/fotboll/osk/forum/955.aspx/fotboll/osk/forum/955.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Vinnartradition
2015-09-02 16:49
@Örebro Center:

Broberg var den senaste som löstes från ett kontrakt.

Jag har för mig att jag har läst att det finns en färdig utköpsklausul för att lösa Pär från Kalmar
Örebro Center
2015-09-02 16:40
@Lekiller:

Det är ju frågan om ÖSK vill/kan köpa loss honom. ÖSK har ju mest fokuserat på Bosman och lån senaste åren. Roni Porokara löste man från sitt kontrakt men jag vet inte om det varit någon annan sedan dess förutom Nordin. Men Nordin såg man som en långsiktig strategisk värvning och med det mer värdefull att lösa ut. Tror inte man betraktar Pärlan på samma sätt.
Örebro Lekiller
2015-09-02 13:19
[QUOTE=Minatankar]Helt fel när klubbar lägger in stora spelarförsäljningar i sin budget. Man måste ha en budget som går runt i driften och lägga spelarförsäljningar som extraordinära intäkter eller budgetera dem mycket försiktig. I annat fall riskerar man att ägna sig åt ekonomisk dopning av stora mått, som t ex Helsingborg och Leksand har gjort och som nu även Kalmar riskerar göra. Att då be kommunen att i efterhand täcka underskott med bidrag och inte lån, tycker jag inte är seriöst. Och att från en kommuns sida lämna allt för stora krediter utan riktiga säkerheter är inte heller seriöst. Däremot förstår jag att kommuner vill satsa på samarbete med sin allsvenska fotbollsklubb eftersom det skapar stor PR för kommunen, ger livskvalitet för invånarna och stora skatteintäkter i form av de källskatter och sociala avgifter som klubben betalar in för sina spelare och övriga anställda. [/QUOTE] Absolut! En anledning till att ÖSK nu inte kunnat värva vad som helst. Men Kalmars olycka kanske kan bli en lycka för ÖSK i Pärlan fallet.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2015-09-02 13:08
@Lekiller:
Helt fel när klubbar lägger in stora spelarförsäljningar i sin budget. Man måste ha en budget som går runt i driften och lägga spelarförsäljningar som extraordinära intäkter eller budgetera dem mycket försiktig. I annat fall riskerar man att ägna sig åt ekonomisk dopning av stora mått, som t ex Helsingborg och Leksand har gjort och som nu även Kalmar riskerar göra. Att då be kommunen att i efterhand täcka underskott med bidrag och inte lån, tycker jag inte är seriöst. Och att från en kommuns sida lämna allt för stora krediter utan riktiga säkerheter är inte heller seriöst. Däremot förstår jag att kommuner vill satsa på samarbete med sin allsvenska fotbollsklubb eftersom det skapar stor PR för kommunen, ger livskvalitet för invånarna och stora skatteintäkter i form av de källskatter och sociala avgifter som klubben betalar in för sina spelare och övriga anställda.
AIK mzuri sana
2015-09-02 12:57
Pärlan vore nog inte helt fel, eftersom delar av uppväxten finns på den andra sidan om de blå bergen :)

Tror att han kan bidraga mycket i framtiden för ÖSK.

Om (Gud förbjude !!!) det skulle bli Kilsbergskval, kommer att att avgöra :)
Örebro Lekiller
2015-09-02 11:53
Detta kanske kan få Kalmar att släppa Pärlan hyfsat billigt om ÖSK vill och har möjlighet att behålla honom efter löneperioden är slut.
AIK mzuri sana
2015-09-02 08:44
Skitsamma, Blohm har kanske skruvat både på verkligheten och tiden ...

Nu börjar jag nog ladda för Hammarby borta istället och tror att Alex väljer Rinne i mål?
Örebro flesklepp
2015-09-02 07:53
Vad f-n har "Olle" med detta att göra? Blohm skriver om en förbundskapten som var ansvarig för ett junior- alternativt ungdomslandslag för DRYGT trettio år sedan, dvs någon gång under åttiotalets första hälft. Vad kan "Nisse" ha haft på Eyravallen att göra i lördags kan man undra, men javisst. Det teoretiskt troliga är väl ändå att det handlar om BL, indicierna leder däråt (var förbundskapten under den aktuella tiden och har geografisk koppling hit) samtidigt som man inte riktigt vill tro på historien, "sån är väl inte han!?" (jag hade ju själv honom som simskolelärare på Gustavsvik när jag var liten och han var världens snällaste!). Kanske har Pelle Blohm helt enkelt skruvat lite på verkligheten så att han har "placerat" Rolf Zetterlunds agerande hos en fiktiv "förbundskapten"? Kanske det mest troliga?
AIK mzuri sana
2015-09-01 22:15
Det bör vara Olle eller Nisse om det är intressant, vem är mest grånad ...?
AIK mzuri sana
2015-09-01 22:07
OK, kanske skulle skrivit början av nittiotalet i stället, men det är ju några år sedan, och minnet är inte exakt längre.

Har googlat lite, Per Blohm och Olle Nordin kan ha träffats 1990, eller?
Örebro Gentile
2015-09-01 21:41
kanske Nisse Andersson som Pelle avser, han klev upp å efterträdde tillfälligt Olle Nordin när han avgick i förtid från A landslaget 1990 men hade u21 före det!?
Örebro flesklepp
2015-09-01 21:40
Annars så känner jag igen den där historien om "ringen i örat och håret" så som min pappa berättade den, men då handlade det om Rolf Z som ju var tränare i ÖSK under Blohms år i klubben. Så alltså 1991, Blohms avskedsår.
Örebro Gentile
2015-09-01 21:35
Örebro flesklepp
2015-09-01 21:09
@mzuri sana:

Svårt att hamna vid "slutet av 1980-talet" om man går drygt 30 år bakåt i tiden. Olle Nordin hade mig veterligen inte vare sig då, tidigare eller senare något förbundskapten-uppdrag i något svenskt junior- eller ungdomslandslag
AIK mzuri sana
2015-09-01 19:46
Glad

Jag är oxå glad och gillar inte forumsnutar, självklart skall inte "bästa laget spela" ;)

... men det är ju OK, om formen och självförtroendet är något så när skapligt ...
AIK mzuri sana
2015-09-01 19:37
Skrev det kring lunch, tror att den gråhårige är Olle Nordin, men vem vet, det handlar väl om slutet av 1980-talet?
Örebro flesklepp
2015-09-01 19:31
@Osvaldo:

Hoppas bara att det inte handlar om BL. Låter inte likt honom
Örebro Glad
2015-09-01 18:03
Var nere o tittade på Astrids finfina mål idag, redigt snyggt:) Ösk totalt överlägsna.
Oscar ska naturligtvis inte nöja sig med bänken o spela u21, är det vad ÖSK vill så hoppas jag han söker nytt snarast, är det Rinne man vill ha o satsa på(o många här på forumet) så hoppas jag Axen kan ha ryggrad nog att säga det till Oscar, inte tramsa på att "bästa laget spelar", för de bullshit de vet vi alla.. Rinne är grymt bra och tillräckligt bra för ÖSK,men de banne mig stor skillnad på Oscar o Rinne(Nu väntar jag på skiten från" poliserna" härinne som tycker att de flesta mål vi släppt in, borde Oscar tagit:))
Trevlig kväll på er
AIK mzuri sana
2015-09-01 16:47
BoP

Härligt, ungdomarna visar att de kan !!!
Örebro Bastard on Parade
2015-09-01 16:37
U21 vann med 5-0. Astrit spelade första halvlek och var strålande. Han spelade fram Pode till 1-0 och gjorde själv 2-0 efter att ha dribblat av ett antal spelare i straffområdet, även om han hade lite flyt också. Jag såg inte vem det var som petade in 3:an, men jag tror att det var Pode som petade in bollen till slut då målvakten lämnade retur. Det kan ha varit Nordmark då (facit dyker upp på Eyravallen.se skulle jag tro). Lundberg avslutade med 2 mål, varav det ena var en skicklig individuell prestation då han fick ett lågt inlägg av Loön och tog sig förbi 2 försvarare innan han petade in bollen.

Sundsvall hade ett orutinerat lag så det kunde ha blivit mycket större siffror. Hagge hade ett skott i ribban, Lundberg ett skott i stolpen samt en nick i ribban. Oscar hade väl i princip ingenting att göra, men han snackade konstant och högt. Otrolig skillnad jämfört med Sundsvalls målvakt.
AIK mzuri sana
2015-09-01 16:00
Vi är på gång, vem har ryktat ?
Örebro Sparkabolleninimål
2015-09-01 15:58
Någon som varit på behrn? Ryktas om ett fint mål från astrit, pode, nordmark och så en dubbel målgörare i form av Lundberg? :) 5-0 sägs det också
AIK mzuri sana
2015-09-01 15:45
Ja, pengarna och den mediala fokuseringen är viktig för individerna,
slantarna styr och alla vill vara stjärnan, men ibland finns det något som kanske är viktigare i ett lagspel ...

... vad är laganda, vad är klubbkänsla ... idag alltså ?!

Finns den öht, behövs det öht???
Örebro Osvaldo
2015-09-01 14:37
@mzuri sana:
Tackar, har hållt mig undan då forumet tenderar att bli frustrerat och osakligt när laget inte går så värst bra. Jag tror att dagens spelare kräver en liten annan typ av incitament för att förstå vad som krävs för att lyckas. Man är, på gott och ont, mer fokuserad på individen och att få en grupp relativt olika personligheter att jobba mot samma mål. Nuförtiden ställs en del krav halvoffentligt för att sätta press. En spelare kan få höra att den inte ingår i framtida planer för att få den spelaren att foga sig till vad som krävs av klubben. Och frågan är hur viktigt det är med lika frisyrer i hela laget (och i Sportklubbens fall gjorde det fria valet att det ett tag gick inflation i tintin-mohikan-hybrider).
AIK mzuri sana
2015-09-01 11:49
Osvaldo

Nordin kanske ?
AIK mzuri sana
2015-09-01 11:29
Osvaldo, trevligt att du är tillbaka och skriver i detta låååånga uppehåll .

Har Pelle lämnat NA för DN, eller skriver han i båda? Det är mycket intressanta tänkvärda grejer och det finns likheter, men även olikheter med "dagens skola" som lär och fostrar.

Hur lär man och fostrar dagens välbetalda lirare ?
Örebro Bastard on Parade
2015-09-01 11:28
Nu går det köpa biljetter till bortasektionen till Hammarby - ÖSK.
Örebro pemo
2015-09-01 11:27
Spännande uppställning på dagens U-21 match.
Kl 14. Är det någon som är "ledig" och ska kolla? Skicka gärna en matchrapport.
Örebro Osvaldo
2015-09-01 09:17
Än en gång en bra skrivet av Pelle Blohm. Har hänt rätt mycket när det handlar om individens utrymme inom fotbollen. De ledare som finner sig i nya omständigheter är de som klarar sig kvar. Blir bara väldigt nyfiken vem den grånade mannen är. Enda jag kan komma på är en lokalt förankrad person som ledde OS-landslaget en gång i tiden; hoppas att mina misstankar inte stämmer. De borde ha sprungit på varandra en hel del de senaste 30 åren...
Örebro Darum müssen wir reden
2015-08-31 22:34
@Droos:
Björn Åqvist heter han. Ovanför honom i samma klipp iförd ÖSK-halsduk står Lars Bolin, också styrelsemedlem. Ungefär halva styrelsen skall visst ha stått i klacken under häckenmatchen, inkl förra ordföranden (och nuvarande vice ordföranden) tillika förra landshövdingen Rose-Marie Frebran.
Annons: