/fotboll/osk/forum/8695.aspx/fotboll/osk/forum/8695.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro BabyKladde
2007-02-12 14:33
ska varken klandra mig själv eller någon annan!

alla har rätt på sitt sätt.
Men jag tror en bidragande orsak kan vara att vi även har framgång i flera sporter...
...bandy, innebandy o basket är flera sporter som spelar i dom högsta divisionerna. så ÖSK fotboll är inte enda storlaget i örebro...

...dessutom om vi tar Borås, dom har bara framgångar i Fotboll, så klart att Elfsborg drar mycket publik då.

Men tror och hoppas att vi kommer dra en del publik, även om det är medgångssupportrar eller trogna supportrar.

Men ska som sagt inte klandra någon att den har fel om ämnet. alla har rätt på sitt sätt!
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-12 14:29
ÖSKare i exil//

Vet inte om du syftade på mitt inlägg, men jag har inget emot medgångssupportrar egentligen. ÖSK tjänar pengar på dem när det går bra för laget så det är bara bra för ÖSK.

Samtidigt måste man ju börja någonstans för att bli supporter. Alla föds ju inte med ett svartvitt hjärta, somliga sägs ju ha ett som är röv-it!
Örebro Rosaleda
2007-02-12 14:01
kribba...

I Örebro kommun bor det ungefär 130.000
Örebro ÖSKare i exil
2007-02-12 13:55
Diskussionen om medgångssupportrar tycker jag mest är att skjuta sig själv i foten. Att folk vill gå på fotboll när vi är med i toppen, solen skiner och vi har flera stora profiler samt möter spännande lag är ju bara att acceptera. Att gnälla härinne om att folk som kommer och tittar när förutsättningarna är bra lockar ju knappast fler supportrar. Kubanerna har växt och frodats genom sin underbara attityd och atmosfär. Det i sig är en sak som lockar folk och supportrar. Vi börjar ju låta som gnällgubbarna från gamla trä. ;)
Örebro rirobban
2007-02-12 13:45
Ämne: BabyKladde//

Tyck....
Avgå Lagrell!//
Medgångssupportrar är såna som endast går när laget spelar bra, alternativt spelar i högsta serien. Om ÖSK ligger och slåss i botten och förlorar match efter match skiter man i det hela. Och det är inte medgångssupportrarna som kryper fram bara för att ett storlag är på besök sålänge det gått dåligt tidigare. I Örebro finns massor som gillar Djurgården, AIK m.fl. Så det är dom som kommer då. Sen finns det väl en grupp till som är ute efter underhållning och den gruppen kommer säkert när ett bra lag kommer på besök.

T.ex. Helsingborg kommer med Henke (förhoppningsvis) till Behrn arena. Visst lockar han några hundra extra som inte kommit annars!? Finns mycket som spelar roll...
Örebro rirobban
2007-02-12 13:38
kribba//
Menar du kommunen eller staden?
Vi är i alla fall Sverige 6:e största stad och den 4:e största i Allsvenskan. Borås, Kalmar, Halmstad, Gefle, Helsingborg, Trelleborg (kanske glömt någon) är alla mindre städer av dem som finns i AS.
AIK kribba
2007-02-12 13:32
Ok Rosaleda och Riorobban..

Hur många människor finns i Örebro?. Hur stor är den i jämförelse med, tja, tex Borås. Har för mig att dom har ca 80.000 invånare...

Har varit i Örebro en gång och det är en rätt gemytlig småstadskänsla över den stan som jag gillade men har ingen jättekoll över er stad annars.
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-12 13:22
Det har nog kommit mer än 300-500 stockholmare när det varit match fast visst har de en del fans här i trakterna också.

Kubanerna är långt efter stockholmsklackarna om vi går efter storlek, det är bara att inse. Men jag tror Kubanerna har utmärkta möjligheter att växa mycket de närmaste åren!
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-12 13:16
BabyKladde//

Tyckte att du fick det att låta ungefär så, fast det var nog bara jag som läste lite för snabbt.

Frågan bör väl vara vilka som är medgångssupportrar?

De som går på fotboll när något av de större lagen kommer på besök kommer väl bara för underhållningens skull?

De som gillar ÖSK men skiter i att gå på matcherna när det går dåligt är medgångssupoortrar. Jag tror inte många Örebroare kan klassificeras som medgångssupportrar.

Samtidigt kan man vända på det, man gillar inte ÖSK så mycket men går på matcher när det går bra för laget. Är man medgångssupporter eller vill man se matchen för underhållningens syfte?
Örebro Storm_90
2007-02-12 13:13
Ämne: Det största skälet t....
Exakt! Jag är så JÄVLA trött på att alltid höra att de jävla 08 lagen kommer med så många fans! MAX 3-500 åker från Stockholm resten bor i Närke. Sen är deras kärna av klacken inte särksilt mycket större en oss förutom i derbyna då. Skillnaden är att de övriga fansen hjälper klacken mycket mer genom att sjunga med lite då och då.
Örebro Rosaleda
2007-02-12 12:56
Jag tror också att mycket tyder på hur vi spelar... Låt oss hoppas att vi spelar bra då =)
Örebro chilie
2007-02-12 12:40
Nyckel till mycket publik måste ju vara hur vi spelar! Trots att jag är en trogen suporter så känner jag ju själv att intresset stiger efter bra spel och vunna poäng!
Örebro BabyKladde
2007-02-12 10:20
Avgå Lagrell;

har inte sagt något annat, men om man kollar på hur publiksiffrorna är så kan man se på ett ungefär, det var det jag menade.
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-12 09:43
BabyKladde//

Vi har inte fler medgångssupoortrar än andra lag!

Titta bara på lag som Malmö, Djurgården och IFK Göteborg som exempel, när det går dåligt för dem sviker publiken.
Örebro Toro
2007-02-12 09:35
Har en fråga, vet inte riktigt vem man skall ta den med men tänkte jag skulle prova här..

Jag vill åt Sittplatser på sektion D. Fick ett mail där det stod att dessa endast var för företag.

Frågan är då: Kan jag genom mitt företag köpa platser lr finns det krav på sponsring för att få tillgång och köpa platser här?
Örebro BabyKladde
2007-02-12 09:32
Det största skälet till att vi inte fyller ut Behrn Arena tror jag är att vi har för mycket medgångssupportrar!!!
Dom kommer bara när vi spelar mot storlag eller avgörande matcher, det är därför vi har lägre publiksiffror mot andra lag!

Om alla medgångssupportrar vart trogna supportrar skulle vi nog kunna snitta strax över 10.000 per match, men i dagens läge har vi kanske bara 5.000 riktigt trogna supportrar.
(om man går efter publiksnittet vill säga.)

Men hoppas att fler medgångssupportrar går lite oftare än mot bara AIK, Bajen och såna stor lag.

Sen får vi inte glömma att när storlagen kommer har dom trots allt en viss avgörande bit till att det är höga publiksiffror när dom kommer.
ta AIK som exempel, dom har kanske 2000-3000 med sig till bortamatcher oftast. sen så har ju i o för sig dom supportrar lite här och var i landet.

Men om vi jämnför med 2004 så kommer vi nog ha större snitt.
Örebro Grixx
2007-02-12 09:28
rirobban// Det var väldig fart på fotbollen våren 2004 och PFO drog folk. Senare fick vi en bromsning några matcher innan Mumba kom och spred glädje, och som vanligt spetsade det till sig mot slutet.
Örebro Rosaleda
2007-02-12 07:33
Ämne: Riorobban, vad var e....
sorry kribba, läste fel som vanligt
Örebro rirobban
2007-02-12 00:06
Säsongen 2004 hade Örebro SK ett publiksnitt på 7 243. En bra siffra tycker jag med tanke på att vi kämpade i botten stora delar av den säsongen.

Årtal--publiksnitt
2004 - 7243
2003 - 7508
2002 - 8039
2001 - 6572
2000 - 6922
1999 - 6163
1998 - 5721
1997 - 6941
1996 - 6107 (3:a i publikligan, före AIK, MFF och DIF m.fl.)
1995 - 6076
1994 - 6083

Under väldigt många år hade vi bättre publiksnitt än AIK, Malmö, Djurgården och andra lag som idag drar mycket publik. Under 2000-talet låg det på en bra nivå och 2002 var snittet riktigt bra...
Örebro rirobban
2007-02-11 23:52
Ämne: Ämne: Rosaled....
En så stor stad som Örebro bör kunna ha ca
20 000 på sina matcher. Kolla bara på Elfsborg som drar ganska mycket. Men självklart skulle jag bli nöjd ifall vi drog 10 000/match. Egentligen är det inte omöjligt och med rätt start så vet man aldrig. Halilovic lär väl underhålla en del:) Sen tror jag att det finns ett stort intresse kring den nya läktaren och allt det andra posivita som händer kring klubben just nu.
Örebro rirobban
2007-02-11 23:48
Ämne: Ämne: Riorobb....
rosaleda//
nu var inte frågan från kribba vad publiksnittet var i fjol. Frågan var hur mycket det var säsongen 2004 då vi senast var i Allsvenskan.
Örebro Mittåt
2007-02-11 23:41
En före detta provspelare reser hem. Från Brages hemsida:

Alin Vigariu lämnar Brage
Det har varit på gång en längre tid och nu står det klart att mittfältaren byter klubb. Alin Vigariu har nu defenitivt bestämt sig för att spela i sitt hemland Rumänien kommande säsong. Han lämnar Sverige under onsdagen.

- Han var i förra veckan och provtränade för Carlstad United men trots intresse från deras sida väljer han Rumänien där han har två klubbalternativ, säger Brages tränare Björn Lindén.

Vigariu var heltidsproffs ifjol, men Brage hade inte tillräcklig ekonomi för en fortsättning ytterligare ett år.
Örebro Rosaleda
2007-02-11 23:22
Ämne: Riorobban, vad var e....
kribba...
5358 var publiksnittet på Behrn Arena i superettan 2006
Örebro Rosaleda
2007-02-11 23:20
Ämne: Rosaleda//
Jag tror....rirobban...

4500 var kanske lite att ta i ;P men 7000 själar när GAIS kommer?? nja... nja... nja...

Men du vet förra säsongen så var ett antal årskort signade på företag... Och ALLA personer på företaget kom inte på matcherna, därav tomma platser... Tyvärr så tror jag att det kommer bli ungefär likadant i år... hoppas verkligen inte det, men tyvärr så blir det nog så...
Enligt mig får man nog räkna med minst (!) 3800 sittande per match + x antal ståplats... Ståplatserna brukar ta in mest, så publiksiffran totalt vid en match som har 3800 sittande bör ligga på 6800... men kommer alla som har årskort på sittplats + ståplats + eventuella köp av restrerande sittplatser kan vi komma upp i riktigt fina siffror... Sen är det ju alltid några bortasupporters också, så du har nog rätt rirobban... 7000 minimum per match...
7000, det är halva Behrn Arenas kapacitet... tycker nästan en så pass stor stad som örebro bör kunna ha över 10.000 per match?
AIK kribba
2007-02-11 22:59
Riorobban, vad var ert snitt senast ni var i allsvenskan? Borde absolut vara möjligt att ni kan toppa det lite nu med den positivism som följer av att gått upp i allsvenskan igen. Dock kan det väl spela er lite i fatet att ni inte värvat kanske några större stjärnor, det brukar kunna locka än fler..men ändå.

Det ska bli intressant att se vad örebro kan åstadkomma i allsvenskan den här gången. Se om man kan etablera sig på allvar. Nästa säsong blir väl kanske inte den största utmaningen kanske på den fronten då bara ett lag åker ur.
Örebro rirobban
2007-02-11 22:17
Rosaleda//
Jag tror inte att något lag drar så lite som 4500. Då är vi ju nere på sämre publiksiffror än vad vi hade i Superettan! Nej ingen match under 7000 åskådare i år tror jag. Ett snitt på ca 7600 är inte helt orimligt. Bara årskorten är väl snart uppe i mer än 4500, och jag antar att de vill gå på alla matcher. Om det går bra för laget så kommer det också krypa fram en och annan medgångssupporter också. Fullsatt tror jag aldrig att det blir, men möjligen upp mot 12000 nån match...
Örebro Rosaleda
2007-02-11 21:27
Stockholmslagen, Elfsborg och möjligtvis/kanske Helsingborg bör locka runt 10.000...

Göteborg, Malmö kanske 7-8000

Resten 4.500 ---7.000

Hoppas på saftiga 14.500 fullsatt någon match =D
Örebro Erki
2007-02-11 21:10
Hemmapremiären mot Elfsborg borde det kunna komma över 10 000.
Snittet kan hamna på runt 8000 beroende på hur laget spelar :-)
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-11 20:10
Tror vi kan få ett bra publiksnitt som minst 8000.

Matcherna mot lag som Hammarby, AIK, Djurgården, IFK Göteborg och något mer lag lockar över 10 000!
Örebro Sersant
2007-02-11 20:03
Ämne: tror ni att publiksn....
Svårt att gissa ett publiksnitt då de påverkas starkt av hur de går. men tippar på 7000
Annons: