/fotboll/osk/forum/8402.aspx/fotboll/osk/forum/8402.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:56
näe antagligen inte ens top 10, det har du nog rätt i. men ja har inte sagt nått om rikedom bara stabil ekonomi. en självgående klubb som klarar sig utan en massa försäljningar inom och utom landet. däremot är det ju självklart så att får man rätt slantar så säljer man ju såklart, så måste det väl alltid vara. men precis som mittåt säger, betalningsförmågan saknas numera inom landets gränser. det beror ju främst på skattesatser och nivån på dom sociala avgifterna osv. t.ex. i norge kan man ju pga föredlaktig beskattning och en överkommligare nivå på dom sociala avgifterna (som är en ofantligt stor kostnad för svenska klubbar jämfört med många andra europeiska länder) erbjuda bättre personliga villkor och samtidigt ha mer pengar över att erbjuda i övergångssumma och sign on bonus.
Örebro Mittåt
2007-03-01 17:52
Dagens trippel: Nu är den nygamla hemsidan uppe.
Örebro Mittåt
2007-03-01 17:50
Farsen blir guld// Det var konkurs på sätt och vis. Föreningen räddades genom försäljning av namnrättigheterna samt tack vare att kommun plus någon bank gick med på att efterställa en del lån - den så kallade Helsingborgsmodellen. Även om beloppen inte alls var lika stora som i HIFs fall använde sig ÖSK av exakt samma taktik som de gjorde.
Örebro Mittåt
2007-03-01 17:47
Att så pass få spelare går mellan svenska toppklubbar har nog en del med den svaga betalningsförmågan att göra. När en bra spelare av en eller annan anledning blir tillgänglig kan utländska klubbar med bättre ekonomi bjuda över. Det är nog därför som spelare ofta hamnar i länder som Norge, Danmark och Holland. Sedan kan det möjligen vara så att de personliga villkoren (lön, skattevillkor etc.) är bättre utomlands, vilket gör att även spelarna helst vill att nästa steg skall ta dem utomlands.
Örebro Farsen blir till Guld
2007-03-01 17:46
Vi ligger knappast topp tio i alla fall...men Frebran och co har gjort ett stark jobb. Var nog inte många kronor från konkurs där en sväng.

Hoppas vi ses i Gävle över en öl (som jag troligtvis får köpa åt dig) och heja fram vårat ÖSK till seger. Puss och kram på dig broder
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:40
hah jag vet absolut vad jag talar om. ösk är inte på långa vägar rikast i sverige men har en oerhört bra balans mellan utgifter och inkomster. ösk är absolut inte beroende av att behöva sälja spelare, det är ett faktum numera. vet du va du talar om om du påstår nått annat? :D
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:38
pfo e också lite dumt exempel för de har ju med ekonomisk överlevnad att göra. sånna försäljningar behövs som sagt inte längre.
2007-03-01 17:38
Ojdå det låter nästan som om ÖSK är rikast i Sverige.. vet du vad du talar om?
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:37
örgryte har kass ekonomi, inte vi. yngvessons kontrakt gick väl ut? stenman kan jag inte förklara men ja är rätt säker på att vi inte kommer behöva se nåra sånna oförklarliga försäljningar från ösks sida förmöver. om vio säljer talanger innom sverige kommer de va för att vi får snuskigt bra betalt.
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:30
sen är det fakta som inte går att säga nått om att ÖSK under Westerlund och senare Lindqvist budgeterade för en viss faställd summa intäkter varje år genom spelarförsäljningar. en oerhört korkad företeelse om man har några som hellst sportsliga ambitioner och en "taktik" som absolut inte används lägre efter klubbens ekonomiska restaurering. Jonsson, Tjärnström, Rubarth, Skoog och allt va dom hette var vi beroenda av att sälja vare sig vi ville eller inte. numera behöver vi inte sälja ett skit om vi inte vill, vi har stabil ekonomi ändå!
2007-03-01 17:29
Stenman innan Elfsborg fick in pengar, PFO, Rubarth,Yngvesson,Paulinho mfl..
Örebro One¨touch
2007-03-01 17:28
Min startelva i dagsläget:
----------Weggen-----------
Anttonen-Hagge-Wiken-Holger
Jeffs--Nobbe-Larsen--Näfver
------Nedim----SteRo------

De platser jag är mest osäker på är vänsterbacken och Nedims anfallspartner.

Kampen mellan Holger och Riddez är jämn, och i anfallet har vi trots allt inte sett SteRo in action i ÖSK-laget. Samarbetet med Nedim är oerhört viktigt.
Igår mot Giffarna låg Joppe alldeles för långt ifrån Nedim, och kunde aldrig dra nytta av hans "target-touch", utan motståndarna snappade upp bollen istället.
Örebro abdel seidou
2007-03-01 17:22
Ämne: Babyface// När du sä....
att keene gick till elfsborg hade inte ett skit med gais att göra, han har aldrig tillhört dom utan bara varit inlånad. hade gais kunnat välja hade dom inte släppt honom o så hade han fått finna sig i att bli kvar där trots att elfsborg kan erbjuda bättre kontraktsvillkor för gais är knappast en klubb i behov att att sälja spelare för att få ihop ekonomin.
just keene var antagligen det sämsta exemplet du kunde välja.
Örebro Charlezzz
2007-03-01 17:15
DaSa//
Nja... Jag skulle nog vilja påstå att Gefle är hyffsade hemma... Vann bla mot Helsingborg, Malmö, Djurgården, samt spelade lika mot AIK och Elfsborg på hemmaplan. Dock har de, som du skriver, tappat en del spelare i försvaret. Självklart hoppas jag att ÖSK vinner men sen så tippar ju jag med hjärtat så att säga...

nåväl...
Örebro joth
2007-03-01 16:53
Senast någon i ÖSK gjorde över 20 mål i serien var 1960. Leif Wendt gjorde då 24 mål. 1958 gjorde han 28 mål. Detta skedde då i andra division. I Allsvenskan har vi aldrig haft en ÖSKare som gjort 20 mål under en säsong. Närmast var "Kuba" 1994 med 19 mål.
Flest mål under en säsong har Fritjof Olsson gjort, 34 mål under säsongen 1939/40. Han gjorde bland annat 10 mål på två matcher. Han har även rekordet i antal Hattrick i ÖSK, hela 13 stycken under sina 12 säsonger.

Det senaste serie hattricket gjordes av Johan Paulsson mot BK Häcken borta 2003. För övrigt så kan ju nämnas att Seb gjorde ett hattrick under försäsognen förra året, motståndare IK Sirius som vi även möter denna försäsong.
Örebro loopy
2007-03-01 16:01
Ämne: Jag tror inte allvar....
Senast över 20 var Niklas Skoog som gjorde 22 mål 2003. För övrigt är det bra 4 spelare som gjort mer än 15 mål de senaste 6 säsongerna.
Örebro DaSa
2007-03-01 15:50
Jag tror inte allvarligt att Nedim kommer att göra 20 mål men jag tror helt klart han har potential att göra så många. Han kommer göra klart flest mål i ÖSK i alla fall. När gjorde en allsvensk spelare över 20 mål senast?

Kommer bli hård konkurrens om anfallsplatsen bredvid Nedim, just nu tror jag det är jämnt skägg mellan Rodevåg, Yunus och Sebbe. Pettersson ligger liter efter.

F.ö. så gick jag emot mina egna principer att inte tippa vinst för ÖSK igår, spelade på en vinst mot Gefle i premiären ( 4ggr pengarna). Känns som en given ÖSK vinst därför att:
- Gefle är inte så hemmastarka
- Nykomlingar brukar börja bra
- Gefle har tappat 3/4 av sin backlinje
- Vi har Nedim!!
2007-03-01 15:37
Babyface// När du säger att allsvenska föreningar inte säljer till varandra snackar du om topplagen. Många av de "sämre" lagen får ganska ofta sälja av sina något bättre spelare till toppkandidaterna. Keene tex.

Men jag hoppas såklart du har rätt. Att ÖSK tar guld och vi har en intakt trupp till nästa år kryddad med Dirk Kuyt.
Örebro Babyface
2007-03-01 15:28
"4e våningen" öppnar nästa vecka!
Örebro Babyface
2007-03-01 15:26
Farsen blir till Guld//

Det har växt fram under senare år att svenska föreningar inte gärna säljer till varandra. Hellre tittar man söderut till Danmark eller västerut mot Norge, spelarna nappar ju oftast på detta eftersom lönerna är högre.

Det finns ingen anledning för ÖSK att sälja till någon annan klubb. Tror inte att Hammarby som exempel skulle utveckla Näfver mer än ÖSK kan göra. Sedan är pengarna en oerhört viktig aspekt när det gäller transfers. De spelarna jag menar inte bör byta klubb inom Sverige är de unga talangerna, de har ett marknadsvärde redan nu som bör ligga på nivåer som endast Malmö och ett par till klubbar klarar av.

Kan de sedan få mycket speltid i ÖSK och slå igenom på allvar kan en eventuell prissumma hamna på mer än 10-miljoner om de säljs utomlands. Affärer inom Sverige genererar sällan sådana summor, vi var unika när Skoog såldes till Malmö. Därefter såldes väl Afonso till ett högre pris om jag minns rätt?
2007-03-01 15:25
Känns som att det är lite för många som är något naiva här. "Nedim 20 mål" "Nävfer till PSV" "ÖSK får behålla alla spelare" Vill inte låta som en grinig gubbe men hallå! Man kanske ska ha realistiska uttalanden. Jag hoppas och tror att ÖSK gör en bra säsong men att vi är bättre än Malmö,Elfsborg,HIF och nåt mer topplag är väl knappast troligt. Visst vi kan skrälla som AIK gjorde men vi har en bit kvar till ett allsvenskt topplag. 7:a tror i alla fall jag är rimligt.
2007-03-01 15:18
Babyface// varför skulle den vara minimal? Lika minimal som Jonson,Fürsth,Rubarth,Skoog,Alven, mfl??
Örebro ÖSK tattoo
2007-03-01 15:15
Hmmm börjar nedim säsongen som han avslutade så blir han nog inte kvar längre än till sommaren,
Näfver, kan bli hur bra som helst, kommer nog få en del anbud.
Haginge är nog också nån som kommer få en del anbud om han får vara skadefri.
Det är väl dom som ligger närmast till hands för att gå vidare, eventuellt riddez också.
Kevin blir kvar minst ett år till , mest pga av att nog inte får chansen att spela så mycket, han är kanske tredjealternativ som central mittfältare efter larsen och Henriksson.
Örebro Babyface
2007-03-01 15:12
Risken att Näfver eller Haginge säljs till en annan förening i Sverige lär väl vara minimal? Jag tror att Haginge i synnerhet har en god chans att bli proffs utomlands om han fortsätter sin säsong på den inslagna vägen, snabba mittbackar är alltid eftertraktade ute i Europa!
Örebro Sekt. E
2007-03-01 15:04
Farsen/ du har helt fel. Haginge och Nävfer blir kvar. Varför skulle de gå till lag som ligger efter oss kvalitetsmässigt... Däremot kommer vi sälja Nävfer till PSV efter säsongen.
2007-03-01 15:00
Nedim gör 8 mål i allsvenskan.
Rodevåg kan bli en Johnsen.
Haginge säljs i höst till AIK.
Nävfer till Bajen.
ÖSK kommer 7:a i tabellen.
Örebro rirobban
2007-03-01 14:19
psoari/chipset///
Ni får också tänka på att det är nu Walker kan testa olika saker med truppen och spelare på fel positioner med mera. Varken Larsen, Nordback och Henriksson var med från start igår. Det är klart att spelet inte blir det bästa och att målen uteblir. Tycker man kan vara positiv till att fler spelare får chansen under försäsongen och att flera av dem också tar den. Kevin Walker har varit lysande så här långt och visar upp sitt mycket fina passningsspel.

Men ju närmare den allsvenska premiären vi tar oss så kommer startelvan att spikas mer och mer.
Örebro Babyface
2007-03-01 14:15
Någon som såg när Sankala tänkte ta Giffarnas inkast? Såg lite lustigt ut...
Örebro Joerny - o inget annat
2007-03-01 13:59
Ska bli spännande att se vad dom håller på med på officiella sidan. Hoppas att det streamade materialet kan sändas med högre kvalitet senare.
Örebro psoari
2007-03-01 13:31
Jag HOPPAS att det var halt och att det var därför som spelet stundtals var urdåligt, men samtidigt såg jag inga som verkade halka någonting, förutom deras målis vid Nedims mål.
Annons: