/fotboll/osk/forum/861.aspx/fotboll/osk/forum/861.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2015-12-24 10:12
@Örebro Center:

På nåt vänster känns det ändå som han kommer hamna i ÖSK, Pärlan. Och gärna det för mig.

God jul på er alla svartvita. Av tomten önskar jag mig en vettig fotbollsvår.
Örebro Nicka i ribban
2015-12-24 00:29
God Jul!

Nu finns även The Beatles på Spotify om någon har missat det.
AIK Nissesson
2015-12-24 00:00
GOD JUL
Örebro adde787
2015-12-23 23:07
Får önska alla på forumet en riktigt god jul
Örebro Center
2015-12-23 21:02
"Pärlan nobbar konkurrent"

Kan man gissa att det ärJönköping han dissat?
AIK Nissesson
2015-12-23 16:06
Rirobban

"Låt människor vara som man är, och följ dom svenska lagarna så blir alla glada och nöjda!"

Tack för detta budskap, tänk om ALLA kunde respektera detta:)

Jag vill ju fortsätta att vara en optimistisk gammelkuban ...
Örebro Marta (hane)
2015-12-23 15:43
Rirobban/ Du är ett föredöme. Glad att sådana som du finns.
God jul på Er!
Örebro Mellösas Frippe Jansson
2015-12-23 13:26
Håller helt och fullt med dig rirobban. Tycker att klubben och supportergrupperingar bör verka för att öka inkluderingen och mångfalden på våra läktare och tillgängliggöra kärleken till ÖSK. The more the merrier. Med det sagt, så har Jag mycket sällan upplevt obehag på våra läktare men har knappast tolkningsrätt i detta som vit heteroman. Jag hoppas att ännu fler kan känna sig välkomna och få lika lätt att hitta kärleken till vår klubb som jag hade för 20 år sedan. En mycket God jul till alla mina ÖSK-systrar och bröder. Oavsett vilka ni är eller vad ni gillar eller ogillar. Heja Sport!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Jonas r
2015-12-23 13:24
Riorobban Verkligen stort av dig. Behövs fler som vågar som dig inom idrottsvärlden
Örebro Vinnartradition
2015-12-23 13:11
Sista dagen att köpa årskort före jul. ÖSK:s julshop har öppet till kl. 19.
Örebro flesklepp
2015-12-23 13:08
Stort rirobban!!
AIK Nissesson
2015-12-23 12:26
@Benny Böckling:

Jag har bombfobi,
men gillar när fisken är rökt:)
Örebro rirobban
2015-12-23 12:14
@Jonas r:

Jonas//

Du är en av få här som verkligen har rätt moral och inställning till "allas lika värde". Stor tumme upp för det!

Jag spelar/spelade själv fotboll och innebandy länge (inte helt lagt ned ännu) och det var väldigt svårt för mig att "komma ut". För ett par månader sedan vågade jag dock ta steget, och mycket var det tack vare Örebro Hockeys olika aktiviteter (t.ex. pridematch) och tydliga åsikter om att alla ska vara välkomna oavsett kön, sexualitet och hudfärg. Märkte dock hur accepterande alla mina vänner och bekanta var, och jag hoppas och tror att dom flesta på en fotbollsarena också är det.

Jag har stått på ÖSK:s matcher år efter år och skaffar alltid årskortet. Det är viktigt för mig att ÖSK visar att man accepterar allas lika värde. Man är en bit ifrån Örebro Hockey på denna punkt. ÖSK har mycket att vinna på att visa denna respekt till mänskligheten, då det kan dra en hel del extra folk till matcherna. Nu är inte problemet så stort i våran vackra klubb som det kanske är i många andra. Men fotbollen i stort kan visa ännu tydligare att man accepterar alla människor oavsett vilket kön man blir kär i.

Angående homofobi... (kopierat från Wikipedia)

"Homofobi är en serie av negativa attityder, fientlighet och känslor mot homosexualitet, homosexuella, HBTQ-kultur och personer som identifierats eller antas vara homosexuella kvinnor och män, bisexuella eller transpersoner. Uttrycken kan vara antipati, förakt, fördomar, aversion och hat. Känslorna kan vara baserade på irrationell rädsla, irrationell obehags- eller äckelkänsla, politisk övertygelse eller religiös tro."

Låt människor vara som man är, och följ dom svenska lagarna så blir alla glada och nöjda!
Benny Böckling
2015-12-23 12:09
Virrigt värre. Ge mig en bomb istället.
Örebro Center
2015-12-23 12:00
@Jonas r:

Man hakar upp sig på väldigt många andra ord så varför inte detta? Varför påstå att alla människor som inte sympatiserar med homosexualitet lider av en fobi? För det är faktiskt det man gör med detta ord.
Örebro Jonas r
2015-12-23 11:51
varför haka upp sig på ett ord?? De jag försöker säga är att alla oavsett sexualitet ska vara välkomna. Nu avslutar jag för min del denna diskussion.
Örebro Center
2015-12-23 11:41
Homofobi ordet är missbrukat. Om jag inte gillar spindlar lider jag då av Arachnofobi? Om jag inte gillar trängseln i Marieberg lider jag då per definition av Agorafobi? Fobier kräver oftast psykoterapi eller beteendeterapi då de (oftast) är kraftigt ångestladdade och kan leda till panikattacker. Om jag inte gillar samkönad sex behöver jag då behandling? Lider jag av en fobi? Jag känner till människor som inte gillar det. De får mig veterligen inte panikattacker. Är alla åsikter verkligen välkomna eller är det så att bara politiskt korrekta åsikter är accepterade? Är en person som inte sympatiserar med HBTQ inte välkommen till BA? Om jag är kritiskt till svensk integrationspolitik och rullar ut banderoller på läktaren "Stoppa flyktingvågen!" så skulle det aldrig accepteras (är jag säker på). Man kanske då säger att det strider mot klubbens värdegrund, fast har klubben tagit stöd mot rasism/främlingsfientlighet eller för nuvarande integrationspolitik? Jag påstår inte att jag tycker det ena eller andra av ovan men man ska ha klart för sig att man måste inte lida av fobi för att man inte sympatiserar för samkönad sex. Och för dem som istället stödjer det tycks det vara fritt att sätta vilka ord man vill om dessa människor medan tvärt om aldrig accepteras. I praktiken tillåts man inte tycka olika. Och därför tycker jag vi skall hålla politik borta från matcherna. Att klubben har en värdegrund att stå på är något annat och något jag stödjer. Klubben har också rätt att utforma sin egen värdegrund. Att jobba efter den med spelare och publik och ta avstånd för sådant som strider emot den, tex rasism. Däremot skall klubbens arrangemang inte användas som ett politiskt slagträ av andra krafter, anser jag. Det är ÖSK själva som äger den rätten.
Örebro Jonas r
2015-12-23 11:37
[QUOTE=Svartvitt forever]Hagge till landslaget och Benny Böckling// Om ni läser mitt inlägg igen och noggrannare ser ni att det är just politisering av fotbollskulturen som även jag är emot, den som hela tiden vill tränga sig på och där vi alla ska tvingas in i en åsiktsfålla för att vara godkända som fotbollsfans. Eftersom tonläget är så uppskruvat hos vissa och epitet som "homofobi" haglar var jag tvungen att ta ett exempel på hur svårt det har blivit att komma igenom nålsögat. Det var inte jag som förde in politik i samtalet, utan de goa gubbarna i Stockholm. God jul på er alla. [/QUOTE] Tycker att du missar målet och det.relevanta med.homofobi diskussionen. Pga homofobin (nu pratar jag inte.på läktaren.fotbollen i stort) så är det många pojkar och unga män som aldrig får.chansen eller som inte vågar pga sin sexualitet. Det är ett allvarligt.problem. De senaste åren har också fotbollen börjat prata om det gm bland manifestationen av klubbarna, de om något visar väl på att de finns ett problem.
AIK Nissesson
2015-12-23 10:19
Mycket bra inlägg Kalle Teodor.

Klockrent !!!
Örebro KalleTeodor
2015-12-23 10:01
Fasiken vilka spännande diskussioner det blivit sedan uppesittarkvällen och SiS medverkan. Forumet lever och bultar med starkt hjärta!

Det finns dem som är helt säkra på att politik inte hör hemma vare sig här eller på läktaren och det finns dem som tycker precis tvärt om. Däremellan finns dem som tycker varken eller.

Fantastiskt att vi har supportrar som har så vitt skilda åsikter.

Det som sammanläkar alla är ändå tron på ÖSK.

Det jag verkligen vill lyfta fram, återigen, är att dessa diskussioner aldrig får ta plats. De blir alltid nedtryckta och undergrävda.

Reglerna för detta forum säger också att alla politiska diskussioner är förbjudna.

Ändå sitter vi här och diskuterar just detta.

Det visar på att vi har hyfsat högt i tak och det gör mig stolt över att vara ÖSKare.

Hos oss är alla välkomna. Oavsett åsikt.
Örebro Svartvitt forever
2015-12-23 05:56
Hagge till landslaget och Benny Böckling//

Om ni läser mitt inlägg igen och noggrannare ser ni att det är just politisering av fotbollskulturen som även jag är emot, den som hela tiden vill tränga sig på och där vi alla ska tvingas in i en åsiktsfålla för att vara godkända som fotbollsfans. Eftersom tonläget är så uppskruvat hos vissa och epitet som "homofobi" haglar var jag tvungen att ta ett exempel på hur svårt det har blivit att komma igenom nålsögat. Det var inte jag som förde in politik i samtalet, utan de goa gubbarna i Stockholm.

God jul på er alla.
Örebro jpsvartvitt
2015-12-23 02:43
25 milj + 50% vidareförsäljningsklausul så får DIF Rinne :)
Örebro Pedretti
2015-12-23 01:18
För er som undrar vad är St.Pauli. Obs. länken är på engelska så jag kan skriva lite kort på svenska om dem här nere. FC St.Pauli är en hamburg-baserad klubb som spelar i 2.Bundesliga (Superettan). FC.St Paulis supportrar är kända för sin "vänster-lutande" karaktär. De flesta av supportrarna har uttalat sig om att vara anti-rasistiska, anti-fascistiska, anti-homofobiska och anti-sexistiska. Även klubben har dessa värderingar då detta står i deras konstitution. Klubbens supportrar hyser ett hat mot Hamburger SV. Klubbens supportrar hamnar ofta i bråk med huliganer på bortamatcher. De stoltserar även med att ha störst andel kvinnliga supportrar av alla klubbar i Tyskland. Klubben har (likt örebro hockey) en riktigt bra procentuell fyllnad av arenan, den bästa i 2.bundesliga. Klubben har också en enorm mängd säsongskortsinnehavare. Klubben har runt 11 miljoner supportrar runt om i Tyskland vilket gör den till en av de största klubbarna om man ser till mängden supportrar. 2002 så protesterade klubbens supportrar mot reklam från Maxime (en herrtidning) som fanns runtom på arenan då de ansåg att den var sexistisk. Här är klubbens fundamentala principer (på engelska) St. Pauli were the first club in Germany to integrate a set of Fundamental Principles (Leitlinien) to dictate how the club is run. The Fundamental Principles were passed by an overwhelming majority at the St Pauli Congress in 2009 and they go beyond solely football. The first five Principles states that: – "In its totality, consisting of members, staff, fans and honorary officers, St. Pauli FC is a part of the society by which it is surrounded and so is affected both directly and indirectly by social changes in the political, cultural and social spheres." – "St. Pauli FC is conscious of the social responsibility this implies, and represents the interests of its members, staff, fans and honorary officers in matters not just restricted to the sphere of sport." – "St. Pauli FC is the club of a particular city district, and it is to this that it owes its identity. This gives it a social and political responsibility in relation to the district and the people who live there." – "St. Pauli FC aims to put across a certain feeling for life and symbolises sporting authenticity. This makes it possible for people to identify with the club independently of any sporting successes it may achieve. Essential features of the club that encourage this sense of identification are to be honoured, promoted and preserved." – "Tolerance and respect in mutual human relations are important pillars of the St. Pauli philosophy."
AIK Nissesson
2015-12-23 01:05
@Benny Böckling:

Ja, det där blev väldigt underligt,
nu är det dags att diskutera fotboll,
när får vi in någon bomb?
Örebro Hagge till landslaget
2015-12-23 00:46
@Minatankar:

Syftade på att det kanske inte är nödvändigt att skriva att man är mot homoadoptioner när man ska få fram sin tes.
Örebro Minatankar
2015-12-23 00:08
@Hagge till landslaget:

Jag uppfattade det som så att det var just det som Svartvitt Forever uttryckte.
Örebro Hagge till landslaget
2015-12-22 23:54
Svartvitt Forever//

Ta bort den delen om Homofobi i ditt inlägg. Politik hör inte hemma varken på läktarn eller här
Eyravallen Örebro
2015-12-22 23:26
Årets bästa inlägg 2015 står Örebrosonen för. Kan tyckas vara hårda ord men tycker det är huvudet på spiken och dessutom rannsakat. Även jag reagera på St Pauli tröjan.
Örebro Örebrosonen
2015-12-22 23:15
Ang. Svartvita i Stockholm

Först och främst... God jul.

Nu mina 5Öre i diskussionen kring er och ert framträdande/hur ni väljer att presentera er.

Ni skiljer er väldigt mycket från den traditionella supportergruppen och detta inte på något sätt i det ni säger er stå för - dessa värderingar har alla/99,99% av de officiella supporterföreningarna i Sverige.
Inte heller i det ni faktiskt gör som exempelvis "pub", medlemskap, poddradio, banderoller, boka buss osv. detta har/gör alla/99,99% av de officiella supporterföreningarna i Sverige.
Ni särskiljer er egentligen ingenstans från de redan existerande organisationerna. Ni är på inget sätt speciella eller unika i det ni gör/i ert supporterskap....förutom på en punkt. Nämligen att ni till skillnad från de andra tar varje tillfälle ni får att framhäva er själva som något speciellt/unikt där ni verkar vara mer intresserade av att försöka framställa er "egen individ" och privata (bortom ÖSK) idéer, livsåskådningar osv. än er klubb.
Detta skriver jag då allt jag har sätt i olika media om er, olika inslag - inget handlar om att supporta ÖSK lika mycket som det har handlat om ett tillfälle för er där ni kan klappa er på bröstet över någons mössa, plagg eller andra ytligheter och politiska läggning.
Ni kommer fram som ett gäng som törstar efter uppmärksamhet med en verkligen kass självuppfattning och omvärldsbeskrivning detta då ni nog saknar genuin livserfarenhet.
Ta som ex. att en av er satt med en St. Pauli tröja.... Vet ni vad St. Pauli är/står för/betyder? Har någon av er ens varit där och bevittnat St. Pauli? Det blir något tvetydigt då ni talar om hur ex. anti sexism och macho ni är så har ni St. Pauli och Jolly Roger på bröstet!? Ursäkta mitt icke hipsteri - med detta förbryllar mig iaf.
Ett annat frågetecken är ju att ni vill ha en läktare för alla, där alla kan heja ostört och oberoende från "rådande supporterkulturer"... och ändå är det första ni gör att slå alla "andra" supporterkulturer på fingrarna... och härja med ett Vi & Dom perspektiv!?
Det jag även vill få sagt i sammanhanget är att det blir/ni gör det väldigt svårt för oss andra att respektera er och se er som en seriös supporterförening när ni framträder på de sätt som ni gör i ex. Uppesittarkvällen.

Hur som, med detta skrivet så vill jag även passa på att poängtera att det är kul för er att ni verkar sysselsätta er kring ÖSK. Ni har en väldigt uppskattad poddradio och bra musik. Höj er kring det andra så är jag säker på att ni kommer uppskattas mer. Vilket ni i form av en förening kommer att tjäna på i längden.
Örebro Nicka i ribban
2015-12-22 23:04
@Svartvitt forever:

Inte för att vara den, men det finns nog flera miljarder människor som tycker att homosexuella bör fängslas alternativt avrättas. På samma sätt tyckte majoriteten (som var fria) att slaveri var OK "back in the day". Det blir inte nödvändigtvis rätt för att många människor tycker samma sak.

Ditt exempel med homosexuella pars rätt till adoption är väl knappast relevant på detta forum? Fotbollen ska vara inkluderande, vilket den inte är (än). Manliga professionella fotbollsspelare som är homosexuella kan räknas på ena handens fingrar. Det är ingen slump.

Hursomhelst, kul med Rinnes kontraktsförlängning idag. Jag hoppas han gör succé i OS och sedan säljs för ett riktigt överpris á la Kiese Thelin. Klubben behöver visa att man kan sälja spelare till utlandet. Det ger oss ett bättre rykte och en starkare ekonomi. Oscar har ju nyligen blivit pappa, så förhoppningsvis går det att ha kvar honom i åtminstone ett halvår. Sen får man se hur situationen blir med Rinne.
Annons: