/fotboll/osk/forum/8414.aspx/fotboll/osk/forum/8414.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Babyface
2007-02-25 22:41
Man hade ju gärna önskat lite mer information om vad som händer med Yunus...

Migrationsverket tror inte på Yunus när han säger att han kommer från Somalia och man har därför gjort språktester på honom. Testerna placerar honom i Kenya, Tanzania eller en annan del av Somalia enligt NA.

Vad ska Migrationsverket göra om de inte kan bevisa att han inte kommer från Somalia? Vad ska de göra om Yunus inte kan bevisa att han kommer därifrån?

De kan ju inte avvisa honom utan att veta vart han kommer ifrån, det kan alltså i princip ta hur lång tid som helst?
AIK Saywee
2007-02-25 22:21
Är det någon som har mer koll än mig ang. migrationsverkets beslut? När togs beslutet och när skall avvisningen verkställas?

Sverige är fantastiskt!
Örebro 1908
2007-02-25 21:07
Måste bli snabbare med tangenterna! :-)
Örebro 1908
2007-02-25 21:05
Ämne: Jag är inne lite på ....
Skillnaden är väl att de inte kommer till Sverige av samma anledningar som t.ex Yunus. Hade han fått ett proffskontrakt innan han kommit till landet så hade det inte varit ngr som helst problem. Sen är det en annan femma att asylsökande är helt beroende av handläggarnas "dagsform". Om man jämför olika handläggares utvisningsbeslut så skiljer det extremt mkt i utvisningsprocent. Har handläggaren bråkat med frugan/gubben på morgonen så löper du större risk att bli utvisad och det finns inte så mkt du kan göra år det. Även om du överklagar så står beslutet i regel fast (Mittåt var inne på prestige - och prestige är inte att underskatta i maktens korridorer).
Örebro BabyKladde
2007-02-25 21:00
Problemet med Yunus är väl att han inte kom från början som spelare till nån klubb.. så det är väl skillnaden...

1908;

Gillar din tanke om en speciell domstol som sysslar med asylärenden osv..
Örebro K.Carlos
2007-02-25 20:59
Marquis de Sade//
Men hallå, Amerikanska hockeyspelare flyr inte till Sverige, och om dom gör det är dom nog smarta nog att ta med sig passet. :)
Örebro Marquis de Sade
2007-02-25 20:55
Jag är inne lite på samma linje som Ay-Kut...NordAmerikanska hockeyspelare som spelar i Sverige...är de utsatta för samma granskning som Yunus?...oavsett ursprung så anställs de av en klubb för att utföra ett jobb - vari ligger skillnaden?
Örebro 1908
2007-02-25 20:37
Migrationsverkets språktester och geografiska placeringstester är ett stort skämt. Såg när ngt av de mer meriterade svenska ”granskningsprogrammen” tog en titt på detta (tror att det var i samband med tårt- o champagnehistorien) och det visade sig att språktesterna var nästan löjligt opålitliga. Personligen hoppas jag att Sverige instiftar en särskild domstol för asylärenden. Det är skamligt att asylsökande är så rättslösa och så i händerna på migrationsverkets ”experter” som idag… Därmed intet sagt om Yunusaffären, därom vet jag för litet… förutom att killen verkar trevlig och har en stor potential som fotbollsspelare. Betänk att han inte har spelat fotboll på elitnivå särskilt länge. Undrar var han hade befunnit sig nu om hade fått samma chanser som våra pojkelitspelare?
Örebro Mittåt
2007-02-25 19:00
Ay-Kut// Att man har ett arbete är ingen som helst garanti för att man inte skall kunna bli utvisad.
Örebro psoari
2007-02-25 18:58
Giftemål, eller registrerat partnerskap. Visst ställer ni upp kära supporterbröder och systrar. Själv är jag redan upptagen, men någon av er andra kan ju offra er för en god sak.
(Jo, jag vet att man måste kunna identifiera sig för att kunna ingå äktenskap, och det är ju det som Yunus inte kan göra, men håll med om att det lät roligt)
Djurgården Ay-Kut
2007-02-25 18:52
Jag förstår inte.

Har inte Yunus kontrakt med ÖSK? Om han nu har det, är det inte hans arbete och då har man väl rätt och få "arbeta" i landet. Eller?
Örebro Mittåt
2007-02-25 18:11
Erki// Det är så byråkrater fungerar.
Örebro Erki
2007-02-25 17:58
Mittåt// Om migrationsverket gör ärendet till en principsak pga namninsamlingen har de ju i högsta grad påverkats av den.
Om dom skickar ut Yunus bara för att de vill visa sig opåverkbara så är ju detta helt galet.
Örebro Jimpa_90
2007-02-25 17:50
ÖSK!!!
Örebro Aspen
2007-02-25 17:25
Ämne: Jag tror väldigt få ....
One¨touch//Att be migrationverket dra åt h.... är väl välmotiverat. Åtminstånde efter det som rapporteras i media. Många av våra riksdagsledamöter mår illa så fort namnet nämns
Örebro Mittåt
2007-02-25 17:24
Med tanke på vad som skett i liknande fall så är det nog stor risk att en namninsamling eller liknande till förmån för Yunus enbart leder till att ärendet görs till en principsak för migrationsverket och att detta minskar sannolikheten för att han skall få stanna.

Som en statlig myndighet som har att hantera denna typ av ärenden, så vill de nog minst av allt framstå som påverkbara genom namninsamlingar och dylikt.

Om och när ÖSK anser att en namninsamling eller liknande skulle kunna hjälpa till, så lär man nog från föreningens sida själva ta initiativet till en sådan.
Örebro go_osk
2007-02-25 17:18
Jag är tveksam till om en namninsamling skulle påverka något, men jag skulle givetvis inte tveka på att skriva på. Yunus om någon måste ändå ha undersökt alla möjligheter att övertyga migrationsverket om att han verkligen ska få stanna i Sverige. När han då säger att han är lottlös så är nog dessvärre fallet så. Men försöka duger!
Örebro Sersant
2007-02-25 17:13
Ämne: Jag tror inte att en....
De betyder inte att den behöver vara seriös men vore kanske bättre om en lista kunde vandra runt under matcherna.
Örebro 3poängaren
2007-02-25 17:05
det är artikeln. han hotas av avvisning
Örebro 3poängaren
2007-02-25 17:03
Yunus Ismael ska avvisas står det i sportbladet
Örebro BabyKladde
2007-02-25 16:50
Ett förslag är ju att sätta upp en namninsamling under träningsmatcherna?
Tror ÖSK ser positivt på detta men sen om det är tillåtet eller inte vet jag inget om.
Örebro Babyface
2007-02-25 16:37
Jag tror inte att en namninsamling skulle hjälpa Yunus alls...

Men om en namninsamling ändå ska göras bör det vara en skriftlig med handskrift då de flesta namninsamlingar på Internet är oseriösa.
AIK Saywee
2007-02-25 16:24
Jag har sett många olika stavningar av Yunus och vet faktiskt inte själv hur det skall vara ...
... så jag började tänka på hans efternamn i stället "Kallepost", eller?
AIK Saywee
2007-02-25 16:20
Mittåt//
Det där vita eländet måste bort innan onsdag eftermiddag/kväll!

Talgoxen hälsar att snart är det vår ...
Örebro Sersant
2007-02-25 16:18
Ämne: Kanske någon skulle ....
Tycker att en namninsamling inte skulle skada om inte annat så för Yunus så han ser att vi uppskattar honom och vill att han ska få stanna.

Kanske inte betyder så mycke för Migrationsverket men man vet ju aldrig och tror som sagt inte att det skulle skada.

Jag kan försöka få upp en namninsamlig :)
AIK Saywee
2007-02-25 16:17
Då tycker jag att vi skall placera honom i ett "Allsvenskt Ö-lag"
Örebro go_osk
2007-02-25 16:15
Ämne: Det står att migrati....Jag har för mig att Yunus gjorde ett språktest som placerade honom på någon ö utanför Kenya. Frågan är bara om det är ett tillräckligt motbevis för det som Yunus påstår så att säga.

Personligen så ger jag inte speciellt mycket för regelsystemet eftersom att Ismail har ett fast arbete i Sverige. Vilket gör risken minimal att han ska bli arbetslös och tvingas livnära sig på bidrag.
AIK Saywee
2007-02-25 16:13
Undrar om årets träningsmatchresultat för de allsvenska och supperettalagen finns samlade någonstans eller måste man hoppa mellan olika sidor?
Örebro Mittåt
2007-02-25 16:07
ÖSK hade nog tur att matchen mot Enköping spelades igår. Idag har nämligen Behrn Arena inte varit tillgänglig för spel på grund av snöhinder.
AIK Saywee
2007-02-25 16:05
Toro//
Ligger en hel del i det europeiska talesättet.

Den där Jocke skämde totalt ut sig i Djurgårn´s forumtröja och hade verkligen missat "Regler för forumet"
Annons: