/fotboll/osk/forum/9545.aspx/fotboll/osk/forum/9545.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-05-12 15:12
Jahapp,någon som egentligen är förvånad över elitlicensnämndens agerande? Jag skulle väldigt gärna vilja se såväl ÖIS som ÖSK's handlingsplaner och se vad som fick Thallinger att komma fram till att Sportklubbens var orealistiskt och Örgrytes det motsatta. Vilket jävla spektakel.
Örgryte Equi
2006-05-12 14:40
Idag är det skönt att vara ÖISare, och idag riktar vi även sympati till er, hoppas att ni kommer åter till fotbollens finrum såsmåningom.

..men, på en del här låter det som att licensnämnden gör skillnad på klubb och klubb, men så är det verkligen inte då vi också är en liten klubb som förbundet mfl. bokstavligen pissar på, vi råkar bara ha den turen att vi har en del supportrar med stora hjärtan och stora plånböcker, som en en gång hjälpt oss ur en prekär situation.

Mvh från Göteborg.
Örebro Prinsen.mc
2006-05-12 14:24
Funderar lite över hur det nu kan dyka upp 30 färska miljoner när ÖIS uppenbarligen legat i stora ekonomiska trångmål i flera år? Det är ju pengar som kommer från tre sponsorer och hade de inte varit sponsorer ett längre tag så hade de aldrig gått in med pengar i ÖIS men nu har de ett intressse av att ÖIS klarar licensen och då går man in med millarna.
Örebro Kronblom
2006-05-12 13:36
jappel//
spelar ingen roll,Öis kommer spelar sig ur Allsvenskan så det kommer bli SE för dem iallafall!
Örebro # brorzan
2006-05-12 13:21
Mittåt //

Där har du helt klart en poäng. Jag blir lite snurrig av vilka licenser som gäller för vilka säsonger.
Örebro jappel
2006-05-12 13:14
Stora Norrland //
Måste bara säga, tack för dom orden :-)
Men någon revanch kan vi inte ge er. Vi tänker vinna hemma på BA också :-)
Örebro jappel
2006-05-12 13:12
Det ryktas om att det ska spelas en match i SE borta mot åtvidaberg på måndag!!
Laget lär bli identiskt med det lag som spelade ut Umeå.
Efter b-lagsmachen igår kunde vi som var där konstatera att Jeffs har en bit kvar tills han kan spela obehindrat, samt att Magnus S har en bit kvar till han hittar tillbaka till den rätta timeingen verkar det som. Men han håller i allafall en hel b-lags match utan att mattas.
Pettersson klarar inte av att göra en gubbe utan måste få djupledsbollar som skär igenom motståndarförsvaret. Jag tyckte för övrigt att han såg segare ut än normalt mot bp...hoppas att han bara är lite för hårt tränad just nu.
Örebro jappel
2006-05-12 13:02
Hur som helst skönt att det inte blev ytterligare ett fall ÖSK. Nu är det upp till spelare och ledare i ÖIS att visa att dom klarar av att hänga kvar i AS. Skulle vara förödande för dem om dom åker ner i SE nu när pengarna väl finns här.
MEN och detta är ett sort MEN, Dessa 30 miljoner täcker trots allt bara hålet i kassan samt driften i 2-3 år om dom inte vidtagit andra åtgärder också
Örebro Mittåt
2006-05-12 12:57
Ämne: Mittåt//
Ligger någ....
jappel// De pengar som Spelarinvest betalade in någon vecka "för sent" hade ÖSK redan tillgodoräknat sig. Det var inte dessa kronor som fällde klubben.

Med ett tillskott på 30 mkr så skaffar sig ÖIS ett ordentligt handlingsutrymme och kan ta ett underskott i år på i storleksordningen 20 miljoner utan att riskera att stå med ett negativt kapital vid årets slut.
Örebro Mittåt
2006-05-12 12:52
Ämne: En lite intressant d....
#brorzan// Eftersom HBK inte har kvalificerat sig för UEFA-spel år 2006, så är det beslutet ointressant. Om HBK kvalificerat sig hade man säkert utan problem sett till att man hade den personalbestyckning som krävs. Jag menar, om till och med ÅFF som verkligen har en krisekonomi klarar av detta krav så ser jag inte varför inte HBK också skulle kunna göra det om det verkligen krävdes av dem.
Örebro jappel
2006-05-12 12:50
Mittåt//
Ligger något i det, men med den takt som ÖIS förlorar pengar så kommer dom ändå att ligga back till slutet av 2007.
Minns även att spelarinvest hade ytterligare några miljoner på sitt konto som dock inte fördes över förrän en vecka efter sistadatumet. Så ÖIS ska inte ropa hej innan pengarna finns på deras konto. Ett riskkapitalbolag hjälper ju bevisligen inte om inte pengarna finns där den dag tomteförbundet bestämmer sig för att titta efter!
Örebro Mittåt
2006-05-12 12:45
Ämne: Vari ligger skillnad....
jappel//Problemet som ÖSK hade berodde på att Spelarinvest sköt till för lite pengar. Även efter detta så balanserade ÖSKs ekonomi på en knivsudd och det var därför möjligt för licensnämnden att med hjälp av tomtarna på tomteförbundet störta ner klubben i den avgrund som benämns Superettan.

I ÖIS:s fall så uppgår det beräknade underskottet till 10+4 mkr (balanserad + budgeterad förlust) per den 31 december. Men deras sponsorer har garanterat att de kommer att skjuta till minst 30 färska miljoner. Efter detta kommer klubben att ha ett postivt kapital på mellan 10 och 15 mkr och under de omständigheterna ser jag inte hur licensnämnden skall kunna hävda att klubben är på obestånd.
Örebro # brorzan
2006-05-12 12:39
En lite intressant detalj lite i skymundan av ÖIS lyckoskott är beslutet om Halmstad som togs samtidigt:

Vid Svenska Fotbollförbundets Licensnämnds möte den 8 maj beslutades att bevilja licens för samtliga prövade utom Halmstads BK, som ej uppfyllde personalkriteriet, och därmed inte kunde beviljas licens.
Detta innebär att samtliga svenska föreningar som kvalificerat sig för UEFAs klubbtävlingar beviljats licens för att delta.

Halmstad får alltså inte spela om de skulle lyckas kvalificera sig till Europa-spel.
Örebro jappel
2006-05-12 12:37
Vari ligger skillnaden med detta upplägg och det som ÖSK hade med Örebro spelinvest? Det är ju precis samma sätt att lösa problemet.
Det enda rätta för SvFF just nu är att återge ÖSK den allsvenska statusen samt att kompencera ÖSK för den minskade inkomst som två säsonger i SE innebär!
Örebro Mittåt
2006-05-12 12:36
På det hela taget tycker jag att det var positivt att man godkände ÖIS:s handlingsplan. Kanske har licensnämnden ändå lärt sig någonting av ÖSK-affären även om det inte kom ÖSK tillgodo.

ÖIS får nu litet längre tid på sig att få ordning på ekonomin. Hade handlingsplanen ej godkänts skulle man ha varit tvungna att ha ekonomin under kontroll redan den sista augusti. Nu har man fram till den sista december på sig för att få ordning på saker och ting. Rimligt tycker jag att klubben skall få en möjlighet att spela av säsongen och samtidigt restaurera sin ekonomi.

Om det var ett korrekt beslut eller ej är för en utomstående helt omöjligt att avgöra eftersom handlingsplanen inte finns tillgänglig.

Dessutom finns det ytterligare en kontrollstation per den sista augusti. Den gäller alla elitklubbar som detta datum inte får ha obetalda skulder till det allmänna (typ skatteskulder) eller till andra förningar eller organisationer i fotbollsfamiljen.
Örebro # brorzan
2006-05-12 12:36
Kalle Örebro //

ÖIS har grönt ljus att spela i Allsvenskan även 2007. Inget mer kommer att hända för dem i år gällande granskningar.

Från länken ovan:
Detta innebär att föreningen ej riskerar ett degraderas p g a otillräckligt eget kapital inför säsongen år 2007.
Örebro jappel
2006-05-12 12:35
SvFF måste vara den största samling idioter som finns samlade under ett och samma tak!
På vilket sätt menar SvFF att ÖIS handlingsplan är realistisk?
På vilket sätt menar SvFF att dom tror att ÖIS kommer att kunna ÖKA sina intäkter med 10000000 fram till augusti?
På vilket sätt menar SvFF att ÖIS ska kunna klara sig från att gå i konkurs under 2007?

Drar dom helt enkelt lott om utfallen i den så kallade licensnämndenm?
Nu sällar jag mig till skaran som totalt saknar förtroende för pajasorganisationen SvFF och dess utskott!

Att följa Svea rikes lag och revisionsverkets regler och normer bestraffas av LåL och hans lakejer genom helt ogrundad tvångsnedflyttning, medan uppenbara regelbrott mot svensk lag och fiffel med kontrollbalansen belönas.
Örebro # brorzan
2006-05-12 12:34
Finns ÖIS handlingsplan att beskåda någonstans? Den bör vara något utöver det vanliga...
Örebro Kalle Örebro
2006-05-12 12:34
Vad innebär dagens beslut för ÖIS?

Måste klubben uppvisa positivt kapital i Augusti?

Eller blev det annorlunda mot ÖSK:s situation?
Malmö FF Mix
2006-05-12 12:21
Ni har mina sympatier, detta är fan otroligt! Skönt för oss i en storklubb att veta att vi för alltid är klara oavsett vad som händer, för så måste man väl tolka beslutet.

Jag lider med er!
Örebro Gooner
2006-05-12 12:19
Snyggt jobbat, SvFF...
Rock_strongo
2006-05-12 12:18
förjävligt
Örebro Börje
2006-05-12 12:16
Såså Jappel, det är samma regler för alla. ironi
Örebro jappel
2006-05-12 12:15
Grattis ÖIS... och det menar jag verkligen.
Men fy fan vilket svineri från SvFF....ska vi slå vad om att ÖIS kommer att vara satta i konkurs innan 2007 är slut?
Och jag trodde att det var det som licensnämnden skulle undvika.
hur i hela friden ska ÖIS kunna uppvisa positivt eget kapital till mitten på augusti??? återigen briljerar licensnämnden med sin inkompetens och okunnighet!
Örebro Börje
2006-05-12 12:09
Är nån skyldig mig pengar nu?
_nightflier_
2006-05-12 12:07
öis handlingsplan blev godkänd
Sundsvall Stora Norrland
2006-05-12 11:57
Måste bara få säga GRATTIS till eran fina start på serien , det är ni väl värda efter allt ni gått igenom under senaste åren.
Men vi tar revanch på er senare i sommar.
Vi ses och lycka till .
Örebro Gooner
2006-05-12 11:53
En fråga om ÖIS... Om de blir sist i Allsvenskan, och samtidigt inte får nån elitlicens - åker de direkt ner i div 1 då? Om man blir sist eller näst sist i Allsvenskan är det ju inte direkt nåt straff att bli nerflyttad till Superettan (eftersom man skulle blivit det ändå).
Örebro Börje
2006-05-12 11:17
Allt jag äger (vilket är ungefär lika mycket som ÖIS äger) på att ÖIS klarar sig kvar. Lagrell fixar biffen!
AIK Saywee
2006-05-12 11:05
# brorzan//
Blir nog Qvidings styrelse för de blåvita silltryparledamoterna om inte Qviding går upp i Allsvenskan förstås ;-)

loggar ut, på väg österut ....
Annons: