/fotboll/osk/forum/8494.aspx/fotboll/osk/forum/8494.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2007-01-15 22:03
Förhandlingarna mellan IFK Norrköping och Örebrospelaren Mirza Jelecák är avslutade. Senare i veckan får klubben veta om erbjudandet var bra nog.

- Man kan säga att vi kom i mål under diskussionen, säger IFK Norrköpings klubbdirektör Michael Andersson till Expressen.se.
Örebro Mittåt
2007-01-15 21:42
Jag ser att det förekommit delvis olika uppfattningar beträffande finansieringen av Plan 3 och 4 av Norra läktaren.

Så här ser det ut, enligt Spelarinvests årsredovisning för 2005, där man tar upp bildandet av Örebroläktaren som en händelse efter räkenskapsårets utgång. (Örebroläktaren bildades år 2006).

Det är Örebroporten som finansierat färdigställandet av plan 3 och 4. Dvs. det är detta bolag som betalar räkningarna.

Örebroporten hyr sedan ut plan 3 och 4 till det nybildade företaget Örebroläktaren. Ägandeförhållandena i detta bolag är som joth skrev:

45 % Örebroporten
45 % Örebro Spelarinvest AB
5 % Örebro Sportklubb FK
5 % Karlslunds Idrottsförening.

Aktiekapitalet är inte större än 100.000 kronor, varför de olika intressenternas insatser blir väldigt beskedliga ställt i relation till vad det kostat att bygga klart läktaren.

Örebroläktaren hyr plan 3 och 4 av Örebroporten för ett belopp som (antar jag) ger Örebroporten en rimlig avkastning på det investerade kapitalet. Örebroläktarens intäkter består i sin tur av de paket de säljer till intresserade företag samt hyra för lokaler etc.

Örebroportens investering möjliggjordes alltså genom att man hittade en hyresgäst (Örebroläktaren), som var villig att betala en hyra som Örebroporten ansåg man behövde för att motivera sin investering.
Elfsborg Framåt IFE
2007-01-15 21:39
Ämne: Ämne: Kollade....
Tack för infon! Låter lite sjukt att en sittplatsläktare i Örebro kostade mer att bygga än hela Borås Arena...
AIK Saywee
2007-01-15 21:22
Avgå Lagrell//
Då finns ju chansen att det blir klart till hösten 08 när vi skall fira guldet, lysande!

Och beträffande ditt nick, så kanske det kan då bli "Lagrell avgått"!

... för ett guld för Örebro Sport Klubb, det klarar han nog inte av ;-)
Örebro BabyKladde
2007-01-15 21:21
Ämne: Saywee//

Jag uppf....
Varför slulle det bli tufft att få klart Össtra läktaren?? menar du på att börja efter ist. för i slutet av säsongen?

det lär ju gå lika smidigt..eftersom man då redan vet hur det ska gå till...
Örebro Johannes A.
2007-01-15 21:21
Saywee//
Läktaren kommer att till utseendet att nästan se ut som den Västra läktaren och förhoppningsvis stå klar till seriepremiären 2008 och ÖSKs 100-års jubileum.
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 21:13
Saywee//

Jag uppfattar det som att bygget startar efter säsongen, alltså kan det bli tufft med att få den klar till säsongsstarten 2008.
AIK Saywee
2007-01-15 21:02
Ursäkta min slöhet in läsa in ev. fakta, men när skall nya östra vara klar?

... slöheten beror nog mest på en enorm tröghet i dagens cybervärld, PC´n är segare än en kylskåpskall Karlssons klister, comhem är på väg in i vårt boende, men de verkar ha kommit bort!?
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 20:41
Ämne: Den västra läktaren ....
Känns tryggt att höra, det såg ut att bli en bred väg på ritningen...

Hur är det tänkt med sittplats/ståplats? Hela Östra blir ståplats till en början eller?

Har inte bortalaget rätt till 10% av arenakapaciteten? I sådana fall blir ju 865 stående för litet?
Örebro 1908
2007-01-15 20:07
Sorry, ståplatsytan blir ju såklart inte den samma om den ska ta mer folk... vet inte hur jag tänkte riktig :-)Det måste vara takhöjden som blir identisk med västra!?
Örebro 1908
2007-01-15 20:05
joth/ Thanx... det låter bra. Menar du då att även takhöjden blir den samma eller tänker du bara på själva ståplatsytan?
Örebro joth
2007-01-15 20:04
Den västra läktaren har alltid varit plannerad att stå där den står. Och den får inte flyttas längre fram. Precis samma sak gäller Östra, den får inte stå närmare. Så den hamnar på samma avstånd som västra.
Örebro joth
2007-01-15 20:01
1908//Tror att Östra och Västra kommer att se identiska ut från planen.
Örebro 1908
2007-01-15 19:59
Grymt fint med östra. Borde verkligen inte klaga (betong e fint), men jag tycker ändå att det är lite trist att man inte bygger två identiska ståplatsläktare... anser att man borde tänka på symetrin för att få en så estetiskt tilltalande arena som möjligt... sen bygger vi om södra genom att "hugga av" den en aning i ändarna och bygga på likadana vinklade "flyglar" som på norra samt ytterligare ett etage (med flyglar)så att den får samma höjd - vore najs.
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 19:48
Jag tror och hoppas att det är som Erki säger, att den bara är lite slarvigt ditlagd.

Fasi, iofs.. Den läktaren är ju till för bortsupportrarna, så de kan lika gärna få stå lååångt borta ;-)
Örebro rirobban
2007-01-15 19:40
Ämne: rirobban//

Om du ....
En ritning är ju bara en ritning. Den västra var också tänkt att stå längre från planen från början men flyttades väl fram efter fansens önskemål? Vi får väl göra samma sak med denna då:)
Örebro Erki
2007-01-15 19:38
rirobban//

Om du kollar på den nedersta bilden och jämför med skalan ser avståndet ut att vara ca 10 meter

edit: vi får väl hoppas att skalan endast gäller för själva läktaren och att planen bara slängts dit lite slarvigt ;-)
Örebro rirobban
2007-01-15 19:36
Ämne: Enligt ritningen på ....
Hur ser du det?
Örebroporten är ju intresserade av att göra arenan mer engelsk med läktarna närmare planen. Dessutom skulle det inte finnas någon vits med de två publikingångarna ifall inte läktaren stod längre fram.!
Örebro Erki
2007-01-15 19:35
Ämne: Enligt ritningen på ....
Hoppas verkligen att det där inte stämmer!
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 19:32
Enligt ritningen på läktaren blir det en gång mellan planen och Östra på tio meter, det kan inte stämma? Det FÅR inte stämma!
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 19:28
Fast vilka ansvarade för finansieringen från början? Var det ÖSK? Kommunen?

Örebro BabyKladde
2007-01-15 19:27
Stämmer bra att Örebroläktaren AB via ÖrebroPorten finansierade klart Norra läktaren.

Örebroläktaren är även det företag som tillsammans med bland annat Restaurang Svalan driver restaurang & baren/puben och övriga bitar.
Så dom skötar även bokningar ochg skötsel av lokaler.

Dett leder ju till att dom även driver allt som kommer ske i Västra & södra läktaren och på så sätt tjäna tillbaka en slant.

Sen vet ju alla att det är Behrn fastigheter som äger rättigheterna för arenanamnet, och har på så sätt fått en egen och den hittils enda logén på Arenan.

Örebro joth
2007-01-15 19:17
Som jag har fattat det finnansieras våning 3 och 4 av Örebroläktaren AB som är ett nystartat företag som hyr ut platserna på gondolläktaren och konfernesrummen m.m. på planen.

Örebroläktaren AB startades av Örebroporten på uppdrag av Örebro Kommun.

Örebroläktaren AB har följande ägare och andelar:
Spelarinvest AB 45%
Örebroporten AB 45%
Örebro SK 5%
KIF Damer 5%

Dvs. nästan majoritet för ÖSK genom spelarinvest. :-)
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 19:02
Vilka finansierade Norra läktaren?

Vet att Örebroporten har haft i uppdrag att fixa ordning de sista delarna av Norra och sedan västra läktaren. Det har ju finansierats genom affärslokalerna osv, och platserna på gondolläktaren om jag inte minns fel.
Örebro joth
2007-01-15 18:58
Kan även till BabyKladdes inlägg tillägga att bygget finnansieras av hyresgäster i läktarna. Det finns såväl affärslokaler som kontorslokaler.

Örebroporten AB är ett kommunägt företag som på uppdrag av Örebro Kommun driftar den kommunägda Arenan.
Örebro BabyKladde
2007-01-15 18:49
Ämne: Kollade in ert läkta....Det är ett företag som heter Örebroporten som sköter Behrn Arena. Dom betalar även alla kostnader för bygget.
Kostnaden vet jag ej exakt för norra läktaren(sittpltsläktaren). har för mig att det är runt 125 miljoner, men osäker.
Den Västra läktaren som blir klar i år kostar runt 45 miljoner och den andra (bortaläktaren) kommer väl kosta något liknande.
så totalt kommer väl det hamna något över 200 miljoner..men är som sagt osäker.

Konstgräsplan byttes ut av företaget i Spanien utan några större kostnader utan problem efter ett positivt avtal mellan parterna.

När alla läktare som byggs och skall byggas är klara kommer vi upp i en kapacitet av ca. 16.000 personer.

ska bli kul att möta Elfsborg för övrigt =)
Örebro Avgå Lagrell!
2007-01-15 18:49
Framåt IFE//

Det är nog ingen som vet vad kostnaden hamnar på till slut, vissa Örebroare hade det tufft med matten i skolan som yngre.

Skulle nog tippa att omkostnaderna har varit högre i Örebro än Borås!
Elfsborg Framåt IFE
2007-01-15 18:39
Kollade in ert läktarbygge! Såg bra ut! Vem betalar och vad kommer hela bygget kosta? Alltså hela ombyggnaden från 2002 och framåt med den nya sittplatsläktaren, de två nya läktarna på kortsidorna och två konstgräsplaner (för ni har väl bytt konstgräs?). Vi ses i april! Hoppas det inte går som det brukar... :P
Örebro Sersant
2007-01-15 18:28
När kommer nästa träningsrapport :P
Örebro Joerny - o inget annat
2007-01-15 18:27
Är det bestämt var matchen mot Hammarby ska spelas. Har nämligen läst både haninge och södertälje. Hoppas dom ändrar det till örebro slutligen;)
Annons: