/fotboll/osk/forum/935.aspx/fotboll/osk/forum/935.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro jpsvartvitt
2015-09-27 15:16
Fan vad kul om vi kan sabba AIKs guldchans sista :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sparkabolleninimål
2015-09-27 15:09
hammarby eldar vid inmarsch, matchen skjuts upp. 10 min senare när röken börjar försvinna så börjar AIKarna elda.. Det lär inte vara det sista uppehållet i den här matchen. Vad kan vi vänta oss om AIK spelar för guld i sista omgången?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2015-09-27 14:04
@Nissesson:

Det har du helt rätt i. Men inte efter 2-0 utan 4-0 :-)
AIK Nissesson
2015-09-27 12:25
På måndag klättrar vi förbi Kalmar, Hammarby och Sundsvall.
Örebro rirobban
2015-09-26 23:56
Pemo//

Håller med dig. MFF klagar över att (som dom påstår) domaren använder sig av reprisbilderna på storbilden för att ta beslutet. Om det är så att domaren gör så eller ej vet jag inte, men det tycker jag har väldigt lite betydelse i detta läge. Om ÖSK fått liknande emot sig att domaren dömt bort efter att ha kollat storbilden så hade jag inte brytt mig då målet solklart skall blåsas bort pågrund av hands och offside. Nog är det allt viktigare att det blir rätt än att han råkar ta lite hjälp av tv-bilder! Malmö får också med sig x antal domslut varje säsong, så det var bra att dom inte fick med sig detta också! Hade han inte ändrat sig hade jag kallat honom för dålig domare, nu gjorde han ju rätt!
Örebro pemo
2015-09-26 23:49
Vilket himla liv det blev på MFF, när de fick ett mål underkänt. Det var ju för fasen hands! Och de klagar på att domaren ändrade sig. Inget ord från dem att det inte skulle vara hands. Men det är klart, hade väl varit fånigt att påstå detta, när det finns TV-bilder på det hela.

Verkar som att topplagen har fruktansvärt svårt att förstå att reglerna skall vara lika för alla lag.

Skulle aldrig drömma om att kritisera domaren om samma sak hände ÖSK.
eller skulle jag det????

Två hemmamatcher nu och sex poäng, så får jag göra världens största pudel.
Men det är det värt.
Örebro flesklepp
2015-09-26 20:15
@Osvaldo:

Ja, prognosen sägs peka mot 4.000 dödade i arbetsolyckor vid arenabyggena. Fullständigt oacceptabelt åsidosättande av säkerheten!
Örebro Center
2015-09-26 19:23
@flesklepp:

Vi grisar nog till det allihopa runt det datumet ;0)
Örebro flesklepp
2015-09-26 19:21
@Örebro Center:
..... så kanske Schwein-steiger firar samtidig triumf och Tyskland grisar hem det till slut?
Örebro Center
2015-09-26 17:57
30-32 poäng brukar räcka för att slippa kval. Men om vi säger 7 poäng till. Två segrar och en oavgjord på de 5 sista matcherna och vi borde vara i hamn om inte Falkenberg plötsligt börjar krossa allt. Sedan kan vi avslappnat spela bort AIK från guldet. Men vilken scenförändring. Efter Sundsvall och Halmstad trodde jag att det absolut bästa vi kunde hoppas på var kvalspel. I bästa fall.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-09-26 17:50
Kryss i Halmstad. Fyra poäng räcker för att slippa direktnedflyttning oavsett andra resultat.
Örebro flesklepp
2015-09-26 17:16
Örebro sportklubb, tjalalalalalallala
Örebro Center
2015-09-26 17:16
@flesklepp:
Tack! 21 november och 18 december!! Se vm-finalen medan man håller på med julskinkan. Känns ju helt sjukt!
Örebro flesklepp
2015-09-26 17:00
.
Örebro Osvaldo
2015-09-26 16:49
@Örebro Center:

Även om detta inte direkt påverkar allsvenskan tycker jag att det är märkligt att klubbfotbollen får stå tillbaks för världsmästerskapet. Detta oavhängt det faktum att turneringen spelas i en skurkstat med tveksam fotbollstradition.
Örebro Center
2015-09-26 15:59
Funderar på om jag verkligen hörde rätt i radion i bilen att VM i fotboll som hålls i Qatar kommer hållas i november? Visst jag vet att temperaturerna där inte är att leka med men trodde de hade fixat AC-anläggningar (tyckte jag hörde det också förra året).

Någon som kan bekräfta att det hålls i den årstiden eller hört samma sak?

Känns jäkligt konstigt om det blir så. Alltid associerat VM till sommarmånaderna.
Örebro Center
2015-09-26 15:55
@rirobban:

Håller absolut med dig att Rinne tagit för sig mer i luftrummer sedan han kom tillbaka igen. Han utvecklas naturligtvis också av att få stå matcher och i takt med att självförtroendet växer.

Och som många sagt är det naturligvis inte oprimalt att ha två unga lovande målvakter samtidigt. Båda måste få stå för att kunna utvecklas. Blir båda kvar till nästa säsong hoppas jag ÖSK väljer att låna ut den ene, kanske till ett SE-lag. Men med chans att ta tillbaka målvakten under sommaruppehållet t ex vid skada.
Örebro caver
2015-09-26 13:02
Angående matchtröjan är det inte konstigt att det både säljs och bärs så lite. Senaste säsongerna har matchtröjan i princip bara inneburit en enkel vit Puma-tröja med klubbmärket tryckt på.
Cuptröjorna var ett lyft uppåt men även där var märket tryckt.
Kollar man på de stora klubbarna som faktiskt säljer matchtröjor gör de innan säsongen en grej av att en ny matchtröja släpps. De har också lagt ner lite tid tillsammans med leverantören för att få fram en unik design.

Ska Sportklubben lyckas sälja tröjor måste det vara någon valuta för pengarna (700 spänn eller vad det nu kostar). Fixa fram en unik design istället för standardtröjan från Puma. Och framförallt ordna så att märket är broderat, inget budget-tryck.
Örebro Asbjörn#10
2015-09-26 12:38
Jo, jag håller med dig att det är dåligt på sommarmatcherna Bastard. Som sagt, tror det är lite för att många saknar matchtröja för att man kan använda den så sällan. Sen måste man tyvärr även tillägga att ÖSK inte har gjort sitt för att sprida matchtröjor. Ett exempel på det är ju hur man i shoppen det senaste året endast sålt den supertighta tröjan som spelarna använder. Inget att rekommendera någon som inte är en superslimmad idrottsutövare att ta på sig! Det har ju t om stått något i stil med "vi rekommenderar att man köper större storlek än man vanligtvis använder". Nu verkar man ju äntligen ha fått upp en matchtröja av normal passform till försäljning iaf. Jag vet att hockeyn för några år sedan skickade med en matchtröja till alla som köpte säsongskort. Lite väl givmilt ekonomiskt kanske men samtidigt ett bra sätt att få ut matchtröjor i publiken.
Örebro Bastard on Parade
2015-09-26 11:46
Asbjörn#10 //

Självklart har hockeyn en fördel på så sätt, men det är ändå en enorm skillnad även jämfört med sommarmatcher när det är bra väder. Jag har en känsla av att det var vanligare med matchtröja på Vallen för några år sedan. Kanske skulle det vara ett steg i rätt riktning att införa klacken-kortet igen?
Örebro Asbjörn#10
2015-09-26 11:20
Angående diskussionen om matchtröjor när det är match och jämförelsen med hockeyn så är ju den inte riktigt rättvis. Hockeyfansen har ju inga yttre väderomständigheter att slåss mot och kan ha sina långärmade matchtröjor på året om när det är match, vi fotbollssupportrar är ju betydligt mer vana med täckjackor och skit.

Däremot kan man ju tycka att matchtröjorna borde komma fram under de fåtal hemmamatcher som spelas under sommarmånaderna. Kan dock tänka mig att det är alldeles för många som inte ens äger en matchtröja just av den anledningen att man kan använda den så sällan på matcherna.

Just därför älskar jag kampanjer likt den inför Peking hemma när alla uppmanades komma i matchtröja och man även kunde köpa olika typer i shoppen för förträffliga priser.

Generellt så är väl fotbollen, inte bara i vår klubb, mer av en halsdukssport av tradition och naturliga förklaringar. Själv skulle jag dock gärna se fler matchtröjor på, jag bär min så ofta jag kan.
AIK Nissesson
2015-09-26 10:27
"Anfall är bästa försvar"

klyscha, men med Astrit, Martin och "Pärlan" har vi ett nytt lag med hopp och självförtroende.

Att sedan Rinne är duktig när han får chansen, är bara så underbart.
Örebro rirobban
2015-09-26 08:53
Örebro Center//

Hehe ja jag såg att vi tyckte olika där :) Men det spelar ju ingen roll, olika får man ju tycka :) Finns nog heller inget riktigt facit där, och jag säger absolut inte att jag har rätt i det hela. Det är dock så jag upplevt det. Jag är dock ingen målvaktsexpert direkt :):)

Dock står jag fast vid att Rinne varit bättre i luftspelet dom senaste matcherna i alla fall, då han tagit allt i luften känns det som. Jag känner mig hur trygg som helst när det kommer ett inlägg osv. Både Hammarby och Elfsborg spelade ju med mycket inlägg och långbollar (eftersom vi inte tillät dem spela centralt). Men varenda höjdboll in mot straffområdet har jag tyckt att Rinne haft bra koll på.

Hoppas nu inte detta bara varit en synvilla :)
Örebro Center
2015-09-26 07:40
@rirobban:
Roligt hur olika vi upplever målvakter :0) Just på linjen tycker jag Oskar varit som den svagare mot Rinne. Tyckt Rinne visat snabbare och bättre reaktioner och oftare stått rätt där. Liksom att Oscar varit bättre på att komma längre ut i boxen på inlägg/höga och plockat/boxat bort bollar. Men som sagt, det är hur jag upplever det.
Örebro Center
2015-09-26 07:29
@Glad:
Just nu tycks inte tränarna hålla med dig vilket fall. Annars hade Jansson stått. För mig är dock principen att även målvakterna skall ha en verklig konkurrenssituation viktigt. Jag har alltför många ggr upplevt att en viss målvakt skall stå what so ever "för att det skapar trygghet". Om någon kanske anser att enda orsaken att Rinne står är att han tycks vara i en ruggig form, ja om då formen är det enda som skiljer så har man två verkligt jämna målvakter. Då är det den som skall stå som är i bäst form (tycker jag) även om det innebär att mans skiftar målvakt.
Örebro rirobban
2015-09-26 01:01
Jag kan inte förstår Elfsborgs ilska efter gårdagens match! Dom var inte direkt lika arga när domaren gjorde bort sig å det grövsta när ÖSK var på Borås arena tidigare i somras och tillät Ellosspelare stå 10 meter offside! Med detta domslut nådde vi endast 2-2 där, vilket kvar Boråsklubben 1 poäng extra där som dom inte skulle haft. Men det jämnar väl ut sig och synden straffar sig...
Örebro Bastard on Parade
2015-09-26 01:00
För några dagar sedan fanns det någon som kommenterade IFK Norrköpings publiksnitt. Den största anledningen till det höga snittet är nog de sportsliga resultaten. I andra hemmamatchen mot Elfsborg så hade de som ett exempel bara 5 665 besökare. Deras snitt höjs mycket av matcherna mot Hammarby, AIK, IFK Göteborg och Malmö.

En annan anledning till bättre publiksiffror är nog att de har de billigaste årskorten till ståplats. 595 kronor för vuxna är ett riktigt bra pris och det har säkerligen även bidragit till att deras klack har vuxit mycket i år.

@Roswall:

Steg 1 vore ju att ta fram en matchtröja som inte är ruskigt ful. "Kulturen" verkar ju finnas hos hockeypubliken, fastän 90% inte hade sett en match fram till för några säsonger sedan.

Örebro rirobban
2015-09-26 00:40
@Glad:

Det där stämmer knappast. Rinne är betydligt vassare i luftspelet än Jansson. Dessutom har Rinne bättre spänst och bättre räckvidd. Jansson är mera en linjemålvakt medans Rinne är bättre på att komma ut (även om det ibland ser väldigt nervöst ut). Reflexer och styra försvaret är Janssons styrkor gentemot Rinne.

Just nu är det dock inget snack om vem som är bäst för tillfället då Rinne räddat oss i flertalet matcher. Återstår att se hur man gör med målvaktsfrågan nästa år. Dock roligare att välja mellan två bra målvakter, till skillnad mot 2012 då det var två dåliga målvakter att välja mellan (även om Tomer gjorde det bra i slutet).
Örebro Center
2015-09-26 00:14
@Bäst när det gäller:
Rinnes senaste matcher får mig att tänka på när Alvbåge kom till ÖSK efter en svag vår vid Sixtens första år. Men även första året när Alvåge var i ÖSK och hur mycket en målvakt som kan vinna matcher, som man måste säga att Rinne till stora delar bidragit till, betyder. Alvbåge gjorde ju också räddningar som fick motståndare att skaka på huvudet. Vårt försvar läcker fortfarande rätt betänkligt men där Rinne räddat oss kvar i matchen. Även om försvarsspelet successivt förbättrats. Tänker på tex straffräddningen mot Häcken och alla räddningar mot Hammarby som kom att betyda mycket för utgången av matcherna. Vi har förvisso målgörare och framspelare nu men samtidigt kunde insläppta mål förändrat matchbilderna i de matcherna om inte Rinne räddat. Jag har sagt/tyckt i nästan två säsonger att Rinne är minst lika bra som Oscar rent tekniskt men att de har haft olika styrkor och svagheter. Sedan handlar det ju också vilket självförtroende och form de är i. Just nu kan Rinne mäta sig med de bästa målvakterna i AS. Där har jag aldrig upplevt att Oscar varit. Men vi får se om det består. Jag har, sedan jag började se Rinne spela i ÖSK, upplevt att Rinne är bättre på linjen och snabbare att sätta igång spelet medan Oscar har varit bättre i luften och tydligare i sin dirigering. Men just Rinnes skicklighet på linjen har ju varit väldigt avgörande senaste matcherna. Sett att en del redan börjat "önska" att vi kanske kan sälja Rinne men varför ska vi sträva efter att sälja en matchvinnare? Då ska det vara riktigt rejält betalt.
Örebro Roswall
2015-09-25 23:19
På måndag är det halsdukens dag mot Kalmar. Det ger mig ett tillfälle att ställa en fråga, hur kommer det sig att matchtröja på matchdag inte finns i kulturen här i stan? Jag tycker att under tiden jag bodde i Sthlm så var det något som livade upp stadsbilden, och detsamma måste jag säga om Malmö från i sommras. Hur kan vi skapa en sådan kultur?
Annons: