/fotboll/osk/forum/8035.aspx/fotboll/osk/forum/8035.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 22:14
Pihlbaoge//

Du får väl se efter ett par år i SE om du har kvar den åsikten.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 22:12
feldgrau//

Ett år på någon öppen anstalt och ute efter 6 månader, nej, det är inte straff nog på långa vägar. 4-5 år i Kumla-bunkern kunde möjligen känts som en hygglig revanch.
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 22:12
Höger fot/ Det du skriver har ingen som helst relevans eftersom det handlar om två olika händelser.

Att bränna av en bengal är mig veterligen i sig inte olagligt på något vis (även om man säkert hade kunnat åtala för något allmänfarligt brott), däremot är det inskrivet i SvFF:s regler att klubbarna ska straffas för det.

Att en styrelsemedlem och anställd fifflar med pengar är däremot olagligt enligt lagboken, däremot är det inte inskrivet i SvFF:s regler att klubbarna automatiskt ska straffas för det.

Om detta är rätt eller ej, och hurvida SvFF är konsekventa eller ej, skiter jag högaktningsfullt i, men det svårt att inte reagera på ett så oinsatt inlägg som ditt.
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 22:11
Höger fot//

Det står i regelverket att klubben har ansvar för säkerheten innaför och i direkt anslutning till arenan, och om supportrar lyckas ta sig in på planen är det klubben som har bristit i sitt säkerhetsarbete.

Det är skilnad.
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 22:08
ÖSK-Karl//

Först och främst, det är SvFF:s regler som säger att lag som inte har råd att spela i allsvenskan ska flyttas ner...

Och jag vill påstå att utgifterna blir mindre i Superettan. Många spelare har kontrakt där man minskar lönen i superettan och många spelare har klasuler som säger att man måste sälja dem billigare vid nedflyttning.
Att flytta ner er är ett bra sätt att tvinga er att minska utgifterna.
Sen minskar intäkterna givetvis också...
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 22:06
Blå Bergen Blues//

I den matchen måste Putte Kock varit full. Samtliga TV-tittare såg att det var vår S-G Larsson. Har för mig att ÖSK låg väldigt bra till det året innan S-G skadades svårt?
AIK Höger fot
2007-06-30 22:04
feldgrau
Du skriver "Det hade varit intressant att höra varför ett brottsoffer ska straffas av SvFF."

Vakna för tusan!!!
Klubbarna får redan betala rejäla summor med pengar för det (såkallade) supportrar ställer till med! Har du missat det?
Det var till och med en liten skitklubb i de södra Stockholmsförorterna som fick poängavdrag ifjol trots att det faktiskt var dem som var "brottsoffer". Missade du det?

VAKNA NU!
Det handlar om att SVFF inte har någon form av konsekvent bedömning.
Om IFK Gbg går fria efter detta blir det fullständigt OMÖJLIGT att utdömma böter i framtiden. DET skall bli mycket intressant att följa utvecklingen av detta fall...
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 22:03
ÖSK-Karl/ Vad vår dåvarande klubbdirektör (som nu blivit fälld för brott mot oss) tyckte då, var inte på långa vägar samma åsikt som vi Blåvita supportrar tyckte då, eller tycker nu. Om du nu vill ta ut din hämnd på någon för det, så borde det vara på MP, som alltså nu blivit dömd. Eller var du så jävla naiv att du trodde att alla runt om kring föreningen höll med honom i hans uttalande?
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 22:02
Pihlbaoge//

Nu slog du verkligen till, vakna, tror du ekonomin blir bättre av att spela i SE?
Örebro Blå Bergen Blues
2007-06-30 22:01
Ämne: Blå Bergen Blues // ....
Lustigt att minnesbilden kan vara så lika så många år efteråt! Fast, jag ser nu på "stopptid"-bilderna att den där "lilla" hunden faktiskt inte var så liten. Men, den var ju i a f "liten" om man jämför med hela IFK-mobben! Och, ja visst, vi suckade och stönade över matchspeakerns puckade " - Om ni inte omedelbart lämnar planen kommer matchen att avbrytas!" - Vilken huligan-bränsle!! En kommentar i klass med Putte Kocks referat från Wembley (1968?) då han om- och omigen räknade upp alla utespelare och inte kunde förstå vem som låg skadad i egna straffområdet..... eller Rolf Zetterlunds kommentar om hur mycket provision han var erbjuden i samband med en match: " - En fjärdedel!! Never! minste en femtedel ska jag ha!!" :-)
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 22:01
feldgrau//

Det var väldigt vad vi av er plötsligt blivit ansedda felbehandlade. Varför nu och inte när vi behövde stöd. IFK Göteborg var en klubb som mycket tydligt gick ut med att vår tvångsnedflyttning var rätt. En Närking glömmer inte bort sådant.
Kalmar _kff
2007-06-30 22:00
kör ni ngn buss ner till kalmar på månda?=)
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 21:56
ÖSK-Carl, om du ska dra upp sklinaden på vad klubbarna gjort måste du väl ändå förstå att den inte stöder eran sak, ni åkte ner för att ni inte hade råd att fortsätta spela i allsvenskan, skulle vi flyttas ner så hade det varit för 2 personer gått bakom ryggen på styrelsen och begått ett brott.
Enligt åklagaren är IFK ett offer, och man kan nog ta för givet att SvFF och RF gör samma bedömning.
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 21:56
ÖSK-Karl/ Snälla, snälla. Läs domen igen, läs vad som skrivits tidigare, igen. Dessa två gubbar blev bland annat dömda för "trolöshet mot huvudman", vilket innebär, och nu citerar jag rakt ur lagboken, att de har "missbrukat sin förtroendeställning och därigenom skadat huvudmannen", där IFK då är huvudmannen. Med andra ord, IFK är ett brottsoffer enligt den nyligen förkunnade domen. Det hade varit intressant att höra varför ett brottsoffer ska straffas av SvFF.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 21:50
feldgrau//

Den stora skillnaden är att vi flyttades ned felaktigt, vi hade sveriges främsta revionsbolag på vår sida, era gubbar blev dömda för skattebrott. Förstår du skillnaden?
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 21:44
Och uppenbarligen finns det åtminstone någon ÖSK:are som håller med i mitt resonemang. Tack, Marcus Avenbrand.
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 21:43
go_osk/ Ditt tankesätt är ju helt sjukt. Du tycker alltså, för att överföra ditt resonemang på ett annat brott, att om någon en gång fälls för mord, trots att allmänheten anser att denne är oskyldig, så ska alla framtida eventuella mordåtalade dömas för mord även om dessa anses vara oskyldiga.

Två fel gör inte ett rätt. Vad är värst, att SvFF gör ett ohyggligt fel en gång, men därefter rättar sig och hädanefter gör rätt, eller att SvFF gör ett ohyggligt fel en gång, och därefter fortsätter att göra samma ohyggliga fel, bara för att man inte vill erkänna att man gjorde fel?
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 21:42
ÖSK-Karl//
Ni skakade fram dessa pengar genom att sälja namnet på arenan, som för övrigt inte ens är er egna arena om jag itne misstager mig, och det är ju ekonomisk dopning i stil med Helsingborg (komunen äger de flesta arenorna i landet).

Sen förstår jag inte din mattematik om du räknar de 10 miljonerna ni skakade fram som en förlust när du räknar fram att ni förlorade 30 miljoner.
Örebro Marcus Avenbrand
2007-06-30 21:41
Haha, försökte med ett fotbollsinlägg för tre timmar sedan. Det blev stor succé och totalt avsaknad av respons.

Nöjer mig med att konstatera att jag verkligen hoppas att Blåvitt INTE degraderas. Ingen skall behöva utsättas för det vi utsattes för och som tur är kommer det inte att ske, åtminstone inte i detta fallet.
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 21:40
ÖSK-Karl/ Då hade du nog varit ganska ensam bland Blåvittsupportrarna. Det finns inte en susning till risk att vi skulle bli tvångsnedflyttade. Dels för att vi enligt nyligen avslutat rättsmål blivit utmålade som ett brottsoffer, blåsta av en f d anställd och en f d styrelsemedlem, dels för att vi betalat in den restskatt som vi eventuellt är skyldiga staten, dels för jag är mycket tveksam till att SvFF vill utdöma ett sådant straff tre år efter det eventuella brottet.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 21:39
Pihlbaoge//

Det skakades snabbt fram 10 miljoner efter säsongen 2004. Jag är helt övertygad om att 12 miljoner heller inte varit något bekymmer. Vi har missat minst 10 miljoner/år med spel i SE. 2 år= 20 miljoner plus de 10, där har du 30 miljoner.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 21:35
Pihlbaoge
Örebro go_osk
2007-06-30 21:33
Ämne: go_osk/ Så ni anser ....
Det har jag/vi aldrig sagt. Men nu blev så fallet, och därför är det inte mer än rätt att ni drabbas av samma bistra behandling.

Det fungerar inte att göra undantag i regelverket bara för att föreningen i fråga heter IFK Göteborg.
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 21:32
ÖSK-Karl, det är stor skilnad på förlorade pengar som tas ur fickan och förlorade pegnar genom tvångsnedflyttning, hade ni fått betala 12 miljoner istället för att åka ner 2004 hade er förening inte funnits idag.

Örebro Gooner
2007-06-30 21:31
alltså, om en förenings styrelsemedlemmar inte kan anses vara ansvarig för hur föreningen sköts - vem är då ansvarig?
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 21:31
Pihlbaoge//

12 miljoner är en fjärt i rymden i jämförelse med att bli tvångsnedflyttade, vi vet.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 21:28
feldgrau//

Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell säger till Göteborgs-Posten:
– Jag tycker det var hårda bud och en tydlig markering.
– Jag tror inte domen sänder någon annan signal än att det inte finns några genvägar utan man måste följa de regelverk som finns.

Om jag höll på IFK Göteborg skulle jag vara mycket skraj för vad som kommer att hända när säsongen är över.
IFK Göteborg Pihlbaoge
2007-06-30 21:28
IFK Göteborg har betalat en böter på 12 miljoner kronor som straff för att de förskingrade ca 3 miljoner, med andra ord, vi har fått betala ut 4 gånger mer än vi försökte spara, det känns ju som om detta borde vara ett straff om något, trotts att kanske inte SvFF fick pengarna.
IFK Göteborg feldgrau
2007-06-30 21:24
go_osk/ Så ni anser att det var rätt att ni flyttades ner 2004?
Örebro go_osk
2007-06-30 21:17
Ämne: Harrejäflar. Här dis....
Vi dyrkar nog snarare på jämställdhet inför lagen. Detta oavsett om man råkar vara SvFF:s svarta får eller framgångsrika Blåvitt.
Annons: