/fotboll/osk/forum/820.aspx/fotboll/osk/forum/820.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nicka i ribban
2016-01-24 15:56
Har Crespo samma målsnitt som senast han spelade i Allsvenskan (mer än 1 mål per match) blir det huggsexa om honom till sommaren. Klubbar kan såklart erbjuda honom X antal miljoner per säsong om han kommer till dem i januari, mitt under säsongen. Vill ett par klubbar från typ England ha honom från starten av säsongen är 8-10 miljoner ingen omöjlighet, trots att han bara har 6 månader kvar på kontraktet. Det är dock väldigt spekulativt. Vi har ju ingen aning om hur han kommer vara. Blir han skadad så har vi gått miste om en del pengar, men den risken tror jag i princip alla ÖSK-supportrar är villiga att ta.
Postat via SvenskaFans-appen
Malmö FF Ensånkille fd dinblaue
2016-01-24 15:50
@Aspen.:

Varför har jag inte fattat hur avtalen fungerar...? Det tycker jag definitivt att jag gör haha?
Eyravallen Örebro
2016-01-24 15:49
@jpsvartvitt:

Han hade inte fått gå till sin nya klubb förrän januari och inte november såfall.
Örebro Aspen.
2016-01-24 15:48
@Ensånkille fd dinblaue:

Du har inte fattat hur avtalen med investeringsbolagen och vidareförsäljningsavtalet fungerar för ÖSK. Kvar för ÖSK är c a 1,5 Mkr. Detta motsvararar c a 1000 åskarare per hemmamatch i AS. En Crespo i form ökar troligen antal åskådare per match mer än så.
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 15:47
Sorry för en massa jäkla spam.. Internetet krånglade.. Någon moderator kan ju radera inläggen haha.. Ah fram tills Crespo skriver på ett kontrakt till er så är han vår spelare :).
Malmö FF Lasse Larssons hockeyfrilla
2016-01-24 15:43
@Eyravallen Örebro:

Ni sålde inte i tid... Face it!
Exakt som Heif med Malanghu
Eller Gais med Wanderson...
IFK G och Vibe...
Ibland chansar man, kör en all-in!
Vinna eller försvinna...

Det går inte att ta igen efteråt.
Man skall mjölka medan man kan.
Ni tog en chans och den gick inte hem...
Så funkar det i världen
Some win-some lose!

Vad kostade Kamara att köpa från AIK?
2016-01-24 15:35
@jpsvartvitt:

Fast oavsett hur lite 10 miljoner är så är det ändå 10 miljoner, och kan man undvika att lägga de så gör man det, utöver dessa 10 miljoner så ska han även ha signon, blir han bosman så kommer hans signon öka betydligt.

Jag tror inte att det är en omöjlighet att han hamnar hos oss, tror dock att det kommer kosta oss en hög månadslön och/eller en fet signon, och jag blir ganska förvånad om vi lägger alltför mycket på en spelare som varit borta så länge, mest för att det blir ett risktagande av större grad.

Framtiden får väl utvisa, jag gillar honom och tror han hade varit grym hos oss, men inte till vilket pris som helst, då finns det bättre spelare (IMO) att lägga stora pengar på.
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 15:32
Fast sånt beror väl på också.. Vi säger att något botten/mittenlag i England/Tyskland vill ha Crespo.. (Leker med tanken bara) Skulle man verkligen våga att vänta tills i November för att få en såpass bra spelare? Jag tror nog att man vill ha Crespo på en gång till sommaren (så han kommer in i laget ordentligt) och inte vänta tills kontraktet går ut.. Och 10 milj är väl ingen spec större summa i någon av dom ligorna direkt..
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 15:31
Fast sånt beror väl på också.. Vi säger att något botten/mittenlag i England/Tyskland vill ha Crespo.. (Leker med tanken bara) Skulle man verkligen våga att vänta tills i November för att få en såpass bra spelare? Jag tror nog att man vill ha Crespo på en gång till sommaren (så han kommer in i laget ordentligt) och inte vänta tills kontraktet går ut.. Och 10 milj är väl ingen spec större summa i någon av dom ligorna direkt..
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 15:31
Fast sånt beror väl på också.. Vi säger att något botten/mittenlag i England/Tyskland vill ha Crespo.. Skulle man verkligen våga att vänta tills i November för att få en såpass bra spelare? Jag tror nog att man vill ha Crespo på en gång till sommaren och inte vänta tills kontraktet går ut.. Och 10 milj är väl ingen spec större summa i någon av dom ligorna direkt..
2016-01-24 15:29
@Eyravallen Örebro:

Okej, nej alltså vad som sker är ju högst spekulativt så det vill jag inte ens ge mig in på, reagerade bara på det du skrev att någon pungar upp det i sommar, men det tror jag inte att någon klubb kommer att göra tyvärr, dock är det ju för er en rent sportslig fördel att behålla honom om ni inte är nöjda med prisläget, och er ekonomi är vad jag förstår i balans också? Eller? Med det menar jag, ni har RÅD att behålla lön och strunta i dessa 2-3 miljonerna som ni hade fått utan problem?
Eyravallen Örebro
2016-01-24 15:26
@Ensånkille fd dinblaue:

Klart ingen kommer punga upp 10 millar då. Men vi kanske kan sälja han för 3-4 då och fått nytta av han sportsligt, men det finns Ingen anledning att sälja han nu och endast få 1 miljon ( de som blir över efter invest fått sitt) det är väldigt svårt hitta en ersättare för de pengarna. Då får vi helt enkelt riska. Sätter min årslön på att Crespo kommer inte skriva på för Malmö i sommar när han har 6 månader kvar.
2016-01-24 15:22
@jpsvartvitt:

¨
Jag har inget emot att ni kräver bra summor för era spelare, det ska man göra! Men varför tror du/ni att någon klubb kommer punga upp 8-10 miljoner i sommar när han blir bosman då, eller har jag missat något? Det är bara av ren undran och vill inte verka dryg.
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 14:45
Att vi inte kan göra affärer haha? Det är vi som sitter i förarsätet hela tiden haha.. Som folk skrivit här inne, antingen får Malmö hosta upp bra med pengar nu, eller så säljer vi honom till sommaren och då har Malmö troligtvis redan en annan anfallare (för dom verkar vara desperata efter en tredje anfallare), och då är han inte aktuell för Malmö.. Och han kanske gör sin bästa vår och vi får mer än 8-10 milj för honom i sommar.. Eller så förlänger han med Örebro (vilket jag tror att chansen finns, alt går som bosman efter säsongen till en klubb i utlandet)
Eyravallen Örebro
2016-01-24 14:37
@Rasberg:
Haha nä det är de som är de roliga. Läs gärna inläggen från igår 10-15 tiden, stor komik hur vi borde släppa Crespo och att vi inte kan göra affärer hehe.
Örebro Rasberg
2016-01-24 14:27
Men vad är det här? Om ni vill diskutera Crespo här så ska ni kanske fråga om han kan spela på fler positioner, om han är helt frisk efter skadorna, om vi tror han passar i ert spel etc. Inte försöka spela Allan och ha världens största hybris. Går han till er så gör han det, MEN (och det här kommer nog som en stor chock för många av er) att ni skriver påtryckningar på ett forum ang ösk/Crespo kommer troligtvis inte leda till att ÖSK släpper honom billigare eller för att vara bussiga.
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2016-01-24 14:17
Dom är roliga dom här MFFarna.

Säljs han nu ska vi ha bra pröjs. Säljs han inte nu så kommer han antingen gå för en skön slant i sommar alternativt gå som bosman lite beroende på hur han presterar i vår. Går han som Bosse så kommer det definitivt inte vara till ett annat lag i Sverige, killen är alldeles för bra för det. Tyskland hade nog passat honom bra.

Vill MFF ha honom så får dom hosta upp nu annars kan dom nog glömmer Crespo.
Örebro jpsvartvitt
2016-01-24 13:57
Fan vad MFFare hänger här inne då och försöker påpeka vad vi ska göra med Crespo -.-' .. Förresten någon här inne som vet om Holmberg satsar mer på fysiken i kroppen i år :)? För mig väger han fortf lite lätt.. Fatta några extra kilo på den kroppen och hans teknik, speluppfattning samt skott.. Wow
Örebro Vinnartradition
2016-01-24 13:52
Varför ska Crespo byta ner sig och gå till MFF? Vi kommer komma före dem i tabellen i år.
Corvus Corax
2016-01-24 13:40
AnteT

En ganska hedrande epitet, kul att få kritik för att jag brukar kolla upp hur det ligger till.

Får väl tillägga att jag inte kan spå i framtiden.

Eyravallen Örebro

Ja ibland går jag i klinch när folk tycker saker på åsikter och inte fakta.
Eyravallen Örebro
2016-01-24 13:34
@AnteT:

Det finns inte ett forum som CC inte är där och läxar upp folk. Det är bara bläddra bakåt i Norrköpings,AIK, och Göteborgs forum för att nämna några få.
Örebro AnteT
2016-01-24 13:31
Efter att ha läst lite på malmös forum så kan man ju konstatera att Corvus Conrax är mannen som kan allt, vet allt och kan se in i framtiden. Konstigt att en person med all den kunskapen inte själv styr en klubb som Malmö. Då hade inte CL-final varit en utopi.
Corvus Corax
2016-01-24 13:30
För att precisera exakta summor.

Skriver Crespo på i sommar för ett svenskt lag kommer ÖSK få utbildningsbidrag för 2014 och 2015 vilket d.v.s. för 20 och 21 års ålder. Det är dessa år ÖSK varit ägare till licensen och därmed ägt spelaren.

20 år 115 000 kr
21 år 125 000 kr

Svar: ÖSK får då 240 000 kr

Eyravallen Örebro

Hitta ett bättre ordval då.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 13:25
@Corvus Corax:

Ja, det är reglerat i procent om ÖSK säljer Crespo med vinst. Det är en spekulering i en fotbollsspelare, inte ett löfte om att ÖSK ska sälja den bästa spelaren och inte kunna ersätta honom. ÖSK:s styrelse måste bedöma vad som är mest värt för ÖSK. Det ingår i spelets regler att spelare kan gå som bosman. Det har hänt tidigare med spelare som Spelarinvest har investerat i och i andra fall så har de gjort en bra vinst. Det är väl självklart att de flesta investerarna vill ha tillbaka sina pengar, men det är Örebro Spelarinvest AB:s styrelse som ska bevaka aktieägarnas intressen och inte ÖSK Elitfotboll AB. Det är ett helt annat bolag. Om ÖSK Elitfotboll AB:s styrelse agerar illojalt mot ÖSK Elitfotboll AB och föreningen Örebro SK Fotboll för att vara "schyssta" mot sina vänner i Spelarinvest så kan de bli skadeståndsskyldiga. De största innehavaran i Spelarinvest kan skydda sin investering genom att hjälpa ÖSK förlänga kontraktet. Det skulle säkerligen inte vara omöjligt att förlänga kontraktet med Crespo med klausuler om försäljning för €1.5 miljoner. Speciellt när Crespo vet att det efter 2014 fanns klubbar som var villiga att betala det beloppet.

Du har fel angående 1%. Du har blandat ihop solidaritetsersättningen med utbildningsbidraget. Om Crespo går till en topprankad liga så är det €75 000 i utbildningsbidrag som gäller för år 2014.

Det finns så klart risker med att behålla Crespo. Han kanske går till er som bosman efter säsongen och då är det, som du säger, mycket lägre utbildningsbidrag. Han kanske hellre går som bosman till något danskt lag och får en rejäl sign on-bonus till förmånliga skatter. Det kan det dock vara värt om han gör 15 mål i Allsvenskan eller avgör finalen i Svenska Cupen.
Eyravallen Örebro
2016-01-24 13:21
@Corvus Corax:

Frågan är varför du kommer in med attityd? Ska ÖSK så sitt kast? För att man inte vilja sälja till en klubb som kom 5a? Haha tillåt mig att smålee mot dig
Corvus Corax
2016-01-24 13:10
Bastard on Parade

Då har jag väl rätt att bemöta det.

Nej det är inte irrelevant för ÖSK:s styrelse att ge eller inte ge avkastning. Därför är det reglerat i procent och hade det varit irrelevant hade riskkapitalbolaget skänkt det som gåva eller sponsring. Jag skulle kalla det en naiv syn att påstå att personer som stoppat in pengar egentligen inte vill ha någonting tillbaka.

Angående utbildningsbidraget så skiljer det kraftigt beroende på land, går Crespo inom Sverige snackar vi 200 000-300 000 som ÖSK ska ha ca 1% utav. I vilket fall skulle Crespo gå till PL skulle ÖSK få 1% av 5 miljoner.

Där finns ingenting som tyder på att han inte vill gå vidare, han nämner MFF med Malmo, att saker och ting kommer lösa sig. Hade han velat vara kvar hade han sagt att Sverige inte varit aktuellt eller att han ska ta detta året och sen får han se.

Ja ni bränner era broar, det är sin sak om det inte inkommer bud på spelarna, det är en risk dom tar men när det inkommer bud där prislappen är av den kalibern att den baseras på att ÖSK eventuellt ska få så pass mycket över på en spelare dom knappt äger slår det fel.

En liten detalj är att det är 5 månader kvar tills han kan skriva på för MFF(om det är det han vill) vilket resulterar i småpotatis och inga klausuler. Då framstår 5-6-7 miljoner och 10-20% som rena jackpotten. Vill ni sälja honom i sommar när han redan skrivit på kommer Daniel A erbjuda 2 backar läsk.

Personligen ser jag helst att MFF avvaktar och kniper han i det närmaste gratis i sommar efter han byggt upp sig under våren och dominerat under hösten för att avsluta inför 2017.

Då kan ni stå ert kast.
Örebro Nicka i ribban
2016-01-24 12:56
Om "vännerna" (topparna) i Spelarinvest inte är villiga att återinvestera några pengar är de kanske inte så mycket att ha till vänner? Jag får känslan av att en väldigt liten del av Crespo-pengarna kommer att nå ÖSK vid en eventuell försäljning. Om så är fallet bör man endast sälja med en bra vf-klausul. Vill inte MFF det så skulle jag knappast gråta, om vi säger så.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 12:51
Jag dubbelkollade det här med utbildningsbidrag. Om Crespo går som bosman till en topp-rankad liga så har ÖSK rätt till €75 000 (om inte beloppen har justerats sedan 2012, hinner inte leta upp de exakta beloppen på FIFA:s sida just nu). Jag vet inte hur det är för 2012 och 2013, men rimligtvis bör ÖSK ha rätt till viss del av utbildningsbidraget då Crespo har varit registrerad för ÖSK.

Alltså har ÖSK ännu mindre incitament att sälja Crespo om man endast får behålla 1-1.5 miljoner kronor. Utbildningsbidraget kan ju knappast vara inkluderat i ett vinstfördelningsavtal med ett riskkapitalbolag.
Örebro Marta (hane)
2016-01-24 12:45
Bop
Lysande! Där snackar vi mer underbyggd argumentation!
Örebro T8
2016-01-24 12:43
Precis på samma sätt ska ju alla klubbar sänka sitt publiksnitt och spela höst-vår så att det bättre passar Malmös och Gbgs Europaspel. För "det gynnar hela fotbolls-Sverige." Sen när ÖSK vill ha värdigt betalt för ett sort löfte så gnälls det. Alla för Malmö, Malmö för Malmö!
Annons: