/fotboll/osk/forum/807.aspx/fotboll/osk/forum/807.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nikkiz
2016-01-31 13:49
Ah såg dem gick p cmore!! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Nikkiz
2016-01-31 13:21
Vet någon om det finns stream sen? :)
Örebro flesklepp
2016-01-31 12:54
Det här med mittbackeriet är något (i dubbel bemärkelse) centralt för alla lag. Givetvis är alla positioner viktiga, men det är liksom från mittbackarna (och målvakten) som man bygger spelet framåt och utåt sidorna så att säga. Därför är kontinuiteten där väldigt viktig. Kortsiktiga förändringar i spelet kan man göra framförallt framåt. Att man byter ut/in två anfallare för att ändra en matchbild är inte alls ovanligt, men har någon, någon gång sett en tränare göra motsvarande byte av mittbackar "för att ändra matchbilden"? Det verkar som att Axén nu tänker bygga laget med Almebäck som bas. Lät så på presskonferensen då han presenterades. Mycket intressant också att densamme, Axén alltså signalerade att vi troligtvis kommer att vara mer flexibla när det gäller lågt/högt försvarsspel. Lite beroende på motstånd tolkade jag det som. Och att det är just Almebäcks kvaliteter som gör det möjligt att vara just flexibla. I fjol var det ju det låga försvarsspelet som till slut räddade oss kvar. Men, nervpåfrestande var det minsann. I träningsmatchen mot Djurgården blandade och gav man tycker jag i det avseendet. Bra lågt försvarsspel i andra, sämre i första. Men, nåja, det var årets första match ju.
Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 12:29
@Aspen.:

Visst gjorde Wiktorsson det bra i höstas för ett lag som säkrade kontraktet och slutade på nedre halvan.

I mitt scenario såg jag oss dock som ett lag som vill etablera sig på övre halvan och kanske t om nosa på europaplatserna.

Jag har svårt att se det hända om två av tre mittbackar är på nivå med Wiktorsson och Eidur.
AIK Nissesson
2016-01-31 11:45
I väntan på cuperna ...

Dan Sahlin i Månkarbo !
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:28
@Asbjörn#10:
Tycker Du har fel om förra årets mittbakar. Det var när Wiktorsson kom in som mittback det vände. Alla kopplade det till Astrit och Broberg vilket bara är halva sanningen. Vi hade alltså 3 mittbackar men förstod inte det. Vi får hoppas att Axen lärt sig av detta.
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:25
@Marta (hane):

Vi får hoppas Micke har blivit bättre på att värdera situationerna sedan dess.
AIK Nissesson
2016-01-31 11:23
Tack Marta
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 11:16
Micke spränger berg!
AIK Nissesson
2016-01-31 11:06
Förresten, var det inte Iron-Mike som sparkade sönder ett berg i sydvästra Europa, en gång i tiden, under en träningsmatch?

Har bara glömt var och när ...
Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 11:02
Moberg gjorde inte sin bästa säsong förra året men precis som flesklepp skriver så MÅSTE vi alltid ha tre mittbackar som är redo att gå in och spela allsvenskt.

Förra året hade vi inte det men räddades då av en blixtrande offensiv under hösten. 2012 när vi åkte ur hade vi inte det, minns hur Boris fick gå in som mittback när Berisha var skadad i premiären mot Åtvid som slutade 3-4.

Att ha en "ung och lovande" som står på gränsen som en av tre, som i nuläget med Brendan, är helt ok men det känns ju väldigt riskabelt att ha två av tre under den benämningen. Så ska vi kunna satsa på firma Almebäck-Brendan-Carl EH nästa år kräver det att de två sistnämnda tar rejäla kliv i år.

Jag kanske är bakåtsträvande i mångas ögon som inte vill släppa våra ungdomar löst hur som helst men jag håller med Axén där att det inte spelar någon roll om spelaren är 15 eller 45 bara han är bra. Vi har tyvärr inte råd att låta någon ung försöka spela sig bra.

Däremot ska han givetvis få spela om han är tillräckligt bra, som fallet har varit i Peking. Sådana som Wahlqvist och Fransson har ju varit redo sedan de fick chansen, de fick spela för att de tillförde något i startelvan inte för att de i första hand var unga.

Nu väntar jag bara på den klassiska klyschan "Hur ska man kunna bli redo om man inte får spela?".... =)
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:02
Läsvärt av Hagge.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-31 11:00
Kalmars startelva ikväll:

Ole Söderberg
Nouri- Starke Hedlund- Thorbjörnsson- Agardius
Ingelsson-Ismael-T Eriksson- Romario
Diouf- Antonsson

Ingen av Elm-bröderna, men väl Marcus Antonsson och Ismael.
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 10:59
Det kompletterat med rutin kan bli hur bra som helst!
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 10:58
Tänk om Iron-mike har samma revanschlusta som när han kom från BP...
Örebro Aspen.
2016-01-31 10:57
NA skriver:
"NA direktrapporterar från matchen. Klicka här för att komma till matchrapporten! På plats i Portugal finns sportchef Anders Uddling och NA-tv:s Gabriel Rådström."

Med en sådan bemanning på plats hoppas jag på många bra reportage med start idag.
AIK Nissesson
2016-01-31 10:53
Grymt trevlig läsning från Patrik:)

Längtar redan efter nästa rapport ...
Örebro Kex Gunnar
2016-01-31 10:45
Hagges blogg uppe nu..
Benny Böckling
2016-01-31 10:44
Moberg behöver steppa upp lite från ifjol om han ska ha nytt kontrakt och det tror jag också att han kommer göra. Kan inte ha varit lätt för honom att spela bredvid virrpellen Eidur hela förra säsongen. Kommer bli mycket bättre med Iron-Mike.
Örebro Kex Gunnar
2016-01-31 10:37
Idag ser man fram emot Kalmar matchen och givetvis Hagges blogg som skulle komma upp på hemsidan under dagen, om jag fattade rätt igår .
Örebro DaSa
2016-01-31 10:34
Haha, auto complete suger ibland.

Är såklart bra att ha tre mittbackar men att hellre att vi har en bra vänsterback innan vi lägger krut andra positioner. Sen så har jag för mig att Moberg lockades till ösk med en rätt så saftig lön, efter senaste säsongen så tror jag inte att hans lön kommer att höjas.
Örebro Lekiller
2016-01-31 10:28
[QUOTE=DaSa]Jag tror inte att vi vill förlänga med Moberg nu. Skulle tippa att planen är att den nya amerikanska mittbacken skall skolas in i år för att nästa år bilda mittbackspar med Iron-Mike. [/QUOTE] Kan vara så. Tror även att man gärna vill få in Ekstrand-Hamren också så småningom.
Örebro flesklepp
2016-01-31 10:22
Livskris eller ej så är det väl ändå så att i Allsvenskan behöver man ha minst tre mittbackar av god klass. För att klara skador och avstängningar. Vi hade t ex rätt mycket av det förra året.
Örebro flesklepp
2016-01-31 09:57
Livskris??
Örebro DaSa
2016-01-31 09:43
Jag tror inte att vi vill förlänga med Moberg nu. Skulle tippa att planen är att den nya amerikanska mittbacken skall skolas in i år för att nästa år bilda mittbackspar med Iron-Mike.
AIK Nissesson
2016-01-31 09:24
Fåne på väg från Kalmar till Århus via bron, tackar för tips.

Sorry om jag lurat bort någon:(

Åk till Estádio Bela Vista istället!

Väderprognosen är ganska sjysst ...

Flyger från Kastrup om någon timme;)
Örebro Center
2016-01-31 01:20
@Chris P. Bacon:
Fast det tyckte jag var bra gjort. Det är en mycket tydlig protest från core-fans. Jag ger dem all rätt att göra det. Lägg ned att jubla och hylla i ur och skur. Visa missnöje när det finns skäl att göra det. Spelare med 200 000 i månaden kan man ställa krav på att de skall prestera bättre än juniorerna. Det är mycket bättre än att bua öppet eller utebli från matcherna. ÖHK har inte underpresterat i en match utan i en serie av matcher Kubanerna minskade rätt mycket två år i rad och det blev glesare och glesare på västra stå bland dem. Åtminstone upplevde jag det så att klungan där i mitten blev allt mindre. Man valde att utebli. Bättre att närvara men protestera Och det gjorde väl Kubanerna på sitt sätt. Var det borta mot Gefle eller om det var Sundsvall? När Alec pratade med dem efter matchen
Örebro Asbjörn#10
2016-01-30 23:45
Nu när vi förmodligen har värvat klart väntar åtminstone jag med spänning på att kontraktsförlängningarna ska börja infalla. Sköldmark uttalade sig ju i samband med matchen förra helgen att de skulle börja tas vid den närmaste tiden. Om man ska dela in spelarna med utgående kontrakt i olika priogrupper så tycker jag man skulle kunna sätta in dem enligt nedan. Crespo och Astrit = Förläng för alla kex och skor i stan om det går! RÅP, Moberg och Dajje = Startspelare med hög prio på förlängning. Nordmark, DG och Kalle = Gedigna truppspelare med medel prio på förlängning. Ring = Framtidslöfte med medel prio på förlängning. Utöver Crespo och Astrit har jag svårt att se att vi inte skulle kunna förlänga med samtliga övriga om vi vill. Om inte en sådan som Nordmark känner att han vill ha mer speltid någon annanstans. Det känns väl egentligen bara som det är Dajje som skulle kunna vara intressant för något "bättre" lag i nuläget. Vem/när blir först ut att förlänga?
Örebro Lekiller
2016-01-30 23:44
[QUOTE=Nissesson]Lekiller Behrn? [/QUOTE] Per Johan?
Örebro Chris P. Bacon
2016-01-30 22:16
Stor skillnad på ÖSKs och ÖHKs supportrars uppträdande. Kubanerna som var på plats sjöng matchen ut nere på Ullevi. ÖHK-fansen vände ryggen till efter en period.
Annons: