/fotboll/osk/forum/8650.aspx/fotboll/osk/forum/8650.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro E.Shams
2006-11-12 22:09
Ämne: Ämne: Ämne....
Jag tror att du blandar ihop två stycken begrepp.

Laganda är en sak klubbkänsla en annan.

E.Shams skriver 2006-11-12 21:15:53:

"Att laget måste bygga på fotbollskunnande och laganda kan jag hålla med dig om. Men "klubbkänsla" är något som först och främst supportrar känner".

Det är alltså två helt olika saker.

Örebro kubanen_90
2006-11-12 22:04
Bajendanne//
Näfver är en spelare med ett stort ÖSK hjärta han stannar!
Örebro Aspen
2006-11-12 22:01
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....E.Shams//Tycker Du ska lyssna på intervjuerna med BP:s spelare i dag efter kvalvinsten.
Varför vann Ni? Lagandan, sammanhållningen i gruppen var det svaret vi fick !!!
Hammarby BajenDanne
2006-11-12 21:50
Vi kan ge han mycket mer i lön än er! kom Näfver!
Örebro Mittåt
2006-11-12 21:28
BajenDanne// Näfver har, enligt vår lokaltidning NA, sagt att han helst av allt vill stanna kvar i Örebro för att spela allsvenskt med ÖSK. För närvarande förhandlar han och klubben om hans kontrakt. En lönehöjning samt en förlängning lär väl vara huvudintresset för resp. parter.
Örebro E.Shams
2006-11-12 21:15
Ämne: Ämne: Aspen//....

"Laget måste bygga både på fotbollskunnande, laganda och klubbkänsla. Dom tre komponenterna tar det flera år att bygga upp därför ska inte önskelistan inför en ny säsong vara så lång. Var noga med vem Du värvar".

"Klubbkänsla" är något av en naiv utopi. Förvisso kan "klubbkänsla" vara bra utanför plan men när spelaren står på plan så betyder klubbkänsla inte så mycket. Det är supportrar som tillskriver begreppet dess vikt. Detta beror på att supportrar tänker mer med hjärtat än hjärnan.

Jag tror inte att spelarna i Chelsea, Manchester United eller Real Madrid spelar just där eller är framgångsrika för att de har någon ”klubbkänsla”.

Att laget måste bygga på fotbollskunnande och laganda kan jag hålla med dig om. Men "klubbkänsla" är något som först och främst supportrar känner. Spelarna är professionella och beaktar exempelvis vad familjen tycker vill samt vilken lön som de kan få.

Hammarby BajenDanne
2006-11-12 21:13
Bajen vinner allsvenskan med Näfver i spetsen!
Örebro Mittåt
2006-11-12 21:08
Helsingborg vinner Allsvenskan 2007!

Enligt NordicBet har Helsingborg störst chanser att vinna Allsvenskan kommande säsong. Årets vinnare Elfsborg är tredje favorit strax efter Stockholms laget Djurgården. Brommapojkarna anses ha minst chans att vinna serien och ger hela 500 gånger pengarna om dom skulle lyckas.

Odds Vinnare Allsvenskan 2007
Helsingborgs IF 4.00
Djurgårdens IF 4.50
IF Elfsborg 5.00
Malmö FF 5.50
AIK 6.00
Hammarby IF 10.00
IFK Göteborg 12.00
Kalmar FF 25.00
Halmstads BK 40.00
GAIS 80.00
Gefle IF 100.00
Örebro SK 150.00
Trelleborgs FF 250.00
Brommapojkarna 500.00
Örebro Kapsyl
2006-11-12 21:05
BajenDanne
Han är körd för Bajen. Jag rekommenderar en påläggskalv vid namn Tommy Ståhl för er. Passar er plånka också. Lycka till!
Hammarby BajenDanne
2006-11-12 21:01
Tror ni han stannar hos er istället för att gå till oss??
Örebro go_osk
2006-11-12 21:01
Ämne: Tjenare, hur går ryk....
Senaste nytt är väl att han förhandlar med ÖSK om en förlängning. Så något spel i glaslirarna Bajen lär det inte bli än på ett tag:-)
Hammarby BajenDanne
2006-11-12 20:55
Tjenare, hur går ryktet om Näfver då? komme rhan säljas eller vad.
Örebro Aspen
2006-11-12 20:27
Ämne: Aspen

Du menar vä....
Japp, gammal man gör så gott han kan.
Örebro Mittåt
2006-11-12 20:27
Snabba ryck i Götet.

Almqvist sparkas efter kvalfloppen
Publicerad 12 november 2006 - 19:25

Häckens tränare Reine Almqvist får inte chansen att leda laget tillbaka till allsvenskan igen.

-Vi har arbetat fram en kravprofil för den nye tränaren, säger Häckens sportchef Carl Fhager till Expressen.

Sportchefen är besviken, men ser inte degraderingen som en katastrof. -Vi ska etablera ett allsvenskt lag på Hisingen. Vi har resurserna. Det här blir ett hack i kurvan. -I stort sett hela spelartruppen är kontrakterad.

Både Teddy Lucic och Hasse Berggren har meddelat att de fortsätter.
Örebro Kapsyl
2006-11-12 20:22
Aspen

Du menar väl Gustav Croona...;-)
Örebro Aspen
2006-11-12 20:21
Ämne: Aspen// Det var inte....Grixx//Tror det behövs lite mer än fotbollskunnande i ett lag. Skulle vilja kalla det laganda eller "Gustaf Andersson"-djävla annama eller i en modernare versio "Nordback"-slit. Laget måste bygga både på fotbollskunnande, laganda och klubbkänsla.
Dom tre komponenterna tar det flera år att bygga upp därför ska inte önskelistan inför en ny säsong vara så lång. Var noga med vem Du värvar.
Örebro Chivas
2006-11-12 20:01
HEJA SVARTVITT!!
Örebro Grixx
2006-11-12 19:15
Aspen// Det var inte menat som ett försvarstal för Kilen utan mer mot tugget om att vissa spelare sägs sakna klubbkänsla.

Klubbkänsla är fint men ska inte överdrivas. Vi vill värva nya kanonlirare för vår egen egoism att få ett bra lag och samtidigt focka den som inte platsar. Lyckas vi inte värva den som är bättre så blir några supportrar förbannade och snackar om dålig klubbkänsla när vi plötsligt vill behålla "vår" spelare som tvingats provträna med annan klubb.
Örebro Aspen
2006-11-12 18:40
För att sammanfatta alla som kallar klubbkänsla för dravel: alla till mittfältet.
Ursäkta att jag inte tycker vi ska köpa Kihlberg!! Jag tycker köpa så vi får ett lag med balans mellan de olika lagdelarna!! Vi saknar forwards!!!
P.S Hoppas fortfarande på Rodevåg
Örebro Mittåt
2006-11-12 18:39
Vad som främst gör mig tveksam till Kihlberg är hans ålder. Han är 34 år nästa år - ingenting att bygga ett lag kring. Om Nordback skulle bestämma sig för att gå vidare skulle nog en spelare med Kihlbergs profil kunna fungera alldeles utmärkt för att täppa till ett oväntat hål på mittfältet. Men med Nordback kvar i klubben ser jag inte riktigt vilken roll han skall fylla.

Vad ÖSK behöver för mittfältet är i första hand en spelare som kan ta över Larsen-rollen och som kan ta den kreativa rollen på mittfältet. Men den rollen verkar inte vara Kihlbergs. Dessutom tar han väl slut mer eller mindre samtidigt som Larsen.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-12 18:27
Ämne: Ämne: E.Shams....
Tänkte närmast när du skrev: "När han pratar så varmt om ÖSK visar han på att pengarna inte kommer i första rummet." Och det är väl ändå spekulationer?

Du har rätt i mycket du skriver men jag är oerhört tveksam till Kihlberg, speciellt när det verkar gå bra i förhandlingarna med Nordback.

Angående prislappen så är det ganska självklart att det spekuleras en kring när ingen supporter har säker fakta på lön och om han är till salu eller ej.

Men men, vi tycker olika i det här fallet. Fast det är ju det som gör det roligt med forum ibland, olika åsikter!
Örebro Mittåt
2006-11-12 18:22
Beträffande agenten hittade jag en artiel om honom på nätet (se länk). Om man skall tro på vad som står i den verkar han inte vara den typ soom driver upp lönekraven in absurdum.

För två år sedan hade han bland annat följande spelare i sin agentur:

Viktor Rönneklev IFK Norrköping, Pierre Bengtsson Assyriska IF, Stefan Rodevåg Falkenberg FF, Dago Funes IFK Norrköping, Jonas Forsberg AIK Solna, Prince Ehiorobo Gais, Tobias Solberg, Jonas Bergman, Sebastian Karlsson Degerfors IF, Mahmod Hejazi Väsby United Stockholm och Fredrik Samuelsson Örebro SK
Örebro Kapsyl
2006-11-12 18:18
Mittåt
Storhetsvansinne? Dåliga rådgivare som tror att han är värd mer än han egentligen är? Trissa upp liknande en budgivning? vem vet?
Örebro E.Shams
2006-11-12 18:13
Ämne: Angående allt dravel....
Håller helt med dig.
Örebro Mittåt
2006-11-12 18:09
Jag har svårt att förstå varför Rodevåg skulle begära så orimliga villkor. Om det inte är så att han fått ett bud från Rosenborg och säger till ÖSK, att om de matchar detta så kommer han till Örebro.

Annars har det väl mest varit klubbar i Superettan och så Trelleborg (eller snarare deras supportar) som hoppats på honom. Och nog tror jag att ÖSK kan matcha sådana villkor.

En möjlighet är givetvis att agenten Innocent Okeke missbedömt situationen och lagt sig alldeles för högt.
Örebro Grixx
2006-11-12 18:08
Angående allt dravel om klubbkänsla som några gnäller om att vissa spelare har, vissa inte....och de sistnämnda utan klubbkänsla ska inte värvas hit osv.

Riktig riktig klubbkänsla är det få som visar upp.Knutsson i bandyn är en, och tex Antonnen förra året. Under matcherna är det ingen tvekan om att i princip alla visar 100% klubbkänsla.
Allt som oftast finns det gränser för vad en sk klubbkänsla innebär, se tex Alvbåge. De flesta spelarna är annars livegna och får underkasta sig klubbarnas "nycker" genom att få foten vid nya spelarköp.

Att Bosman dök upp var ett ljus i mörkret för de flesta spelarna, stjärnorna har det oftast gått bra för men de övriga fick möjligheter att spela ihop en slant under sin korta karriär.

Jag har full förståelse för spelare som spelar ut sitt kontrakt för att en gång få ihop en slant vid ett klubbyte.

Sedan finns det några "vingelpettrar" som verkligen slagit mynt om möjligheterna till en signing fee. En av dessa verkar få stå ut med att likt Bosman vara den som gett företelsen ett namn.Han fick namnet innan han kom till ÖSK och verkar driva samma affärsidé år efter år.

....men som sagt snacket om klubbkänsla ska vi inte driva för lång och stämpla ut folk för att de saknar det. Klubbarna sviker ju oftast spelarna så fort det passar dom. Piñones Arce är en av dom som gavs foten.....men så helt plötsligt så slår han in några bollar mot slutet och HIF vänder kappan efter vinden och vill ha kvar honom.

Är det "spelarkänsla" klubben visar upp eller är det bara business, , visst är det business och då ska vi inte klanka på spelare som ser om sitt hus på liknande sätt. Avarter som vingelpetter sysslar med är däremot något helt annat.
Örebro E.Shams
2006-11-12 18:07

Vi har följande situation:

Vi kommer upp i Allsvenskan. En mittfältare som har varit given i IFK Göteborg under säsongen visar på mycket stort intresse för ÖSK. Som ett före detta Superettan lag behöver vi förstärka vår trupp.

Utan att veta något om något så avfärdar vissa en sådan spelare bara sådär. Det menar jag låter lite konstig. Ska man avfärda en sådan spelare bör man ha alla korten på bordet innan man gör detta.

Örebro Aspen
2006-11-12 18:04
Ämne: Ämne: E.Shams....
Det är bra att undersöka spelarens karaktär och motivation att komma till en klubb. Hörde på TV att så gör både Umeå och Elfsborg.
Jag tycker vi ska prioritera att få två anfallare till.
Örebro Kapsyl
2006-11-12 17:54
Jag förstår att somliga är skeptiska när jag inte anför källa. Det hade jag också varit. Samtidigt så tror jag att ni är kloka nog att förstå att jag varken kan eller vill namnge källan?
Örebro E.Shams
2006-11-12 17:53
Ämne: E.Shams//

Om han ....

Jag skriver "om han blir billig för ÖSK är han intressant". Inga spekulationer det.

Vilka är vi att anklaga han för att han valde IFK istället för ÖSK som bosman?

Ignatius J. Reilly skriver: "han har mycket riktigt varit given på innermitt hela säsongen".

Varken du eller jag vet om han kan bli billig för ÖSK. Om han kan det så bör han inte avfärdas.

Du utgår helt utan förbehåll att han inte behövs och kommer kosta ÖSK för mycket. Däri ligger skillnaden.

Annons: