/fotboll/osk/forum/8053.aspx/fotboll/osk/forum/8053.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2007-06-26 16:32
Konstgräsdebatten kommer nog säkert åter, den tycks aldrig ta slut ...

... och detsamma gäller domarinsatser, den är också en återkommande debatt.

Jag har inga synpunkter på vad som hände på BA igår men däremot Jonas Erikssons insatser på Ullevi. Den var inte bra, han hamnade tidigt i att utöva kompensationsdomslut och hade dessutom svårt med att hålla ungefär samma "nivå" när det gällde att tillåta hårt eller mindre hårt spel.

Linjemännen var i stort sett felfria och fjärdedomaren klart bäst, han lade till 3 minuter vilket var helt rätt!

Av det jag har sett de senaste åren tycker jag mig märka en försämring kanske främst av huvuddomarna och allra värst är det när matchavgörande eller möjliga matchavgörande beslut blir helt felaktiga!

Dessutom bedöms olika lag olika beroende på vem som dömer och tack gode Gud för att Anders Frisk har slutat! Han var kanske bra internationellt, men en otrolig fjant som ville domdera och vara huvudfigur i Allsvenskan, usch!
Örebro Zammy_Ösk:aren
2007-06-26 16:25
Ämne: Någon mer än jag som....
jag håller med att nordin ska få en ärlig chans nu. forza svartvitt!
2007-06-26 16:24
Ämne: Någon mer än jag som....
jag håller med att nordin ska få en ärlig chans nu. forza svartvitt!
Örebro Fiedler
2007-06-26 16:17
konstgräs debatten är avslutad...

nu till debatten om gårdagens gula kort, lance davids fick sitt första gula efter att ha sprungit iväg med bollen, helt rätt enligt regelboken.

Antonen gjorde samma sak, eller inte riktigt tog upp bollen med händerna och ställde sig för att diskutera med dommaren, helt utan åtgärd, det trots att dommaren var max en meter ifrån situationen... djurggården hade haft en klar fördel utav att sätta igång spelet snabbt, men hindrades, inget gult kort.

lance davids andra gula kort var även det solklart men då kan man ifrågasätta den första varneingen eftersom domaren inte klarade utav att hålla samma nivå matchen ut.

ÖSK, hade dessutom ett par straffsituationer mot dif-läkteraen där jag stog i mitten och bevittnade dessa, kanske straff då äfver tacklades ner bryskt? kanske straff då, ja tror det var johannesson spelade bollen på en liggande lance davids hand?

Väl Mött Fotbollsbröder
Örebro BabyKladde
2007-06-26 16:11
Fiedler:

stämmer bra att ÖSK har det bästa konstgräset som finns i dagens fotboll..finns inget bättre klassat än enligt FIFA!

Tycker att många DIFare skyller på massa annat, dom kan inte inse att "småstads-lag" kan vinna Allsvenskan också, visst dom har vunnit tre SM-guld på 2000-talet, men vad har det med saken att göra?

Till er DIF-supportrar som är kaxiga för att ni inte vågar erkänna vissa saker.. . väx upp!!!
(man måste kunna prestera på alla underlag och i alla väder och motgångar!)
Örebro Tilly_79
2007-06-26 16:07

tackar för ännu bra inlägg Fiedler.. förstår inte heller debatten om konstgräs, har ett lag konstgräs är det väl bara att acceptera det.

Ösk kanske borde börja gnälla om att det är så svårt att spela på vanligt gräs nu.. ;)
Örebro # brorzan
2007-06-26 16:02
Den som tror att alla naturgräsplaner bjuder på samma underlag tror dessutom helt fel. Det kan skilja rätt rejält på en bra gräsplan till en annan bra gräsplan. Alltså kan bollen bete sig rätt olika, trots att båda planerna är välskötta...
AIK Saywee
2007-06-26 15:54
Fiedler//
Håller fullständigt med om detta med konstgräsdebatten, det är så dåligt, så löjligt att skylla på underlaget. En bra spelare och ett bra lag skall klara av att spela på olika underlag, ja de skall väl till och med tåla lite träning på grus.

Apropå "Hötorget" i Göteborg så tyckte AIK-Niklas synd om GAIS som måste spela alla sina hemmamatcher på denna pissarena (som jag har för mig att han uttryckte det), inte nog med att det var hö på gräset, det finns löparbanor också och så är det lite publik på stora läktarsektioner.

Men ...

...SvFF har någon slags regel om spelbara planer hela säsongen - hur tänker de tillämpa den? För hittills har de inte gjort det! Varför finns regeln och vad innebär den?
Örebro Fiedler
2007-06-26 15:39
Ja, dif vann en poäng helt klart..

debatten om konstgräs är löjlig... skit i o spela fotboll dåe liksom ifall det inte duger, dessutom har såvitt jag vet Behrn Arena(Eyravallen) det modernaste konstgräs som går att få tag på? bollen studsar kanske lite mer men inte så mycket så att det går att skylla ett lags insats på det? djurgårdens if kämpade helt enkelt för dåligt igår, amoah var ett skämt...

de enda två som visade vija enligt mitt tycke var inhopparen jones kusi asare och den tsyak ytterbacken jan tauer, dok kunde de inte slå planens gigant...

...joel riddez, mttfältaren som blev till en utav allsvenskans bästa ytterbackar kanske?

allt var upplagt för en fest, dommaren verkade inte ha koll på någonting och blåste för en del konstiga saker medans han inte blåste alls för mer uppenbara förseelser.

Väl Mött!
Djurgården GDkmD
2007-06-26 15:17
Ämne: Novakovic kommer för....Pajas. Så du menar.. att det är okej att spela på den mattan? Konstgräs och hö borde förbjudas.
Örebro go_osk
2007-06-26 14:58
Någon mer än jag som tycker att Nordin bör få en ärlig chans och spela från start? Om han kan bli kvitt delar av sitt ego så har vi en utmärkt ersättare till Larsen.

På tal om gårdagens drabbning så finns det väl inte så mycket mer att säga. I alla fall inte när majoriteten av tidningarna i Stockholm håller med om att DIF faktiskt vann en poäng.

För övrigt var det kul med så pass mycket folk igår, men jag undrar var och hur vi ska kunna klämma in knappt 3500 till för att det ska bli lapp på luckan.
Degerfors Glaban
2007-06-26 14:49
Jag har hört att Henriksson känns trött, stämmer det?
Örebro Mittåt
2007-06-26 14:14
Novakovic kommer förmodligen inte att vara nöjd förrän alla AIKs matcher spelas på Råsunda.
Örebro Mittåt
2007-06-26 14:12
GAIS hemliga vapen - en gräsmatta (?)

Det blev ingen trepoängare idag heller för AIK. På Ullevis brungröna gräsmatta delade Gais och AIK på poängen efter 1-1. Gästernas assisterande tränare Nebojsa Novakovic var inte nöjd med underlaget.

Stockholmarna (det skriver jag fast jag vet att AIK är från Solna) får lov att bestämma sig nu. Antingen hatar de konstgräs eller också hatar de riktigt gräs. Men bådadera?
2007-06-26 13:48
Ämne: Ämne: Ämne....
okej om du tkr så. iof det var bra för honom att gå vidare. men om vi hade haft emra nu så hade vi inte legat i botten, det e garanterat. och så håller jag med grixx att nordin kmr att bli en publikfavorit om han får chansen! vilka dragningar han gjorde igår ;)
Örebro Grixx
2007-06-26 13:47
Emra var en fantastisk inhoppare och gjorde mål under några sista minuten inhopp. Däremot fick han inte till det när han fick köra längre tid.

Som avslutare i halvfria lägen var han suverän och tvärsaker. Han hade möjlighet att bli kvar men valde Halmstad. Synd för oss, men inget ont blod för det, han får välja fritt som alla andra spelare.
AIK Saywee
2007-06-26 13:36
I går kväll hade Behrn Arena mer publik än Vångavallen och Ullevi tillsammans, å då var det ju ett skånskt derby det handlade om, samt AIK var på besök i Göteborg.

Ullvei, förresten, det luktade lada högt upp på läktaren. Publiken satt i tre sektioner, en sittplatsklick på ena långsidan, en GAIS-klick en halv kilometer bort på andra sidan och en något större AIK-klack i ett kortsidehörn.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2007-06-26 13:35
Ämne: Ämne: Ämne....
Hur mycket missade han inte??säger inte att Emra var dålig,han förvalta inte målchanserna han fick,därför var det bra för han som fotbollspelare att gå vidare för att utvecklas.
Örebro Grixx
2007-06-26 13:28
Västra var inte så packat som det kunde ha varit, det fanns flera luckor längre upp.

Man MÅSTE märka utgångarna från läktaren det var ett helvete att hitta dom.Häng pilar i taket eller vad fan som helst, folk gick som yra hönor.

Wikström var VÄLDIGT stabil och imponerade.

Nordin tillför laget spelglädje och ettrig anfallsfotboll....och kan lätt bli en publikfavorit av rang.

Weggen SUVERÄN.

JP borde ha bytts mycket tidigare, han var väldigt ängslig i passningarna och tröttnade ordentligt mot slutet med många felpass till följd.

Riddez riktigt bra. Föll många gånger och stod upp sekunden efter och vann bollen. Lite för många skitpass dyker dock upp.

Näfver får skaffa solskärm till nästa match, kanske behöver fler spelare det också.

Som jag sagt tidigare Nedim väger lätt i närkamperna.

Anttonen behövs på backplats men jag saknar honom likväl i anfallet.

Larsen kommer bort när spelet inte är i mitten utan mest på kanterna och som igår när laget slår för många höjdbollar i passningsspelet.

"Kubanerna" ganska kassa, behöver någon mer klackledare som avlastar. Många av de äldre ramsorna körs inte längre och kanske lite för många av de nya, där några inte satt sig.

Sektion E var lite lamslagna igår.....också.

ps Ropen skalla MER Nordin till folket!!!!!
2007-06-26 13:25
Ämne: Ämne: riktigt....
nehe så han förvalta inte sina chanser? han dominera så fort han fick chansen och så gjorde han mål också. tex mot mjällby hemma när han kom in o gjorde 2 mål o ösk vann med 2-1. det kallar jag att förvalta sina chanser. det var samma med rubarth. han var avbytare i ösk och var bra när han kom in. då släppte ösk honom till aik och nu är han stjärna i gnaget.
Örebro Gäddhäng
2007-06-26 13:22
Ämne: Ämne: En fråg....
Man kan väl handla en hel del nere på BA vid match vill jag minnas.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2007-06-26 13:20
Ämne: riktigt bra spel i 1....
Emra fick chanser men förvalta dom inte,klubbytet gjorde honom gott,han behövde tydligen miljöombyte det märks nu.
2007-06-26 13:01
riktigt bra spel i 1a igår men att det ska vara så svårt att sätta bollen ;( sen tkr jag att man ska kasta in nordin tidigare. när han kom in hände det plötsligt saker, men det är ju som vanligt, patrick walker satsar hellre på sina söner o tex fredrik samuelsson. då vinner man inga matcher. nu visar det sig hur smart det var att släppa emra också, han öser in mål o är mkt tongivande i hbk. smart patrick!
Örebro Tilly_79
2007-06-26 12:42
Att det ska vara så svårt att göra mål ://

Riddez var otroligt bra igår, spelar med stort hjärta!
Varför gnäller NA på Rodevåg, tycker han var en av dom bättre i Ösk..?
Örebro Sekt. E
2007-06-26 11:18
Sherman / Visst är det så, det går säkert att hålla en hyfsad matta ganska länge. Men hos oss var det svårt eftersom gamla betonläktaren skymde solen för mycket under våren. Antar att det är lättare hos er som har löparbanor mellan planen och läktarna. Mer sol där helt enkelt. För övrigt, tack för ett sansat och bra inlägg.
Djurgården Sherman
2007-06-26 11:10
Adios: Vår matta är det iofs inga större problem med, förutom möjligtvis i april vissa år. Kan vi så borde väl ni kunna?

Jag vet inte, man blir lite trött på hela konstgräsdiskussionen. Jag tycker det är trist att vi ska behöva ha det, men med vår klimatverklighet så är det väl inte så konstigt. Vem vet, med hjälp av vår vän växthuseffekten kanske alla spelar på naturgräs om 20 år?

Visst kan det vara så att konstgräset blir en tillflykt för ett lag som inte spelar bra, eller kanske snarare en undanflykt. "Vårt spel funkade inte idag, det måste bero på underlaget". Tvärtom är det väl så att konstgräset borde främja spel längs marken, och det såg vi inte mycket av från bortalaget igår. Början på andra halvlek såg lovande ut, men sen kom en (huvudlös) utvisning och förstörde de positiva intentionerna.

På det stora hela tycker jag absolut att hemmalaget var det bättre gänget, eller kanske det mindre dåliga. Med vassare anfallare och medföljande avslut så borde ÖSK ha vunnit igår - de flesta skott gick rakt på Dembo, som faktiskt gjorde en väldigt bra match, det tackar vi för. Angående skott på mål så får det väl ändå anses mer positivt att skjuta rätt på målvakten än att inte skjuta alls. Att inte ha ett enda skott på mål på 90 minuter är inget annat än pinsamt.

I övrigt en trevlig eftermiddag och kväll i Örebro. Fint väder, vackra omgivningar nere vid Slottet, lite tillhörande gnabb med lokalbefolkningen på läktarna. Ni vet väl att ni är lika välkomna till Stockholm i höst? Jag lovar, så länge man inte ställer sig och skriker motståndarramsor mitt i klacken så är det INTE förenat med dödsfara att ta sig till Stadion. Väl mött!
Örebro Gohan
2007-06-26 11:02
Ämne: En fråga:

Kan man....
Intersport säljer vissa saker annars går det nog bra att köpa på ösks kansli
Örebro Mittåt
2007-06-26 10:59
Pysen har nog rätt i att snart har vi en konstgräsallsvenska. Norrköping som redan verkar mer eller mindre klara för uppflyttning kommer av allt att döma att lägga en sådan då Idrottsparken får sin make-over. Giffarna i Sundsvall, som nog också går upp, har redan ett och mycket lutar väl åt att det blir den typen av underlag i Halmstad också.

Jämförelserna med förhållandena i Premier League är direkt missvisande. Det handlar inte om vad som är möjligt utan om vad som är ekonomiskt möjligt. I England har man tack vare de enorma pengar som pumpas in i tack vare TV-rättigheterna helt andra förutsättningar.
Optimo_Kun
2007-06-26 10:59
ÖSK-Karl du kan komma tillbaka och snacka när eran klack låter lika mycket som våran eller mer. Igår så var väl matchen mellan klackarna: 0-8 till oss.
Örebro Adios
2007-06-26 10:58
En fråga:

Kan man köpa produkterna i ÖSK:s webshop över disk någonstans? Kompisen har just fått en liten flicka, och en ÖSK-panda blir en alldeles förträfflig present, men det känns ju lite onödigt med postorder när man bor i Örebro.

Någon som vet?
Annons: