/fotboll/osk/forum/8042.aspx/fotboll/osk/forum/8042.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2007-06-30 19:19
SvFF gör skillnad på lag och lag. Lägg ner SvFF!
IFK Göteborg IFK Götet
2007-06-30 19:17
Jag tror nog ganska många klubbar står bakom oss (oavsett hur ni supportrar ser på saken). Trots allt så har SVFF begått en rad misstag de senaste åren och att flytta ned IFK Göteborg (och därmed bryta mot sina egna regler) vore att skjuta sig själv i huvudet. Möjligtvis kan detta leda till nya regler inom SVFF. Men skulle vi betraffas så skulle vi ta fallet till domstol där vi sedan skulle vinna då det klart och tydligt står i SVFFs regler vad som gäller. Och det hela med Sella kan liknas vid en försäljare som för att öka sina försäljningssiffror tar till oärliga metoder. Det har ju inte med affären att göra även ifall de tar fördel av det hela?
AIK Höger fot
2007-06-30 19:03
IFK Götet jag förstår det du skriver men får inte ihop logiken! Jag menar att SVFF har ett jätteproblem framför sig med sina "egna" straffskalor.

I och med att det uppenbarligen (med dagens regelverk)inte går att straffa en klubb för de brott som deras anställda begått när de handlat för klubben men att samma klubb samtidigt kan bli bestraffad för vad som sker på läktaren är helt horribelt.

Vi kan nog vara lugna för att klubbarna (utom IFK Gbg kanske) kommer att göra livet rätt jobbigt för SVFF om det inte utdöms något straff för IFK Gbg i detta fall!

Hur skall klubbarna kunna straffas för ting som de inte kan rår över men samtidigt undgå att bli straffade för brott som deras egna anställda gör och som är klubbens/arbetsgivarens direkta ansvar?

Jag riktar inte det jag skriver mot IFK Gbg utan mera som en fundering i vilka konsekvenser ett beslut från SVFF om att IFK Gbg går utan straff i detta fall kommer att få! Fundera lite över det!
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 18:50
Chipset//

Möjligt att de inte vågar flytta ner "Änglarna".
Det kanske slutar med att de får börja nästa år med något futtigt straff, typ -6 poäng.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 18:48
IFK Götet//

Vi får se hur SvFF agerar. Men räkna med kännbart straff. De måste agera för att statuera exempel om inte annat. Själva fick vi ta på oss det som Helsingborg borde drabbats av.
Örebro Chipset
2007-06-30 18:47
Hur mycket tjänade Nilsson och den andra tomten på affärerna? Ingeting om jag fattat rätt. Istället var det klubben som tjänade på affärerna. Nedflyttning är väl kanske att ta i men något straff måste ju utdelas.
IFK Göteborg IFK Götet
2007-06-30 18:42
Höger fot: SVFF arrangerar matcherna alltså gäller deras egna regler? Det kan liknas vid en förening där man har en regel om att man inte får dricka bärs trots att det är något som Svea Rikes lag inte förbjuder! Jag förstår inte vad det är ni har missat egentligen. En sista gång;

"En förening kan undgå degradering om det föreligger särskilda skäl. Med särskilda skäl
avses att föreningens degraderingsgrund uppstått på grund av omständigheter som föreningen
inte kunnat förutse eller på annat sätt kunnat råda över, t ex en huvudsponsors konkurs,
brottsligt förfarande av anställd eller enskild styrelseledamot."

Vad skedde igår? De två ansvariga för skattebrottet fälldes. Därmed gäller begreppet "särskilt skäl". Och när det gäller själva skulden så betalade vi den direkt. Ni betalade den inte vilket trotsar SVFFs regelverk = ni degraderades.
Örebro Marcus Avenbrand
2007-06-30 18:36
Skall bli mycket intressant att se hur försvaret ser ut mot Kalmar. Blir det fortsatt med Wikström eller tar en frisk Holgersson tillbaka sin plats?

Själv vet jag inte riktigt vad jag skall tycka, men med Manges insats mot Djurgården färskast på näthinnan förordar jag nog honom till denna match. Speciellt som KFF är starka på fasta situationer med spelare som Elmarna, Sorin och Rosengren t.ex.

Offensivt bör det nog se ut som senast. Men hoppas på ett längre inhopp för Nordin om det skulle låsa sig. Tror att vi har en bra chans på Fredriksskans.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 18:34
IFK Götet//

Det föreligger inga särskilda skäl till att INTE flytta ned er. Er klubbchef och kassör har på olagligt sätt skaffat er fördelar. Så olagliga så det renderar i fängelsestraff. Två i styrelsen är alltså bevisligen med. Det räcker så bra.

Sedan kan ju en barnunge räkna ut att övriga styrelsen också visste om det. Lycka till i SE.
AIK Höger fot
2007-06-30 18:32
Ämne: "En förening ka....
Det är rätt intressant att läsa all inlägg om IFK Gbg och dess förehavanden kring domen.
IFK Götet Ditt resonemang är förvisso korrekt men... Kan du eller någon annan förklara hur en fotbollsklubb kan bli straffad av SVFF för vad fotbollssupportraar eller andra, iklädda lagets färger som går dess matcher gör. De gärningar som ligger till grund för bestraffning behöver heller inte nödvändigtvis vara brott enligt samhällets straffskala.
Samtidigt kan då brott som uppenbarligen ger fängelse och som är direkt kopplade till föreningens verksamhet och dessutom begångna av anställda i föreningen inte gå att straffa??

Jag får inte ihop det!! FÖRKLARA!
IFK Göteborg IFK Götet
2007-06-30 18:21
Det finns en stor skillnad mellan IFK Göteborg och ÖSK. Ni betalade inte era skulder, det gjorde vi.

"Inte för att komma åt IFK på något sätt utan för att SVFF då inte agerar efter sina egna regler. "

Ännu en gång, läs reglerna som jag citerade i inlägget nedan och säg var de inte följer reglerna?
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 18:05
Erki//

Tackar, kul att kunna se ett så gammalt minne. 37 år sedan och man minns det som igår.

En retroaktiv nedflyttning av Göteborg kanske går att genomföra ;) Nu är det bevisat vilka idioter som började med hulliganism i Sverige.
Örebro Mr. Milton
2007-06-30 17:53
Om SVFF inte flyttar ner IFK Skattebrott till Superettan anser jag att vi skall stämma SVFF i civil domstol. Inte för att komma åt IFK på något sätt utan för att SVFF då inte agerar efter sina egna regler.

Kontentan av deras inkonsekvens är att vi i onödan tillbringade två år i Superttan samt tvingades sälja spelare. Grovt räknat kostade detta oss ca 20 miljoner.

Förstår att detta sticker i ögonen på vissa och kan verka vinklat men fotboll på elitnivå idag är inte en lek utan affärer på realtivt hög nivå. Vi kan då inte ha ett gäng inkompetenta gubbar som dunkar varandra i ryggen och fattar beslut som de själva inte kan motivera på lagliga grunder.

Nej ÖSK rensa nu upp i SVFF:s ankdamm och stäm förbundet i civil domstol.
IFK Göteborg IFK Götet
2007-06-30 17:48
"En förening kan undgå degradering om det föreligger särskilda skäl. Med särskilda skäl
avses att föreningens degraderingsgrund uppstått på grund av omständigheter som föreningen
inte kunnat förutse eller på annat sätt kunnat råda över, t ex en huvudsponsors konkurs,
brottsligt förfarande av anställd eller enskild styrelseledamot."

IFK kommer aldrig att kunna degraderas. Står klart och tydligt i reglerna. Dessutom ser jag inte var fördelen för IFK ligger? En av vår anställda gav pengar till klubben, pengar som han sedan krävde tillbaka. IFK som förening är snarare ett brottsoffer. Hur som helst, sluta spekulera, IFK kommer aldrig att degraderas då det klart och tydligt står vad som gäller i SVFFs regler.
Örebro DaSa
2007-06-30 17:43
Hur stor chans tror ni att det är att vi kommer att värva Jiloan?? Har fått intrycket att han är offensiv mittfältare och vem skulle han då konkurrera med om han kom? Se bara hur Walker "miss-utnyttjar" Nordin för att hans söner skall framstå som arvtagaren till Larsen.

Kan tillägga att jag tycker att Walker har varit grym som tränare i ÖSK och vi spelar mycket bra fotboll för tillfället. Men situationen med hans söner i klubben tror jag inte är sund för klubben/Walker/sönerna. Skulle man inte kunna låna ut dem till ngn annan klubb i en lägre serie och när de dominerar där kan du komma tillbaka så det inte blir ngt snack om att de är med för att de är tränarens söner. För än så länge har de inte bevisat ngt alls.
Örebro Erki
2007-06-30 17:31
ÖSK-Karl/Blå Bergen Blues //
Om ni vill bättre på era minnen från den dagen kan ni kolla på länken :)
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 16:58
Blå Bergen Blues //

Ja, exakt samma. Minns du också speakern ropa ut: Om ni inte lämnar planen omedelbart kommer matchen att stoppas. Smart, minst 50 Göteborgare ytterliggare sprang omedelbart ut på planen.

Ja, det måste vara den värsta skandalen i Svensk fotbollshistoria med dessa Göteborgs-hulliganer.

Kommer också ihåg att Göran Kummelstedt fick en flaska kastad i huvudet. Kraftigt blödande spelade han färdigt matchen.
Örebro # brorzan
2007-06-30 16:56
Agerade inte Lance Davies på egen hand när han fick två gula kort i matchen mot oss? Borde verkligen laget Djurgården ha straffats med att spela med en man mindre då?
Örebro Grixx
2007-06-30 16:49
Hur många procent av ansvariga från en klubb krävs det för att de ansvariga ska kunna sägas vara medvetna om vad de gjort ;-)
AIK Saywee
2007-06-30 16:28
Vad betyder att "agera på egen hand" om man representerar en förening?
Örebro Jimpa_90
2007-06-30 16:22
Krossa KFF!!!
Örebro Jimpa_90
2007-06-30 16:22
Krossa KFF!!!
AIK Type1891
2007-06-30 16:00
anderzon_: jag tycker du visar på problemet, klubben IFK Göterborg har ju dragit fördel av att Selakovic har kommit billigare. Frågan är var gränsen för klubben och klubben anställda går, ja tycker det är löjligt att två personer ska få straffet för något som i allra högsta grad rör föreningen.
Örebro anderzon_
2007-06-30 15:18
E.Shams// Mats Persson (i vart fall) och J. Plånbok var ju representanter för föreningen IFK Göteborg. Då har ju i en bemärkelse klubben gjort fel. Om personalansvarige på mitt jobb anställer folk på svartlön så gör ju vederbörande det i firmans namn......till exempel. Fattar inte hur man kan särskilja personer som är anställda av IFK från IFK. Skicka ner dom!
Örebro Blå Bergen Blues
2007-06-30 14:50
Ämne: Blå Bergen Blues//
....
Jag satt också vid löparbanorna, tillsammans med min kusin, snett bakom målet i vilket Janne Mossberg satte 1-0, ungefär nedanför "kullen" (där nu sektion K finns). Då har vi samma minnesbild då alltså. En liten svart ettrig hund som vann matchen mot några hundra IFK-huliganer! Haha!
Örebro BabyKladde
2007-06-30 14:47
tycker det är konstigt att många lag plockar talanger från örebro-trakten.. men ÖSK tar aldrig från dom :P
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:20
Aik har köpt festprissar!
Se länk!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:16
Jag tror att Jiloan Hamad går till malmö om de vill ha honom. jag hoppas att ösk testar honom på några träningar.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:08
Man undrar ju vem eller vilka de kolla in?
Se länk!
Örebro zxcv
2007-06-30 13:38
Barsom klarar jag mig utan.
Lägg pengarna på JON!

För Övrigt tycker jag Göteborg ska flyttas ned.
Och Förbundet ska avgå.
Annons: