/fotboll/osk/forum/8698.aspx/fotboll/osk/forum/8698.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 22:01
Ämne: De flesta här inne v....
Visst bör vi vara realistiska..men vi bör iallafall ha en strävan..4-6 spelare är inte omöjligt...
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 22:01
Ämne: De flesta här inne v....
Visst bör vi vara realistiska..men vi bör iallafall ha en strävan..4-6 spelare är inte omöjligt...
Örebro Avgå Lagrell!
2006-10-27 21:56
De flesta här inne vill ha en ny högerback och mittback, jag också.. Vad har vi för alternativ? Vilka spelare i Sverige är intressanta och realistiska?

Wikström vore en dröm att få "hem", stabil mittback med en del erfarenhet. Problemet är högerbacken... Ibrakovic ser jag som ett alternativ men han är nog för ung för att ta en plats i startelvan!

Vad sägs om Daniel Blomgren från Gais? Rykten säger att han vill byta klubb...

Annars har vi ju potatisen som kan spela högerback!
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:49
Varken Seb, Lars, Näf, F.Sam eller Mirza var särskilt bra efter VM..

Vi måste vara ärliga mot oss själva och akta oss för att överskatta oss själva..
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:46
Alltså, helst 4-6 nya spelare.

(Man bör dock inte haka upp sig allt för mycket på antalet utan även tänka på kvalite men någonstans måste man dra strecket vilket jag menar är 4-6)
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:44
Ämne: Mr.Mancini//Ändå så ....
Ett något överdrivet inlägg nu men detta gör jag för att uppmärksamma vårat problem (en trupp som kommer få det svårt i AS).

+ = Håller
- = Tveksamt/Håller inte

Målvakt - Vi behöver en till 2 är för lite
VänsterB - Hol = +
Mittback - Mag & Fred = -, Hag = +
HögerB - F.Sam = -
VänsterM - Rid = +, Näfver = -
MittM - Nor & Lars = +
HögerM - Anton & Jeff = +
Anfall = Seb & Nedim = +

Örebro Kapsyl
2006-10-27 21:43
Läser era inlägg, och Jelecak kan ni glömma, han får knappast nytt kontrakt.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-10-27 21:42
Matthew S//

Det ser intressant ut, men det är svårt att bara låna ut spelare... Vilka vill ha dem? Vill spelaren själv iväg? Det är trots allt unga spelare!
Örebro Kapsyl
2006-10-27 21:41
Hela ÖSK-laget var på travet ikväll. De såg ut att trivas, och skrev autografer för glatta livet. Vad det gäller vinster så verkar Kevin Walker ha varit ganska framgångsrik på toton.
Örebro Matthew S
2006-10-27 21:33
Mr.Mancini//Men det är bara 14 lag i serien. Varför börja på -2? :)

Skämt åsido. Du har rätt i det du skriver. Vi är, oavsett vad vi än tycker om nedflyttningen, nykomling i allsvenskan till nästa säsong. Det skall inte underskattas. Samtidigt tycker jag vi har en stark trupp redan. Särskilt efter att Nedim och Holgersson kommit.

Skulle vilja se följande nyförvärv:
Wikström, Mambo-Mumba och Rodevåg.
Samt breddförvärv:
Ibrakovic, Gerndt.
Om plånboken tillåter:
Ny målvakt (kanske han från Falkenberg som någon föreslagit tidigare)

Det skulle ge oss denna trupp (om alla stannar)
Måvlakter:
1. P.Westman
NY. T.Naurin
Backar:
2. F.Samuelsson
3. J.Riddez,
6. M.Samuelsson
14. G.Holgersson
15. F.Jansson
19. P.Haginge
NY. M. Wikström,
NY. A. Ibrakovic,
(M.Reed) (Z.Lovén)

Mittfältare:
5. L.Larsen
8. F.Nordback
9. P.Anttonen
10. M.Jelecák
21. S. Henriksson
24. I.Jeffs
27. K.Näfver
NY. R.Mambo-Mumba.
(J.Frempong, K.Walker, R.Walker)

Anfallare:
12. Y.Ismail
29. N.Halilovic
NY. S.Rodevåg
NY. A.Gerndt
(J.Pettersson)

Tar gärna kommentarer.

De inom parantes är spelare jag tycker att vi kan låna ut.
Örebro loopy
2006-10-27 21:32
Man bör ju komma ihåg att vi var 7:a sett till antalet inspelade poäng den säsong vi degraderades. Flera superettanlag har gått från superettan till hyggliga positioner i allsvenskan utan att värva speciellt hårt dom sista åren. (kalmar, gefle, gais, aik) generellt har man förstärkt dom delar där man var svagast. För sportklubben är det nog mittförsvaret i dagsläget.

Tomas A har ju alltid varit staibl men långt ifrån toppklass, var ju inte heller helt ordinarie 2004 utan det var ganska lika mellan tompa/gurra och masa - bör gå att värva likvärdig back, dock inte med samma rutin.

Emra T - gjorde han någon allsvensk match?

Petter F - var mycket bra 7-8 första matcherna men vi var väl ungefär lika bra efter han drog trots att herrish tog en anfallsplats då.

Ricaro C - bra teknik, men långsam och ganska ofarlig i straffområdet. Var anfallare #1 men bör kunna värvas en likvärdiga spelare till nästa säsong och nedim ser jag redan som vassare.

Jon L - var väl skadad typ hela 2004.

Danielsson - yes, MiDas var bra, men riddez/glenn är ungefär på samma nivå.

Alvbåge - yes, han skulle man ju vilja ha tillbaka.

Gurra - var ju lätt kritiserad och gjorde ju inga stordåd i BOIS när han gick dit, dock en pådrivare och det saknas i dagens trupp.

Enligt mej är det nog bara en målis (alven) samt PFO/mumba (varsin halva) och en yngre Lars Larsen där vi inte håller mist likvärdig klass sen 2004. Målmässigt var det 5 mål på costa och larsen och det var för dåligt redan då.

Mittförsvar hade brister då och har det nu. (här bör värvas, kanske wikström räcker?)

Inner mittfält var 2004 (nordback/larsen alt mambo)) kan bli nordback/... tycker nog att lars tappat en del denna säsong, kanske kan seb/lars ta denna plats. Kanske skulle man önska ett nyförvärv men namn som garanterat dominerar ett allsvenskt innermittfält är nog ganska dyra.

Yttrar - antonen, riddez är ju kvar och näfver kommer nog inte bli sämre. Känns starkare nu.

Anfall - Costa och herrish/pfo spelade väl dom flesta matcherna - 11 mål totalt. Nedim + partner borde kunna göra det minst lika bra.

Axel kjäll gjorde 14 (10 från start ) matcher 2004 (tänker inte kommentera detta mer).

Slutsats i prioritets ordning

1. En klassback måste värvas.
2. En forward med förhoppningsvis hög klass bör in.
3. Målvakt och/eller innermitt av hög klass.

I övrigt normal omsättning/breddning typ mirza, johan, sandro. tex kan kanske gerndt vara ett bättre alternativ än mirza/sandro. Tycker dock att spelare från lägre division bör ha en säsong att etablera sig så man ska nog inte ge upp hoppet om johan än.
Örebro joth
2006-10-27 21:31
Mr.Mancini//Ändå så är det intressant hur vissa klubbar med en väldigt hög omsättning misslyckas så fatalt. Jag kommer inte ens ihåg namnet på den där spelaren som Djurgården värvade för en summa som mosvarar ÖSKs omsättning i Superettan.

Tror att spelarna i truppen har en enorm positiv inställning till uppgiften och att Walker tillför den harmoni som behövs.

Min förväntning är att vi slutar i mitten, typ 6-10.

Men som sagt, ju mer vi höjer kompetensen på bredden desto mindre sårbara blir vi och desto bättre blir vi.
Örebro GT
2006-10-27 21:30
Bäst snitt i årets SE har våran egen Turbo-Nedim med sju fullträffar på åtta matcher ! Han har dessutom fixat ett knippe straffar. Inga gula kort. Låter hyfsat inför nästa år, eller ?? :-)

Snacka om kanon-värvning !!

Sedan blir man rörd över hur mycket KAPTEN BLOD betytt under året, länken visar ett målpass ingen glömmer !! Spana in var han tar vägen när frisparken blåses !!
Örebro joth
2006-10-27 21:27
Mr.Mancini//Det var ju inte så att jag kollade i böckerna... men om vi ska vara realistiska med den utveckligen fotbollen har haft under 2000-talet så ser siffran genast rätt bra ut för nykomlingarna, eller?

Siffror/Statistik går alltid vrida och vända på... Är glaset havlfullt eller halvtomt?

Hur som helst så är jag med på att vi måste höja kompetensen på bredden.
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:26
För många ÖSK:are tänker med hjärtat och inte med hjärnan.

Ur ett objektivt sätt (alla andra som inte är ÖSK:are) så är vi lag 16 nästa år innan vi startar.

Sen ska man spela om det men vi bör vara medvetna om iallafall vart vi börjar som (16).
Örebro joth
2006-10-27 21:24
Matthew S//Precis, och GAIS får godkänt...
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:23
Ämne: Mr.Mancini//
Statis....
Tror på att ha roligt är viktigt..men att ta ut 3 exempel på 45 år visar snarare att min tes är den pålitliga..

Jag tror det finns en fara i att vi överskattar oss själva..det är just sådant som man bör akta sig för..ödmjukhet.. t.o.m TFF bör vara ödmjuka och de var en klass för sig..
Örebro Avgå Lagrell!
2006-10-27 21:22
joth//

Du har helt rätt! Av de träningar jag har sett (tyvärr alldeles för få) så trivs grabbarna på träningarna, det verkar vara ett skönt gäng och när Patrick talar lyssnar alla! Ska försöka ta mig ner lite oftare under veckan, har lite problem med att komma loss till 14.30 bara...
Örebro Matthew S
2006-10-27 21:21
joth// En nykomling sköter sig ganska bra i år.
Örebro joth
2006-10-27 21:19
Oavsett vad spelarna heter är det oftast harmonin och självförtroendet i truppen som är skillnaden mellan vinst och förlust... och svaret är ja, det hjälper att ha roligt på träningarna.
Örebro joth
2006-10-27 21:17
Mr.Mancini//
Statistiken/historian/vetenskapen säger att minst en av nykomlingarna brukar lyckas över förväntan... här är några snabba jag kan komma på.

2004 Kalmar 5:a
2001 Djurgården 2:a
1961 Elfsborg 1:a, ÖSK 4:a
Örebro Matthew S
2006-10-27 21:13
En mittback. En anfallare. Samt kanske även en innermitt (om Nordback försvinner).
Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:10
En högerback, en mittback. en mittfältare, en anfallare, en målvakt.

Örebro Mr.Mancini
2006-10-27 21:07
Statistiken/historian/vetenskapen säger följande:

Det är mycket svårt för nykomlingar i Allsvenskan.

För att undvika detta bör laget förstärkas med 4-6. Alla ska inte rakt in i startelvan utan även ge bredd åt truppen.

Örebro Avgå Lagrell!
2006-10-27 20:56
Vi behöver förstärka, men jag tror att det räcker med en mittback, högerback, målvakt(?) och eventuellt innermittfältare som går in i startelvan. Sedan tycker jag man ska värva yngre, ännu inte etablerade spelare, exempelvis Gerndt eller Theander.

Seb och Nedim fungerade bra ihop under de senaste matcherna, tror de kan passa rätt ok i allsvenskan också. Speciellt om Seb ger Nedim smörpassningar ala 1-0 mot Assyriska!
Örebro Per Persson
2006-10-27 20:30
rirobban//

Jag tror som dig, vi behöver max tre bra spelare för att etablera oss i AS igen. Två försvarare och en anfallare. Möjligen också en målvakt.

Själv tror jag AS är sämre än senast vi var där. Titta bara hur de svenska AS-klubbarna "skämt" ut sig internationellt de senaste åren.
Örebro Brus-Nilsson
2006-10-27 20:27
Ämne: Smaka på den!!!!
....
Kul, fast får vi inte honom så kanske vi får Gerndt och så har vi ju Seb och Nedim! Ujuj....det här blir så bra!!!
Örebro Per Persson
2006-10-27 20:23
Sekt.E//

Mycket bra krönika, snacka om att man kände igen sig i mycket.

Egentligen är det först nu man börjat fatta att vi faktiskt är hemma igen.
Örebro ÖSK Fans
2006-10-27 20:12
Smaka på den!!!!
Örebro rirobban
2006-10-27 20:00
Ämne: Ämne: Ämne....
När PFO stack så klarade ÖSK ändå av allsvenskan därför räknade jag inte med honom. Jon Lundblad spelade ju typ inget sista året pga skada. Emra spelade inte heller något i A-truppen. Thomas tappar vi och Costa tappade vi. Men jag anser ändå att vi har förstärkt tillräckligt för att ha en bra stomme i laget. Allsvenskan kanske är bättre, men det är ÖSK med. Jag tror att laget som vinner kvalet får rankas som sämsta lag i nästkommande säsong. Finns flera tänkbara lag som Örebro kan komma före, och med tre nya spelare tror jag att vi kan bli det mittenlag vi var innan vi åkte ur....
Annons: