv.
AIK Saywee
2006-05-05 16:13
Hoppas att matematiken håller i sig tills årets superetta är slutspelad.
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-05-05 16:11
Haha! 1-0 till Berndt Rosenqvist :)
Örebro Mittåt
2006-05-05 16:07
Berndt Rosenqvist skriver om Superettan hos Tomteförbundet. Förargligt att man inte själv uppmärksammade detta underbara matematiska faktum.

Efter tre omgångar har Örebro maximala nio poäng. De övriga fyra tippade topplagen har tillsammans nio poäng.

Örebro Mittåt
2006-05-05 15:56
jappel// Det där är svårare än vad man kanske tror vid första påsyn.

- Skriver man på officiella, så uppfattas det även som ett uttryck för klubbens åsikter. Vilka man som fritidsskribent i allmänhet inte har en aning om.

- Ofta är det så att när man sitter på läktaren och ser på en match så är det många saker man inte är medveten om. Vad har tränaren givit för instruktioner? Vilken taktik har man valt? Har en spelare fått speciella order av något slag. Etc. Utan kännedom om dessa fakta är det svårt att göra en rättvisande bedömning. Fast om någon gör tre mål i en match så är det givetvis bra oberoende av vilka direktiv han har fått.

- Jag skriver ju i allmänhet om Talangtruppen. Det är ju inga avlönade fotbollsproffs utan ambitiösa ungdomar som avsätter en stor del av sin fritid på att utvecklas som fotbollsspelare. De befinner sig i olika stadier i sin utveckling. Vissa är helt nya i gruppen medan andra kanske redan varit med och "härdats" under några år. Helt olika förutsättningar. När jag refererar ungdomsmatcherna så försöker jag därför att vara konstuktivt positiv snarare än negativ i mina bedömningar. Att skriva ned någon är ju inte speciellt svårt, men kanske fruktansvärt orättvist. Den negativa kritiken överlåter jag därför till Julle & Co. som har ansvaret för utbildningen och har tillgång till hela bilden.

Det har faktiskt hänt att jag varit mycket positiv till en spelares prestation och när jag seanre talat med Håkan fått reda på att spelaren ifråga inte alls gjort vad han blivit tillsagd att göra och därigenom skapat stora problem för andra i laget.
Örebro Andy King
2006-05-05 15:33
Det är goda utsikter att vädret håller i sig.
Örebro K8
2006-05-05 15:16
Jag ber att vi får lika fint väder på onsdag som idag!
Örebro jappel
2006-05-05 14:30
Mittåt//
Sant, fast man ska aldrig vara rädd för att framföra konstruktiv kritik! Spelar någon dåligt bör dom självfallet få veta det, vilket dom säkerligen får via tränaren ändå och då skadar det inte om även skribenter uttrycker samma åsikter.
Kan självfallet även vara så att tränaren tycker annorlunda mot skribenten och då kan han kanske ta sig en extra funderare om skribenten i fråga är väl ansedd.
Örebro Mittåt
2006-05-05 13:58
jappel// Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något, eftersom jag visste att Mackan hade tagit på sig det. Men då det inte dök upp något vare sig här eller på officiella, så tänkte jag att han kanske inte tyckte att han fått ihop tillräckligt med material. Så jag tänkte att jag kan väl lägga några små synpunkter på vad jag kom ihåg. Men det blev mer än vad jag tänkt mig.

På officiella är jag mer försiktig med tyckandet. Även om jag bara representerar mig själv och mina egna åsikter, så kan omdömen som lämnas där lätt missuppfattas som klubbens eller tränarnas.

För egna åsikter passar forumet bättre. Där finns det ingen risk för att det uppstår missförstånd om vem avsändaren är.

Nackdelen är förstås att officiella lätt framstår som avkönat. Den kritiska analysen lyser med sin frånvaro. Men så är det ju på de flesta, för att inte säga alla, officiella klubbsiter.

Här i forumet har man mera svängrum.
Örebro jappel
2006-05-05 13:42
Mittåt //
Ja, ni kompletterar varandra mycket bra.
Varför inte lägga ut dina tankar som en artikel på officiella eller kanske här på SvFans.
Om du nu inte vill vara skribent på heltid så kan du alltid slänga in lite justa gästkrönikor titt som tätt :-) fast jag är nöjd med inläggen här också!
Örebro Mittåt
2006-05-05 13:37
jappel// Det tror jag inte. Mackan ger en mycket bra redogörelse för vad som hände på plan under matchen.

För min del handlade det mer om eget tyckande beträffande de enskilda spelarna mot bakgrund av matchen och mina erfareheter från U-lagets matcher. Något som man normalt inte har tid eller plats till då man skall skriva ett matchreferat som man vill ha ut så fort som möjligt.
Örebro jappel
2006-05-05 12:58
Mittåt //
så mycket som du skrev om matchen får väl mackan prestationsångest :-)
Örebro Mittåt
2006-05-05 12:48
Nu har Mackan fått ordning på det maskintekniska, så de som vill veta vad som verkligen hände under matchen, kan se det på officiella.
Örebro Mittåt
2006-05-05 12:42
Jag skrev en lång radda om de inbytta spelarna också, men den delen åt Svenska Fans upp. Detta hädner ibland då man håller på och knåpar så länge att inloggningstiden går ut. Men här kommer i alla fall en sammanfattning av sammanfattningen.

Jacob Nilsson kommer in efter 60 minuter. Ett rakt byte med Kevin Walker som tvingas gå av efter en mäktigt hopslag/motlägg. Jacob är väl egentligen högerback men har denna säsong spelat på olika mittfältspositioner i U-laget, eftersom Joakim Green tagit tillbaka högerbackplatsen.

Jacob har en enorm löpkapacitet och täcker med påfallande lätthet av stora ytor. Hans defensiva kvaliteter är utmärkta medan det finns en hel del kvar att utveckla på den offensiva sidan - om man ser honom som mittfältsspelare. Inga genomskärare eller längre passningar från Jacob utan mer av långbollar mot försvarlinjen.

Jacob överraskade både mig och sina motståndare med att antal(!) tvåfotsdribblingar då han behövde ta sig ur tighta situationer. Kanske inte så konstigt. Spelarna som kommer ur Talangtruppens fotbollssfabrik överglänser i allmänhet spelarna i A-truppen när de gäller fotbollsteknik. Något som även besökande lag brukar oroa sig över. ÖSKs U-lag brukar uppfattas som tekniska och snabba. Jacob får mer än godkänt för sin insats.

En annan spelare som fick spela på en helt ovan plats var Pontus Brunzell som kom in i stället för Herish Kuhi efter 77 minuter. Pontus är normalt vänsterback, men fick nu spela högerbreddare framför Niklas Lönnqvist. Grabbarna känner varandra bra och bytte positioner med varandra på ett naturligt sätt. Något man inte såg tillstymmelsen till så länge som Herish var på planen.

Pontus är teknisk, offensivt inriktad, rätt kvick och har ett bra tillslag samt högerfotad (!) hade inga problem på den något ovana platsen. Dessutom hann han med att bränna ÖSKs näst bästa målchans. Han klippte till för kung och fosterland på ett inspel rätt fri snett framför mål. Träffen blev dock inte vad han tänkt sig och bollen gick ut över fel begränsningslinje. Ett bra inhopp, men jag hade inte heller förväntat mig något annat.

Spelaren som kom att avgöra hela matchen, nyförvärvet från Karlslunds IF Christian Lumbana-Kapasa kom in istället för James Frempong efter 75 minuters spel. Han fick ta platsen på topp och Sandro blev då vänsterbreddare. Chriss har väl varit borta ca. två månader på grund av besvär med sina ljumskar.

Det syntes också att han verkade rätt ringrostig och han hade svårt att bestämma sig för vad han skulle göra med bollen då han fick den. Något som han dock gjorde med besked, då matchen just var på väg att blåsas av, var mål.

En rensning eller om det är en chansartad långpassning når fram till honom vid gästernas straffområdesgräns. Han springer ihop med en försvarare men är den som först kommer på benen och kan prickskjuta in vinstmålet via stolproten. En skön återkomst till matchspelet.

Örebro jappel
2006-05-05 12:26
Mackan//
det var ungefär så mycket jag kunde läsa mig till också...tänkte just på det att dom var övertygade om att resten skulle säljas slut när bygget drog igång...och det har ju redan skett...
Vi får se om joth eller någon annan vet besked!
Örebro jappel
2006-05-05 12:23
boll som boll :-)
Örebro
2006-05-05 12:19
jappel//
Nä, för det mesta var dom i alla fall ganska snälla. Men det gällde faktiskt inte fotboll utan handboll för min del.
Örebro jappel
2006-05-05 12:11
må //
ver det dom skrev så illa att du la av? ;-)
Örebro
2006-05-05 12:09

Tack Mittåt för de fina och utförliga kommentarerna från B-gruppen. Roligt att läsa, då jag själv inte har möjlighet att se dessa matcher. Inte någon gång tidigare har jag haft så bra koll på spelarna utanför A-laget!

Dessutom - och inte minst viktigt - är att det måste vara inspirerande för dessa spelare att bli sedda och bedömda. Minns själv hur jag uppskattade när NA för länge sedan någon gång skrev något om mig som junior (sen la jag av).
Örebro jappel
2006-05-05 12:07
Är det någon som vet mer om hur det har gått för ÖrebroLäktarens uthyrning av loger och stolar på vip läktaren???
Borde faktiskt inte vara så svårt att övertala några av dom som varit tveksamma under försäsongen att dom faktiskt måste vara med i nätverket nu!!
Både med tanke på ÖSK:s start och med tanke på att läktaren färdigställs och både västra och östra kommer att färdigställas inom en snar framtid!
Örebro jappel
2006-05-05 12:05
Mackan //
det anfallet låter ju löjligt bra för att spela en b-lagsmatch mot superettangäng... men som du säger detsto bättre måste instatsen av våra försvarare ha varit!! GRIMMT!!
Örebro jappel
2006-05-05 12:04
Tack för den utförliga rapporten.
Trist att anfallet inte fungerar med dessa herrar. Hoppas som du sa att det mest beror på samspelet med mittfältet och varandra och inte på att dom inte förmår bättre!!
Annons: