/fotboll/osk/forum/956.aspx/fotboll/osk/forum/956.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 17:45
@Minatankar:

Absolut, det kan vända snabbt och det stämmer att ovannämnda klubbar var illa ute i Allsvenskan. Men till skillnad från hur det ser ut för ÖSK fanns det i både Peking och DIF embryon till positiv utveckling. Peking med sin tydliga satsning på talanger i Mellansverige samt Djurgårdens ökade intäkter efter flytten från Stadion. DIF har dessutom en sportchef som är riktigt vass på att hitta guldkorn i både lägre divisioner och långt bort i fjärran.

När jag tittar på ÖSK, och visst kanske jag är för pessimistisk, så ser jag inte några embryon som ska leda klubben till framgång. Tvärtom ser jag tydliga tecken på att det kan bli ännu sämre och tuffare än dagens situation. Publiken sviker, sponsorer likaså och när Örebro helt slutat vara en stabil allsvensk klubb i den ekonomiska rankingen så lär vi i bästa fall få nöja oss med att vara ett jojo-lag.
Örebro Lekiller
2015-08-25 17:42
[QUOTE=Bastard on Parade]Jag håller med om att ÖSK var lite bättre och närmast segern, men tycker inte alls att ÖSK dominerade matchen kraftigt eller borde ha vunnit med minst 2 mål. Och jag tycker absolut inte att det var en riktigt bra match av ÖSK. ÖSK var snäppet bättre än motståndarna i en av årets sämsta matcher i Allsvenskan. Det är ingenting ÖSK ska vara nöjda med, speciellt när det inte ens räckte till en seger. [/QUOTE] En av de sämsta matchen i år i Allsvenskan är hårda ord. Då kan du fan inte ha sett Falkenberg - ÖSK t.ex. Jag tyckte för egen del det var en helt ok match. Man måste ju ha i åtanke den press som fanns på båda lagen och hur spelet sett ut tidigare. Sen är HBK på Örjans Vall ingen lätt match att bara åka å vinna.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2015-08-25 17:40
Minatankar//

Jag syftade mer allmänt på matchen. Det var nog en av de sämsta matcherna som har spelats i årets upplaga av Allsvenskan. Däremot så var det inte ÖSK:s sämsta insats, utan tragiskt nog en av de bättre. Det förklarar varför tabellen ser ut som den gör. En neutral tittare lär knappast ha njutit av matchen då tempot var dåligt och misstagen många.
Örebro Minatankar
2015-08-25 17:07
amn: Bastard on Parade
Sänt: 2015-08-25 16:55
//

Om reaktionerna på denna sajt under matcherna ska vara något av en måttstock på hur pass bra ÖSK spelade och hur pass nöjda ÖSK ska vara, så var det årets bästa match :-) Under ingen tidigare match har de negativa utfallen varit så få, tror jag.
Örebro Bastard on Parade
2015-08-25 16:55
@Conjuration:

Jag håller med om att ÖSK var lite bättre och närmast segern, men tycker inte alls att ÖSK dominerade matchen kraftigt eller borde ha vunnit med minst 2 mål. Och jag tycker absolut inte att det var en riktigt bra match av ÖSK. ÖSK var snäppet bättre än motståndarna i en av årets sämsta matcher i Allsvenskan. Det är ingenting ÖSK ska vara nöjda med, speciellt när det inte ens räckte till en seger.
Örebro Minatankar
2015-08-25 16:28
@Bastard on Parade:

Spelinnehavet är naturligtvis en viktig faktor. Många gånger låter emellertid ett lag motståndarna ha boll. Ändå kontrollerar man och dominerar matchen. Mycket handlar om det självförtroende spelarna och laget har.

I matchen mot HBK upplever jag att ÖSK för första gången i årets allsvenska verkligen vann de flesta andrabollar på mittfältet, dvs att man hela tiden var lite hetare och vassare än motståndarna. Man hade också ofta en idé när man gick till anfall, något som HBK ofta saknade. Den interna kritiken bland HBK-supportrar är stor. Många av dem ansåg ÖSK flera klasser bättre.
Örebro Conjuration
2015-08-25 16:26
@Bastard on Parade:

Statistik i all ära men här tycker jag att Nordin har rätt i att svartvitt låg närmast seger. Särskilt i slutskedet låg det i luften, som han säger, efter 2-2 målet.
Örebro Minatankar
2015-08-25 16:01
@mzuri sana:
Många skriver här att det saknas en spelidé eller att spelarna inte förstår den. Lite grundkurs i detta ämne kan man finna på http://www.dagenstips.com/fotbollsanalys.html resp www.laget.se/FGoIF/Document/Download/332208/4241278 Upplever för min del att Sixten Boström var duktig på att införa ett trevligt spel som uppmärksammades över hela Sverige. Upplevde samtidigt att han hade svårt att ändra spelsystem när motståndarna läste sönder oss, som t ex Gävle gjorde och bevakade alla spelare utom Wikström som fick sköta de flesta uppspel med höjdbollar. Upplever att Per-Ola Ljung satte säkerheten främst där man bollade oerhört mycket i sidled. Det gav i AS på 12 matcher 13-16 i målskillnad, dvs i snitt 1,1 gjorda och 1,3 insläppta. Första träningen som Alexander Axén tog över förra sommaren blev helt annorlunda. Det blev bara ett tillslag och nästan alla passar skulle gå i djupled. Han sa officiellt att han fortsätter på Peos inslagna väg. Det kanske han gjorde i vissa avseenden, men i de viktigaste införde han ett spelsystem med betydligt snabbare spelomvändningar och betydligt mer djupledsspel. Allt underlättades naturligtvis av att laget fick Crespo åter och dessutom rekryterade Sobralense. Det resulterade i 41-28 på 18 matcher, dvs i snitt 2,3 gjorda och 1,6 insläppta. Under detta år har det varit svårt att spela både 4-4-2 och 4-3-3 med diverse varianter. Det beror enligt min mening på flera saker, och framför allt på de båda ovannämnda spelarnas frånvaro tillsammans med att man saknar den nickförmåga och placeringsförmåga Magnus Wikström hade, trots sin långsamhet. Till det kommer underprestationer av en rad spelare, troligen mest beroende på det mentala. Nordin tillhör en av dem. Han har haft alldeles för många bolltapp. Jag tror det beror på att han i princip blivit själv i det offensiva spelet att hålla i bollen, förutom de gångar Daniel Nordmark spelat. I senaste matchen då Astrit var med hade Nordin bara två felpass under hela matchen enligt den interna statistik som laget för. Jag tror att det kommer öka när Astrit inte är med mot Häcken om nu Nordin spelar den matchen, för att återigen minska när Astrit är tillbaka. M a o tror jag Nordin behöver någon mer i det offensiva spelet som kan "hålla i bollen" om nu inte Nordmark kan inta den rollen fullt ut. Det finns naturligtvis en rad olika varianter på de grundläggande spelsystemen. Och oavsett dem kan man jobba med att hålla bollen länge med tålamod eller vara snabb i djupled med kontringar. Man har också en rad olika saker att tänka på vid olika fasta situationer. Man kan vidare bevaka motståndare man-mot-man, i punktmarkering eller spela mer zon-försvar. Jag känner inte till alla Aliks anvisningar vad gäller allt detta och har ingen utbildning i att vara fotbollstränare. Tror bara att han haft svårt att få det att fungera i år oavsett vilket spelsystem och vilken spelidé han prövat. Det som då påverkar utfallet/resultatet är bl a individerans skicklighet, deras mentala kapacitet, motståndarna/konkurrensen, ledarskapet och saker som flyt och oflyt. För min del tycker jag man ska analysera säsongen när den är slut. Tills dess litar jag på att vårt tränarteam gör det bästa som de kan. Enligt mina olika källor är det mycket god stämning i truppen och Alik har stort förtroende bland spelarna. Så var inte fallet sista tiden när Sixten var här och därför var det då viktigt med tränarbyte, eftersom både kommunikationen, förtroendet och resultaten saknades. Vill bara påminna de allra största kritikerna av Alexander Axén om att supportar ropade på avgång både av Djurgårdens och Norrköpings tränare och styrelse för ett år sedan. Nu är de med i toppstriden av årets allsvenska och utmålas som hjältar. Dessa upp- och nedgångar får alla tränare, spelare och styrelser vara med om. Se bara på årets MFF hur det går i AS hittills trots alla pengar de har. Det finns ett starkt samband mellan pengar och sportsliga framgångar men pengarna är ingen garanti för framgång.
Örebro Bastard on Parade
2015-08-25 15:58
Nordins analys om matchen är ju lite tveksam:
"Det är en match som vi ska vinna. Jag tycker att vi dominerar kraftigt om jag ska vara ärlig. Vi skapar hur många lägen som helst, sedan släpper vi in två pissmål. När de gör 2-2 tar vi över och dominerar totalt. Nu är det ändå ett stort steg fram, den här matchen var riktigt bra om jag ska vara ärlig och vi borde vunnit med ett par bollar."

Nog för att jag tycker att ÖSK var lite bättre (eller snarare minst dåliga), men ÖSK dominerade knappast kraftigt.

Lite statistik från matchen:
Bollinnehav: 48% - 52%
Avslut: 14-12
Avslut på mål: 5-6
Avslut innanför straffområdet: 7-5
Hörnor: 2-4
Örebro Conjuration
2015-08-25 15:38
Intervjuer med Alec och Astrit påväg.
AIK mzuri sana
2015-08-25 14:41
Förresten, när vi är inne på diskussion om spelidé, är det någon som kan tydligt förklara vilken idé, vi har, eller Axén!

Jag har inte riktigt förstått den ännu, för den har fungerat ganska dåligt :(
AIK mzuri sana
2015-08-25 14:08
Örebro Center "Har spelarna i ÖSK sagt att Alex spelide och hur han vill att laget skall spela är otydlig eller obegripbar? Är det viktigt att vi fans förstår den i detalj? Var den tydligare i höstas?" Jag har bara ryktesvägen hört vad spelarna "sagt" så jag skall väl vara tyst, men det är svårt eftersom jag vill mitt ÖSK det allra bästa ! Vad vi fans förstår i detalj är säkert inte viktigt, men vad vi har för hopp i framtiden är nog inte oväsentligt!
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 13:51
@Örebro Center:

Nej, åskådare behöver inte se linjerna i en spelidé för att den ska vara bra. Men jag håller fast vid min åsikt att Axén saknar en tydlig plan för spelarna utifrån situationen klubben befinner sig i. Och bristen på tydliga roller samt tydlig plan har nära vänner till mig med gedigen fotbollsbakgrund också sagt.

Med det sagt, det behöver vara så heller, utan det är vad jag kan se under matcherna. Det kan vara så att planen är jättebra och allt fungerar okej under träning etc, men att spelarna underpresterar när det gäller.
Örebro Center
2015-08-25 13:16
@Lekiller:

Och en ledande mittback skulle jag vilja lägga till
Örebro Lekiller
2015-08-25 13:13
[QUOTE=Örebro Center]Har spelarna i ÖSK sagt att Alex spelide och hur han vill att laget skall spela är otydlig eller obegripbar? Är det viktigt att vi fans förstår den i detalj? Var den tydligare i höstas? Jag tror snarare att spelet är mer scoutat av motståndarna. De snabba spelvändningarna vi fick i höstas men också i våras är alltmer sällsynta och nästan obefintliga efter uppehållet. Och det tror jag beror åtminstone delvis på att motståndarna täcker upp det. Likaså att andra svagheter, som t ex Logis kant, utnyttjas mer. Att laget är känsligt för press (det dåliga självförtroende gör att de blir mer nervösa under press och då kommer misstagen) Det i kombination av en sämre trupp och avsevärt sämre självförtroende tror jag lett till denna situation i första hand. Men visst, om spelarna säger att hans spelide inte går att förstå eller är flummig så är det väl ett pedagogisk problem. Men jag vet inte om de sagt så. Och ha en individuell tränare (som han var i fjol) som inte är tillräckligt pedagogisk är ju inte så bra [/QUOTE] Låter som en trolig förklaring till årets ras. Dåligt självförtroende och en något sämre trupp iår. Framförallt med Crespos skada.
Örebro Center
2015-08-25 13:01
Har spelarna i ÖSK sagt att Alex spelide och hur han vill att laget skall spela är otydlig eller obegripbar? Är det viktigt att vi fans förstår den i detalj? Var den tydligare i höstas? Jag tror snarare att spelet är mer scoutat av motståndarna. De snabba spelvändningarna vi fick i höstas men också i våras är alltmer sällsynta och nästan obefintliga efter uppehållet. Och det tror jag beror åtminstone delvis på att motståndarna täcker upp det. Likaså att andra svagheter, som t ex Logis kant, utnyttjas mer. Att laget är känsligt för press (det dåliga självförtroende gör att de blir mer nervösa under press och då kommer misstagen). Nordin underpresterar och då pressar man honom ännu mer just för att man vet det. Det i kombination av en sämre trupp och avsevärt sämre självförtroende tror jag lett till denna situation i första hand. Men visst, om spelarna säger att hans spelide inte går att förstå eller är flummig så är det väl ett pedagogisk problem. Men jag vet inte om de sagt så. Och ha en individuell tränare (som han var i fjol) som inte är pedagogisk är ju inte så lyckat. Edit: Om det finns något jag personligen tycker om Alex så är det att han är både tydlig och pedagogisk i att förklara och uttrycka sig. Men det är bara min åsikt.
Örebro T8
2015-08-25 12:50
Hjälp mig, jag har tappat hoppet. Fram till matchen mot Hbk trodde jag allt skulle lösa sig. Men nu känns superettans mörker väldigt nära. Hjälp mig. Jag vill ju fortsätta tro på Örebro.
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 12:32
mzuri sana//

Jag hävdar inte att Axéns spelidé är dålig, den är bara väldigt dåligt implementerad. Rollerna är inte tydliga, och antingen förstår inte laget den fullt ut (tränarnas ansvar) eller så är de helt enkelt för dåliga för att behärska den.

Sedan är det ju också alltid det här snacket om karaktärsspelare, som kan spela hårt och växer under press, när det kommer till ÖSK. Precis som under 2012.

Vi hade bara en sådan senast i startelvan i RÅP.

Är Kim Olsen aktiv fortfarande?
AIK mzuri sana
2015-08-25 12:25
MR Wowoah Håller Axén envist fast vid sin spelidé, som varken fans och spelare förstår, är det nog kört? De enda som verkar förstå Axén's soeidé, är klubbars motståndare ... Snälla, byt idé !!!
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 12:17
Det har ju senaste tiden snackats mycket om Axén, om hans kunnande som tränare är tillräcklig för att leda laget till en "lyckad" höst och huruvida han har spelartruppens förtroende. Jag ställer mig frågandes till första punkten. Han är absolut en kapabel tränare och härlig människa. Men tittar man på hans arbete i tidigare elitklubbar så har dessa lag sällan presterat stabilt under längre perioder. Väldigt mycket berg och dalbana vad gäller både form och resultat. Avsaknaden av en tydlig spelidé, främst i defensiven, hela lagets gemensamma försvarsspel (något PEO var duktig på), är supertydlig. Exempelvis beror svaga rensningen som ledde till HBK:s 2-2 mål lika mycket på ett individuellt felbeslut som på avsaknaden av en tydlig taktik i defensiven. Vad gäller förtroendet har personer nära laget sagt att den är helt intakt bland majoriteten av spelarna. Finns givetvis några missnöjda, men det är ju fullt normalt i ett elitlag som presterar dåligt.
Örebro pemo
2015-08-25 11:15
mzuri sana // Ja du, det undrar jag också. Vuxen man på gränsen till riktig gubbe. Och så stressar man upp för ett allsvenskt lag. Som dessutom inte spelar bra. Varför? Varför?

Fast å andra sidan, när väl segrarna kommer blir man ju så fånigt lycklig.
Happy togheter / Turtles :=)
AIK mzuri sana
2015-08-25 11:08
Förmodligen rensas detta inlägg, men det är OK.

minatankar har räknat ut, hur många inlägg jag har haft där jag hejat på
sport genom åren ...

Själv tror jag att han klämde in 10 stycken på
ett enda dygn (igår), trots att han ville sluta skriva ...
Örebro flesklepp
2015-08-25 10:08
@Lekiller:

Ska vi rida ut stormen? "Like a dog without a bone".. That's what we are?
Örebro pemo
2015-08-25 09:41
Lyssnade på Astrit i intervjuen efter matchen. han sa bl.a att : -Vi får inte spela så naivt i försvaret. Bollen måste bara bort."
Och där ligger väl årets kräftgång. Många spelare försöker hålla bollen och tror att de har samma skicklighet som Messi. men så är ju inte fallet.

Jag hoppas att man tar sista chansen nu på lördag och spelar grisfotboll. Slutar rulla mellan backar, utan lyfter upp bollen och låter mittfält och toppar jobba istället. Inte så vackert, men du kan ju inte köra formel-1 med en Volvo.

Men, som jag fortfarande hävdar, den här säsongen är körd. Tar ÖSK ens 20 poäng totalt? Om det inte händer något drastiskt i försvarsarbetet så blir detta den totala katastrofsäsongen.

Örebro Droos
2015-08-25 09:38
@Lekiller:
Ok. Det finns visst några på forumet som har viss inblick. Vi andra gissar bara :) Esbjerg gick han till.
Örebro Lekiller
2015-08-25 09:36
Doors/ Det var nära. Men Almebäck fick bättre ekonomiskt erbjudande ifrån Danmark eller vart han nu gick. ÖSK kunde inte matcha buden.
Örebro Droos
2015-08-25 08:42
Fast, vi spelar mindre dåligt denna säsong än 2012, oavsett om målskillnaden skulle vara sämre. Då stod man ju på läktaren och ojade sig över ÖSK:s oförmåga att skapa tryck mot motståndarmålet. Det var en "lång dags färd mot nästa baklängesmål". Sedan våra två målvakter den säsongen ska vi ju inte tala om......

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Var det verkligen så n-ä-r-a att Almebäck skrev på för oss? I så fall, vanskligt att hoppas så mycket på en kontraktsbunden spelare (med bättre lön än han säkerligen fått om han kommit tillbaka till ÖSK).

(Tror nog ÖSK hade betydligt fler krokar ute än Almebäck, men det är ju inte många här på forumet som vet så värst mycket om. Inklusive jag.)

Örebro flesklepp
2015-08-25 07:45
@Bäst när det gäller:

Lite Kråksång från mig: Förvisso låg vi tre poäng sämre vid motsvarande tidpunkt, efter 21 omgångar 2012, dock med lite bättre målskillnad än nu, 19-37 då. Vår avslutning 2012 med tretton poäng (3 vunna 4 oavgjorda och enbart 2 förluster) på de nio sista 2012 lär vi nog omöjligen klara av i år såvida inte ett mirakel sker, så det är väl mycket troligt (?) att 2015 kommer att klå 2012 i det avseende, dvs "sämsta på länge" när vi gör årets bokslut? Annars får väl år 2005 anses som ÖSK:s sämsta säsong under de senaste åtminstone 28 åren? 1986 var ju riktigt, riktigt, riktigt uselt då vi t o m höll på att åka ur dåvarande div 2.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-08-25 05:52
[QUOTE=Kajanus]I all misär så ska jag försöka att skapa lite ljus: Örebro - Häcken = Vinst (3 poäng) Falkenberg - Norrköping = Förlust (0 poäng) Djurgården - Halmstad = Förlust (0 poäng) Falkenberg - AIK = Förlust (0 poäng) Hammarby - ÖSK (Kryss) (1 poäng) Häcken - Halmstad = Förlust (0 poäng) Halmstad - Falkenberg = Kryss (1 poäng var) ÖSK - Elfsborg = Klassisk vinst va? (3 poäng) ÖSK efter dessa omgångar = 21 poäng Falkenberg efter dessa omgångar = 20 poäng Halmstad efter dessa omgångar = 17 poäng (och Åtvidaberg ligger på runt 12-13 poäng efter lika många matcher. De möter AIK borta, Sundsvall borta och Kalmar hemma) :-) [/QUOTE] ser lovande ut :)
Örebro Kajanus
2015-08-25 03:49
I all misär så ska jag försöka att skapa lite ljus: Örebro - Häcken = Vinst (3 poäng) Falkenberg - Norrköping = Förlust (0 poäng) Djurgården - Halmstad = Förlust (0 poäng) Falkenberg - AIK = Förlust (0 poäng) Hammarby - ÖSK (Kryss) (1 poäng) Häcken - Halmstad = Förlust (0 poäng) Halmstad - Falkenberg = Kryss (1 poäng var) ÖSK - Elfsborg = Klassisk vinst va? (3 poäng) ÖSK efter dessa omgångar = 21 poäng Falkenberg efter dessa omgångar = 20 poäng Halmstad efter dessa omgångar = 17 poäng (och Åtvidaberg ligger på runt 12-13 poäng efter lika många matcher. De möter AIK borta, Sundsvall borta och Kalmar hemma) :-)
Annons: