/fotboll/osk/forum/8633.aspx/fotboll/osk/forum/8633.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sersant
2006-11-20 19:49
Ämne: Härliga inlägg som g....
haha, diskuterade med familjen för en timma sen vad man skulle vilja återfödas som :D, tog så klart björn då dem sover bort den eländiga vintern :D
AIK Saywee
2006-11-20 19:47
Vill man se matcher gratis på Behrn Arena kunde jag ju tänka mig att vara en fågel av något slag och placera mig för lite split vision ...

Med luftpastej från Saywee.
AIK Saywee
2006-11-20 19:42
Härliga inlägg som ger framtidstro, framtiden ser ljus ut. Om drygt en månad vänder det, jag menar ljuset och träningsmatchpremiären väntar!

Om jag "finge" (vilket ord) välja att vara ett djur, blev det nog BJÖRN, sova bort denna eländiga mörkrets tid och ladda för allsvensk premiär när snön smälter bort, talgoxen sjunger och solen börjar värma, käka blåbär och spänna musklerna om någon fara hotar.

Med björntjänst från Saywee.
Örebro Sersant
2006-11-20 19:33
Loven är väl inte heller så pjåkig
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-20 19:25
Glömde bort Erik Nilsson från Ungdom, han är också en stor talang. Blev nyligen uttagen till landslagsläger för 89:orna!
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-20 19:23
DaSa//

Att "endast" ha Näfver, Frempong, Reed och bröderna Walker som riktigt lovande talanger tycker inte jag är så dåligt! Sedan kanske Haginge och Yunus har blivit för gamla för att räknas som stora talanger, det är lite olika beroende på folk och land...

Sedan är det inte omöjligt att Jidsjö eller Johansson kommer till klubben, då har vi två stora talanger till!
Örebro DaSa
2006-11-20 18:54
Verkar som HBK gjort ett nytt fynd när de plockar Sparv från Southampton. Tror att HBK kommer att vara riktigt farliga om två år när Emra, Ajsel och Sparv har mognat lite.

Tycker det är lite synd att inte ÖSK också vågar sig på samma taktik att satsa mera på sina unga spelare, vore ju perfekt nästa år att ha ngr till "supertalanger" att spela in för att om två-tre år kanske ha ett gäng med riktigt bra spelare. Känns som de enda riktigt lovande talangerna vi har just nu är alla vänsterspelare Näfver, Frempong och Reed. Bröderna Walker kanske också kan räknas in här, men om Robert inte lyckas bättre än i år så är jag skeptisk till att han kommer bli någon riktigt bra spelare. Kevin däremot har några år kvar att visa att han kan bli något stort.

Nu kommer jag säkert få ngr Walker älskare på mig, men det kan det vara värt för det är ju lite dött här på forumet...:)
Örebro Avgå Lagrell!
2006-11-20 18:48
Tror inte att Näfver har förlängt sitt kontrakt, inte än i alla fall. Är inte han på semester?
Örebro Ösk-Power
2006-11-20 18:42
Tänk om ÖSK redan i praktiken har gjort klart med Wikström och Rodevåg, men att dom väntar med att presentera dessa nyförvärv till mr Walker kommer hem från sin semester. Kan detta vara ett troligt scenario?

Om ryktena stämmer, att Näfver har skrivit på så är det skönt att höra!
Örebro Chivas
2006-11-20 18:30
Heja svartvitt!!
Örebro orebrosk_
2006-11-20 17:45
Allsvenskan = 07

Jag tycker inte heller att dem har kommit speciellt långt med västra stå... men jag vet att markarbetet tar ungefär 60% av arbetet... Tänkt dej... När markarbetet är klart kommer det helt plötsligt stå ett betongskellett innan du vet ordet av... Markarbetet beräknas vara klart V. 48... Sen kommer det gå ganska fort... Det kommer bli riktigt snyggt ;)
Örebro Loslobos
2006-11-20 17:35
Har hört rykten om att Näfvers förlängning är klar...

Men ÖSK kanke öppnar paketen till jul.
Örebro sahlin007
2006-11-20 17:18
Mr Walker har vart utomlands ......

ÖSK har lagt locket på när det gäller nyförvärv, säkert visa av vad som hänt tidigare .....
Örebro Aspen
2006-11-20 16:58
Ämne: Intressant fundering....Problemet är bl a att locka talanger som spelar i t ex Forward och Rynninge och som inte platsar i A-truppen. Det är inte bra för deras utveckling att byta ned sig till div 3.
Ta t ex Jesper Floren om han hade stannat i Örebro skulle inte ÖSK U vara ett alternativ till Forward
Örebro Kerberos
2006-11-20 16:29
Intressant fundering om talanger och unga A-lagsspelare.

Dock att säga hela tiden att ett hopp från div3 till allsvenskan är för stor tycker jag inte håller.

Att ÖSK U huserar i Div3 är pg.a att de som lag inte förmår sig att spela i någon högre division, men som enskild spelare/talang/ungdom tycker jag inte att steget behöver vara lika stort för att inte ge dom chansen/möjligheten.
AIK Saywee
2006-11-20 16:12
Tackar, tomten, det är lika spännande varje gång man öppnar. Det kommer nog att bli häftigt när det är klart, finns någon skiss på hur det nordvästra insläppet kommer att se ut?

Finns det inga paket med några lirare i?
Örebro Chivas
2006-11-20 15:48
ÖSK!!
Örebro Aspen
2006-11-20 15:11
Ämne: Vad händer under &qu....
Alla vet ju att ÖSK jobbar på Wikström och Rodevåg som huvudspår. Att det sedan tar tid beror nog mer på agenterna än på ÖSK.
Örebro öskfan____
2006-11-20 15:00
Vad händer under "silly season" ? har inte fattat varför inte ösk skyndar på lite med vissa spelare? Det känns som att Nerikes allehanda är aktivare än vad ösk är ? Det är väl nästan 3 spelare som sagt till na " ösk är intresannt men jag har inte hört nån ifrån dom " för övigt hoppas jag på en stabil mittback och en vass forward som kan va tillsammans me halilovic på topp. Då sebastian henriksson går ner på mittfältet och gör konkuransen hårdare med larsen o nordback!
Örebro Allsvenskan =07
2006-11-20 14:59
Jag tycker vi ska göra som Gais o gävle gjorde.Köper Allsvenska toppklubbars bänknötare..Som haar kvaliteer..Men kommer Västra stå stå klart innan allsvenskan 07 ?! de tror jag inte kolllar man på ritningen och hur långt man har kommit så ser det inte direkt lovande ut..
Örebro Tomten (ÄNTLIGEN!)
2006-11-20 14:32
Ämne: Snälla tomten, jag f....
En liten present får du idag, Dokument Västra Stå är uppdaterad :)
AIK Saywee
2006-11-20 14:14
Dubbel-Richard till nästa säsong och Kung Alve till Guldåret 2008!
Örebro Mittåt
2006-11-20 13:21
Westman är 35 år nästa år. Ingenting att bygga en allsvensk framtid på. Richardsson är under 30 - jag tycker att det vore en klockren värvning.
Örebro Kronblom
2006-11-20 13:07
Arx//
finns inte en chans att Alven hamnar i ÖSK,inte till nästa säsong iallafall.Sen är jag inte lika säker på att Dubbel-Richard skulle hamna på bänken även i ÖSK,tror nog han kan matcha Weggen bättre än vad Nurme lyckades göra.Och jag tror nog Näfver spelar i svartvitt även nästa säsong.
...men något måste börja hända på värvningsfronten nu!
AIK Saywee
2006-11-20 12:55
Snälla tomten, jag förstår att du inte kan berätta vad som är i paketen, av hemlighetsskäl eller för att någon annan skall sno paketets innehåll, men du kan väl berätta när det är dags att öppna ...
... vinns det ingen insatt som kan tala om hur länge vi skall vänta?
AIK Saywee
2006-11-20 12:42
Egentligen är livet så mycket mycket mer, men när jag tjötar på ett fotbollsforum blir det så här ibland ... svartvitt är elegant!

Men mycket annat sätter färg på tillvaron!

Med färgad passning från Saywee med favoritfärg gul.
AIK Saywee
2006-11-20 12:38
Ämne: Ämne: Ämne....
Aspen, Mr Mancini//
Jepp, alla dessa ingredienser behövs för att driva vad som helst och i olika andel vid olika tillfällen.

Inte 100 % hjärna och 0 % känsla, det har hittills aldrig fungerat speciellt bra.

Livet är inte svart eller vitt, det är svartvitt ;-)

FORZA SVARTVITT!
Örebro ÖSKare i exil
2006-11-20 11:49
Med ÖSK Ungom i division 3 känns som ett långt steg upp till division allsvenskan. Samtidigt så känns det som ett ypperligt lag för unga talanger att utvecklas i. Kanske man skulle försöka främja ett samarbete mellan ÖSK Ungdom och de andra lagen i länet lite mer. Forward i 1an, Rynninge i 2 an osv. Säkerligen måste det finnas intresse därifrån att få låna en ung hungrig stark spelare samt att låta en talang som inte tar sig in i deras trupp få försöka en säsong med ÖSK Ungdom. Givetvis är jag ju ute efter att vi skall få fler starta ungdomar till vår egen trupp men skulle det på det här sättet gå att hjälpa varandra framåt?

Ska erkänna att mitt kunnande för att hantera talanger och lag sträcker sig till 5 vunna premier league säsonger i Premier Manager 2 långt innan år 2000 men det låter bra i mitt huvud iallafall. Samarbete och bra fotbolls spelare åt alla. Fortsätter jag så här har jag botat cancer till kafferasten.
Örebro Mr.Mancini
2006-11-20 10:34
Ämne: Ämne: Ämne....
Aspen// Om du rangordnar de uppifrån on ned så håller jag med dig.
Örebro Mittåt
2006-11-20 10:31
joth// Jag ställde faktiskt en liknande fråga till Julle vid ett tillfälle och han förnekade att det förhåller sig på ett sådant sätt. Han hävdade att det kommer fram minst lika många tonåringar inom svensk fotboll som det gör i England.

En sanning med en viss modifikation kanske, men visst ligger det något i det.

Skillnaden mellan svenska föreningar och situationen i de engelska eller till exempel Ajax är att proffsklubbarna har betydligt bättre urvalsmöjligheter. De kan suga till sig de största talangerna från hela Europa och det kanske inte är så märkligt då att några kanske slår igenom.

Aktuella exempel på detta här i Örebro är ju Jesper Florén (Ajax) och Oskar Jansson (Tottenham) som plockats upp av utländska storklubbar. Florén skulle mycket väl kunna vara en spelare som skulle kunna etablera sig som tonåring om han fortsätter att utvecklas positivt. För Oskar på målvaktssidan är det nog svårare. Engelska proffsklubbar verkar inte heller ha några samvetskval att rekrytera unga talanger. Så fort spelarna fyllt 17 blir det kontrakt och inskrivning i klubbarnas akademiverksamheter.

Här i Örebro för att ta ett närliggande exempel är urvalsmöjligheterna så väldigt mycket mer begränsade. ÖSK rekryterar i princip bara ungdomar från Örebro och många av talangerna kommer inte ens till ÖSK utan hamnar i klubbar som Karlslund och Forward. Med ett så begränsat rekryteringsunderlag är möjligheterna att hitta spelare som redan som tonåringar kan slå sig in i en A-lagstrupp inte så stora. De måste ju vara väldigt bra för att lyckas med detta. De komkurrerar med betydligt äldre spelare, med mer rutin, flera års träning bakom sig och även överlägsna fysiska resurser. Enbart ett fåtal ungdomar är så bra att de klarar av detta steg.

Dessutom, något av en av mina käpphästar, så har ÖSK ett glapp i sin talangutveckling. Det är jättebra att kunna ta 16, 17, 18-åringar och låta dem komma i kontakt med seniorfotboll på ett tidigt stadium. Men när de är klara med ÖSK Ungdom så fattas det fortfarande en del innan de är mogna för A-lagsfotboll på allsvensk nivå. Det skulle behövas ytterligare en station, typ Forward i div 1 eller rent av Degerfors i Superettan, där de största talangerna skulle kunna fortsätta sin utveckling med regelbunden riktig A-lagsfotboll innan de eventuellt slussas vidare till ett allsvenskt ÖSK.
Annons: