/fotboll/osk/forum/7653.aspx/fotboll/osk/forum/7653.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSKare i exil
2007-10-24 16:14
Näfversskada kan väl knappast gör att han klassas som skade benägen, en KFFare landade ovanpå honom, en riktig smäll. Sen kan man ju spekulera i hurvida en sån skada kan ge framtida konsekvensen men Näfver är ju knappast skadebenägen. Näfver frisk fick ju dessutom gott om speltid till skillnad från Robert Åhman-Persson som sattes bredvid planen och därför flyttade sig vidare. Chansen för titlar med AIK är större men vart är chansen för att få spela och utvecklas störst? Svårt att säga, vi vet inte vem som tränar sport nästa år men AIK känns inte som klubben att få till som ung och lovande, man köper ju argentinskt som du själv påpekar kribba. 2 år kvar på kontraktet för Näfver (tror vi). Inget har skvallrat om att Näfver är missnöjd i Örebro och med AIKs matchande av sina egna talanger, varför lockas dig som U21 spelare?
Örebro ÖSK-Karl
2007-10-24 16:06
kribba//

Har ni inga planer på att utbilda egna talanger?

Det är experterna eniga om att det är de svenska klubbarnas framtid, frågan är om AIK har någon framtid?
Örebro Sersant
2007-10-24 16:05
Ämne: Joth, AIK ville gärn....
Näfver är mer utvecklad spelare än Emra var.

Emra fick knappt plats på bänken när han lämnade var helt enkelt en bänkvärmare som med lite tur fick hoppa in i slutet av matcherna.

Näfver har varit näst intill första alternativet på vänsterkanten i 2 säsonger.

Sen tvekar jag till om det spelar den minsta roll vad AIK vill, vill inte ÖSK sälja så gör dem inte det och det kan varken AIK eller Näfver påverka.
AIK kribba
2007-10-24 16:02
Joth, ja, tiden får utvisa hur det blir. Men bli inte helt chockad om han skriver på för AIK för ett belopp mindre än som det spekulerats om härinne av er.

Sen hoppas jag själv att vi ska kunna plocka upp egna talanger också,det finns ett par stycken sådana.

Örebro och AIK är två lag som haft rätt många spelarförsäljningar mellan varandra under årens lopp, det har varit rätt givande, för båda lagen.
Örebro joth
2007-10-24 15:57
För övrigt ett tack till redax för Silly Season artikeln... hoppas dock på mera rykten in. :-)
Örebro joth
2007-10-24 15:57
Kribba, antar att vi inte kommer längre. Ni vill ha våra talanger och vi vill behålla dem. Tiden får utvisa vad Näfver, ÖSK och AIK vill.

Tror nog att Näfver har större planer än SM-Guld med AIK... tror att hans ÖSK hjärta bultar hårdare än så.

Näfver är en spelare jag skulle vilja se i Arsenal eller Ajax. En typisk Ajax kantspelare.
Örebro ÖSK-Karl
2007-10-24 15:50
kribba//

Emra-affären med HBK-ÖSK-Spelarinvest är den bästa som gjorts i Örebro så här långt. Det kommer att framgå med mer tydlighet när Spelarinvests bokslut blir officiellt.

Som sagt, Örebro SK är ingen plantskola för andra svenska lag längre.
AIK kribba
2007-10-24 15:50
Vi värvade argentinarna för 5-6 miljoner styck,färdiga spelare från argentinska förstaligen. Det är klart att vi aldrig ger lika mycket,eller någon annan heller, för en relativt oprövad ung talang som dessutom varit skadad en hel del i år. Det vore idiotiskt. Frågan är vad klubbarna säger,och hur stor chansen är att han utvecklas i ett troligt bottenlag som ÖSK nog lär vara nästa år också. Och vad han själv säger om han inte får chansen. Det finns många faktorer i det här spelet.

Chansen till titlar, smguld mm är också betydligt större i AIK än i ÖSK. Det väger också in.
Örebro joth
2007-10-24 15:48
kribba, mina siffror i Emra affären är mina egna spekulationer, men helt klart är att vi gjorde en dålig affär men i den situation inte hade något val. I det fallet ville Emra vidare, och det förstår jag då vi låg i Superettan vid det tillfället. Däremot skulle jag inte kunna köpa någon motviering till varför en talang skulle vilja till AIK, möjligtvis ekonomiskt. AIKs nackdelar väger så pass mycket tyngre än de positiva. Inget jag skulle rekommendera en talang.
Örebro ÖSK-Karl
2007-10-24 15:47
Glaban//

Seb har ett år kvar, det förlängs troligen ytterliggare ett år. Sedan får vi se.
Örebro Carlsson1908
2007-10-24 15:42
Kribba/ Man lär sig av sina misstag? Ni lär inte få Näfver under 5mille.
AIK kribba
2007-10-24 15:40
Joth, AIK ville gärna behålla spelare som Ishizaki och Robert Åhman Persson, men det blev inte så.

Sen verkar ni gjort en dålig affär med hbk. Minst sagt. 1 miljon låter lite,och han var ju mer utvecklad som spelare än Näfver är och dessutom anfallare om jag inte tar fel, och sådana är dyrare. Och det till en klubb i liknande statusfålla som er själva. Ungefär som ni skulle sälja Nävfer för 20 000 kr till oss ;)
Örebro ÖSKare i exil
2007-10-24 15:38
Ja frågan vi inte vet svaret på är vad vill näfver? Sen har jag inte koll på vart Näfver till AIK kommer ifrån, är det mer än bara ett rykte. därtill kan sägas att en frisk Näfver är mer eller mindre etablerad i startelvan. I hans frånvaro värvades t.ex Barsom men många har inga problem att se båda de spelarnaa på plan samtidigt.
Örebro joth
2007-10-24 15:37
Oavsett politisk tillhörighet så tycker jag att det är kul att Staffan Werme vågar sticka ut hakan i debatten om fotbollens värde för Örebro. Det har ju tidigare varit nästa lite tabu.
Örebro ÖSK-Karl
2007-10-24 15:37
AIK verkar tro att de kan plocka spelare hur som helst. Vad gäller Näfver så är han INTE till salu inför nästa år under 6 miljoner kronor och en vidareförsäljningsklausul på 20%. Det vet AIK.

Men visst, går de med på det så är Näfver förlorad. Han har två år kvar på kontrakter och Spelarinvest tror han kan inbringa en ännu högre summa efter ytterliggare ett år i ÖSK. Det finns flera utländska klubbar som följer honom.

Så Kribba och ni andra i AIK, det är bara att betala ovanstående eller leta efter någon annan, så enkelt är det. ÖSK är inte längre något farmarlag till klubbar i Fjollträsk eller någon annanstans i Sverige.
Örebro joth
2007-10-24 15:30
Kribba, jämnför inte Tjerna med Näfver. Det är ju ungefär som att vi skulle kräva 3-4 miljoner för Henriksson... där sätter jag också en gräns. :-)
I talangerna finns investeringsmöjligheter, knappast i spelare som Tjerna och Henriksson. Därav ett lägre värde.
Örebro joth
2007-10-24 15:28
Kribba, du ser, men oftast har väl ändå AIK slussat ut "talanger" utomlands, eller valt att göra sig av med dem för att göra plats för "mer lovande talanger". I ÖSKsfall så hoppas jag att man faktiskt försöker behålla Näfver då han behöver utvecklas mer i en trygg ÖSK miljö där han garanterat får speltid i Allsvenskan.

Men som du säger kan vi inte annat än att tycka. Frågan är som sagt, vad vill AIK, ÖSK och Näfver.

Tycker tex att när vi släppte Emra till HBK så gjorde vi en stor miss. Även om vi fick 1.000.000:- plus 20-30% på de 17 miljoner han såldes vidare på. Min önskan är naturligtvis att vi är fönstret utåt och att det är vi som säljer spelarna utanför Sverige. Kan HBK borde definitivt ÖSK kunna göra det.
Örebro MansioN
2007-10-24 15:27
gör som jag sälj Glenn Holgersson för 13,5 Miljoner till Trelleborg . det funkar iaf i Football manager 08 ;)
AIK kribba
2007-10-24 15:23
Joth, ja,vad vi tycker här är en sak, sen är frågan vad AIK, Nävfer själv och Örebro tycker en annan sak. Kan bara konstatera att AIK inte ens fått i närheten av dom summorna som ni nämnt för likvärdiga spelare tidigare. Att sätta grova överpriser är förstås en sak man kan göra om man inte vill sälja. Men det har sina risker också.

Som om vi skulle sälja Tjerna till er om 3-4 år för tja låt oss säga, 4-5 miljoner? :)
Örebro joth
2007-10-24 15:21
Kribba, nu är du där igen. Din bedömning på vad du tycker en talang är värd.
Men vad tycker du att vi ska göra för 2-3 miljoner? Köpa en spelare som är runt 34 år och bara vill mjölka ut det sista ur sin karriär? Nja, då föredrar jag talanger som vill något, som vill prestera för att förbättra sina möjligheter att ta sig ut i Europa och proffsdrömen. Hellre en talang som ger 110% än en gammal spelare som levererar 90%.
AIK kribba
2007-10-24 15:12
Joth, vad får man för ca 2-3 miljer..tja, en spelare som Nävfer. :) Det är ju inte fråga om en etablerad, erfaren nyckelspelare det här.

Jag kan som sagt förstå din och er inställning iofs.
Örebro joth
2007-10-24 14:59
Kribba//Glömde en sak. Varför skulle vi vilja byta bort en talang mot 2-3 miljoner? Vilken typ av spelare får man för 2-3 miljoner... är det inte då bättre att vårda och hålla hårt i det man har?
Örebro joth
2007-10-24 14:58
Kribba//Naturligtvis är det svårt att behålla en spelare mot sin vilja. Frågan är dock vad Näfver vill och vad som är bra för Näfvers utveckling.

ÖSK måste leva på att plocka fram talanger och att sälja dem. Men, de ska inte säljas för tidigt och helst inte till svenska lag då prislappen då tenderar att bli relativt liten.

Näfver är inte färdig som fotbollsspelare än men har en stor potential (Dock inte lika stor som Frempongs) och med lite trygghet och speltid i ÖSK kan han bli riktigt bra. Min förhoppning är att när de "riktiga" anbuden börjar komma då ska det vara från utlandet... om han säljs tidigare är det en stor förlust för ÖSK.
AIK kribba
2007-10-24 14:44
Tja Joth, han kan mycket väl stanna i Örebro, då får ni pengar alls att värva nya spelare som ni ev hellre vill ha och vi får ingen ung talang. Kan mycket väl bli så. Vi får se.

Men du glömmer en sak. Vad spelaren vill. Ni måste ju ta viss hänsyn till hans åsikter också. Om han verkligen vill till AIK så sätter det ju i så fall viss press på er. Om det nu är så, spekulerar här. Ni har ju inte direkt rosat marknaden i allsvenskan heller och era ambtioner, trots vad du säger här,är väl från ledningens sida att först och främst etablera er i allsvenskan och klara kontraktet, det sistnämnda har ni grejat, men inte det första.
Örebro joth
2007-10-24 14:37
Måste även säga att det luktar lite storhetsvansinne från Kribba när han tycker att ÖSK ska släppa vidare spelare till storklubben AIK, som sedan kan låta spelarna varva ner i ÖSK när de är slut som spelare i AIK.
Nejdu, det kan du glömma... Vi/ÖSK har ambitioner.
Örebro joth
2007-10-24 14:35
Kribba//Tror att du har missat hela poängen. Det är vi som sitter med ett 2-års kontrakt med Näfver. Detta innebär att det är vi som sätter ett rimligt pris för den förlust det innebär att bli av med honom. Inte vad köparen tycker vad han är värd... näää... gnaget får gå och fynda i någon krisklubb.

För min del så måste summan upp över 8 miljoner om jag ska känna att förlusten är rimlig... annars kan det kvitta.
AIK kribba
2007-10-24 14:21
bison, om vi ska göra en jämförelse med Gais så fick ju dom nära 10 miljoner för Wilton, allt som allt, inränknat försäljning plus vidareförsäljningsklausul,och det är ju inte så illa pinkat. Så länge vissa klubbar är större och attraktivare än andra kommer det alltid vara så att spelare går dit,förr eller senare.

Skulle Nävfer nu säljas till AIK tror jag säkert ni kommer få en helt ok vidareförsäljningssumma i så fall. Om han sen säljs vidare.

Det är ju så det funkar, dom större tar talanger från dom mindre och säljer vidare. Vi kan inte heller bromsa helt om större klubbar i europa vill ha vissa av våra spelare. Bara till en viss gräns,men förr eller senare säljs spelare om tillräckligt mycket pengar ges och tillräckligt många anbud kommer.

Men visst, förstår att inte er klubb vill sälja vilka spelare som helst samtidigt. Det är känsligt det där. Sätter man alltför ofta fantasipriser på spelare så riskerar man ju att inte få sälja alls, samtidigt som spelarna kan bli sura på klubben eftersom dom oftast vill vidare, samtidigt vill man ju inte bli av med spelare hur som helst. Det är en balansgång helt enkelt.

AIK och Örebro har ändå haft ett rätt fruktbart sammarbete genom åren och jag hoppas det fortsätter så. Det är väl inte helt omöjligt heller att spelare som Rubarth och Tjerntröm avslutar karriären hos er.
Örebro ÖSKare i exil
2007-10-24 13:57
I fallet Kevin Walker var det nog inte lönen AIK erbjöd som lockade honom över. Utans hans kontakt med Norling sen tidigare samt faderns situation i ÖSK.
Örebro bison
2007-10-24 13:55
Ämne: Bastard on parade, v....Javisst om vi är ärliga så ser det ju ut så idag. AIK är en större klubb än Örebro, men du måste ju också inse att vi strävar efter att bryta den trenden - så länge vi i ÖSK fortsätter att sälja spelare till andra klubbar i allsvenskan för småsummor och ni sedan säljer vidare dessa till europeiska klubbar och gör en vinst kommer situationen att bestå.
Nu ser ekonomin bättre ut och vi behöver därför inte sälja spelare under kontrakt för att klara budgeten.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2007-10-24 13:51
Vi sätter ett överpris på Näfver,på så sätt så blir han aldrig såld förrän vi vill det,se på Barca,Inter mm.
Annons: