/fotboll/osk/forum/8635.aspx/fotboll/osk/forum/8635.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MAD FOR IT!
2006-11-19 18:36
MAD FOR IT! - mest varnade :/
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-19 18:35
Mittåt//

Emra får skylla sig själv! Emra har väl fått spela några matcher från start men han hade nog varit given i ÖSK om han stannat.

Förstår inte riktigt varför han lämnade egentkigen. Var det för att han inte fick spela? Var han ute efter en fetare plånbok? Trodde han inte att scouterna skulle hålla koll på honom om han spelade i superettan?
Välunderrättad
2006-11-19 18:34
Mittåt: Precis det jag menar. Tryggheten och allt runtikring är otroligt viktigt för framförallt yngre spelare. emra hade mest troligen utvecklats bättre i Ösk och sammtidigt varit mer känd. Vad hände med bengtsson tex? samma sak..listan kan göras lång av misslyckade flyttlass för unga talanger. Medans listan med lyckade flyttlas kan göras sjuuuukt kort.
Örebro Mittåt
2006-11-19 18:28
Emra (kommer ni ihåg honom) är ett utmärkt exempel på riskerna med att byta klubb. I Halmstad blev han aldrig mer än en bänkspelare som fick spela någon enstaka match. I ÖSK hade han haft jättestora möjligheter att etablera sig som en målskytt av rang.
Örebro joth
2006-11-19 18:24
Antar att ÖSKare i exil blir Årets utlandsproffs, eller kanske Årets export, eller kanske Årets bänknötare när han följer ÖSK via nätet. :-)
Välunderrättad
2006-11-19 18:16
Pyllet: Ja det faktum att ni är en större klubba kan man inte säga något om. Och säkerligen lite bättre också. Men sammtidigt inte tillräckligt mycket bättre så att det ska vara klasskillnad. Jag anser att spelare som är unga, lovande osv inte ska byta klubb inom sverige och samma division..i vart fall om det inte är några jätteskillnader mellan klubbarna. Ösk kommer säkert snitta 8000 åskådare i allsvenska. Vi kommer säkert ligga någonstans mellan 7:e till 10e plats. Jag anser att Näfver gör ett konstigt val om han väljer bort en trygghet som är otroligt viktigt när man vill utveckla sig som ung spelare för att hamna i en större klubb där speltid inte är garanterad på samma sätt och där det verkar råda kronisk turbulens med två-tre tränarbyten per sässong.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-19 18:16
Mycket folk såg Helsingborg vinna över Rosenborg - nämligen 4 4123 personer... Publikrekord i Royal League?

;-)
Örebro Matthew S
2006-11-19 18:09
Pyllet//Helt rätt. Hur mycket ÖSK:are man än är kan man inte blunda för det faktum att IFK är en större klubb. Att era publiksiffror på senare tid inte varit speciellt bra är en annan femma.

Jag hoppas att det du tror blir verklighet. Dvs att Dubbel-Richard kommer till oss, att Kihlberg blir kvar hos Er och att Näfver förlänger.
IFK Göteborg Pyllet
2006-11-19 17:58
Välunderrättad:

Nog finns det mer publik och intresse kring IFK än ÖSK. 2006 snittade vi runt 10 tusen medan ni snittade runt 5 tusen åskådare (inte samma division iofs). Inte för att blåvitt presterade i årets allsvenska men nog är IFK att anse som en "större klubb" än ÖSK. Nåväl, lite väl mycket uppståndelse för ett blogginlägg, även om baraben normalt brukar bara välunderättade. Min gissning är att Kihlberg blir kvar i blåvitt och att ni värvar RR och att Näfver förlänger.
Örebro Gordon
2006-11-19 17:42
Offensiv mittfältare blir Saywee. Han rör sig över hela fältet, plockar upp bollar, spelar fram och anfaller själv med glöd och finurlighet.
Välunderrättad
2006-11-19 17:41
Blåvitt har inge mer publik än vad ösk har. Blåvitt är ett lag på väg ner. Ösk ett lag på väg upp. Om Näfver bestämmer sig för att gå till blåvitt så ska han veta att det tar ett bra tag att acklimatisera sig i en ny klubb. Han får dessutom börja om på nytt och försöka bygga upp sitt rykte, för inte många i göteborg vet hur bra han är. detta är kraftödande. Om han däremot väljer att stanna i Ösk så kommer han få mycket speltid, utvecklas i en miljö där han känner sig trygg och på det viset kommer han att synas i media om han lyckas spela bra i sportklubben. Och på så sätt kan han gå utomlands istället för två mediokra mittengäng som bajen och ifk. Båda klubbarna tror oftast att de är större och bättre än vad de är. Ösk har stor vinstchans mot båda med ett par hyfsade nyförvärv plus näfver och nedim på plan.
Örebro DaSa
2006-11-19 17:34
Aspen//

Vad snackar du om? Jag har aldrig skrivit att man skall släppa spelare som inte trivs direkt utan att först höra vad det är. Men jag kan förstå om en spelare hellre vill spela för Hammarby eller IFK Göteborg. Han skulle ju direkt bli klassad som en av de mest talangfulla spelarna i Sverige och kvällstidningarna skulle börja lobba för att få med honom i landslaget. Sen får han säkert högre lön och får spela för en större publik. Så jag förstår Näfver att han vill fundera på om han vill stanna eller byta klubb än jag tycker det är för jävligt att storstadsklubbarnas spelare alltid blir mera haussade.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-19 17:31
Ämne: Är det inte dax att ....
Då jag inte kan bestämma mig för en person vill jag ge Guldbollen till alla de som gjort ett jättejobb med svartvitt och den officiella hemsidan! ÖSK-tv, radio, spännande intervjuer och ÖSK live mm - så mkt bättre blir det inte!
Örebro ÖSKare i exil
2006-11-19 16:57
Ämne: Är det inte dax att ....
Då får jag nog nominera dig som årets mittback joth. Han som alltid gör jobbet oavsett väder, alla dagar i veckan, match efter match. Bilderna från Vall...BA är ett prima exempel.

Heja svartvitt!
Örebro ÖSKare i exil
2006-11-19 16:55
Näfver, helt klart en man med strålande utsikter och talang. IFK skall föryngra och satsa framåt, givetsvis är de intresserade. Bajen har ju ryckt i honom ett tag. Ju längre tid och ju mer intresse så känns det mer och mer som att vi får se en av våra mest talangfulla spelare gå till en konkurrent. Jag är närking, det är klart att jag är pessimistisk. Den bästa julklappen jag kan få vore nog Kristoffers kråka på ett svartvitt kontrakt men som sagt jag är skeptisk.

Visst kan jag klappa ihop av depression över detta men faktum är att jag nog vänder på steken och ser detta som en påminnelse varför spelare som Tomas Andersson och Anders Karlsson vinner våra svartvita hjärtan på ett helt annat sätt än de snabba förälskelser som spelare likt Martin Bengtsson, Rubarth, Jonsson och med lite otur kanske också Näfver blir. Vi blir förtjusta i dessa unga, utmanande och spännande spelare. Men när det väl kommer till kritan, när vi ska sätta den första spelaren på plan när laguppställningen sätts upp eller när det ser tungt ut och vi måste sätta hoppet till en person...då är det "livskamraten". En Thomas Andersson som går upp och nickar fram till ett mål, kämpar blödande i slutminuter. Det är de som får vår eviga kärlek och respekt.

Så vad svamlar jag om? Näfver i all ära, klart vi vill ha gunstligen kvar men den spelare som jag skulle bli ännu ledsnare om vi förlorar måste ändå vara Nordback, vår finska sisu. Med Thompa nu lagt av är Fredrik åldersman i mån av matcher i den svartvita tröjan. Fredrik är för mig vår just nu största svartvita spelare. Då Näfver får mitt blod att svalla när han utmanar sina spelare är det Fredrik som jag hyser mest respekt för i vår trupp. För mig betyder det nånting att ha trotjänare i truppen som inte vill släppa en jävel över bron i sitt defensiva mittfältsarbete.

Nu hoppas jag att både Nordback och Näfver stannar men fick jag välja en skulle valet vara på den finska sisun med evighets maskin före vår största talang. Nu är valet inte mitt men fick jag säga nånting till Kristoffer vore det följande. Don't fix what ain't broke. I ett gott socialt klimat med en tuff men rättvis och ungt satsande tränare tror jag du kan komma långt. Du är inte given i den svartvita första 11an men vi vill se dig på planen varje match och nästa år tror jag du tar den platsen. Du tar den, förtjänar den. Jag tror du stannar, du har så mycket att vinna både kort och långsiktigt. År 2007s genombrott i allsvenskan med utlänska scouter på läktarna kommer bli Kristoffer Näfver.
Örebro joth
2006-11-19 16:53
Är det inte dax att här på forumet rösta fram årets, målvakt m.m. och då pratar jag inte om spelarna i laget utan av oss som skriver här.

Årets målvakt går till Mittåt för sina fakta späckade inlägg, inget slinker in där.

Årets anfallare är Jappel med sina offensiva tro på ÖSK.

Några mer förslag eller nomineringar? :-)
Örebro Sersant
2006-11-19 16:50
Ämne: Jag tror inte att Nä....
Tror Näfver blir kvar, men om han skulle lämna tror jag inte de beror på att han riskerar att inte få spela 90x26min, Hammarby och IFK har ju inte direkt sämre konkurens.

Sen tycker jag vänsterkanten ser bra ut i dagsläget anser att Riddez funkar bra på mitten med Glenn bakom sig om vi behöver täppa till motståndarnas högerkant.
Örebro Chivas
2006-11-19 16:40
ÖSK!!
Örebro HJÄRTA_ÖSK
2006-11-19 16:08
Hur går det med Rodevåg lr Wikström? Det har varit så himla tyst på sistonde tycker jag.
Örebro Arx
2006-11-19 15:58
Matthew S//
Jag menar hela kanten. Och då räknas även Glenn Holgersson. GH, KN och JR är fullt kvalificerade för allsvenskan och ingen av dem är sugen på bänken.
Örebro Matthew S
2006-11-19 15:43
Arx//

För många alternativ på vänsterkanten? Yunus är osäkert. Frempong oprövad. Riddez SKALL spela vänsterback (i alla fall om jag får bestämma). Men ok, du har en poäng. :-)
Örebro Matthew S
2006-11-19 15:41
Först Helsingborg, sen Elmander, sedan Ronaldinho och avslutning med galiciskt derby. :)
Örebro Arx
2006-11-19 15:40
Jag tror inte att Näfver spelar i ÖSK nästa år. Tror inte heller att varken Kihlberg eller Richardsson gör det.

- ÖSK har för många alternativ på vänsterkanten för att KN ska känna sig säker på en plats. KN hamnar i Hammarby. Ingen rök utan eld.

- Kihlbergs kapacitet är minst sagt omtvistad.

- Och varför skulle Richardsson välja ÖSK-bänken i stället för IFK-bänken? Alternativt: Varför ska ÖSK värva en målvakt till av Westman-klass. Antingen satsar man på en ny förstamålvakt och då snackar vi Alvbågeklass. Eller också köper man en ny Nurme.
Örebro Matthew S
2006-11-19 14:59
Vem har sagt att Näfver inte trivs i klubben? Jag har hört precis motsatta uppgifter och att man inte nått en överenskommelse är av helt andra orsaker än att Kristoffer skulle vantrivas. Det är ett givande och tagande. Men som sagt, det är bara hörsägen och dessa uppgifter får naturligtivs tas med en nypa salt.

Edit: Kanske riktat till fel person så tar bort den riktningen. :)
Örebro Matthew S
2006-11-19 14:46
IFK Götet//Du har helt rätt, Kihlberg är en mycket duktig defensiv mittfältare. Men ÖSK tycks på väg att förlänga kontraktet med Fredrik Nordback och då känns det inte högprioriterat att värva en spelare till det defensiva mittfältet. Det finns andra positioner som är viktigare helt enkelt; anfall och mittförsvar t.ex.

apskallen//Finns även ett par spelare till jag skulle vilja nämna som betydligt mer MVP för sina lag än Jörgen: Stefan Rodevåg (vad vore FFF utan honom?) och Nedim Halilovic (hade ÖSK gått upp utan honom?) Men i Nedims fall kanske han spelade för kort tid för att vara aktuell för en sådan utmärkelse. Lars Larsen skall heller inte underskattas och frågan är om vi gått upp utan honom.
Örebro Aspen
2006-11-19 14:12
Ämne: Avgå Lagrell//

Så....
DaSa// om en spelare som har stor framtidspotential inte trivs är det naturliga att fråga VARFÖR TRIVS DU INTE ? och eventuellt åtgärda det. INTE att sälja spelaren. Då är man för själgod och det ska vi inte vara.
Örebro go_osk
2006-11-19 13:59
Om vi kan köpa loss Kihlberg för en riktigt billig penning ifrån Blåvitt och samtidigt få honom att spela för en medioker månadslön så är han intressant, men aldrig på bekostnad av en lirare med Kristofer Näfvers kaliber. Jag har ingen lust att bli varse om att ÖSK släpper iväg ytterliggare en talang.

För övrigt så skulle jag välja Robert Mambo Mumba före Magnus Kihlberg sju dagar i veckan.
Örebro DaSa
2006-11-19 13:36
Avgå Lagrell//

Såklart det är bättre att släppa en spelare som inte trivs och slippa hans lön än att tvinga kvar honom. Sen så vill IFK föryngra och spela in yngre spelare nästa år så jag tror inte de kommer kräva några fantasisummor för Kihlberg.

Dubbelt så bra kanske är ett felaktigt uttryck att använda men jag tror Kihlberg är flera klasser bättre än Sebb om du tycker det passar bättre?!?
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-19 13:14
IFK Götet//

Vi spelar inte med balansspelare! Och om vi skulle göra det så har vi Nordback som är förstaval på den positionen, Seb skulle kunna ersätta honom i några enstaka matcher.
IFK Göteborg IFK Götet
2006-11-19 13:02
Kihlberg är en av allsvenskans bästa balansspelare. Att ni ens jämför honom med Seb visar på att ni överskattar er trupp ganska rejält. Kihlberg har varit bland de bästa i Blåvitt iår. Antingen byter ni honom eller så blir det inget alls tror jag.
Annons: