/fotboll/osk/forum/9488.aspx/fotboll/osk/forum/9488.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bandoo
2006-05-24 14:52
Bananer vet jag inte, men NA skrev ju att en PET-flaska kastats in (wow!).
Örebro bandoo
2006-05-24 14:44
Tomten, inget mig emot om det blir så!
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-05-24 14:02
Klubbarna i Superettan rankade efter inlägg på Svenska Fans Forum (jag vet, fantastiskt intressant):

Örebro: 62565
Landskrona: 60523
Sundsvall: 43761
Degerfors: 13997
Norrköping: 11356
Åtvidaberg: 6941
Trelleborg: 5821
Assyriska: 3071
Mjällby: 1989
Jönköping: 1547
Falkenberg: 1244
Ljungskile: 561
Umeå: 561
Qviding: 489

Blir intressant att se om sluttabellen ser ut på ett någorlunda liknande sätt.. :D
Örebro Mart1
2006-05-24 13:56
Det är bra att det debatteras vad som sägs på läktaren i Örebro men som Stockholmare sen åtta år måste jag säga att allt som förekommer på Behrn Arena är bagateller jämfört med vad som förekommer på de tre allsvenska arenorna här.
Örebro Kronblom
2006-05-24 13:33
Mittåt//
sorry!Missuppfattning!
Örebro
2006-05-24 13:12
loopy//
Mycket bra att noga lyssna igenom hela inspelningen av matchen. Har för mig att Joth skrev något om det i början av denna debatt.
När man så lyssnar igenom bandet borde också någon journalist från NA bjudas in och ev några till. Hittar man något då - ja, då har vi anledning att ta i med krafttag.
Sen är det så, att nagelfar man vilken match som helst - både i Sverige och utomlands - så buar publiken på enskilda spelare. I England är det inte ovanligt att en spelare förföljs på detta sätt hela matchen - att sen andra missköter sig betyder ändå inte att vi också får göra det.

Så ett senkommet instämmande i att det alltför ofta klagas på domaren på Behrn Arena. Domarna kan göra fel ibland, men jag har inte uppfattat det så, att något av lagen genomgående har favoriserats. Framförallt här tycker jag vi ska skärpa oss.
Örebro Sigvarden
2006-05-24 13:02
Om det var folk från klacken som kallade Umeås målvakt "Hagamannen" så har kubanerna nåt att jobba med s a s....
Örebro loopy
2006-05-24 12:57
Finns ingen ljud+bild inspelning av matchen man kan kolla igenom?

I bortamötet mot västerås förra året var det inga problem att höra när ett gäng skrek nedsättande kommentarer åt spelarna och domarna, eller när dom skrek enskilt se/höra precis vilka det var (från ca 10 meters avstånd).

Kanske var det så att målisen åt upp alla bananerna som kastades in? Då finns det ju ytterligare en logisk förklaring till att inga bananer hittades.
Örebro Mittåt
2006-05-24 12:54
Kronblom// Du får nog läsa om den artikeln i NA. Det var Umeås målvakt Petter Augustsson, som "man" ropade Hagamannen till.

Rätt osmakligt, faktiskt.
Örebro Kronblom
2006-05-24 12:41
Och varför agerade inte Ljungskile under matchen om detta pågick utan väntar med detta tills publik och spelare gått hem/åkt hem.I och med detta får ju Ljungskile en stämpel på sig som dåliga förlorare.
Och enligt skräptidningen så kommer uppgifter om deras målis blivit kallad Hagamannen,han måste verkligen har superhörsel om ingen annan uppfattat detta.Sen om blvit kallad tjockis tycker jag verkar lite fjantigt att ta upp detta,förresten så såg han ju lite överviktig ut!
Örebro
2006-05-24 12:40
Jag känner det också som om det vore ett erkännande att just nu gå ut med antirasistiska banderoller. Möjligen skulle jag kunna tänka mig:
"Kubanerna har alltid varit emot rasism."
Sen är jag förvånad över att det inte tidigare har dykt upp "ÖSK-ätare" med med egna "vittnesutsagor". Törs slå vad om att "Nick" inte kommer att lämna mer detaljerade uppgifter till utredarna!
Örebro Jakob_Kuban
2006-05-24 12:33
Vem tar Nordbacks plats på mitten? Tycker personligen att man ska flytta ner Mirza på mitten. För Seb är så viktig i anfallet för ÖSK.
2006-05-24 12:16
"Nick"las hette väl LSKs målvakt ;)
Örebro jappel
2006-05-24 12:12
Signaturen Nick är inget annat än en uppviglare.
Troligtvis utsänd av SvFF!!
Örebro Chipset
2006-05-24 12:11
VM-tempen är grymt hög på Gotland nu. Landslagets träningar har lockat mycket folk. Förutom alla autografsugna tonåringar som hängt utanför hotell och restauranger kan jag också rapportera att våran egen Alvbåge varit strålande.
Örebro Sigvarden
2006-05-24 11:35
Signaturen "Nick" på NA:s debattforum säger sig alltså ha hört "hoande" (när Phiri rörde bollen)från 10-15 personer. Han stod 10 meter från klacken säger han. Det är viktigt att alla är uppriktiga! Har någon hört något sådant (eller ännu värre, varit med och "hoat") så måste det fram i ljuset! Den dagen Kubanerna skulle börja blunda för att det till ALLA LAGS klackar dras även rötägg är det kört... Kubanernas styrka har hela tiden varit det tydliga avståndstagandet från såväl våld och rasism som osmakligt häcklande av motståndare och motståndarsupporters

Så, ärligt ni som stod i klacken: HAR ni hört nåt sådant. så fram med det!

Örebro rokky
2006-05-24 11:21
ÖSK!!!!!
Forward ara
2006-05-24 10:58
Tomten/
- " Möjligtvis skulle en banderoll med texten "Vi är inte rasister Phiri!" "
Fixa en sån till borta matchen mot LSK!.

hur grym som helst!
Örebro Ösk tjejen
2006-05-24 10:53
förslag på en ny hejaramsa:

(melodi petters låt det går bra nu)
det går bra nu, målen rullar in som dom ska det går bra nu svartvitt det går bra nu. vad tycker ni om den?
2006-05-24 10:12
joth // Nej min poäng är inte att vi är emot rasism när det inträffar, men vi skulle ju knappast haft en manifestation mot rasism på söndag om inte Phiri påstått att publiken var rasister, eller hur?
Möjligtvis skulle en banderoll med texten "Vi är inte rasister Phiri!" vara ok, men där tycker jag gränsen går, något allmänt tycker jag vore överdrivet...
Forward ara
2006-05-24 10:04
räcker det inte?

en vackas snack om E.Phiri bör räcka.
Örebro joth
2006-05-24 09:55
Tomten//Så din poäng är att vi är emot rasism när den existerar? Ett klart och tydligt manifest mot rasism skulle jag inte tolka som ett erkännande... Annars en mycket bra sammanfattning.

Har dock en sak till att tillägga. Om nu dessa rasistiska uttryck skedde iförsta halvlek, varför försvann de i andra?

Angående Fransons krönika: Gnället kommer att existera om vi så skulle vinna mot Barcelona med 10-0. Tro mig, jag satt på gamla trä ner den existerade.... ;-)
Å andra sidan var jag direkt efter matchen mot Åtvid besviken över 1-1, men några timmar efter matchen så hade lugnet lagt sig och man kände sig nöjd med 1 pinne på bortaplan. Mycket vill alltid ha mer... :-)
Örebro Mullet
2006-05-24 09:40
Huvet på spiken, Fransson. Håller med till 110%. T.o.m. under utskåpningen mot UFC hörde jag, och besvarade, en massa gnäll. Typ "fan va dåligt att bara få 1-1 i andra halvlek", eller "Anttonen är hur blek som helst" (han gjorde två mål...). Helt hårresande och beklämande att vissa örebroare, främst gubbjävlar, inte kan anta en någorlunda positiv attityd. Två gubbar framför mig sa inte ett ljud på hela matchen, de applåderade inte ens. Först när linjemannen gjorde ett tveksamt ingripande öppnade de munnen, och då med en enorm energi. En liten bit bort satt en kärring med öronproppar. Hellre en publik på 4000 där alla har en bra attityd än 5000 varav 1000 är tjuriga, och gnälliga gubbar och tanter.
Örebro Charlezzz
2006-05-24 08:40
bra skrivit Tomten!!! håller också med.
Örebro GT
2006-05-24 08:36
Tomten //
Instämmer till 100 % !!!
2006-05-24 08:08
Det jag tycker är konstigt med Phiri-situationen är följande:

1. Det hela ska ha skett i första halvlek, men Phiri påpekar inget i pausen, inte efter matchen, inte under presskonferensen, utan efter allt detta under en intervju.
- Varför informerade han inte matchdelegaten eller domaren eller någon funktionär redan efter första halvlek?

2. Phiri berättar i radiointervju att folk på läktaren "shouting about me like monkey monkey monkey and they throw like bananas or something like that"
- Var är dessa bananer, eller vad det nu kan ha varit som kastades? Varför såg inga funktionärer eller andra spelare, eller folk i publiken, eller bollkallar några bananer? Försvann dom ner i granulaten?

3. Phiri intervjuas i Tvärsnytt, där har han ändrat sin historia till att folk skrek "oooh oooh oooh" och nämner överhuvudtaget inga bananer, eller att något annat ska ha kastats.
- Har han nu insett hur idiotiskt det var att påstå att något kastats efter honom, då det ju är rätt lätt att motbevisa, och var det inte "monkey monkey monkey" publiken ropat?

4. LSKs målvakt går ut med att han hört precis vad som hänt!
- Som någon tidigare påpekat på tex NA så måste LSKs målvakt om någon anses jävig då han själv häcklades, buades ut och förlorade. Han har alltså god orsakt till att ha "hört något".

5. NA skriker ut på första sidan om "ÖSK publikens rasistattack" och skriver om att "I Örebro fick han springa en hel halvlek och höra hatet vina kring öronen".
- Så vitt jag vet har ingen från publiken hört någonting, jag har följt debatten och inte hittat någon som hört något som kan tolkas som rasism under matchen. Och om Phiri fick ”springa en hel halvlek och höra hatet vina kring öronen” borde ju någon av de 5800 på läktaren hört något.

5. Det skrivs under måndagen ingenting i de lokala tidningarna i Bohuslän om någon rasistattack, utan man har med ett matchreferat, detta trots att det är en spelare från LSK som ska ha attackerats.

Om det nu mot förmodan framkommer bevis att det ska ha skett en rasistisk attack mot Phiri tycker jag givetvis att någon form av manifestation på Behrn Arena är given. Jag anser även att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Så innan det kommer fram ett konkret svar på vad som hänt tänker i alla fall jag anse publiken på Behrn Arena som oskyldig.
Enligt mig vore en manifestation mot rasism under matchen på söndag att erkänna att en rasistattack har inträffat och det verkar ju inte som att det har gjort det, därför anser jag att det kan vänta. Låt oss istället fokusera våra insatser på att heja fram ÖSK, mer än någonsin. Det är ju trots allt därför vi är där, för att vi älskar ÖSK!
Örebro Aspen
2006-05-24 06:58
joth//Man vill inte bli inblandat i sådana samband.
Vidare får man inga trevliga tankar om dom som sprider något som man uppfattar som LÖGNER. Dom tankarna känns inte bra. Realtionen till dom som ljuger om detta har fått sig en törn. Det hjälper inte i detta fall att blir mer uppmärksam - det har ju inte skett i verkligheten.
Undersökande journalistik känns också främmande i denna tidsålder. Man skriver mycket på rykten. Har förpassat NA ur den krets jag litar på.
Örebro joth
2006-05-24 06:43
Aspen//Om man nu undviker machen, så förlorar ju verkligen ÖSK på detta... känns som fel väg att vandra. Bättre är väl om vi tillsammans är mer uppmärksamma på vad som sägs på Behrn Arena och hjälps åt att vara en "bra" publik.

Igentligen finns det ju ingen anledningen att överhuvud taget håna någon oavsett vad det gäller, tanken är ju attvi ska höja ÖSK, inte sänka det andra laget...
Örebro Aspen
2006-05-24 06:28
Ljungkile-historien är verkligen tråkig. Enligt NA pratar LSK-spelarna med media men är inte anträffbara när ÖSK försöker utreda vad som hänt!!!
Fler med mej tappar lusten att gå på nästa match mor Falkenberg. Tycker ÖSK publiken är trevlig jämfört med de flesta andra elitlag. Att sedan bli beskyld för att vara på evenemang med rasistangrepp utan möjlighet att ingripa för man inget märker ger en konstig eftersmak man vill vara utan. Och dessutom suttit nära de påstådda händelsenas centrum. Något är sjukt men vad ??!!
Örebro ÖSK-Marte
2006-05-23 23:48
Purre// Kom igen...
Jag skrev "bara en liten filosofiering". Mitt inlägg skrev jag halvt på skämt, halvt på allvar, men mest för att jag själv inte ser kopplingen mellan mörkhyade och apor.

Jag tycker självklart inte att rasism hör hemma på fotbollsplan (och ej heller på läktaren så klart). Men om allt är en bluff tycker jag att det är komiskt att Phiri hänvisar till apljud och bananer, det finns ju mer direkta rasismangrepp.

För att filosofera ytterligare så vet jag inte vad som är mest tragiskt. Rasism eller påstådd rasism.
Annons: