/fotboll/osk/forum/8046.aspx/fotboll/osk/forum/8046.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sekt. E
2007-06-27 11:24
knish / Tufft skrivet
Örebro Henrik(ÖSK)
2007-06-27 11:22
knish: ni står på östra.
Örebro Sekt. E
Så som Tilly skriver har det absolut varit, och är till viss del även nu. Men i alla fall jag har käslan av att de som föds i Örebro nuförtiden till större del växer upp till att bli stolta ÖSK-are. Jag drar mitt strå till stacken och skickar på varenda bekants barn tröjor, haklappar och nappar av rätt sort!

Dessutom är det ändå en jäkla skillnad på stan inför match, och givetvis även under match. För tio år sedan hade vi inget av det vi nu ibland uppfattar som futtigt. Vi är på g, men det tar tid.
AIK Saywee
I mitt fall handlade det om att jag gjorde lumpen i Stockholm, bodde i Solna och besökte ofta Råsunda och, ja, det blev Gnaget med bröderna Leback bl.a. Sedan fanns det ju inte speciellt många lag i Roslagen, dock ett ÖSK - Östhammars Sportklubb.

När det gäller de övriga europeiska lagen så är det nog via TV-matcher jag fick sympatier för tidigare nämnda lag kring 60- och 70-talen.
Hammarby knish
Mittåt...Tack för den. Ja menar såklart bortaklcken, den enda klacken på er arena.
Örebro Marquis de Sade
2007-06-27 11:16
Tilly// Just det!
Örebro Tilly_79
2007-06-27 11:11

Tycker inte det är så extremt konstigt att rätt många sneglat åt 08-lag i unga år, Ösk har ju tyvärr haft stämplen tråklag med tyst läktare och knappt någon klack.. folk här i stan tar ju efter det mesta i Stockholm, så fotboll är väl inget undantag.
Att vissa anser det är coolt att hålla på ett 08-lag är bara fjantigt..dock deras problem.

Forza Svartvitt
Örebro Mittåt
2007-06-27 11:11
knish// Om det är bortasupportrarna som du syftar på, så är det den östra ståplatsläktaren.
Örebro Henrik(ÖSK)
2007-06-27 11:05
Angående vilket lag man håller på har jag ofta blivit irriterad på de infödda örebroare som håller på sthlms-lag trots ingen som helst anknytning till staden. Men jag är av princip emot allt som ÖSK-Karl skriver så jag får här ändra åsikt...

Kalmar-matchen verkar bli ruggig. Minst sagt.
Hammarby knish
En fråga bara... vart fan e det vi brukar stå hemma hos er, östra eller västra?
Hammarby knish
En fråga bara... vart fan e det vi brukar stå hemma hos er, östra eller västra?
AIK Saywee
2007-06-27 10:51
Det kan vara skillnad på hemort, uppväxtort, födelseort och boendeort, dessutom flyttar människor idag i mycket oftare än förr.

När och hur grundläggs fotbollsintresset och tycke för ett speciellt lag, eller flera?

Jag är född vid de Blå Bergen, uppvuxen i Örebro, har bott på Västkusten, Roslagen och nu åter i Örebro men har jobbet på Västkusten.

Jag gillar ÖSK, AIK, Everton, Roma, Real Madrid och Hamburger SV. De landslag jag gillar är Sverige, Italien och Danmark.

Så är det bara!
Örebro Romano
2007-06-27 10:33
One¨touch:

Tack, ja vi ser nog det hela på samma sätt.
Örebro One¨touch
2007-06-27 10:04
Romano// Klockrent inlägg!

Ni som förespråkar att man ska hålla på hemortens lag.. Hur tänker ni? Förväntar ni er att de (som t.ex. håller på DIF fast de bor i Örebro) helt plötsligt ska komma till insikt efter att ha läst er åsikt? Att de då ska konvertera och sälla sig till (den "rätta" supporterskaran) den rätta tron?

Tänk om..
Örebro Romano
2007-06-27 10:02
Marquis de Sade:
Om man som ung, säg 8-12 åring väljer ett lag så är det nog mycket beroende på vad sina vänner/syskon el. liknande håller på. Men om man vi lite äldre ålder väljer lag så finns det nog olika aspekter som gör att man fattar tycke för ett lag. Och oavsett om det är för att ett lag har en stor klack eller ett skönspelande fotbollslag så får man välja vilket lag man vill att supporta.

Jag själv borde hålla på "Peking" om min far fått bestämma. Jag hade absolut inte varit ÖSKare om jag tagit laget till mitt hjärta för skönspel eller för en stor klack. Men det är jag. Jag håller alltid på dom svaga av någon konstig anledning? ;-)
Trotts allt så får vi nog alla leva med att många fattar tycke för klubbar på andra orter än bara för ÖSK, även om dom bor i staden.
Vi får nog vinna CL innan ALLA ska älska oss....
Örebro pemo
2007-06-27 09:50
Själv är jag från Arboga och håller på ÖSK i alla fall. Men för några år sedan ( någon gång på -80-talet tror jag ) hörde jag en klassisk replik. På den tiden var det bara Hammarby som hade en riktig klack. Jag satt på gamla trä och hörde bajens ramsor, då ett par Örebroslynglar klämde i med " heja Bajen" varvid en gröntröja reste sig upp och s : Bonndjävel, har du inget eget lag att hålla på"
Det ligger väl en hel del i det. I Arboga håller man på 08:or eller Götet fast det bara är 4 mil till Behrn och allsvensk fotboll.
Nog om detta . Hur skall vi besegra Kalmar?
Örebro Marquis de Sade
2007-06-27 09:39
Romano// Vilka aspekter ska man väga in när man faller för ett lag (eller kanske dess supportrar), tycker du?
Att hålla på det lokala laget förefaller väl ändå vara det vanligast förekommande, eller har jag fel? Varför håller då en så betydande mängd på ett av de tre sthlms lagen?
Örebro Romano
2007-06-27 09:27
ÖSK-Karl:

Du för resonemang som ett riktigt ärkenöt. Hur i helaste helvetet kan du påstå att man "ska" hålla på det laget som finns i staden man är ifrån, och inget annat?
Som tur är så är dom flesta människor funtade så att man väljer själva vad man ska tycka om och inte.
En fundering kring ditt resonemang. Om du bor i säg, Hovsta. Får du bara hålla på Hovsta i all sport då???

Upp på nivå här inne för i helvete!!
Örebro Marquis de Sade
2007-06-27 09:04
Tilly// Klart att det förekommer att folk i Växjö håller på Elfborg osv... men tycker du inte själv att andelen Örebroare som håller på aik, dif eller bajen är lite för stor för att det bara ska vara "för att de spelar fin fotboll"?
Örebro Tilly_79
2007-06-27 07:52

//ÖSK-Karl

Finns ingen anledning att vara otrevlig mot dom som inte håller på Ösk, även fast de är närkingar. Folk har en fri vilja, punkt slut.

edit..kan visst inte stava..
Örebro Bastard on Parade
2007-06-27 06:58
Jag vill se Näfver använda bredsidan vid "enklare" avslutstillfällen. Han försökte sig på vrist/utsidan av foten och då gick det ju åt skogen. Har för mig att han missat fler hyfsade lägen för att han inte spelar "säkert".

För övrigt har jag svårt att förstå hur ÖSK matchar vissa spelare. Mot Djurgården slängdes Robert in som någon sorts target på topp och Nordin fick spela på mittfältet. I B-lagsmatchen igår verkar det som att Nordin fått spela forward och Robert på mittfältet. Varför? Nordin har potential att bli Larsens arvtagare på mitten och det måste även Patrick ha sett!
Örebro Fiedler
2007-06-27 00:58
Ämne: Fiedler //

Aldrig....
Jag säger som min 65-åriga engelsklärarinna brukade säga "suck"...
Mats Rubarth!
2007-06-27 00:50
Fiedler //

Aldrig stavas aldrig med två L !
Örebro Fiedler
2007-06-27 00:28
Ämne: Tilly_79//

En Göt....
Hörru, nu få du faan ta o ge dig, vad har jag gjort egentligen, vewm säger att jag hejar på dif bara för att bli tuffare?!?!

jag har alldrig sagt att jag inte ens försöker vara tuff?! dessutom så hejar jag på mitt lag, har du något problem med att man håller på ett visst lag bör du läsa reglerna för det här forumet jävligt nogrant!

Våldsuppviglande, rasistiska och oseriösa inlägg, personliga påhopp, spam, rena dumheter och inlägg som inte tillför något till debatten kan komma att plockas bort av redaktionen utan förvarning. Missbruk av friheterna på forumet kan innebära spärr från alla möjligheter att skriva på något forum på SvenskaFans.com överhuvudtaget.

Ser du raden med personliga påhopp? Seriöst, jag som tänkte föra en debatt om matchen igår men så möts jag utav det här? Det får en ju inte direkt att gilla ÖSK mer? jag står för att jag håller på djurgården, du står för att du håller på ÖSK, det har jag alldrig någonsin kritiserat men respekterar du inte mig dräför att jag bor i örebro men inte håller på dom så ska jag gott och lugnt gå tillbaka till mitt forum... men eftersom jag inte brutit mot någon som helst regel på erat forum förstår jag inte varför? jag har fortfarande hjärta för ÖSK och stödjer dom i det mesta, det är det sportsliga jag är interesserad av inte av vad supportrar tycker om andra supportrar, det vet jag redan mycket om...

sista ordet från mig i den här debatten, fram med det sportliga.

Väl Mött!
B.A. Baracus
2007-06-27 00:12
pemo//

yunus får spela i b-laget.jefs är nog helt borta från spel.

edit för sen
Örebro Mittåt
2007-06-27 00:10
pemo// Yunus har såvitt jag vet spelat i alla reservlagsmatcherna. Så det var ingenting märkligt med det.

Vad gäller Jeffs, så verkar läget onekligen extremt djupfryst för tillfället. Eller så befinner han sig på annan ort för provspel -träning. I reservlaget har han trots allt fått speltid tidigare.
Örebro pemo
2007-06-26 23:57
Lika som bär: Nedim och Mirza. Båda hänger med huvudet när det inte går deras väg. Samma tunga ryggböjning. Kanske bästa att låta Nordin och Nedim vara på planen samtidigt. De kan ju faktiskt prata med varandra.
Örebro pemo
2007-06-26 23:53
Konstig uppställning i B-laget! Yanus, som inte är spelklar, fanns med. Men var fanns Jeffs? Eller har han redan packat sin trunk och dragit?
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-26 23:02
Tilly_79//

En Göteborgare som är uppväxt där kommer garanterat att för all framtid hålla på ett lag därifrån. Samma sak om jag som 15-åring tvingats flytta, då hade jag ändå hållit på ÖSK idag, jag var nämligen redan fast ;) Det jag blir så irriterad på är de Närkebor(uppväxta här) som inte står upp just för Närke-klubben. Ryggradslösa fjantar kan man också kalla dem.
Örebro Tilly_79
2007-06-26 22:48

Jodå ÖSK-Karl, jag förstår varför du tycker så.. men kommer du då säga samma sak om du träffar på en ösk:are som är född i..säg Göteborg? Då måste ju den personen heja på IFK enligt ditt resonemang?
Annons: