/fotboll/osk/forum/8075.aspx/fotboll/osk/forum/8075.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2007-06-16 18:43
Jag hörde av en bekant som har lite släkt i Danmark att det gått nått rykte om att en mittfältare i ÖSK är på väg till Danmark.

Jag vet inte om det ens finns någon sanning bakom detta men ska försöka ta reda på det.
Örebro Johannes A.
2007-06-16 18:18
Kan lägga till att ljudet, tyvärr, inte blev det bästa med vare sig Holgersson, Riddez eller Walker. Men nu är problemet åtgärdat till nästa gång! ;-)
Nytt klipp på FANTV.SE
2007-06-16 18:13
Glenn Holgersson om AIK, BP och försvarsspel.
Örebro Mittåt
2007-06-16 17:53
ÖSK Ungdom förlorade borta mot Kungsör BK med 3-1 i en match som väl egentligen hade kunnat sluta hur som helst. Hemmalaget inledde målskyttet och hade 1-0 redan efter 2 minuters spel. ÖSKs försvar verkade inte ha fattat att matchen börjat.

Erik Nilsson gör sedan i den 27:e minuten 1-1 på ett snyggt långskott i krysset. Andraboll från ca 25 meters avstånd.

Inget av lagen utmärker sig i andra halvlek mer än genom tafatt spel. Kanske med en viss chansövervikt för Kungsör.

I den 84:e minuten får Chriss Lumbana-Kapasa sitt andra gula kort för snack och visas av planen. i den 88:e nickar Kungsör in 2-1 efter hörna och i den 90:e ökar man på till 3-1 på nick efter inspel mot bortre.

KBKs vinst var på det hela taget rättvis. De var det hetare laget, vann de flesta andrabollarna och hade nog de bästa chanserna. ÖSK såg uppgivna ut redan från början. Kanske hade man väntat sig en enkel match, men Kungsör kämpade ner sina gäster.

I ÖSK utmärkte sig framför allt James Frempong och i viss mån Tobias Johansson och Kristofer Jonsson.

Matchens domare var väldigt duktig på att visa var frisparkarna skulle läggas. Men det var också allt.
Örebro BabyKladde
2007-06-16 17:33
Ämne: Så har Mirza nätat f....man får väl gratulera honom lite..
..så det inte blir en flopp där nere!
(inte för att vi behöver honom tillbaka men ändå)
Örebro go_osk
2007-06-16 16:43
Så har Mirza nätat för första gången i tävlingssammanhang för bois.
Örebro Bastard on Parade
2007-06-16 16:19
kribba//

Du talar om att bollstudsen måste vara naturlig men inser du inte att du skjuter dig själv när du säger så?

På vilken potatisåker studsar bollen naturligt?

På konstgräs studsar den naturligt även om vissa kanske anser att den studsar för mycket. Men studsen på naturgräs är naturlig. På en gräsplan finns det alltid tuvar och annat som kan ändra riktning och så vidare på studsen, bollen studsar inte lika bra sett över hela planen osv.

Jag tror inte att konstgräs kommer anläggas på de arenor där de större lagen spelar men det skulle helt klart vara et ekonomiskt alternativ. Jag läste någonstans om hur ofta lag som Ajax och Barcelona byter gräsmatta på deras arenor och kostnaderna skjuter ju naturligtvis i höjden.
AIK kribba
2007-06-16 15:31
"Kribba// Det dröjer nog inte länge innan större europeiska klubbar springer ut på konstgräs."

Chipset, gör korstecknet mot det påståendet...;)

Skämt åsidå så läste jag att Real Madrid sedan 2001 delvis har en sorts konstgräs, grassmaster, men det vara endast 3% av planens yta och arrangerat så att det stärkte den befintliga gräsmattan. Detta pga det väldigt stora antalet matcher som spelades där som slet mycket på planen.

Det är helt ok. Kan man använda en liten del konstgräs för att stärka upp gräsmattorna och spara pengar är det helt ok för min del. 100% naturgräs är inget självändamål för min del. Men känslan och bollstudsen MÅSTE vara naturlig, som naturgräs.

Det viktiga att man slipper det onaturliga spel och boll studsar som 100% konstgräs ger. Fotboll är inget flipperspel.

Jag gillar varken nhls flippersspels rinkar där man knappt hinner se pucken och där spelet mer liknar flippermaskin än ishockey och jag gillar inte 100% konstgräs heller.

Nackas minne i inomhus hall,Johanneshov, var lite kult på 80talet, men det var knappast för det underbara spelets skull...

Annars har AIK klarat sig rätt bra på konstgräs, vi krossade bla Örebro borta med 5-0 på konstgräs när vi låg i superettan, så det är ju knappast för den sakens skull.
Örebro huggorm
2007-06-16 15:04
Ser ut att bli regn o kyligt i morgon.
Örebro GT
2007-06-16 13:48
Chipset //
Forward spelar på tisdag !
Den hade jag tänkt se men är på tjänsteresa...

Men i morgon är man naturligtvis på plats !!
Örebro Mittåt
2007-06-16 13:25
Chipset// Make that three. På onsdag spelar nämligen ÖSK Ungdom mot FBK Karlstad. En väldigt viktig match för toppstriden i divisionen.
Örebro Chipset
2007-06-16 13:16
Intressant dagar för fotbollen i länet. Två matcher är givna att beskåda. Först och främst den viktiga sexpoängsmatchen mellan ÖSK och BP på söndagen och sedan toppmötet mellan Forward och Assyriska på Trängen på måndag. Om Forward lyckas ta poäng mot Assyriska, som så sent som ifjol vållade problem för ÖSK, så är jag ruskigt imponerad.
Örebro Mittåt
2007-06-16 12:59
I förrgår spådde SMHI till slut bra väder för söndagen. Igår var det regn mest hela tiden. Och idag har man ändrat sig igen. Half-half är det som gäller nu. Regn på förmiddagen och molnigt men uppehåll på eftermiddagen. Vindmässigt blir det nordligt och svagt (2 m/s).

Så det kanske håller sig torrt i alla fall.
Örebro Mittåt
2007-06-16 12:57
Märkligt att alla BoISare håller på att tjata om Mirzas huvudspel. Det var väl inget märkvärdigt med det. Men slå bollen mot kroppen, kära Landskronaiter så skall ni få se på bollkontroll.
Örebro Sersant
2007-06-16 12:39
Ämne: Bastard on parade, v....
"Men att spela på tenniscourtplaner med 100% konstgräs lär knappast öka intresset för fotboll hos den breda allmänheten, tvärtom"

Många som säger att de skulel sänka intresset men förstår inte vad de grundas på. Fotbollen blir snabbare mer precision i passningarna (inga tuvor o liknande) väger verkligen lukten av gräs över för att se så bra fotboll som möjligt?
Örebro Mittåt
2007-06-16 12:36
Konstgräs är enda möjligheten att få bättre driftsekonomi i de fotbollsanläggningar som byggs nu. Detta gäller både på klubb- och kommunal nivå. Och det gäller både för orter med allsvenska klubbar och med div 3-lag.

Bland de lag som har störst möjlighet att gå upp från årets superetta så har åtminstonde två konstgräs eller långt framskridna planer på det underlaget. När Idrottsparken i Norrköping renoveras kommer man att lägga konstgräs. I Sundsvall har man det redan.

Här i stan börjar Karlslund i höst att bygga sin nya anläggning rå Rosta Gärde. Givetvis konstgräs. ÖSK Undom har långt framskridna planer på att anlägga en egen konstgräsplan i Ekäng/Navet. Och i Kumla jobbar man på att försöka få fram konstgräs för Idrottsparken. Och sedan har vi ju Stora Valla, inomhusanläggningen i Kristinehamn. Köpings ett halvt år gamla konstgräsplan. I Västerås spelar div 3-lagen Franke och BK30 sina hemmamatcher på konstgräs.

Det är ingen tvekan om vart utvecklingen går. Snart (säg inom 5-10 år) är det väl bara några enstaka storstadslag som envisas med att spela fotboll på sk. naturgräs.
Örebro Chipset
2007-06-16 11:55
Kribba// Det dröjer nog inte länge innan större europeiska klubbar springer ut på konstgräs. Jag var själv kritisk till konstgräs från början. Så här i efterhand inser jag att min kritik var upphängd på bagatellartade saker som att "det måste lukta gräs" eller "fotboll ska och har alltid spelats på naturgräs". Nu i efterhand tycker jag konstgräs är att föredra oavsett väder etc så länge som det håller god standard (vårt första konstgräs var inget vidare). För sanningen är att bollen går rakare, spelet blir snabbare och kvalitén är alltid densamma.
AIK kribba
2007-06-16 10:50
Bastard on parade, visst finns det problem med naturgräs också. Framför pga att det inte finns dom resurser som krävs för att hålla det i så bra skick som möjligt året om och även då det ofta ,som du säger,även är andra evenemang och många matcher till det, som tillkommer på arenorna.

Just därför anser jag att en kombination av natur och konstgräs, med naturgräskänsla, vore rätt intressant att pröva på.

Men att spela på tenniscourtplaner med 100% konstgräs lär knappast öka intresset för fotboll hos den breda allmänheten, tvärtom, det lär knappast vara bra för våra landslag heller då alla internationella matcher spelas på naturgräs eller åtminstone med naturgräskänsla.
Örebro BabyKladde
2007-06-16 10:15
Seger imorrn gäller!
Och alla på plats i god tid! =D
Örebro BabyKladde
2007-06-16 10:15
kan faktiskt hålla med lite om Kubanernas ledning! xD

Tycker det inte finns några fasta direktiv från ledningen, om styrelsen gav mer fasta direktiv och visar vad man vill och vad som gäller så kan det bli mycket bättre!
Gillar däremot att Kubanerna bildat en Marknadsgrupp som är ett steg mot rätt håll för att bli en större supporterklubb!
( vet däremot inte vilka som sitter i ledningen och ger därför inga anklagelser mot enskilda personer.. )

Men Kubanerna gör ett bra jobb i helhet det säger jag! =)
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-16 00:39
ALLA TILL BEHRN ARENA!!!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-16 00:38
Bastard on Parade//
Det ska jag göra!!!
Men ide vore en utmärkelse att få kuban of the year!!! den som värva mest under året!

Forza svartvitt!!!
Örebro Bastard on Parade
2007-06-16 00:30
ÖSK KRILLE//

Tanken är väl god men hur ska man ha koll på vilka som står i klacken och vilka matcher? Det blir nog alldeles för omständigt.

Men skicka ett mail till de ansvariga i Kubanerna om du sitter inne på konstruktiva idéer, det uppskattas säkerligen!
Örebro Bastard on Parade
2007-06-16 00:29
kribba//

Du får naturligtvis tycka som du vill men ibland känner jag att vissa har svårt att motivera sin åsikt kring konstgräs.

Det är ganska intressant att du tar upp klimatet som ett argument för att gräsplanerna i framtiden kommer bli bättre när det till stor del är på grund av klimatet vi behöver konstgräs. Sedan har man en perfekt plan att träna på året runt och där matcher kan spelas oavsett väder(teoretiskt?).

Om en förening vill tjäna pengar på arenan måste man ha aktiviteter och arrangemang där. Se hur Nya Ullevis gräsmatta ser ut nu några dagar efter det senaste arrangemanget - det håller absolut inte i längden. Nu var det visserligen extrema belastningar på gräsmattan men konstgräset tål t ex konserter på ett bättre sätt.

Det är bara att öppna ögonen och se att den moderna fotbollen tyvärr har nått Sverige och då är en arena som klarar av diverse arrangemang ett måste.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-16 00:28
Bastard on Parade//
Mena inget personligt men något måste göras! varför inte belöna den som har värvat mäst folk till klacken får ett pris! Vore kul och vore en sporre!

Forza svartvitt!
Örebro Bastard on Parade
2007-06-16 00:23
ÖSK KRILLE//

Ifall du påstår att den nye ordföranden inte bryr sig så är du ute på djupt vatten. Det är vad jag har förstått en hel del nytt folk i år i Kubanernas styrelse och det kan ibland ta lite tid med tanke på att de flesta jobbar/pluggar vid sidan av.

Sedan är det ju ett annorlunda upplägg i år med två capos. Det kommer ta tid innan folk vänjer sig. Erik var med en längre tid och gjorde det jäkligt bra. Det är kul att se att han håller igång på sektion E!

Det finns nog inte så mycket Kubanerna/klacken kan göra ifall folk inte vill ställa sig mitt i klacken och sjunga i varje match. Varför kommer man bara dit i vissa matchen?

Förra året var ju Assyriska ett sådant exempel där det var ovanligt bar tryck. I år var det bättre i matchen mot Elfsborg än t ex Trelleborg. Tragiskt tycker jag men sådan är verkligheten i Örebro.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-16 00:21
Kuba var en anfallare som spelade i ÖSK i början på 90 talet! Han blev skyttekung i ÖSK två år i rad! Tror jag?

FORZA SVARTVITT!
Brommapojkarna Grimstapojken
2007-06-16 00:11
Ursäkta en obildad fråga ?

Men varför kallar ni er Kubanerna ??
vem var "kuba" ?

Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-16 00:08
Bastard on Parade//
Örebro cupen är skoj! kanske hittar en framtida kuba?
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-15 23:59
Något måste göras! det var bättre när Erik var president (ordförande)! då var det liv! Nu sitter tjärnan på sin sittplats! vilket är jävligt synd!! Den nya ordförande värkar inte bry sig? Erik hade stake i sig för helvete! jag vill se annonser i na! Och flygblad på stan!!!

Något måste göras!!!!!

OBS: JAG VILL BARA KLACKENS BÄSTA OCH ÖVERLEVNAD!!!

FORZA SVARTVITT!!
Annons: