/fotboll/osk/forum/760.aspx/fotboll/osk/forum/760.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro flesklepp
2016-03-01 09:47
@Minatankar:

Jag tycker att det är kränkande att driva med dem som har det svårt.
Örebro Vinnartradition
2016-03-01 09:19
Kl. 10.00 är det biljettsläpp för djurgårdare till den Östra läktaren. Det blir kul att se hur många timmar det tar innan läktaren är slutsåld.

Till er som vill se matchen, utnyttja den förtur vi har.

KÖP BILJETT INNAN DEN 14/3!
Örebro Lekiller
2016-03-01 09:04
[QUOTE=Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)]Sänds inte Helsingborg-ÖSK på nån kanal. Jag hittar inte den matchen i tablåerna. [/QUOTE] Det verkar inte så. Är om HIF sänder via sin hemsida på något sätt annars är det nog kört.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)
2016-03-01 08:52
Sänds inte Helsingborg-ÖSK på nån kanal. Jag hittar inte den matchen i tablåerna.
Örebro Minatankar
2016-03-01 07:31

Rapport från stockholmsfotbollen i länk.
Örebro DaSa
2016-03-01 06:50
Fan vad fint en värvning av Riise skulle sitta, både att vi får in en bra (tror jag, har inte sett honom spela på någar år:)) vänsterback och att massor med publicitet. Köp/signa!!!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-03-01 00:53
@pemo:

En klar majoritet av de tillfrågade spelarna var positiva till bengaler.

I nuläget slår man bara och dunkar huvudet mot en vägg. Björn Eriksson tyckte att man skulle testa legal pyroteknik, men polis och supportrar verkar inte vara överens om vilken pyroteknik som ska vara legal.

Själv säger jag som Adde Johansson: "Skithäftigt och snyggt, men det får inte vara farligt för andra". Jag vill även tillägga att bengalhav som stoppar spelet är onödigt.
Örebro Minatankar
2016-02-29 22:56
Namn: Chris P. Bacon
Sänt: 2016-02-29 22:36

//

Tack för ett respektfullt svar. Det var denna mening som gjorde att jag var osäker på vad du menade: "Man måste ju inte direkt vara kärnfysiker för att kunna räkna ut varför ÖSK får böta om ÖSK inte lever upp till SvFFs krav på visitation."

Men nu har du förklarat dig och då förstår jag vad du menade. Känner till den ändrade bestämmelsen vad gäller bötfällning av klubben, Råkade googla den innan jag skrev mitt inlägg.

Sedan skriver du: "Jag är helt säker på att ingen tänder en bengal för att jävlas med klubben, utan det är ett uttryck för supporterkulturen och ett sätt att höja atmosfären kring matchen samt tagga spelare och publik."

Om det är som du skriver är det ju angeläget att Svartvitt forever på detta forum förklarar vad konsekvenserna blir av ambitionen att höja atmosfären. Hur ska annars det budskapet nå de berörda?

Jag för min del tror tyvärr att de är väl medvetna om risken för bötfällning av klubben, men struntar i det och ursäktar sig med att de är "festfixare".
Örebro pemo
2016-02-29 22:55
Å så var det ju en underbar stämning i senaste fotbolls-VM. TROTS AVSAKNAD AV PYROMANER!
Örebro pemo
2016-02-29 22:53
Ursäkta att jag kommer med lite fotbollsfunderingar. Men efter matchen mot GAIS tycker jag det känns lite tryggare än förra året. Kortfattat; målvakt OK. Mittbackarna inte satta på något större prov, men känns fortfarande inte helt 100.
Ring gjorde nog mer intryck på en match än vad Logi gjort på en hel säsong.
Brandon helt OK mot ett SE-lag.

Nordin klart bäst på plan. RÅP skall inte försöka fördela utan skall vinna bollar.
Nordmark hyffsad, men bättre när Nordin gick ut. Är nog mf nr 3
DG tog en del löpningar, men friläget borde han förvaltat bättre. Svårplacerad i start-11:an. Jonis försökte. Crespo behöver nog minst en vår/sommar på sig. Men skönt att se honom. Framförallt har motståndarna en respekt för honom.

Annars var det väl skönt med en seger. Hoppas bara att de flesta är krya till helgen. I alla fall Broberg och Kalle. Om han nu bara fick en match avstängning. Astrit verkar inte fara helt fit-for-fight ännu.

Så, det var lite senkommen analys.
Pyroteknik skapar väl knappast någon högre stämning? Har i och för sig aldrig varit på speedway, men där finns det väl en naturlig rök från maskinerna.

Hoppas alla är klara med personangreppen nu, så vi kan koncentrera dialogen på det sportsliga.
Örebro Ösk-groda
2016-02-29 22:50
Chris P. Bacon Jag satt på matchen mot GAIS mellan där kubanerna stod/satt å mitten på norra läktaren....när någon satte fart på rökgranaten.......jag kände ett obehag i min hals av denna. Jag har ingen allergi men kände av detta ändå. jag tycker det inte tillför ett skit till matcherna. Jag går dit för att se på fotboll......När jag kollat på fotboll å folk börjat bränna bengaler har de varit tvungna att stoppa matcher för att folk inte kan sköta sig!!! Jättekul eller hur?? Du frågar bl.a. vad som är så farligt med bengaler.... .jag kopiera en bit "Pyroteknik kan vara farligt. Det finns risk för brand, rökgaser kan drabba astmatiker och knallskott kan skada hörseln. I en match i Bolivia omkom en 14-årig pojke tidigare i år sedan en bengal tänts på läktaren mot hans huvud." Skickar med en länk
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 22:36
Minatankar// Jag tror du har missuppfattat vad jag försöker framföra. Vissa tror att om någon i publiken eldar bengal = böter. Så fungerade det förr, klubben fick böter även om man gjort allt man kunnat för att förhindra det. Nu ser regelverket annorlunda, och om klubben uppfyllt förbundets krav på säkerhet inför och under matchen så slipper man böter. Oavsett om det eldas 100 bengaler eller ingen.

Givetvis begår den som väljer att elda ett lagbrott, och riskerar därmed avstängning och böter. Som regelverket varit tidigare är jag helt med på ditt resonemang. Men som det ser ut nu så är det bara för ÖSK att uppfylla SvFFs krav på säkerhet så behöver man inte böta för eventuella bengaler.

Det innebär inte att man måste visitera varenda åskådare jättenoggrant innan dom släpps in, utan det kan räcka med selektiv visitering beroende på matchens "risknivå".

Jag är helt säker på att ingen tänder en bengal för att jävlas med klubben, utan det är ett uttryck för supporterkulturen och ett sätt att höja atmosfären kring matchen samt tagga spelare och publik.

Skulle gärna vilja få ett svar på min tidigare fundering:
Varför är bengaltifon kriminellt, livsfarligt och idrottens död på en arena med tusentals åskådare (fotboll) och helt tillåtet, bejublat och förenat med folkfest på en annan (speedway).
AIK Nissesson
2016-02-29 22:24
minatankar, 21:54

Ibland tänker vi lika.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2016-02-29 22:14
Alvbåge tippar Allsvenskan i Sportbladet: John Alvbåge, 33, målvakt IFK Göteborg: Vinner inte vi SM-guld så tror jag Örebro SK tar guldet. Lika förvånande svar som om någon skulle tippat Norrköping inför förra året, så varför inte? ÖSK är ett väldigt bra lag.
Örebro Minatankar
2016-02-29 21:54
@Chris P. Bacon:

Du resonerar som om att det är ÖSKs ansvar om bengaler tänds om man inte klarat av visitation av åskådare vid entré.

Om det är så har du missuppfattat vad ansvarstagande inför lagen innebär. Man kan aldrig lägga ansvaret på någon annan om man bryter mot en lag.

ÖSK har sin fulla rätt att stämma den åskådare som kan identifieras bryta mot "bengallagen". Denna får då dels betala de böter klubben lagt ut och dessutom kan han/hon bli straffad för tilltaget för allmänfarlig verksamhet eller vad det juridiskt heter.

Det ligger naturligtvis i klubbens intresse att visitera åskådare och man får också ta konsekvenserna för brister i visitation genom bötfällning för de bengaler som tänds och där man inte kan identifiera brottslingen. Men det innebär inte att ÖSK är ansvarig för handlingen.

Jag tänker på alla de som ideellt arbetar för att samla in pengar till ÖSK, på studenter och arbetslösa som satsar pengar på ÖSK och som ofta har begränsade ekonomiska resurserna men också på vi andra som skänker pengar för den sportsliga verksamheten. Ingen av oss lär vara intresserade av att betala böter för individer som inte följder de lagar och regler som gäller.

Sedan är det en annan sak att man kan diskutera om och i så fall hur en legaliserad bengaleldning kan gå till.
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 21:22
Man måste ju inte direkt vara kärnfysiker för att kunna räkna ut varför ÖSK får böta om ÖSK inte lever upp till SvFFs krav på visitation. Men det är klart, anklagar man Kubanerna för en händelse som inträffade två år före föreningen bildades så visar man ju vilken nivå ens egen tankeverksamhet ligger på.

Bacon gör underverk för intellektet, du borde testa!
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 21:01
Skön nivå :)
Örebro Droos
2016-02-29 20:24
@Chris P. Bacon:

Är det sådan tankeverksamhet man får om man äter bacon vareviga dag?
AIK Nissesson
2016-02-29 19:46
Varför är det rätt att vårt ÖSK skall betala böter?

Kan vi inte alla, som stöder klubben, se till att man slipper böter?

Undrar bara ...
Örebro Lekiller
2016-02-29 19:16
[QUOTE=Chris P. Bacon]Men nu är det ju inte pyrotekniken som orsakar böter utan brister i arrangemanget. Då är det väl rätt att ÖSK betalar eventuella böter? [/QUOTE] Intelligent inlägg och syn på det hela.
AIK Nissesson
2016-02-29 19:13
@Chris P. Bacon:

Knepigt resonemang, men varför smyga förbi brister i visitering, med en bengal och en tändare och därigenom riskera böter för klubben man vill stödja?

Vem/vad är problemet ???
Örebro jpsvartvitt
2016-02-29 19:08
Haha asså på riktigt ser ut som vissa går ut från arenan hahahhaah.. #trognafans
Rellen
2016-02-29 19:04
För er känsliga personer så uppmanar jag er inte läsa på bajens forum,
Mycket svordomar och elaka ord. Vill inte någon av våra egna fans ska bli ledsna!
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 19:04
Men nu är det ju inte pyrotekniken som orsakar böter utan brister i arrangemanget. Då är det väl rätt att ÖSK betalar eventuella böter?
Örebro Tokaij Azsu
2016-02-29 19:02
Hammarby-Ljungskile 0-2 efter 2.30!!!!
Örebro jpsvartvitt
2016-02-29 19:01
2-0 till Ljungskile BORTA mot Bajen efter 3 minuter.. Wow
AIK Nissesson
2016-02-29 18:53
Oavsett hur mycket eller hur litet det kostar att elda bengaler, så kan väl de som tänder på betala, eller hur kan man hitta en rimlig och rättvis kostnadsfördelning för sådant?

Vill även tillägga att om pyro sköts på rätt sätt, och ingen far illa. kan det väl vara ok.
Örebro Svartvitt forever
2016-02-29 18:40
Jag tror mig veta att vi är ganska många som tycker det är bedrövligt när pengar som vi själva bidrar till åt klubben i våra hjärtan ska behöva gå till böter för att en del inte kan sköta sig. Sen är det tydligt att en del är likgiltiga eller t.o.m. tycker att det är helt i sin ordning. Därför ville jag lyfta frågan och påminna om konsekvenserna och fråga om någon vill ta ansvar för pengatappet från klubben. Tydligen inte.

Rellen tycker tydligen inte om att man lyfter frågan på ÖSK:s fanforum. Jag tycker att det är precis här man ska göra det, där både Kubaner och andra läser. Jag tänker inte räkna upp de olika sätt jag stöder ÖSK på, och frågan om hur folk bidrar till en bättre läktarkultur bör ställas först och främst till dem som bidrar till en sämre läktarkultur genom att strunta i ordningsreglerna. Nog så.
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 18:30
Angående hur mycket böter ÖSK fått pga pyroteknik så ligger det väl max på 15-20 000 per säsong de senaste 10 åren eller så. Knappast några pengar som påverkar ÖSK sportsligt, men givetvis en onödig utgift. En utgift man nu slipper så länge man sköter säkerhetsarbetet kring matcherna.
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 18:29
@Nissesson:
Absolut. Det kommer att vallfärda ÖSK:are från hela landet (världen?) för att se matchen och vi har alla möjligheter att fylla arenan på egen hand. Det gäller bara att samtliga som ska se premiären på plats är införstådda med att de har två veckor på sig att köpa biljetter och att det därefter är kört. När samtliga ÖSK:are som vill se matchen köpt biljett får DIF nöja sig med Östra.
Annons: