/fotboll/osk/forum/9468.aspx/fotboll/osk/forum/9468.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2006-05-29 12:32
Man må tycka vad som helst om döda-tid-tillsammans-med-hörnflaggan attityden, men en sak borde ÖSK tänka på. Skicka inte ner lagets värdefullaste spelare att göra det. I förra matcher resulterade det i ett onödigt gult kort. I nästa match kanske någon irriterad motståndare sparkar honom över hälsenorna, så att han blir indisponibel i kommande matcher.
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-05-29 12:16
Tycker inte det gör något om man dödar tid i slutet på matcherna, ÖSK har väl lyckats släppa in tillräckligt med bollar precis i slutet för att motivera det. Hellre 3p med ett par minuters gnet än 1p bara för att man anfaller vidare. Jag anser att det inte är värre att placera bollen nere vid hörnflaggan och försvara den där, än att passa runt bollen i backlinjen i 5 minuter som stora europeiska lag gör när de vill fördriva tid...
Örebro # brorzan
2006-05-29 12:14
Blå Bergen Blues //

Jag håller inte alls med. Jag tycker det är hur skönt att se som helst! Grabbarna kämpar med alla tillåtna medel för att få behålla alla tre poäng.
Jag ser mycket hellre att Larsen låser fast bollen vid hörnflaggan än att de klackar bort sig i ett gladanfall och får ett kontringsmål i baken som betyder förlorade poäng.
Örebro Arx
2006-05-29 12:14
Blå Bergen Blues//
Du blandar ihop tal- och skriftspråk. Det är ingen som säger de/dem varken nu eller tidigare (utom möjligen i gamla svenska 40-talsfilmer). ¨

Däremot finns en grammatisk poäng att hålla isär dem, på samma sätt som man håller isär "jag" och "mig" som är samma fenomen, dvs samma former fast i första person singularis. (Uj, vad det blev skolläraraktigt. Hoppas ni ursäktar.)

Sedan kan jag hålla med dig i din kritik mot det intensiva hörnflaggeälskandet. Å andra sidan har jag sett ÖSK tappa poäng i slutsekunderna (eller fått sitta med hjärtat i halsgropen) så många gånger att jag nog ändå tycker att det ändå är rätt OK med tanke på alternativet.
Örebro Blå Bergen Blues
2006-05-29 12:05
En sak jag förfasats än mer av (än användandet av de/dem) är ÖSK:arnas bedrövliga sätt att springa ner till hörnflaggan för att döda tid i slutminuterna av matcher de leder med uddamålet. Bedrövligt tråkigt!! I slutminuten igår fanns inte en enda ÖSK:are inne i straffområdet trots att bollen befann sig (i lagets ägo) nere vid kortlinjen.... Alla var fullständigt ointresserade av att anfalla. Inte f-n betalar jag 200 spänn för att få se sånt!
Jag tycker att reglerna ska skärpas så att slika fasoner omedelbart leder till varning! Bedrövligt att t o m se en lirare som Larsen syssla med sånt! Att det är en av Mirzas favoritsysselsättningar visste man ju redan...
Örebro
2006-05-29 12:01
Håller med om att Johan P inte tillhörde de bättre igår, men jag tror att han kan bli riktigt bra om han hittar sin plats i laget - framförallt om han kommer igång med löpningarna som tydligen var hans starka sida i Sirius.
Sen är det roligt att kunna säga att domaren var riktigt bra igår - han märktes knappast alls, och det är ett mycket bra betyg.
Örebro Blå Bergen Blues
2006-05-29 11:59
psoari/
Jag har precis som du förfasats över användningen av de/dem nu för tiden. Men, jag tycker inte att man ska "skjuta budbäraren", för felskrivningarna hänger väl troligtvis ihop med att skolan slutat lära ut detta korrekt? Dags för en språkreform tycker jag där de/dem helt enkelt stryks ur språket! Det är väl ingen som säger så nu för tiden, alla säger väl "dom"?
Örebro Per Persson
2006-05-29 11:54
Vi slår Degen med 1-0, helst mål på övertid av Zeb.
Örebro pemo
2006-05-29 11:19
Jag vill inte skryta....men i aug. -05 skrev jag att det var dags med Mirza på topp. Som slutvundering efter -05 skrev jag att man måste ha en stabil backlinje för att lyckas. Förra året bytte vi gubbar där bak oftare än Herish springer offside. Vad har hänt i år? Mirza succé på topp ( förutom mål ) och samma fyra gubbar har spelat där bak hela serien. Enda plumpen var mot Visby men då fanns ju inte Tompa med. Nu saknar jag bara en "Lundblad" på topp, men jag tror att Walker slänger in MaSa som topp de sista 20 mot Degen. En mardröm för alla backlinjer i SE.
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-05-29 11:04
Det är ingen från Uppsala-området som funderar på att styra kosan mot Degerfors på torsdag?
IFK Göteborg Pyllet
2006-05-29 10:52
Kul att höra att det går bra för Seb. Inte oväntat iofs en spelare av hans kaliber borde få mycket uträttat i superettan. Har han pyttsat några mål än?
Örebro Mullet
2006-05-29 10:51
Återigen var sittplats fyllt av surmulna gubbar och tanter, t.o.m. ner i yngre medelålder. Visst, det finns folk hänger med i hejarramsor, men påfallande många tycker inte att ett ÖSK-mål är värt ens en applåd. Minst sagt skrämmande.

Jag var tvungen att fråga min bänkgranne om han var ÖSK:are. Jo, det var han. Var han lika tyst när Sverige spelade landskamp på TV? Nä, givetvis inte. Sen orkade jag inte tilltala människan mer utan nöjde mig med att skrika så nära hans öra som möjligt vid nästa hejarramsa.

Hur tänker, känner och resonerar man som örebroare när man sitter helt tyst under match som igår? Någon som vet? Vad kan man göra åt det?
Örebro rokky
2006-05-29 10:48
ÖSK!!!!!
Örebro Yggdrasil
2006-05-29 09:52
Ämne: Finns det någon som ....
Sist jag räknade var det 65. För dåligt enligt mig. Visserligen åker de flesta snett men festen i bussen är ju halva nöjet.. Så kom igen nu och anmäl er på resor@kubanerna.se
Länktips: www.kubanerna.se
Örebro Arx
2006-05-29 09:35
För alla som vill fördjupa sig i de/dem/dom-problematiken, se länk.
Örebro Matte82
2006-05-29 09:13
Finns det någon som vet på ett ungefär hur många som är anmälda till bussresan till bruket?
Örebro Rasberg
2006-05-29 08:53
Ämne: Ska fira mitt tusend....
Jag håller helt med i debatten om Kuhi! Han blandade strålande med bedrövligt i första. I andra försvann han mer och mer ju längre matchen gick. JP var inte speciellt lyckad heller. Han ska verkligen inte spela på en kant. Men MKT höga betyg till Mirza som faktiskt är hur bra som helst. fantastiskt!
Örebro psoari
2006-05-29 08:51
förlåt, förlåt, förlåt.
Jag hade tänkt att jag inte skulle gnälla. Men n kan jag inte låta bli längre. Det handlar inte ens om fotboll.
Jag gillar att läsa artiklarna ni skriver om ÖSK, jag läser allt om ÖSK. Men, men...
Artikelförfattarna skriver ju "DEM" i tid och otid. Det blir så jobbigt att läsa då. Man undrar om de stavar "dom" som "dem". De heter antingen "de" eller "dem". Kan man inte skilja på när det ena ska användas istället för det andra, så läs meningen högt, eller skriv "dom" istället. Det är OK nuförtiden.
Keep up the good work.
Örebro Arx
2006-05-29 08:47
Ska fira mitt tusende inlägg med att hylla ett Örebro SK som inte ger sig, utan - som NA skriver - bara kör på och till slut får utdelning. Starkt!

Angående Herish-debatten kan jag bara konstatera att killen inte var något vidare - även om han blixtrade till emellanåt. Sämre har jag definitivt sett. Och det är svårt att räkna med stordåd från en kille som inte spelat en A-lagsmatch från start sedan 1812. Inte lätt att få självförtroende som avslutare då.

Samtidigt är det ju just det (stordåd alltså) som behövs för att han ska få fler chanser i startelvan. Kuhis Moment 22 är inget man är avundsjuk på.

Apropå avslutare, borde inte ett ÖSK i jakt på anfallare lägga ett bud på Rodevåg och/eller Elm?

Forza ÖSK in i ett nytt tusental!
Örebro Yggdrasil
2006-05-29 08:42
Kom igen nu och anmäl er till resan mot degen och hjälp segermaskinen ÖSK till ytterligare en seger. Anmäl er på resor@kubanerna.se
Länktips: www.kubanerna.se
Örebro Chipset
2006-05-29 08:41
Joth// Instämmer på den elvan. Kan inte bli så mycket annat i mina ögon. Det enda vi saknar i laget är en riktig striker. Frågan är om det kommer en sådan i sommar? En höger och vänsterback skulle inte heller vara fel såvida inte Haginge vaknar upp ur sitt rehabstadie.
Örebro joth
2006-05-29 07:42
Jag tycker faktiskt att Johan Pettersson gjorde ett riktigt bra jobb som yttermittfältare. Flera gånger kom han till inläggsposition och det var riktiga inlägg som han avlossade också. Hårda inlägg i lagom höjd. Hade vi haft lite mer längd i anfallet hade det blivit riktigt giftigt...

Veckans problem: Vilket mittfält väljer vi mot DIF? Resten av laget verkar självskrivet...
-Jag vill ha Näfver framför Riddez för de fungerar så "#¤%/ bra tillsammans. Innermittfältet är också rätt självskrivet: Nobbe/Larsen. Då återstår högerkanten: Jeffs eller Anttonen... antar Att Anttonen i kanonform börjar eftersom Jeffs är på väg tillbaka från skada. Det ger följande lag mot DIF:

--------PeWe-------
FrSa-FrJa-ThAn-JoRi
PaAn-FrNo-LaLA-KrNä
-----SeHe-MiJe-----

Bänk:
SiNu
MaSa
IaJe
RoWa
JoPe

Inga konstigheter kanske....
Örebro Chipset
2006-05-29 07:37
Det går så bra för ÖSK nu att jag inte kan förhålla mig till det. Det är precis som min kropp mitt under säsong föväntar sig sömnlösa nätter och ilskna utbrott. När dessa spänningar uteblir uppstår något slags psykologiskt vaccum. Jag antar att det är så att vara ÖSK-supporter. För när en ÖSK-supporter mår som bäst är då han somnar tidigt.
Landskrona Herr Dickson
2006-05-29 02:11
Hej!

Mitt namn är Herr Dickson och jag är en hängiven BoISare. Sedan degraderingen av mina kära klubb har jag varit avstängd från att skriva på BoISare forumet. Jag har varit mycket frän i min kritik och har även delat med mig av "inside" info till dom andra BoISarna. Uppenbarligen upplevs mina skrifter som hotfulla och dom som känner sig mest hotfulla är ordföranden för BoIS Kenneth Håkansson och klubbdirektören Lars Persson. Det är även pga av dom två som BoIS degraderades.

Redaktionen för BoIS har "bannat" mig ända sedan BoIS åkte ur Allsvenskan och jag vänder mig nu till er för att Ni som fotbollsintresserade ska få en inblick i varför BoIS åkte ur Allsvenskan och har det svårt nu.

www.dickman.bloggning.se
www.dickman1905.blogspot.com (min nya blogg)

Censur hör inte hemma i Sverige!

Väl mött!

2006-05-29 01:43
För att fortsätta där mitt tidigare inlägg slutade så tycker jag inte att Johan Pettersson visade upp sig något vidare idag heller, det var inte tillräckligt med fart i honom, alldeles för mycket avvaktande spel, så det är inte bara Kuhi som har mycket kvar att bevisa. Skillnad blev det dock när bytena skedde och Näfver och Jeffs kom in, då blev det fart i spelet, och jag måste säga att jag gillar Jeffs ryck in i planen, även om de lämnar kanten öppen. Man kan ju inte bara gå längs långsidan hela tiden och slå inlägg som ingen når. Mot lag som FFF måste man in och kriga annars nickar backarna bara undan!

Jag tycker att dagens kämpainsats var ytterligare ett bevis på att det finns en brinnande vilja i Örebro SK att ta sig upp i allsvenskan, Patrik Anttonen gestaltade idag denna vilja på ett alldeles ypperligt sätt när han med krampkänningar tvingar sig in i straffområdet och avgör. Underbar inställning som säkert inspirerar fler än mig att sluta upp vid framtida matcher!
2006-05-29 01:37
ara // det är bara att inse att det inte var Herish dag idag, läs tex Lasse Wirströms krönika på NA.se

"Herish Kuhi fick kliva ur kylskåpet, första chansen från start sedan i fjol. Jag kan inte med bästa vilja säga att han tog den. Visst fanns detaljer som var bra, visst försökte Kuhi. Men i straffområdet är han fortfarande iskall och utan självförtroende, fastnade på bollen och föll när det stora läget kom, sprang offside minst fyra gånger och vann nästan inga närkamper. Jag tror inte, efter att först ha blivit ratad och sedan med armbågen till nåder tagen, att ÖSK är klubben där Herish återvinner sin tro på den egna förmågan. Men blir hellre än gärna motbevisad."

Jag håller med Wirström, jag vill gärna se att Kuhi motbevisar alla kritiker, men det måste ske i Superettan, inte i b-lagsmatcher mot 15-åriga AIK-spelare...
Jag tvivlar starkt på att Herish spelar från start mot Degerfors. Han har fortfarande alldeles för mycket att bevisa.

Heja Sport!
Örebro Pitur_
2006-05-29 00:45
kubanen_90//

Det handlar om att ge kritik till en spelare som underpresterar inte att "snacka skit". Jag ser inget fel i det.
Forward ara
2006-05-29 00:19
kubanen_90/
Om man håller på ösk så beter man sig inte så!.
Forward ara
2006-05-29 00:16
jappel/.
Du har helt rätt.
Örebro kubanen_90
2006-05-29 00:15
ara//
Jag förstår att du blir förbanad för att många snackar skit om Kuhi. Jag menar man kan ju tycka vad man vill men man behöver ju inte gå ut med det eftersom man vet att du blir arg.
Annons: