/fotboll/osk/forum/762.aspx/fotboll/osk/forum/762.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Svartvitt forever
2016-02-29 12:26
Rellen: "Att tända bengaler är en fråga för varenda supportergrupp då man inte delar synen på Bengalfrågan om det är fel eller inte är upp till var och en.
Jag slår vad om att alla här inne på forumet ibland kör för fort, är vi alla då lagbrytare?"

Nej, Rellen, det är knappast upp till var och en eftersom räkningen går till klubben vi stöder. När du kör för fort och får böter, skickar du då räkningen till ÖSK? Så länge supportergrupper "skyddar" dem som ställer till det för klubben, så får ÖSK fortsätta betala dyra räkningar. Inte förrän man tar ett helhetsgrepp och förklarar att bengaler är OÖNSKADE, samt outar dem som håller på, blir ÖSK av med den tunga ryggsäcken av böter som kunde gå till spelarlöner istället. Alternativt solidariskt samlar ihop till böterna. Tänker ni göra det?
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 11:47
Upprop från Kubanerna inför den allsvenska premiären mot DIF: Premiärinformation inför matchen mellan ÖSK och DIF, söndagen den 3/4 Söndagen den 3/4 kl. 17.30 är det äntligen dags för allsvensk premiär. Premiär för den säsong då vi kommer att skapa en stämning som aldrig tidigare skådats på Vallen. Först ut är matchen mot Djurgården och intresset för matchen är enormt i såväl Örebro som Stockholm. Frågan är inte OM utan NÄR premiären blir slutsåld. Vi hade med lätthet kunnat fylla en arena med kapacitet för 15 000-20 000. Nu har vi dock inte den möjligheten och då gäller det att göra det bästa av situationen. Givetvis ska vi med gemensamma krafter se till att premiären fylls med ÖSK:are ÖSK har sedan en tid tillbaka öppnat upp biljettförsäljningen till medlemmar och säsongskortsinnehavare. Vi har förtur till den 14/3. Eventuella kvarvarande biljetter kommer att ta slut direkt när de släpps till allmänheten då DIF inte nöjer sig med de sektioner de blivit tilldelade på den Östra läktaren. Förutsättningarna är därmed mycket enkla. Samtliga ÖSK:are som vill se premiären på plats och som inte har säsongskort SKA ha införskaffat biljett före den 14/3. Det är därmed viktigt att ALLA tar sitt ansvar genom att sprida budskapet till vänner och bekanta. Om du vet folk som kommer att vilja gå på matchen men som inte är medlemmar, gör dem en tjänst och köp biljett åt dem redan idag. Efter den 14/3 är det stor risk att det är för sent! Här köper ni biljetter * ÖSK-kontoret på Rudbecksgatan 52G, Västra läktaren i Behrn Arena. Öppet måndag-fredag 8-17 (lunchstängt 12-13) * Örebrokompaniet på Olof Palmes Torg. Öppet måndag-fredag 11-18, lördag 10-15. Medlemmar i ÖSK kan även beställa biljetter per telefon mot faktura. 019-167300 Inför matchen kommer Kubanerna att husera på Harrys dit vi bjuder in samtliga ÖSK:are. Premiäruppladdningen är en uppladdning du inte vill missa då den kommer att bli något utöver det vanliga. Med stor sannolikhet blir det en av de största och mest välbesökta uppladdningarna någonsin. Vi kan redan nu informera om att vi bjudit in några riktiga ÖSK-legendarer som redan nu bekräftat sin medverkan. Efter uppladdningen sker den sedvanliga premiärmarschen. Målet med den är att samtliga ÖSK:are som ska gå på matchen deltar i den. Vi ber dock att få återkomma med detaljer för uppladdning och marsch längre fram. Det viktiga för tillfället är att samtliga medlemmar och säsongskortsinnehavare tar sitt ansvar och förser sina ÖSK-vänner med premiärbiljetter. Hjälp oss genom att sprida budskapet och bjuda in folk till eventet. Tillsammans säljer vi ut premiären innan den 14/3
Rellen
2016-02-29 10:50
@Chris P. Bacon:
Finns tyvärr alltid sådana. Hittills har jag sett han och Snö med bara negativa inlägg. När jag var i Norrköping förra året på premiären såg jag 2 killar springa runt och hetsa mot varenda polis och Norrköpingbo i marschen. Alla ignorera dem och de kom springandes tillbaka, dessa har jag sett kanske 1-2 ggr till på en hemmamatch och inte ståendes i klacken då. Är dessa då kubaner? Nej de är förmodligen 2 idioter som inte är där för de älskar ÖSK speciellt mycket utan tycker det är coolt o hetsa osv. Likadant är det med resten av alla medlemmar till kubaner att man är där frö man älskar ÖSK. sällsynta idiotfall kommer alltid finnas då känslor&alkohol kan ställa till det. Att tända bengaler är en fråga för varenda supportergrupp då man inte delar synen på Bengalfrågan om det är fel eller inte är upp till var och en. Jag slår vad om att alla här inne på forumet ibland kör för fort, är vi alla då lagbrytare?
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 10:39
Droos//

Varför hittar du på en händelse där Kubanerna varit inblandade i banankastning i Norrköping? Vad tjänar du på denna smutskastning?
Örebro Marquis de Sade
2016-02-29 08:59
Skoj med trollerishow här på forumet.
Droos - hej då.
AIK Nissesson
2016-02-29 08:50
ÖSKs supporterskara eller klack består av flera olika "falanger".

Kubanerna utgör en stor del av denna skara och dess stadgar beskriver tydligt vad man vill.

I övrigt kan jag inte så mycket om vad övriga står för, men att döma av många klistermärken här och var i vår fina stad, har jag funnit några ...

Irish clan
Ultras Örebro

Ultras Nikolai Örebro

Örebro Sportklubb
Ultras Örebro

Sedan finns det säkert fler klickar och många supportrar som uppträder på olika sätt.

Att veta vem/vilka som gör vad eller skriker/sjunger än det ena och än det andra tycker jag själv är lite svårt och jag är på riktigt och dessutom livstidskuban som står för Kubanernas önskan om supporterkultur.
Örebro Minatankar
2016-02-29 08:46
@Droos:

Man får skilja på enskilda kubaner och föreningen Kubanerna.

När jag föreslog att man, som andra supportergrupper, skulle ta fram enhetliga mindre ÖSK-flaggor så att intrycket av flaggspelet blev mer enhetligt, var det en kuban här som ansåg att jag inte skulle kritisera dem.

Jag har skänkt många tusenlappar till ÖSK och även hyggligt med pengar för resor för kubaner till bortamatch och för ensamkommande barn att få följa med kubanerna på match.

Det känns då lite konstigt att när man kommer med ett konstruktivt förslag så ska man kritiseras.

Samma sak för dig. Självklart är du för det fina engagemang som Kubanerna visar ÖSK, både vid hemma- och bortamatcher. Du måste ändå ha rätten att ifrågasätta vissa beteenden från vissa kubaner, utan att du ska behöva sågas.

Jag är för övrigt nyfiken på hur andra ser på behovet av supporterklubb för de många supportrarna både i Örebro och i övrigt. De är tiotusentals. Få är medlemmar, ännu förre är engagerade medlemmar. Ytterst få är med i Svarta Handen resp 10-årsföreningen, som för övrigt nästan uteslutande består av äldre människor. Kubanerna lockar i första hand de under 30 år vad jag förstår.

Hur kan man engagera alla andra, dvs 95 % av alla ÖSK-supportrar? Vilka tankar och idéer har läsarna när det gäller detta?

AIK Nissesson
2016-02-29 08:37
Droos, jag undrar lite över pkt 2

Var det en (eller flera) medlem(ar) i Kubanerna som tände på?
Om icke, så undrar jag om medlemmar i Kubanerna skall ingripa?
Om så var fallet, så var det fel gjort mot klubben och de som fick svårigheter.
Örebro Droos
2016-02-29 08:20
@bison:

Vilken töntkommentar. Är du verklig?
Örebro Droos
2016-02-29 08:19
Fasiken vilket liv det blev när jag klagade på Kubanerna igår. Var finns egentligen självkritiken? För mindre än 43 timmar sedan så hände detta:

1) Trots att ÖSK får böter för lagets egna supportrars tilltag, så tänder man rökfackla. I utgångsläget är ÖSK straffbara. Det är bara om man kan visa upp att man "gjort tillräckligt" för att förhindra rökfackeltändande som klubben slipper böter. Och jag blev inte visiterad och ingen annan heller just när jag ankom entren. ÖSK lär få böter, med andra ord.

2) Kubanerna anser sig ha rätten att ge mig svårigheter med röken som spreds. Varför?

3) Skriks otrevliga tillmälen till GAIS-supportrar och domare. Aggressioner behöver luftas på ställen där flera tusen människor samlas. Uppmärksamhetstörstande människor, va?

Summa summarum: jag förstår att det är detta som kallas för supporterkultur. Tyvärr är det d-å-l-ig supporterkultur.
AIK Nissesson
2016-02-29 06:53
Är det någon som förstår varför det var så stor polisbevakning vid matchen mot GAIS? Jag begriper det inte alls.
Örebro bison
2016-02-29 06:46
Finns väl bra mycket värre saker som skanderats från en läktare?
Om uttrycket domarjävel är ett problem hoppas och utgår jag ifrån att barnbarnen ifråga inte tittar på TV.
Örebro Center
2016-02-29 00:21
@Rellen:
Jag svär som en borstbindare varenda match :0). Ok, jag skriker inte ut det (lite högljudd kanske), men ändå. Varför svär borstbindare? Wikipedia: Det finns ett par svenska idiom om borstbindare – "att supa som en borstbindare" och "att svära som en borstbindare". Uttrycket "att röka som en borstbindare" är troligen tillkommet senare. [2] Uttrycket "att supa som en borstbindare" anses inlånat från det tyska uttrycket [3] "saufen wie ein Bürstenbinder" ("supa som en borstbindare"). Det är en ordlek med verbet "bürsten" som förutom "borsta" betydde "supa" som slanguttryck. Uttrycket lånades in i svenskan varvid dock ordleken gick förlorad.
Rellen
2016-02-28 23:50
@Snö:

Sen är det så att svordomar kommer du höra på varenda arena tyvärr, det spelar ingen roll om det är div 5 eller allsvenskan.
Rellen
2016-02-28 23:48
@Snö:

Likadant med dig, varför bara skriva när du har något att gnälla över?
Örebro Snö
2016-02-28 23:01
Vilka "pappskallar" var det som tände bengalerna i klacken i lördags,Fm vågar väl ingen svara men kanske någon såg och vågar säga något," stå upp o var närkebo" också bara pinsamt att höra klacken gapa "domarjävel",,,man sitter med barnbarn o får förklara varje gång att det är vuxna som inte kan bete sig, bara pinsamt, nu får jag väl skit igen men de tar jag lätt när det gäller att bekämpa "pappskallar" heja ÖSK
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Nicknamn i ribban
2016-02-28 22:59
1038
Örebro Pedretti
2016-02-28 22:21
Nu har ju också IFK Göteborg åkt ut så de kan ju glömma att försvara titeln för i år är det vår tur!
Örebro fursten
2016-02-28 22:10
Tänkte passa på att äntligen se kära ÖSK när de kommer så här långt söderut på lördag. Kommer det vara uppladdning för hitresta kubaner på bar eller dylikt?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro flesklepp
2016-02-28 22:06
länk
Örebro Nicknamn i ribban
2016-02-28 22:03
Det är faktiskt inte helt omöjligt att vi får spela på hemmaplan i kvartsfinalen!

Norrköping, AIK och Malmö kommer nog att sluta på 9 poäng. De har sett bra ut och har bra målskillnad. De lagen kommer vi inte att rå på, även om de slutar på 7 poäng.

Då är det 4:e-platsen vi får sikta in oss på.

I nuläget är ställningen såhär efter alla lagen utom Hammarby och Ljungskile har spelat 2 matcher. Målskillnad inom parentes.

Halmstad 6p (+5)
Kalmar 6p (+3)
Helsingborg 6p (+3)
Häcken 4p (+4)
Syrianska 4p (+1)*

*= Om Hammarby vinner med 1-0 är lagen exakt lika. Vinner Hammarby med 2-1, 3-2, etc. ligger man före på fler mål gjorda.

Halmstad ska möta Göteborg på bortaplan. Även om Göteborg är utslagna tror jag att man vill vinna den matchen. Det är ett måste för oss.

Kalmar ska möta Elfsborg på bortaplan. Elfsborg står i nuläget på 4p och har +1 i målskillnad. Elfsborg ska alltså vinna, men allra helst med uddamålet, då de har 6-5 (+1) i målskillnad. Jämför det med ÖSK:s 5-3 (+2) så inser man att en 2-0 seger tar Elfsborg förbi oss om vi vinner med 1-0 eller 2-1. Ett annat alternativ är att det blir oavgjort, men då är det viktigt att Kalmar inte gör fler mål än oss.

Helsingborg möter ju oss och vi behöver vinna. Ingen idé att gå in mer på det. Poängtapp och vi är ute.

Häcken är, i mina ögon, det största hotet. Man har lika många poäng som oss. Man har dock en bättre målskillnad än oss och man möter Gefle på hemmaplan. Förhoppningsvis kan Häcken ha en dålig dag och Gefle en bra. Om Häcken vinner med 1-0 (det minst dåliga vinstresultatet för oss) skulle vi behöva vinna med 3 mål. Det blir tufft. Gefle och Trollhättan står på 3 poäng var och kan bara nå 6 poäng. Ett roligt scenario vore ju att Trollhättan vinner samtidigt som Häcken och Gefle spelar oavgjort. Då går Trollhättan vidare. Men ja, vi får nog hoppas på att Gefle hittar formen.

Syrianska leder grupp 6 i nuläget och möter Ljungskile i sista. Säg att man vinner den matchen med 2-0. Då slutar man på 7p och en målskillnad på 3-0 (+3). Deras målskillnad är inte så bra, så förhoppningsvis blir de inget större hot. Då är det värre med Hammarby. Man möter Ljungskile imorgon och går vid seger troligtvis (jag har förklarat tidigare) upp i ledning. Första matchen, mot Syrianska, slutade 0-0 och man har därför inga plusmål i nuläget. Säg att man vinner med 2-0. Man ligger ändå efter oss då man gjort färre mål. Dessutom har man ett derby mot DIF kvar. Där kan allt hända. Förhoppningsvis gör Bajen max 1 mål imorgon. Då måste man vinna med 3 mål över DIF (eller 4-2, 5-3, etc.) för att spöa oss om vi vinner med 1-0. Hursomhelst, mycket avgörs imorgon.

Sammanfattningsvis: Häcken får gärna tappa poäng samtidigt som vi vinner med 2-0. :)
Örebro Hagge till landslaget
2016-02-28 22:02
@Droos:

Kubanerna tänder inga bengaler. Precis som försäkringskassan, arbetsförmedlingen, IKEA Family och andra organisationer.
Örebro flesklepp
2016-02-28 22:02
@Bastard on Parade:

Jo, det stämmer, säsongsavslutningen 2000. Mot Eddie Gustafsson i Norrköpings mål kastades det bananer. Kubanerna bildades i mars 2002.
Örebro Droos
2016-02-28 21:59
Varför tända bengal när man vet att ÖSK kan åka på stora böter för det tilltaget?

Dessutom, jag mottog den myckna röken med vämjelse. Min EGEN upplevelse, tänka sig...
Örebro Lekiller
2016-02-28 21:39
[QUOTE=Alltid Örebro]Håller jag helt med om, är de tillräckligt bra och kan tillföra nått i spelet ska de få chansen. Så min åsikt är att om valet står mellan att låta Lundberg eller Walen lira så borde valet falla på Walen då han, i min mening, tillför mer i spelet med sin kreativa spelstil som passar bättre in i ÖSKs spelstil. Båda kan gärna få chansen men nu var det ju så att Lundberg fick den men inte Walen, något som jag anser bör ändras till matchen mot HIF då min åsikt, ur en ren konkurens synvinkel, är att Walen passar bättre i en startelva hos ÖSK idag samt att jag tror han har större potential. Men jag är en amatörtyckare och oddsen att jag har fel är ju ganska stor så det kan ju lika gärna bli så att Lundberg blir nästa Johnsson eller Dan Sahlin :) [/QUOTE] Så är det kanske. Har fått för mig att Walden är yttermittfältare och Lundberg anfallare dock. Så de konkurrerar ju inte om samma plats. Tror dock inte att Walden skulle klara av att stångas med stora starka mittbackar på samma sätt som Lundberg kan. Så att Walden skulle gå före Lundberg i en ÖSK elva som forward kan jag nog inte hålla med om. Som yttermittfältare är det en helt annan sak. Lundberg är ingen yttermittfältare. Sen håller jag med till 100% att Walden är en riktigt spännande spelare som jag hoppas får en del speltid i år. Men man ska komma ihåg att han konkurrerar med Broberg, DG, Sema och Nordmark om yttermittfält platserna. Kanske har glömt någon nu också. Så det är inte lätt för Walden. Men konkurrens är bra och kommer utveckla honom får vi hoppas.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2016-02-28 21:29
@Droos:

När har det kastats in bananer mot Norrköping? Jag googlade lite snabbt och det enda jag hittar är ett gammalt foruminlägg här inne där en person skriver att det hände på Parken år 2000. Är det den incidenten du syftar på, alltså 2 år innan Kubanerna bildades?

Och menar du att ordföranden i supporterföreningen måste ha koll på vad varje individ gör på läktaren? Jag har ingen aning om hur många medlemmar Kubanerna har numera, men för några år sedan så var det knappt 3-siffrigt. Västra Stå rymmer 3000 plats. Ska allt ansvar för vad som sker läggas på en ideell supporterförening? Är det rimligt?

Det finns problem i ÖSK:s supporterled också. Det är viktigt att vi inte ignorerar det, utan arbetar för att ÖSK ska ha en positiv supporterkultur. Men det är samtidigt viktigt att inte överdriva händelser och hänga ut oskyldiga. Jag tycker att det är sjukt orättvist av dig att skriva så som du gör. Man riskerar knappast sitt liv om man är medlem i Kubanerna. Och skulle det vara så att du vet att medlemmar i Kubanerna är stökiga/bråkar så vad hindrar dig från att kontakta ÖSK och Kubanerna om detta? Det strider ju mot Kubanernas stadgar så jag tar för givet att en dömd huligan inte får ha kvar sitt medlemskap i supporterföreningen om informationen når Kubanerna.
Örebro Hagge till landslaget
2016-02-28 21:15
@Droos:

Tror rätt många vill identifiera sig med en förening som skänker årskort till ensamkommande flyktingbarn och organiserar bortaresor för att stötta ÖSK. Tänk om du kunde komma med lite positiv feedback någon gång! :)
Örebro Nicknamn i ribban
2016-02-28 21:12
@Erik Wärlegård:

Tur att du har koll på mig. Ännu mer tur att det är så bra pris på årskorten. Förra året hade Norrköping de billigaste årskorten och Åtvidaberg de dyraste. Vi vet ju alla hur det slutade.
Örebro Alltid Örebro
2016-02-28 21:05
@Lekiller:
Håller jag helt med om, är de tillräckligt bra och kan tillföra nått i spelet ska de få chansen. Så min åsikt är att om valet står mellan att låta Lundberg eller Walen lira så borde valet falla på Walen då han, i min mening, tillför mer i spelet med sin kreativa spelstil som passar bättre in i ÖSKs spelstil. Båda kan gärna få chansen men nu var det ju så att Lundberg fick den men inte Walen, något som jag anser bör ändras till matchen mot HIF då min åsikt, ur en ren konkurens synvinkel, är att Walen passar bättre i en startelva hos ÖSK idag samt att jag tror han har större potential. Men jag är en amatörtyckare och oddsen att jag har fel är ju ganska stor så det kan ju lika gärna bli så att Lundberg blir nästa Johnsson eller Dan Sahlin :)
Örebro Droos
2016-02-28 20:53
Banankastning i Norrköping.

Ordförande i Kubanerna till NA flera dagar efter händelsen: "- jag har absolut iiiiiiiiingen aning vem som gjorde det. Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiingen aning."
Annons: