/fotboll/osk/forum/8671.aspx/fotboll/osk/forum/8671.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖrebroSK
2006-11-06 10:39
Längtar så jävla mycket tills jag vandrar över Svea Parkens gräs med halsduken på mig och diskuterar startelvor med min vän.

Tänk att få köpa ett ALLSVENSKT matchprogram och sen sätta sig med en korv i handen och kolla när spelarna värmer upp. Fan vad jag har längtat egentligen, även fast jag sett alla hemmamatcher i superettan och ganska många bortamatcher så måste jag säga att jag har känt mig "död" i 2 år nu. Nu jävlar är vi där och nu ska vi visa vilka vi är

Forza ÖSK!
Örebro Arx
2006-11-06 10:37
Rasberg//
Bra idé. Har alltid gillat den tuffe svensk-brassen med det sköna namnet. Ut med Tomas, in med Tomaz.
AIK Saywee
2006-11-06 10:05
Mittåt//
Ja, Lagrell kanske också är positiv eftersom ekonomin är i balans. Det verkar ju som att detta är det viktigaste (och jag menar inte att det är oviktigt).

Om sedan Öster rasar genom serierna till typ div 5 eller 6, men ekonomin fortfarande är i balans, så har vi en nöjd Lagrell ;-)
Örebro Mittåt
2006-11-06 09:58
Även om Östers IF inte haft någon större lycka med sig i årets allsvenska kan man inte frånta dem ett erkännande för deras val av matchsponsor för den sista matchen i årets allsvenska. Från Smålandspostens matchreportage:

Jag började ana det värsta redan före avspark när speakern meddelade att dagens matchsponsor var Lammhults Begravningsbyrå.

För övrigt verkar, av tidningens reportage att döma, stämmningarna trots nedflyttningen vara rätt positiva. Ekonomin uppges vara under kontroll, alla spelare så när som Wibrån och Fredrik Bild är kontrakterade även över nästa år med en inskriven lönesänkningsparagraf. Så man slipper i alla fall uppslitande lönediskussioner.
Örebro Chivas
2006-11-06 09:57
FORZA SVARTVITT!!
Örebro Rasberg
2006-11-06 09:48
Vad tror ni om Valter Tomas Junior från ÖIS som högerback? Duktig kille som har kontrakt som går ut. Känns ju inte helt fel...
AIK Saywee
2006-11-06 09:43
Rasberg//
Då är vi två
Örebro Rasberg
2006-11-06 09:42
Ämne: Inga spekulationer u....
Har du rätt så gillar jag dig. Har du fel så får du ett helvete! ;)
AIK Saywee
2006-11-06 09:35
Lag Rell är alltid med i spelet!

... tills han blir tvångsnedflyttad, för han går väl inte självmant?
AIK Saywee
2006-11-06 09:32
BBB//
Snabbheten i skallen tränas inte upp ju äldre man blir, kanske yngre domare vore något?
Sedan är det ju i regel två domare som kan se vad som är rätt och riktigt. Men jag håller med, det går fort och är ruskigt svårt att hänga med. Tråkigt att avslutet i AS skulle handla om ett ev. felaktigt domslut.

Känns lite som att det var förutbestämt vad som skulle hända ...?
Örebro The Ghoooooost
2006-11-06 09:28
Inga spekulationer utan ren fakta. Rodevåg och Wikström skriver på för ÖSK.
Örebro Blå Bergen Blues
2006-11-06 09:28
Ämne: Ja, nu är vi hemma p....
Qviding verkar få ett år till i SE.... Har Lagrell agerat i kulisserna??
Örebro Rasberg
2006-11-06 09:27
Ämne: Tja grappar

Jag k....
Usch, säg inte sådär. Man får ju hopp ju :)
Vore otäckt fint om du har rätt. någon källa till rodevåg eller bara spekulationer?
Örebro Blå Bergen Blues
2006-11-06 09:25
Ämne: Blå Bergen Blues//My....
Matthew S// Ja, visst är det intressant! Fotboll är ju känslor, och när man t ex känner sig "bestulen" på en straff, något som ju oftast ger mål, så känns det i det närmaste som en personlig förolämpning... Dock ska man ha i åtanke att Domaren ska ta sitt beslut inom... ja, några tiondels sekunder handlar det väl om... Hur tränar man upp den förmågan?
AIK Saywee
2006-11-06 09:24
Ämne: Tja grappar

Jag k....
Spökar du, eller finns det en gnutta sanning ...?
Örebro The Ghoooooost
2006-11-06 09:21
Tja grappar

Jag kan nämna för er att Wikström och Rodevåg är mycket nära kontrakt med Örebro SK.

Jag har en polare i Gävle som har snackat med Wikström och han kommer att flytta hem till Örebro.

Rodevåg väljer ÖSK för att han i princip är garanterad speltid vilket gynnar hans utveckling långsiktigt. Han vill inte riskera att bli en bortglömd bänknötare i Norge.
AIK Saywee
2006-11-06 09:20
Ja, nu är vi hemma på svenskafans ...
.. men kolla in superettan, den börjar se riktigt allsvensk ut, eller ;-)

Skönt att ha lämnat SE i tid, så att det inte blir en "Norrköping".

Apropå AS så får vi väl göra en "AIKare" fast kanske snäppet bättre, nåväl grattis AIK till det stora silvret, det gjorde ni bra som nykomling med en snygg avslutning!

Nu finns det bara ett riktigt Ö-lag i Allsvenskan, de andra ÖL-agen spelar i SE ett tag framöver.

FORZA ÖSK!
Örebro rirobban
2006-11-06 09:04
Ämne: Nu ligger ÖSK under ....
Uppe till vänster;)
Haha nu får man vänja sig vid att klicka där istället:=)
Örebro ÖrebroSK
2006-11-06 08:56
Stod inget i NA om något nyförvärv.

Örebro Rasberg
2006-11-06 08:53
Nu ligger ÖSK under Allsvenskan i rulllisten uppe till höger. Du härliga tid! :)
Örebro Arx
2006-11-06 08:24
"Svenska domare håller låg klass".

Den som såg fotbolls-VM i somras märkte alltför tydligt att det inte bara är ett problem i Sverige.
Örebro kubanen_90
2006-11-06 07:46
Ämne: Svenska domare hålle....
Det där med att yngre inte sattsar vet jad den enda orsaken till för jag har själv varit domare och slutat. 1 Det som gör att många lägger av är enkelt på tok för få matcher för man. Just nu går till och med f 98:ors matcher till mer rutinerade domare. Som debutant så för man högst dömma 2-3 första året om man har tur och kontakter. Vanligast är 1 match. Vem orkar hålla på så? 2 Uselt organiserat man för ofta redda på kvällen dagen innan att man ska dömma på morgonen. Då kan det ofta vara på andra sidan Örebro. Om man ska dömma vill man ju veta minst 2 veckor innan så man kan planera efter det. Sen så finns det ingen vuxen där som tar hand om domaren om det sporar ur. Såna grejer måste bli mycket bättre om någon ska göra karriär.
Örebro rirobban
2006-11-05 23:47
Ämne: Någon som möjligtvis....
På Kubanernas forum så ryktas det om målvakten Rickard Rickardsson. Om det är han som är det "stora" som skulle komma ut i tidningen på måndagen vet jag inte, men hoppas kan man ju:)
Örebro add.
2006-11-05 23:42
Någon som möjligtvis hört några rykten om nyförvärv ( andra än dom som ligger upp på silly season listan ) ?
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-05 23:16
Svenska domare håller låg klass, jag skyller det på förbundet! Det är deras ansvar att se till att vi har domare som dömer matchen utan att påverkas av publik/spelare/media. Det är nog omöljigt att inte bli påverkad men när de står för så många matchavgörande situationer har det gått för långt!

Vad kan man göra åt detta? Det är oerhört svårt att komma med bra förslag, som jag har förstått det är det ett lågt intresse bland yngre att satsa på en domarkarriär. Det hjälper ju knappas att domare blir hotade, spelare kan storma planen hur lätt som helst osv...

Mitt förslag är längre utbildning på domarna, inför proffsdomare om det krävs! Förbundet fick bra betalt i TV-avtalen, använd pengarna som inte gick till någon pamp eller agent till något viktigt!
Örebro rirobban
2006-11-05 23:11
Ämne: Blå Bergen Blues//My....
Vad jag menar med det bortdömda målet mot Helsingborg är att det ser ut så här. Klubbarna drabbas av domarna men det jämnar på något sätt ut sig. Visst hade det blivit annat ljud här ifall situationen uppståt för ÖSK:s del. Men då hade jag mest gnällt på de två bortdömda målen hemma mot GIF Sundsvall! Som sagt, kollar man under en hel säsong så gör domarna riktigt många tabbar, men det drabbar alla lagen.
Örebro Matthew S
2006-11-05 23:05
Blå Bergen Blues//Mycket intressant inlägg. Som du skriver undrar vilket ljud i skällan det hade varit om ÖSK blivit bestulna på en lika solklar straffspark på stopptid mot Assyriska i kvalet. Men nu var det bara AIK som drabbades och då gjorde domarens enorma misstag ingenting. Nåväl både Elfsborg och AIK har gjort fantastiskt bra säsonger och tycker det var rätt lag som gjorde upp om guldet om man ser på det spelmässigt. Dessa två lag och Hammarby har spelat "roligast" fotboll av det jag sett.

Jag tror inte det är rimligt att få hit Toivonen och Lustig. De kan nog välja ekonomiskt mer fördelaktigt och sportsligt mer utmanande erbjudanden. Samma så klart för Mikael Lustig. Är heller inte helt nöjd med ÖSK tar hit spelare som inte duger i andra allsvenska klubbar. Jag tycker att man - om ekonomin tillåter - skall plocka vinnarskallar från Superettan á la AIK.

Några spelare som imponerat på mig (om de har vinnarskallar eller ej vet jag inte):
* Daniel Johansson, mittback, Åtvidaberg
* Eddie Åhman, allround, Åtvidaberg
* Tommy Naurin, målvakt, Falkenberg
* Stefan Rodevåg, anfallare, Falkenberg
* David Elm, anfallare/mittfältare, Falkenberg
* Mikael Dahlberg, anfallare, Sundsvall
* Stefan Åhlander, mittfältare/back, Sundsvall
* Martin Smedberg, mittfältare/anfallare, Ljungskile

Dessa spelare är ordinarie i sina lag varje vecka. I en del fall lagkapter och stöttespelare och jag tror precis det är den karaktären man skall sikta in sig på i stället för någon som gjort åtta inhopp och en match från start i t.ex Djurgården.

AIK hittade Markus Jonsson i Öster, Wilton i Gais, Kenny Pavey i Ljungskile och Gabriel Özkan i Brommapojkarna. Alla har varit framträdande i det lag som var så nära guld i allsvenskan i år. Hur många av oss la märke till dem (undantaget Wilton) på allvar förra säsongen. Jag tror att det finns fynd att göra här. I stället för allsvenskar på nedgång värvar vi superettor på uppgång.
Örebro rirobban
2006-11-05 22:58
Ämne: Rirobban//

Vilka ....Svårt... egentligen spelar det ingen större roll. Missar Häcken att klara sig kvar kanske det finns en chans att få tillbaka Mambo Mumba. Men för Allsvenskans klass så kanske det ändå är bäst att Häcken är kvar. Speciellt för oss som har haft så svårt för BP i år:)
Örebro rirobban
2006-11-05 22:55
Ämne: Jaha.. nu förhandlar....
Skönt tycker jag... han har inte alls varit en spelare som skulle kunna ta plats i dagens ÖSK för tillfället. Eftersom han håller till på vänsterkanten så skulle han knappast få någon speltid. Näfver, Riddez och Anttonen kan alla vara där och är alla ett bättre alternativ. Ska det värvas så bör det göras för framtiden. Alltså unga och lovande spelare....
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-05 22:55
Rirobban//

Vilka hoppas vi på vinner kvalet? Gör vi som Trelleborg och hoppas på BP för att få "enklare" motstånd?

Kommer BP inte upp tror jag vi har en hyfsad chans att knyta Guterstam till oss!
Annons: