/fotboll/osk/forum/8683.aspx/fotboll/osk/forum/8683.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Per Persson
2006-10-31 00:53
rirobban//

Jag är helt övertygad om att det skulle fungera bra om invandrardomare skulle dömma matcher som du skriver. Problemet är att inte förbunden tar ut dommare på det sättet. De vågar eller får inte, varför vet jag inte ?

Samhället försöker och jag hoppas man lyckas rekrytera invandrarpoliser, för att de talar samma språk. Men SvFF blundar och som sagt, duktiga framtidsdommare lägger av ;(
Örebro rirobban
2006-10-31 00:45
Ämne: rirobban//

Nu kom....Eller kanske låta invandrardomare dömma matcher med invandrarlag. Jag tycker inte vi ska ha en särskild serie för dem, de måste komma in i svenska samhället på ett bra sett och även i sport är det viktigt att de får kontakt med svenskar. Problemet kommer nog aldrig att lösas, men helt klart är jag mer rädd att gå förbi en invandrare på stan än en svensk. Man har ju också sett massa filmer om hedersmord och annat skit... jaja alla invandrare som kan sköta sig är så välkommna till Sverige... bara kul med ett mångkullturellt samhälle. Men dom ska också ha samma skyldigheter som svenskar...

EDIT: Detta var det sista "politiska" inlägget från min sida... nu gäller ÖSK för hela slanten:)
Örebro Per Persson
2006-10-31 00:38
rirobban//

Nu kom du till min ursprungspunkt som var så ömtålig. Måste vi då ha särskilda serier för "invandrarlag" där de har nysvenska domare ?
Örebro Per Persson
2006-10-31 00:36
Matthew S//

Kan hålla med dig om att det är fel forum. Problemet är att inget forum är rätt. Allt sopas under mattan. Detta vet de lokala förbunden som i sin tur rapporterar till SvFF.

Inte direkt kul för en t.ex 10-årig kille som svarar i telefonen hemma och någon vrålar att hans pappa skall dödas, för att han dömde straff i div.6 Södra ???.
Örebro rirobban
2006-10-31 00:35
Ämne: rirobban//

För mi....
Jag har visserligen varit domare. Men skulle då aldrig våga dömma ett helt "invandrarlag". Känns som de gärna vill visa vem som är tuffast genom att gå på domaren. Domaren har ju också en sån central punkt då han dömmer. Man uppfattar ju vissa situationer på planen olika som spelare och domare, därför blir det lätt så att en eller flera spelare blir riktigt arga. Detta händer ju även i svenska lag, dock hörs/syns det mest när ett lag fullt av invandrare gör det...
Örebro rirobban
2006-10-31 00:29
Mr.Mancini//
"Men vänligen, var aktsamma när det gäller uttalanden om folkgrupper."

Japp där sa du några väl valda ord... detta gäller ju alla människor. Vi är ju alla olika och ska tillsammans skapa en miljö som man trivs i:) Alla har också rätt till att leva sitt liv utan en massa påhopp och så vidare. Men man ska också följa lagarna som finns, och detta gäller även invandrarna. De allra flesta klarar ju av detta på ett bra sett, men många invandrarungdomar (oftast killar) är väldigt ofta med i slagsmål....
Örebro Matthew S
2006-10-31 00:29
Jag tycker också att denna gästbok är fel plats att diskutera invandring, fördomar och annat av denna art på. Självklart skall detta "problem" inte sopas undar mattan med Svartvitts gästbok är helt fel forum för detta anser jag.

Imorgon spelar ÖSKB mot DjurgårdenB. Det skall bli mycket kul att se den matchen på Behrnabeu. Hoppas främst att få se Yunus på topp och med James på ena kanten. Kan nog bli lite "svagare" lag i morgon och mer A-lagsbetonat på torsdag mot Guterstam.
Örebro Per Persson
2006-10-31 00:26
rirobban//

För mig handlar debatten mer om hur domare skall rekryteras i framtiden. Det är heller inte lätt att komma åt förövarna när hot rings in från betalkortstelefoner. Det som hände igår kunde alla se, men allt annat som tystas ned, det är faktiskt värre.

Och nej, jag har aldrig varit och kommer aldrig att själv bli domare.
Örebro Per Persson
2006-10-31 00:22
Mr.Mancini//

Om du såg vilka hot som trillat ner under kvällen till mig via sv.fansnicket tror jag du skulle baxna. Jag har tydligen trampat på en öm tå. Så öm att det i meddelanden står att någons hund skall k_ _ _la min fru, samtidigt skall ett annat gäng göra det med min mor. T.o.m mig skall de k_ _ _la. Mina systrar fick jag reda på utövar världens äldsta yrke. Självklart också var allt som hände igår helt domarens fel, nämns också i förbifarten. Just det, jag skall även stenas till döds.

Det är farligt att ta upp fakta i dagens Sverige tyvärr. Frågan är var det skall sluta om INGEN vågar diskutera problemet. Stackars krakar till domare som till nästa år flyttas upp till div.1 Norra.
Örebro rirobban
2006-10-31 00:20
Jag tycker hela debatten kring Assyriska är onödig. Här skall väl ändå ÖSK diskuteras vilket är det viktigaste här på jorden:) Vill bara klargöra att det är konstigt att man inte får klaga på AFF utan att man direkt blir kallad rassist. Det är INTE för dom är utläningar som många klagar tror jag, utan alla skandaler som uppstår i det laget. Dom får gärna vara från Finland, Norge, Kroatien, Tjeckien mm, bara dom inte kommer till Sverige för att skapa kaos och bråk i såvä sammhället som inom fotbollen. Jag har aldrig tyckt illa om utläningar (förutom ett fåtal) och kommer aldrig att göra det... dock borde Assyriska behandlas lika som de svenska lagen. Som det är nu är snarare AFF förbundets gullelag nummer 1! Om suppotrarna för ÖSK gjort så mycket skit på matcherna som dem så hade vi med lite tur spelat i div.6 idag..... Tänk bara när de var på besök på Behrn arena, bengaler tänds ju självklart vid deras kvitteringsmål. Dock får jag vara rättvis där och säga att han som hade med en sån i kubanerna och bara kastade inte var mycket bättre själv!
Örebro Mr.Mancini
2006-10-31 00:10

Per// Jag förstår att det är problem när domare hotas. "Folk" som hotar domare bör straffas hårt det kan jag hålla med om, men sättet vi pratar om folkgrupper bör vara restriktiv. Särskilt i ett forum som det här där andelen ungdomar/barn är hög, de kan få en skev och fördomsfylld bild.

Detta bör vi försöka undvika.

Vill dock framhålla min avsky när det gäller hot eller våld mot domare. Det finns faktiskt lagar mot hot. Olaga hot behandlar detta. Om hotet framkallar allvarlig fruktan för en person kan gärningsmannen dömas för olaga hot. Det kan ge upp till ett års fängelse.

Personen som sprang in mot domaren under den matchen bör prövas i tingsrätten enligt min mening.

Men vänligen, var aktsamma när det gäller uttalanden om folkgrupper.

Örebro Per Persson
2006-10-30 23:54
Mr.Mancini//

Jag har full respekt för att du har högskolepoäng i ämnet. Men då är frågan hur detta problem skall belysas ? För vi kan säkert vara överens om att det är ett problem att unga duktiga människor hoppar av domarkarriären. Jag råkar även känna en av gårdagens domare. När han kom hem fick han nästan lova sin fru att lägga av. Troligen lugnar hon ner sig. Men vilken skada tror du hans barn tog när de fick se sin pappa springa för livet i TV ?

Forska gärna i ämnet, men gör det snabbt. Jag vill ha domare på plan när jag går på fotboll och jag vill inte se förövare skyddas/gömmas undan rättsväsendet, vill du ?
Örebro hejhejjohannes
2006-10-30 23:53
Såg för ett tag sen ÖSK äta middag, vid öster, typ en ställe där man lagar mat tillsammans lr får mat, skumt ställe, där vid video-butiken.. såg nobbe med vinglaset. haha
Örebro Mr.Mancini
2006-10-30 23:36

Per// "I det här fallet är det ju nästan oundvikligt att låta bli att generalisera".

Visst är det svårt MEN man bör akta sig för att generalisera. Genom att skriva på sättet du gör skadar du mer än gör nytta. Resultatet blir då negativt.

Du skapar negativa bilder av ALLA invandrare genom dina inlägg. Det kanske inte är din mening men resultatet blir så.

Resultatet blir att "folk" ser invandrare som aggressiva. Sen när en "invandrare" söker jobb får han/hon inte jobbet eftersom arbetsgivaren har den här bilden i huvudet som är en fördom. Invandraren får inte jobbet = arbetslös = större risk att begå brott = överrepresenterar gruppen = skapar mer fördomar = rasism = nästa invandrare får inte jobb = mer problem.

Jag har X antal högskolepoäng på just detta område, man bör akta sig för att generalisera, i synnerhet när man inte vet vad som kan komma utav det.

Västbanken// "Det som verkligen föder rasism, i det här forumet och i samhället i stort, är politiskt korrekta personer (Mr.Mancini, Grixx m.fl.) som inte vågar diskutera problematik kring invandring".

Lekmän som dig med ytters lite kunskap om ämnet har mer känslor, rykten och fördomar än kunskap.

Ämnet är mer komplext än vad du tror. Per Perssons fåtal rader i ett forum som det här skadar mer än det hjälper ämnet.

För många med åsikter, för få med kunskaper. Det stjälper ämnet mer än det hjälper.

Örebro Per Persson
2006-10-30 23:29
Henrik(ÖSK)//

Varför gör du dig löjlig över Västbankens exempel, de är ju just exempel. Är det farligt att skriva om fakta som han redogjorde för från matchen HAN VAR PÅ ?.

Men fortsätt du att gräva ner huvet i sanden. Hoppas bara du får någon fotboll att titta på när du dragit upp skallen. Utan domare, ingen fotboll, eller hur ?.
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-10-30 23:23
Och så blir Gerdnt G. Marklund Jr..
Örebro nibor
2006-10-30 23:21
AIK förhandlar just nu med Visby Gute om Gerndt. Och ÖSK träffade Rodevåg idag. Läs mer på na.se
Örebro zxcv
2006-10-30 23:15
Västbanken//
Klockrent. Kunde inte sagt det bättre själv.

Förresten, En invandrare kan vara precis lika stor rasist som en svensk. Glöm aldrig det.
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-10-30 23:10
Om nedanstående inlägg och en viss annans kommer bli kutym här på ÖSK:s forum skäms jag å klubbens vägnar.

Intressanta vetenskapliga observationer förresten...4 fall av domarattacker på 11 år varav två ifrån Valsta Syrianska samt Assyriska. Vilket enormt empiriskt urval - helt klart tillräckligt för att dra slutsatser! eeeeh? make the bad men stop.
Örebro Per Persson
2006-10-30 23:10
Västbanken//

Tack ! Du förstod exakt vad jag menar.
Örebro Per Persson
2006-10-30 23:09
Henrik(ÖSK)//

Jag har inte direkt nämnt fansen. Hur de uttrycker sig kan du ju läsa på "invandrarlagens" forum. Det stora bekymret är serierna div.4-10. Där börjar framtidens domare. Hur kul tror du de tycker det är, att bli mordhotade m.m som om det vore en VM-final ? Det är fakta, tydligen så vet du ju inte att det är så, eller hur ? Att förbund inte i förväg vågar lämna ut namn på domare i t.ex div.5 är ju inte klokt.
Örebro Västbanken
2006-10-30 23:00
Angående rasistdebatten:

Det som verkligen föder rasism, i det här forumet och i samhället i stort, är politiskt korrekta personer (Mr.Mancini, Grixx m.fl.) som inte vågar diskutera problematik kring invandring. Mycket skönare att stoppa huvudet i sanden och köra lite pk-snack.

Hur många gånger har fotbollsdomare attackerats i svensk fotbollshistoria? Jag kommer spontant på Frisky 1995 av Terror-Tommy, Valsta Syrianska för 2-3 år sen, Ingvarsson på Bajen-DIF (?) och så igår i S-tälje. Listan är knappast fullständig, men man måste ändå vara väldigt låst i sin politiska korrekthet för att inte se att det finns en överrepresentation av invandrarlag.

Jag var på Södertälje Fotbollsarena igår, hur många andra här kan säga det? Säkerhetsvaktens uttalande är en sak, men det riktigt pinsamma som jag ser det är att man SLÄPPER de två som sprang in på planen kort efter att de grips. Problemet är att Assyriska sköts som en bisarr familj, rena rama Dackefejden sju dar i veckan. Säkerhetsvakterna som fångade in dem som sprang in känner nästan garanterat dem, på samma sätt som de känner styrelsen och spelarna. Alla är hopkopplade med varandra, det håller inte att arbeta på det sättet.

Som jag uppfattar det är det Hillsborough-katastrofen som gjort att man ska kunna ta sig in på planen i Sverige. Men hur töntigt är inte det på svenska idrottsplatser, med 3 000 åskådare på en arena för 15 000???

Avslutar med ett citat från Assyriskas matchprogram, skrivet inför den här säsongen: "Idag ser vi på oss själva som en allsvensk förening, såväl sportsligt som organisatoriskt...". Skadeglädje, någon?

Och ni som kallar mig rasist efter detta hemska inlägg: Självklart marscherar jag runt i min lägenhet i brun uniform till tysk marschmusik, det säger ju sig självt.
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-10-30 22:59
"Jag förlåter din okunnighet i allmänhet och detta ämne i synnerhet."

Det var till att vara arrogant. Det verkar säga en hel del om dig som person eftersom du inte vet ett smack om mig.

Men hur som helst: allt kan vinklas precis hur som helst och har man inte förmåga att vända på problemen blir man lätt...ja, fördomsfull. Kolla på vilken match som helst: vilka är det som gnäller på domarna efter varenda domslut? Jo, PRECIS ALLA. Problemet i STORT är att fotbollsspelare i sig har noll respekt för domaren. "Rugby är en huligansport utförd av gentlemen, fotboll är en gentlemannasport utförd av huligander". Minns inte vem som sade det men det är kloka ord. Och angående fansen: se på Hammarby, AIK och Djurgården. Har du sovit de senaste åren eller har det inte hänt lite obehagliga saker kring vissa matcher? Kastade inte ett par idiotiska ÖSK-fans bananer mot dåvarande IFK Norrköping-keepern Eddie Gustafsson? Inte? Jag måste ha drömt alltihopa...
Örebro Per Persson
2006-10-30 22:49
Henrik(ÖSK)//

Jag nämnde en person p.g.a att han står för vad han säger officiellt. Jag tänker inte hänga ut människor på nätet. Ta kontakt med de stora förbunden så kan du få mer fakta.
Örebro Per Persson
2006-10-30 22:47
Mr.Mancini//

I det här fallet är det ju nästan oundvikligt att låta bli att generalisera. Om man sopar problemen under mattan så blir det som i L-krona till slut (syftar på valresultatet). Det är bara att läsa domarrapporterna på resp. förbund så ser man en oerhört hög överrepresentation av vilka som anmäls. Lovande domare slutar för att de inte orkar med småserierna. Det är inte bra. Något måste göras. När förbunden skickar ut kontrolanter på matcherna går det ganska bra. Kanske behövs mer av sådant.

Henrik(ÖSK)/
Jag förlåter din okunnighet i allmänhet och detta ämne i synnerhet.
Örebro Henrik(ÖSK)
2006-10-30 22:29
Per Persson: vilka domare syftar du på? Vilka spelare syftar du på? Du är så full av skitsnack att det är märkligt att du inte fått en ban här för länge sedan.
Örebro MAD FOR IT!
2006-10-30 21:36
Ämne: Kapsyl// Tror att Ro....
sista sidan idagens NA

"NA IMORGON - RODEVÅG MÖTTE ÖSK - del 2"
Örebro Mr.Mancini
2006-10-30 21:35
Per Persson// Man bör akta sig för generaliseringar. I synnerhet när det gäller negativa sådana.

Genom dina uttalanden cementerar du fördomar. Detta beteende är mycket farligt.

Örebro 1981
2006-10-30 21:31
Nyss hemkommen från GAIS – AIK
Stod och frös hela matchen med en ÖSK-tröja… En sak är säker… AIK.arna kommer nog aldrig mera klaga på konstgräs.
En sak till som va rolig! Många AIK.are innan match gratulerade oss till AS. Notera innan matchen!

Edit: Snacka om att det kommer bli snack om läggmatch igen... då syftar jag på Elfsborg - Djurgården. Kanske blir det samma senario som i SE och AIK vinner guld?
Örebro Per Persson
2006-10-30 21:18
Grixx//

Jag skriver bara som det är. Tala med spelare från vilket lag och i vilken division som helst, de avskyr att spela mot "invandrarlag". Fråga ÖSK:s Peter Johansson hur det var att träna ett sådant. Fråga domarna, de gör vad som helst för att slippa dömma dessa matcher.

Det är bara och inse att nysvenskarna har ett annat temperament. Man är inte per automatik rasist för att man påtalar denna sanning. Tyvärr är SvFF alldeles för släpphänta, antagligen p.g.a feghet.
Annons: