/fotboll/osk/forum/7675.aspx/fotboll/osk/forum/7675.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK kribba
2007-10-24 15:12
Joth, vad får man för ca 2-3 miljer..tja, en spelare som Nävfer. :) Det är ju inte fråga om en etablerad, erfaren nyckelspelare det här.

Jag kan som sagt förstå din och er inställning iofs.
Örebro joth
2007-10-24 14:59
Kribba//Glömde en sak. Varför skulle vi vilja byta bort en talang mot 2-3 miljoner? Vilken typ av spelare får man för 2-3 miljoner... är det inte då bättre att vårda och hålla hårt i det man har?
Örebro joth
2007-10-24 14:58
Kribba//Naturligtvis är det svårt att behålla en spelare mot sin vilja. Frågan är dock vad Näfver vill och vad som är bra för Näfvers utveckling.

ÖSK måste leva på att plocka fram talanger och att sälja dem. Men, de ska inte säljas för tidigt och helst inte till svenska lag då prislappen då tenderar att bli relativt liten.

Näfver är inte färdig som fotbollsspelare än men har en stor potential (Dock inte lika stor som Frempongs) och med lite trygghet och speltid i ÖSK kan han bli riktigt bra. Min förhoppning är att när de "riktiga" anbuden börjar komma då ska det vara från utlandet... om han säljs tidigare är det en stor förlust för ÖSK.
AIK kribba
2007-10-24 14:44
Tja Joth, han kan mycket väl stanna i Örebro, då får ni pengar alls att värva nya spelare som ni ev hellre vill ha och vi får ingen ung talang. Kan mycket väl bli så. Vi får se.

Men du glömmer en sak. Vad spelaren vill. Ni måste ju ta viss hänsyn till hans åsikter också. Om han verkligen vill till AIK så sätter det ju i så fall viss press på er. Om det nu är så, spekulerar här. Ni har ju inte direkt rosat marknaden i allsvenskan heller och era ambtioner, trots vad du säger här,är väl från ledningens sida att först och främst etablera er i allsvenskan och klara kontraktet, det sistnämnda har ni grejat, men inte det första.
Örebro joth
2007-10-24 14:37
Måste även säga att det luktar lite storhetsvansinne från Kribba när han tycker att ÖSK ska släppa vidare spelare till storklubben AIK, som sedan kan låta spelarna varva ner i ÖSK när de är slut som spelare i AIK.
Nejdu, det kan du glömma... Vi/ÖSK har ambitioner.
Örebro joth
2007-10-24 14:35
Kribba//Tror att du har missat hela poängen. Det är vi som sitter med ett 2-års kontrakt med Näfver. Detta innebär att det är vi som sätter ett rimligt pris för den förlust det innebär att bli av med honom. Inte vad köparen tycker vad han är värd... näää... gnaget får gå och fynda i någon krisklubb.

För min del så måste summan upp över 8 miljoner om jag ska känna att förlusten är rimlig... annars kan det kvitta.
AIK kribba
2007-10-24 14:21
bison, om vi ska göra en jämförelse med Gais så fick ju dom nära 10 miljoner för Wilton, allt som allt, inränknat försäljning plus vidareförsäljningsklausul,och det är ju inte så illa pinkat. Så länge vissa klubbar är större och attraktivare än andra kommer det alltid vara så att spelare går dit,förr eller senare.

Skulle Nävfer nu säljas till AIK tror jag säkert ni kommer få en helt ok vidareförsäljningssumma i så fall. Om han sen säljs vidare.

Det är ju så det funkar, dom större tar talanger från dom mindre och säljer vidare. Vi kan inte heller bromsa helt om större klubbar i europa vill ha vissa av våra spelare. Bara till en viss gräns,men förr eller senare säljs spelare om tillräckligt mycket pengar ges och tillräckligt många anbud kommer.

Men visst, förstår att inte er klubb vill sälja vilka spelare som helst samtidigt. Det är känsligt det där. Sätter man alltför ofta fantasipriser på spelare så riskerar man ju att inte få sälja alls, samtidigt som spelarna kan bli sura på klubben eftersom dom oftast vill vidare, samtidigt vill man ju inte bli av med spelare hur som helst. Det är en balansgång helt enkelt.

AIK och Örebro har ändå haft ett rätt fruktbart sammarbete genom åren och jag hoppas det fortsätter så. Det är väl inte helt omöjligt heller att spelare som Rubarth och Tjerntröm avslutar karriären hos er.
Örebro ÖSKare i exil
2007-10-24 13:57
I fallet Kevin Walker var det nog inte lönen AIK erbjöd som lockade honom över. Utans hans kontakt med Norling sen tidigare samt faderns situation i ÖSK.
Örebro bison
2007-10-24 13:55
Ämne: Bastard on parade, v....Javisst om vi är ärliga så ser det ju ut så idag. AIK är en större klubb än Örebro, men du måste ju också inse att vi strävar efter att bryta den trenden - så länge vi i ÖSK fortsätter att sälja spelare till andra klubbar i allsvenskan för småsummor och ni sedan säljer vidare dessa till europeiska klubbar och gör en vinst kommer situationen att bestå.
Nu ser ekonomin bättre ut och vi behöver därför inte sälja spelare under kontrakt för att klara budgeten.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2007-10-24 13:51
Vi sätter ett överpris på Näfver,på så sätt så blir han aldrig såld förrän vi vill det,se på Barca,Inter mm.
AIK kribba
2007-10-24 13:49
Bastard on parade, vem ni säljer till är förstås er sak. Jag skulle själv helst sett att man sålt utomlands om jag varit i er sits. Men det kanske inte går? Det kanske inte finns så många spekulanter? Det finns ju andra faktorer med i spelet också. Det fanns väl inget konkret större bud på Näfver utomlands, så det är bara rykten. Er ledning kanske anser att det är en säkrare affär och snabba pengar? Dessutom vill han kanske själv, precis som Kevin Walker, utvecklas i en större klubb som AIK? Vem vet. Det vore ju ett steg uppåt i karriären för hans del,om vi ska vara ärliga. Säkert också lönemässigt. Inget ont om Örebro, men så är det ju. Annars skulle vi inte fått spelare som Kari Stephensson och Wilton från Gais, exempelvis. Eller Kevin Walker, som ni ju ville behålla.

Jaja, den som lever får se. Förstår er inställning, men 5-7 miljoner är för stora pengar för en sån spelare. Den prislappen kan ni kanske få efter att Näfver gjort succé i allsvenskan och levererat. Inte innan.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:44
Ämne: Chipset, tja kontrak....
Skulle Näfver säljas för 2 miljoner till AIK ställer jag mig också i nedan nämnda kaffekö/demonstration.
Örebro Bastard on Parade
2007-10-24 13:42
kribba//

Får man av ren nyfikenhet fråga hur du värdesatte Emra Tahirovic? Hans genombrott hade inte heller kommit när han såldes.

Och varför skule vi sälja Näfver för en liten summa till er när det fanns utländskt intresse som var redo att slänga upp betydligt större summor innan han skadades?
Örebro bison
2007-10-24 13:37
tja nog läggs det ett antal kronor på kaffe inför en hemmamatch
Örebro Kronblom
2007-10-24 13:35
Ämne: Räkna för övrigt in ....
"kaffepengar"?Köper du så dyrt kaffe?
AIK kribba
2007-10-24 13:35
Chipset, tja kontraktlängd spelar ju roll förstås, men man får inte 5-6 miljoner för en svensk spelare i allsvenskan idag som inte slagit igenom ordentligt, och det har inte han gjort än. Det kan väl konstateras.

För en spelare som Oremo, ja, då är dom pengarna ok. Men inte i det här fallet.

Bastard on parade, visst är jag ingen expert på den killen,men jag vet vad prislapparna brukar ligga på spelare som ligger där han verkar ligga och något stort superomskriven supertalang är det väl inte. Summor som 5-7 miljoner betalas för spelare som Nils Erik Johansson, Oremo,(ev mer i oremofallet) Kari Stephensson mfl. Spelare som redan slagit igenom. Det har inte Nävfer. Därför skulle jag bli mycket förvånad om ni fick såna summor för han. Åtminstone av ett svenskt lag.

Inte ens Ishizaki gick för en sån summa.

Skulle Örebro köpt Robert-Åhman Person för en sån summa? Tror knappast det va? och det är en spelare som också lirat u21 och legat strax under genombrottsnivån i allsvenskan. Dessutom anfallare,vilka är dyrare.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:34
Någon demonstration lär inte blir aktuell. Varför ska ÖSK spelarinvest släppa en spelare billigt som har två år kvar när ekonomin är god?
Örebro Chipset
2007-10-24 13:31
Till Näfvers försvar måste jag ju nämna att han är bättre defensivt än Frempong och inte lika skadebenägen (bortsett från knäskadan). Men fysik och defensivt kunnande kommer med åren.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:28
Ämne: Chipset, du motsäger....
Jo, fast det är ju min åsikt. Det var dessutom i jämförelse med Frempong. En spelare med Näfvers U21 meriter, kontraktslängd, intresse från utlandet osv bör ju ligga på en sådan prislapp.
Örebro Bastard on Parade
kribba//

Du kan ju inte sätta ett värde på en spelare som du uppenbarligen har sett alldeles för lite för att kunna bilda dig en egen uppfattning om.

Näfver har stundtals haft lekstuga med de Allsvenska försvaren. Han kommer runt på kanten, han tar löpningar i djupet och har hyfsade inlägg. Dessvärre råkade han ut för en knäskada under sommaren vilket har begränsat hans speltid rejält.

Visst, han är ganska enfotad men det finns många yttermittfältare som är det och hans dribblingar fungerar än så länge i Allsvenskan..
Örebro bison
Räkna för övrigt in mig som nummer 3 i demonstrationen om man säljer Näfver för kaffepengar!
Örebro bison
2007-10-24 13:26
Ämne: Chipset, du motsäger....
Helt rätt Kribba, han är oduglig och inget att satsa på för Gnaget
Örebro Bastard on Parade
2007-10-24 13:25
Glaban//

Han har kontrakt även över nästa säsong. Personligen tycker jag att Seb har varit ojämn, men det kan ju bero på att han fått spela innermittfältare, vänsterytter och forward. Senaste matchen mot Elfsborg var riktigt bra och jag ser han gärna i ÖSK även nästa säsong.
AIK kribba
2007-10-24 13:24
Chipset, du motsäger dig själv. Hur kan man begära 5-6 miljoner för en spelare som enligt dig är "alltför enfotad för att bli en internationell spelare" "vars dribblingsregister är alltför tunt" och" vars inlägg inte håller någon vidare kvalité"

En sån spelare kanske är värd ca 500.000. Om det var sant.

Vad är det då som enligt dig gör han värd 5-6 miljoner? Det finns många unga som spelat i u21. Bland annat vår ex talang, Robert Åhman Person.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:23
Den här matchen blir riktigt intressant:

Internmatch - talangtruppen
Behrn Arena 14:00 Lördag

Det måste ju vara klart vilka spelare som den "nya scoutingguppen" ska pröva. Någon som har info?
Örebro Chipset
2007-10-24 13:18
Nedim kan gå. Får vi pengarna tillbaka från något rysk oljegäng är det bara att gratulera. Hans speed verkar inte hålla i allsvenskan och motivationen verkar som bortblåst.
Degerfors Glaban
2007-10-24 13:17
Att gnagarna aldrig kan hålla sig borta från vårt län!

Hur ser kontraktet ut för Seb? Går det ut nu i höst, eller har han även över nästa säsong? Tror/Vill ni att han stannar. Har fått för mig att det är dags för han att sluta cirkeln och komma hem.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:16
Ämne: Här kommer ytterliga....
Jag håller med dig till fullo. Möjligtvis tycker jag FreSa får stanna enbart om ingen intressantare yngre spelare värvas eller tas upp från Ungdom. Tycker Green borde vara aktuell. Han är helt klart på g. Dessutom tror jag fortfarande på Nordin. Fortsätter han dominera i vår som han gjorde i de 3-4 senaste träningsmatcherna nu i höst så blir han nästan som ett nyförvärv till nästa år.
Örebro Chipset
2007-10-24 13:13
Jag tycker att allt hänger på vad Barsom vill. OM Barsom vill stanna och OM han kan tänka sig att ta över Larsens position bör vi inte sälja Näfver.

Om Barsom vill fortsätta i klubben till vänster kan vi sälja Näfver men BARA om prislappen ligger där den ska ligga för en talangfull U21 landslagsman. Typ 5-6 miljoner. Näfver kan verkligen inte spela någon annanstans än vänsterytter. Barsom och Frempong kan iallafall flyttas på någorlunda.

Risken med att ha kvar Näfver är att Frempong får stå tillbaka och han är mitt tycke en mer internationell talang. I jämförelse är Näfver alltför enfotad för att bli någon större internationell fotbollspelare. Hans dribblingsregister är alltför tunnt och inläggen håller ingen vidare kvalité. Frempong å sin sida har en jävla skjuts i steget och är något unikt, precis som landslagstränaren påpekat i pressen.
Örebro One¨touch
2007-10-24 13:08
Här kommer ytterligare ett inlägg i Silly-season debatten.

Jag "förlorar" gärna Nedim.

Jag vill inte att "SuperJon" ska få ett nytt kontrakt.

Jag ser helt klart mer potential i Frempong än Näver, och är prislappen riktigt bra så tycker jag vi ska sälja Näfver.

FreSa är ok på så vis att han kan agera hjälpgumma på ett flertal positioner. Jag ser gärna FreSa i ÖSK 2008, fast med en lägre lön än det som ryktas nu.
I resonemagnet kring FreSa vill jag oxå ha in en etablerad högerback med signumet "vinnarskalle" som kan gå rakt in i förstaelvan.

Nordin Gerzic har fått sin chans i truppen men inte förvaltat den enligt önskan. 2 tränare har resonerat i stort sett likadant då de lämnat Nordin i utkanten då det dragit ihop sig till match.

Vi behöver ännu en vinnarskalle och nu på innermitten. Denna kille ska oxå kunna leverera offensivt med hjälp av ett exilent spelsinne.
Det är främst på denne kille som vi får öppna plånboken vidast. En sådan här spelare är inte billig.

Lunchen är slut!
Annons: