/fotboll/osk/forum/8894.aspx/fotboll/osk/forum/8894.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marquis de Sade
2006-09-15 12:45
Arx:
Ja, kommunen vill ha sin mässa vid Conventum.
Mitt resonemang gick ut på att slippa bygga mässhallen. Slippa de problem med logistik och parkeringar som en mässhall av kaliber "mitt i smeten" medför.
Ja det finns fördelar med att de ligger nära, men det känns som att det blir lite halvhjärtat när kommunen ska bygga en liten mys-mässa. Vilka kommer man att konkurrera ut?

Ska kommunen prata om att förlägga allt centralt, och samtidigt exploatera Marieberg?
Örebro Arx
2006-09-15 12:25
Marquis de Sade//
Visst hade man kunnat göra det. Men kommunens önskan var att lägga mässhallen i anslutning till Conventum, eftersom det är samma företag som driver båda och det finns stora fördelar med samlokalisering. Annars hade man lika gärna kunnat låta bli allt och behålla (rusta upp) den gamla mässan på Aspholmen.
Örebro deportivista
2006-09-15 12:20
blev dubbelpost
Örebro deportivista
2006-09-15 12:20
Ämne: deporvista//

Skul....
Visst hade det varit fint med fler örebroare från start, men då måste de bevisa att de är bättre än alternativen. Haginge och Näfver har visat att de är konkurrensmässiga, men Näfvers inhopp visade att han i nuläget inte är i samma form som under våren. Till en svår bortamatch hade jag nog också valt det mer rutinerade paret Glenn + Riddez på kanten från start.

Att Haginge inte startade var kanske också vettigt - hade han blivit skadad igen så hade det varit en betydligt större nackdel inför slutspurten
Örebro Marquis de Sade
2006-09-15 12:15
Arx:
Om man låter tanken vandra vidare, då - och kommer fram till att om multiarenan hade byggts, så hade man kanske sluppit bygga mässhallen vid södra stn. Man hade kunnat sålt tomten där + vid vinterstadion, så hade man haft pengar till en ny bandypark.

Men man ska inte tro att man är något.
Örebro E-A
2006-09-15 11:49
är det försent att sälja någon av de spelare som har utgående kontrakt redan nu eller skulle man kunna lösa det på något sätt från klubbens håll?

synd att vi inte fick Obol som storsponsor..
Örebro Arx
2006-09-15 11:46
Mittåt//
Precis! Kommunen hade många anledningar att säga nej. Behovet av en multiarena finns inte längre i och med den nya mässan, bostäder byggs redan på Eyrafältet och vid Sveaparken. Och som du säger, då skulle man behöva bygga en ny bandystadion, vilket ju Obol inte skulle skänkt ett öre åt. Så snacket om att arenan var "gratis" för kommunen var bara just snack. För ett division 1-lag räcker ju den nuvarande arenan tillräckligt. Ingen snackar ju om att Forward måste ha en ny arena och de är ju lika långt från eliten som Vipers. (däremot ska ju Karlslund bygga nytt, men det är på eget initiativ).

Ändå var ju planerna storslagna. Men att ÖSK gick upp i bandyallsvenskan i år var på många sätt det värsta som kunde hända hockeyn. Ett ÖSK bandy i division 1 för femtioelfte året i rad hade varit lättare att kasta ut till Trängen. Och vad värre är för Vipers: Jag börjar faktiskt tro att ÖSK komemr att klara sig kvar. 7-2 på Ljusdal senast är inte alls illa.
Örebro Mittåt
2006-09-15 11:38
För kommunens del var tanken på multiarenan dock inte tillräckligt attraktiv. Hade man gått på den linjen hade man ju varit tvungna att bygga helt nytt åt bandyn någon annanstans. Vilket säkert inte hade blivit billigt. Dessutom hade man bandyn emot den idén och de väger nog tyngre än hockeyn här i stan.
Örebro rirobban
2006-09-15 11:36
Ämne: Apropå multiarenan: ....
Men nu är det ju så att Obol står och pumpar in miljoner till Vipers. Jag tror att resurserna verkligen finns för Örebro att ha ett elitlag i hockey. Synd att multiarenan inte blir av då det hade glänst upp hela "eyrafältet" och gett en riktigt snygg bild av Örebro under matcher som visas i tv. Dock borde det ha gått att lösa med att bandyn fått vara kvar trots att multiarenan skulle ha byggs. Mässhallen hade väl kunnat legat på själv arenan och bandyn fått en bandyhall precis bredvid. Nu hoppas jag dom kan göra något snyggt med Obolhallen tillsammans med Behrn arenas östra läktare. Hoppas på en glaskupol mellan dessa. Östra läktaren borde sedan vara i stil med den nya västra så att det inte blir 4 olika läktardelar.
Örebro DaSa
2006-09-15 11:36
deporvista//

Skulle du inte blivit gladare om de började i startelvan istället för på bänken?:)

Jag har ett svagt minne av att Powell när han spelade i ÖSK fick extremt lite speltid för att han skulle matchas in försiktigt i laget. Han ledsnade och gick till HIF istället, kommer jag ihåg korrekt?
Örebro Mittåt
2006-09-15 11:35
Arx// Som jag uppfattade diskussionerna om multiarenan handlade det från projektörernas sida i första hand om att komma åt central mark för att bygga bostäder. Multiarenan använde man som ett lockbete för att få med kommunen på idén.
Örebro Arx
2006-09-15 11:27
Apropå multiarenan: Kanske ska man börja med att försöka få till ett hockeylag värt namnet? När det gäller mässor och annat är ju redan en arena på gång, så något behov av en multiarena finns egentligen inte i Örebro.

Kvar blir en hockeyhall - vilket i och för sig behövs. Men tror de att man kan driva runt en sådan bara på intäkterna från Vipers hemmamatcher är man till och med mer inskränkt än ÖSK:s tidigare ledning. De stora arenabyggen de jämför sig med bygger ju på att laget spelar i elitserien. Och dit har ju Vipers en bra bit. Att gå upp i hockeyns högsta serie är inte gratis. Jämfört med det är kostnaden för att nå en plats i fotbollsallsvenskan löjligt låga.
Örebro Mittåt
2006-09-15 11:27
Beträffande Per Johansson så kan det kanske vara på sin plats att påpeka att på söndag kl 16.00 så möts ÖSK Ungdom och Karlslunds IF kl. 16.00 på Örnsro i div 3 Västra Svealand. Det blir säkert en intressant och spännande match. Vårmatchen mellan lagen på Behrn Areana slutade 2-2.

Karlslund har en hel del att spela för, eftersom laget fortfarande har en chans att nå kvalplatsen i serien. Och när det gäller ÖSKs talanger, så spelar det laget alltid för vinst även om tabellplaceringen gör att båda kvalstrecken känns lika avlägsna.
Sundsvall GIF:aren på Vintertullen
2006-09-15 11:26
ÖSK:are - jag hoppas innerligt att ni tar in BP:s försprång i de två följande omgångarna. Av de lag jag sett i SE är ni och TFF de klart bästa. Det vore larvigt att få ytterligare ett storstadslag med obefintligt publikstöd i AS(BP). Dessutom ser jag hellre BP som motståndare i SE nästa år. Får BP kvala torskar de.
Lycka till!
Örebro Jimpa_90
2006-09-15 11:25
Krossa Väsby!!!
Örebro Mittåt
2006-09-15 11:17
deportivista// Högst upp på min önskelista beträffande förstärkningar till Talangtruppen står faktiskt en vänsterback/vänsterbräddare. Det är Karlslunds 17-årige Per Johansson. En talang utöver det vanliga.

Tyvärr skrevs det förra året att han var mer intresserad av att gå till Degerfors än till ÖSK. Det blir ju lätt så med talanger, som växer upp i skuggan av den "allsmäktiga" storklubben. Men man kan ju hoppas att samvaron med Kevin och James i juniorlandslaget har fått honom på bättre tankar.
Örebro deportivista
2006-09-15 11:06
För att fortsätta på den intressanta talang-debatten. Jag blev glad när jag insåg att på ÖSK:s bänk i matchen av Ljungskile satt nästan enbart egna produkter (ok, jag räknar inte klubbar-i-örebro-före-ösk-före-20-år-fyllda) som jag gärna vill se från start om någon säsong i laget. Av de som startade skulle jag anse att Thomas (som kom till ÖSK som 20-åring (?) från en småklubb), Nordback, och Mirza som egenproducerade, men jag anser att Haginge bör vara självskriven i laget, och eventuellt Näfver också redan nu.

I framtiden kan de vara en stomme tillsammans med spelare som Walker-bröderna, Moses, Frempong, osv. Konkurrens på målvaktssidan skulle lämpligtvis kunna vara mellan Nurme, eller någon av de möjliga Örebro-Oscar (Berglund eller Jansson). Problemet i nuläget är att ÖSK verkar ha ett överflöd av talangfulla mittfältare - framförallt offensiva sådana - medan det verkar vara svårare att fylla på med försvarare resp. forwards. Kanske läge att utföra en "operation Riddez" redan i u-laget, och börja träna om spelare till framtida ytterbackar?
Örebro Mittåt
2006-09-15 11:00
Finansiär hoppar av planer om multiarena

En av de största privata finansiärerna och intressenterna i ett eventuellt multiarenabygge i Örebro, Obol Investment, hoppar nu troligen av de planerna. Anledningen är det ointresse man tycker sig mött från kommunens representanter.

I stället dikuterar nu företaget investeringar i andra kommuner. Jan Saradlic som är styrelseledamot i företaget Obol Investment säger att planerna på att investera i en multiarena i Örebro i princip är nedlagda.

Han säger att han nu förs istället diskussioner om att delta i ett arena bygge i bland annat Norrköping och att det där varit ett helt annat bemötande än i Örebro.

Jonas Karlsson, socialdemokratisk ordförande i programnämnd Samhällsbyggnad i Örebro kommun säger att han är överraskad över beskedet, eftersom han inte hört något från Jan Saradlic.
Örebro Sekt. E
2006-09-15 10:48
LJS / Tack! Vi hoppas...
Helsingborg LJS
2006-09-15 10:45
Lycka till i slutspurten av superettan! Hoppas ni tar er förbi BP!! Med en fin Eyravallen (vägrar säga Berhn eller vad fan den heter) och en ganska stor publik tillför ni betydligt mer än BP!

Angående Berglund är det väll lite tveksamt om han kommer få nytt kontrakt med HIF. Vi har en 19 åring som stått i Ängelholm i ettan och rankas som en större talang än Osckar...

Som sagt! Lycka till!!
Örebro Arx
2006-09-15 10:30
Mittåt//
Ingen ordning alls på Expressen m a o. Skönt att höra om Wålemark. Utan honom lär LSK inte ha en suck på Grimsta.
Landskrona nickenyfiken
2006-09-15 10:27
Önskar er lycka till och hoppas verkligen ni tar 2:a platsen i ligan för det är ni värda. ÖSK är ett bättre lag än BP och har mer Allsvenska i sig och således bättre förutsättningar att etablera sig där.

Lycka till! Vi får se till att gå upp nästa år och vara mer ödmjuka uppgiften!
Örebro Chivas
2006-09-15 10:00
ÖSK!!
Örebro Hilltop
2006-09-15 09:58
Somaliern lär knappast kunna spela för ÖSK, se ovan länk.
Örebro Blå Bergen Blues
2006-09-15 09:41
Lite fler ösk:are till Väsby får man väl hoppas på att det blir i år! Vi var förvisso tappra förra året då vi bildade talkörer med 4-5 pers i varje och svarade varandra, "framåt, framåt, svartvita laget"! :-)
Ett tips: Ta med kikaren till Vilunda! Läktaren är typ 50 meter från planen. Som att sitta längst upp på Camp Nou (fast inte lika högt förstås..)
Örebro Mittåt
2006-09-15 09:37
Arx// Wålemark har fem varningar nu enligt tomteförbundets statistik. Där kan man gräva fram en hel del intressant. Avstängd i nästa match är dock Darko Matijevic. Ett avbräck för deras försvarsarbete.
Örebro Mittåt
2006-09-15 09:33
DaSa// Fast alla tre spelarna som blev inbytta har ÖSK som moderklubb. Och de fick ju ordentligt med speltid. Att Hagge inte var med från start berodde nog mest på att man ville ta det lugnt med tanke på att han varit skadad.
Örebro Arx
2006-09-15 09:26
Grafiken på Sport-Expressen är förvillande eftersom den anger det som gällde tidigare. Dvs Nobbe hade tre varningar när han fick den, Larsen hade en varning etc.

Men då slår det mig att Wålemark tydligen hade fem varningar. Alltså är han avstängd mot BP. Illa! Mycket illa!
Örebro Mittåt
2006-09-15 09:21
DaSa// Han har redan varit avstängd. Det här var hans fjärde kort.
Örebro DaSa
2006-09-15 09:13
Vet inte om någon svarade på mitt inlägg för ngn dag sedan. Men fick inte Nobbe sitt tredje gula kort mot LSK och är därmed avstängd?
Annons: