/fotboll/osk/forum/7643.aspx/fotboll/osk/forum/7643.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro E.Shams
2007-10-30 21:36

Erki// Dessa personer som du menar "körde ÖSKs ekonomi i botten" agerade inte helt utan ÖSK:s vetskap. Där finns det en tydlig skillnad mellan de två exemplen.

Sen kan jag precis du gör, misstänka att fler visste om det.

rirobban// Hela ÖSK misskötte ekonomin under en längre period. Grovt skattebrott, trolöshet mot huvudman samt bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll dömdes Mats Persson och Jonas Nilsson till. Det är helt olika saker.

Jag håller dock med dig om att reglerna är krångliga och bör vara tydligare.

Brus-Nilsson// För vems räkning de begick brott är juridiskt inte intressant. Notera att de dömdes för trolöshet mot huvudman (de gick bakom ryggen på IFK). De gjorde det således på eget bevåg utan IFK:s vetskap (trots att man kan misstänka att fler var vetande).

ÖSK KRILLE// Haha, jag var rädd för att man skulle tro det men nej, jag är defenitivt inte IFK:are ;). Jag tror precis som du. IFK är säkert en helig ko.

DaSa// Du skriver "Den enda som tjänade på deras olagligheter är IFK Göteborg som klubb och därför skall klubben straffas."

Jag kan förstå att man kan tycka så men det skulle bli mycket konstigt göra så. Låt mig exemplifiera: Jag själ ett gäng datorer från en skola och slänger av de hos dig då jag gillar dig så mycket. Du hade inget med stölden att göra och således bör du inte bli bestraffad. Låter som att du är ute efter hämnd, mer än vad som är rätt.
Örebro Mittåt
2007-10-30 21:19
Selakovic inblandning inskränkte sig väl till att han fungerade som "mellanhand" då Ijeh-pengarna betalades tillbaka till Janne plånbok.
Örebro Bastard on Parade
2007-10-30 21:15
Gällande IFK-affären. Det är ostridigt att IFK Göteborg skulle ha gynnats om inte inte Ijeh krånglat till det, istället åkte de dit och fick betala straffavgifter om jag minns rätt.

Hade Göteborg kunnat värvat Selakovic utan "gåvan"? Ytterst tveksamt, men det är absolut en möjlighet att man med hjälp av externa investerare kunnat lösa affären ändå. Man hade definitivt inte belånat Kamratgården som de väl fick göra för att klara av skattesmällen?

Det intressanta borde vara att kolla behörigheten för de anklagade samt att försöka bevisa att övriga styrelsen hade kännedom om deras ageranden utan att själva göra något åt saken. DÅ hade jag kallat IFK Göteborg för fuskare, nu är jag bara bitter över att ÖSK tvångsdegraderades.

Även jag har kallat Lindqvist för vissa mindre smickrande ord, det ska jag erkänna, men det är inte hans fel att ÖSK tvångsdegraderades. Ekonomin var inte bra när han tog över klubben och inte blev den bättre under hans styre. Lindqvist hade alldeles för höga ambitioner och tappade kontakten med verkligheten rätt tidigt.

Utan Lindqvist hade vi nog knappast lyckats värva Alvbåge, glöm inte det.

Edit: Självklart blandar jag ihop det, glöm det jag skrev bara.
Örebro Mittåt
2007-10-30 20:53
Onsdag 27 februari: Örebro SK-VSK
Örebro DaSa
2007-10-30 20:50
Tycker det är skit samma om en domstol dömt att det är ngr utvalda personer som är skyldiga. Vad tjänade de dömda personerna på sitt brott? Absolut ingenting! Den enda som tjänade på deras olagligheter är IFK Göteborg som klubb och därför skall klubben straffas. Sen kan jag nästan lova att resten av styrelsen visste om det också.

Det är upp till klubben att se till att man har processer för att undvika fusk och olagligheter.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-10-30 20:39
E.Shams//
Är du smyg ifk:are? :) ingen ide att gräva i det där. Göteborg kommer aldrig att kickas ur allsvenska. Inte äns om de får dålig ekonomi.
Örebro Brus-Nilsson
2007-10-30 20:37
Ämne:
Ingen av oss skull....Är ej enig med dig, de som är dömda för brott i IFK:s styrelse gjorde väl inte klavertampen annat än för klubbens räkning?? Sen att de blir personligen ansvariga är en annan sak, en kassör som förskingrar pengar blir även han ensam ansvarig.
Örebro Brus-Nilsson
2007-10-30 20:37
Örebro Brus-Nilsson
2007-10-30 20:35
Ämne: Skön summeringskröni....ansvarig....
Örebro rirobban
2007-10-30 20:34
Ämne:
Ingen av oss skull...."Genom att göra en grov förenkling för att hjälpa fler att förstå: Tänk om det slår slint i huvudet på någon som arbetar för ÖSK. Han begår ett brott utan att ÖSK vet om det. Vilka tycker att ÖSK ska bli nedflyttad? INTE JAG!"

Var det inte det som hände när ÖSK flyttades ned? Ove Lindqvist såg till att köra ekonomin i botten. Alltså en person. Likt IFKfallet så var inte den ansvarige kvar när ÖSK flyttades ned. På något sätt måste reglerna vara enklare att tolkas.
Örebro Erki
2007-10-30 20:33
E.Shams// Ett mindre antal personen körde ÖSKs ekonomi i botten, något som hela föreningen och staden fick lida för.

Sedan tror jag inte alls på att dessa två personer handlade helt bakom resten av klubbens rygg. Jag tror att fler visste om vad som skedde vid övergångarna.

Givetvis är det fel att straffa en förening för vad några få har gjort, men detta gör SvFF hela tiden vid bengaleldningar, myntkastningar mm. För att inte tala om när ÖSK åkte ur.

Nu ska jag vara tyst eftersom jag inte vet något om ämnet ;)
Örebro Fotbollsgud
2007-10-30 20:18
Skön summeringskrönika av Årets Allsvenska av Barsom.
Örebro E.Shams
2007-10-30 19:57

Ingen av oss skulle drömma om att vara tvärsäkra i ämnen som vi inte behärskar. Exempelvis skulle de flesta aldrig tro sig veta vad som är rätt eller fel gällande mattematiska problem, religiös historia, kvantumfysik eller liknande. Så snabbt något berör våra intresse verkar många veta vad som är rätt och fel.

Werme skriver på sin blogg "Fusklaget IFK Göteborg". Erki skriver "Min personliga uppfattning är att föreningar som fuskar ska straffas. Men det kanske inte du tycker?".

Då är min fråga, när blev ni domare? Hur kommer det sig att ni dömer andra efter eget bevåg?

Innan man kallar andra för det ena eller andra så bör man ta reda på fakta. Jag har läst domskälen och stödjer min argumentation på den. Detta är tingsrättens dom: IFK Göteborg har inte fuskat. Det är Mats Persson och Jan Nilsson som har begått brott. Således är två personer dömda, IFK Göteborg är ej dömt.

Jag har full förståelse för att man kan uppfatta det hela som konstigt men det är ett stort hopp till att gå in och såga en svensk domstol när man tydligen inte en har läst domskälen till domen.

Genom att göra en grov förenkling för att hjälpa fler att förstå: Tänk om det slår slint i huvudet på någon som arbetar för ÖSK. Han begår ett brott utan att ÖSK vet om det. Vilka tycker att ÖSK ska bli nedflyttad? INTE JAG!

Hur Lagrell är, att storklubbar får fördelar och liknande frågor är en sak. Det motsätter jag mig inte emot men rätt ska vara rätt, jag känner mig tvungen att säga ifrån när man kallar andra för fuskare utan att ha fog för det.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-10-30 18:29
Jag tror också på Felix Magro som ett bra nyförvärv!
Örebro DaSa
2007-10-30 18:17
Jag skulle nog hellre se Felix Magro från Djurgården om vi skall "sno" ngn spelare därifrån. Han dominerade ju i Landskrona för ngt år sedan. Vet inte exakt vilken speltyp han är mer tror han är en Thomas Olsson typ så han kan konkurrera både med Nobbe och eventuellt centralt nyförvärv.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-10-30 17:28
zodiak//
Han får ju inget nytt kontrakta av djurgården. Så han kan gå till ösk om han så önskar!
Djurgården zodiak_
2007-10-30 17:23
Sno inte våran Amoah!!!
Örebro go_osk
2007-10-30 17:17
Amoah är en av de spelartyper som ÖSK i dagsläget saknar. Killen kan göra de mest oväntade sakerna och är samtidigt vän med bollen. Lägg dessutom till att han har framtiden för sig.

Bind upp Amoah på 4 år nu!
Örebro Erki
2007-10-30 16:55
Patrick Amoah vore en fin värvning.
Örebro Erki
2007-10-30 16:53
E.Shams// Jag är inte så insatt men kanske får tycka saker ändå? Min personliga uppfattning är att föreningar som fuskar ska straffas. Men det kanske inte du tycker? Vad jag har förstått så har klubben värvat spelare på olagligt sätt, en av dessa spelare har sedan bidragit till att laget vunnit sm-guld. Jag tycker det är fel.
Örebro rirobban
2007-10-30 16:26
Skattefuskare eller inte. IFK är förtjänta av sitt guld. Det som varit på sidan av planen kan inte de få skulden över. Fotbollsförbundet ska ta hand om det frågorna. Så att kalla IFK för fuskare idag känns inte helt rätt. Personerna som fuskade är ju inte kvar i klubben.

Men att klubbarna behandlas olika är ju självklart. Det står skrivet i stjärnorna. Det går inte att flytta ned storklubben IFK eller Helsingborg. ÖSK hade inte negativt kapital om man ska tro toppadvokaten Rolf Åbjörnsson som anställdes då. Han borde kunna juridik om någon.

Men jag anklagar som sagt inte IFK som klubb, utan fotbollsförbundets tolkningsfrågor och oklara regelverk. Med andra ord håller jag till en viss del med Werme, och till en annan del håller jag inte alls med.
Örebro Charlezzz
2007-10-30 16:15
E.Shams///
Nja. Helt rätt har du inte. Staffan Werme har visst läst juridik och har fortfarande en doktorandplats vid Uppsala universitet.

Sen huruvida Göteborg bör degraderas eller inte är jag för opåläst för att avgöra men samtidigt kan man ju tycka att det förefaller rätt märkligt att reglerna gällande skattebrott skrivs om i samband med att Göteborg ertappas med detta.
Örebro Sersant
2007-10-30 15:50
Saker jag vill läsa i NA inom 2 veckor:
- Antonnen skriver på 3 års kontrakt
- Barsom skriver på 2 års kontrakt
- Ny tränare presenteras

Sista punkten är viktigast då jag tror att Antonen och barsom kommer avvakta tills det är klart.
Örebro E.Shams
2007-10-30 15:35
Erki// Angående IFK Göteborgs eventuella nedflyttning så har Werme fel. Så även du. Många tror sig veta mer än vad de egentligen gör.

Det finns många tyckare och bloggare som tror sig veta allt nuförtiden. Detta är en juridisk fråga som många tror sig veta något om när de flesta av dessa tyckare knappat kan tyda två rader i lagboken.
Örebro Sersant
2007-10-30 15:31
En fråga angående Göteborgsfallet:
Är det inte så att klubben har betalat den skatt som dem inte betalade plus straffavgift?

Om dem har gjort det så tycker jag klubben har stått sitt straff. Deremot så ska dem ansvariga i klubben bestraffas efter Svensklag.
Örebro Erki
2007-10-30 15:22
E.Shams// Fast han har ändå rätt att IFK Göteborg ska flyttas ner. Kul att Lagrell lät så arg :)

Det konstiga är ju att IFK har fått använda Selakovic trots sättet han värvades på, vilket två personer blivit dömda för (?).
Örebro E.Shams
2007-10-30 15:16
Det är tydligt att Staffan Werme inte har någon juridisk kompetens. För att kunna förstå skillnaderna måste man besitta ett visst juridiskt kunnande, detta gör inte Werme.

Hans anklagelser är ogrundade.
Örebro Bastard on Parade
2007-10-30 15:14
Sersant//

Tack!
Örebro Sersant
2007-10-30 14:58
Ämne: missade tyvärr Lagre....
cirka 6 minuter in :).
Örebro BabyKladde
2007-10-30 14:28
missade tyvärr Lagrell på P4..