/fotboll/osk/forum/7530.aspx/fotboll/osk/forum/7530.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gooner86
2007-12-12 19:30
Jag undrar verkligen hur Riddez kommer att gå tillväga, går han till Norge eller tänker han stanna kvar i ÖSK och förgylla våran trista vardag?

Och vad kostar denna underbara spelare? Jag skulle tippa på högst 6 miljoner. Men personligen vill jag att dom förlänger med Joel och verkligen satsar, tappa en nyckelspelare som honom är inte lätt att ersätta.

FORZA ÖSK!
Örebro joth
2007-12-12 19:14
Kan ju tillägga till mitt tidigare inlägg att skulle jag få som jag ville så skulle det inte vara lika roligt att vara ÖSKare... man måste ju få lida lite. :-)

För övrigt vill jag återigen bara tacka redaktionen som ser till att vintern går otroligt snabbt! Bra jobbat! Och vi vill ha mera!!! ;-)
Örebro Blå Bergen Blues
2007-12-12 19:13
Saywee// Men visst kan man bräda en bred back genom att bredda spelet så att denne blir till brädden vräd, förlåt vred?

Jo, jag har ofta undrat över hur en "bräddspelare" ser ut.. Ibland har jag tänkt att aktuell skriftställare önskar sig en "brädspelare", men sådana synes mig alltför loja. Människor som kan sitta blickstilla (eller månne "blixtstilla"?) i timmar och titta på några löjliga pjäser.. Är det såna vi verkligen behöver? Går det inte redan nu alltför långsamt på mittfältet?
AIK Saywee
2007-12-12 18:59
BBB//
Det där är lurigt, med bredd och brädd, har sett ibland "bräddspelare" när det skall vara "breddare".
Vad är svemma, tror jag svimmar ;-)
Det är oxå skillnad på breda och bräda.

Men när det gäller spel på plan handlar det väl oftast om att bredda spelet ibland, eller, inte brädda va?

Sedan är det detta hopplöst svåra med de, dom dem och Dedaj.

Det är inte så viktigt att det blir rätt, det är inte så lätt, det viktigaste är att vi förstår varandra, men lite kul blev det.

Fast detta är som någon tidigare skrev i skrevet, ord***lleri.

Men svartvitt är alltid svartvitt!
Örebro joth
2007-12-12 18:57
Tur att nya tränaren förordar en offensiv fotboll, det innebär ju inte att han kommer att spela det. Ska man lägga den svartvita kärleken åt sidan så är det nästan lite skrämmande att se truppen just nu. Vi får köra 5-4-1 med mycket träning på fasta situationer.

Så jag håller med Fotbollsguden i hans/hennes inlägg.

Så vi får hålla tummarna på att spelarna från Kamerun är bra mycket bättre än vad vi tror.

När det gäller truppen så är detta min åsikt:
Målvakt: Här skulle det behövas förstärkas. Just nu är Westman mitt första val. Peters probem är att han blandar och ger för mycket. Han kan göra kanon räddingar för att i nästa stund bara stå och se på när bollen passerar honom.

Försvar: 45 insläppta mål förra säsongen, behöver man säga mer. Om Riddez försvinner ser det riktigt illa ut, då har vi väl endast Haginge som vi vet har möjligheten att hålla hyfsad Allsvensk klass. 3 nya försvarare måste in med en gång. En har vi väl iofs fått om jag har förstått de nya spelarnas CV:s rätt.

Mittfält: Näfver var bra i Superettan man har väl inte gjort något i Allsvenskan än(Har iofs varit skadad). Näfver tillsammans med Frempong är väl de som kan överaska positivt, tyvärr slås de om samma position. Anttonen kan ju om han vill och har en bra dag. Nordback gör sitt jobb men har inte stått för något kreativt. På mittfältet vill jag nog ha in 3 spelare till varav en är avbockad av Kamerunanerna, eller?

Anfall: Har har vi en spelare med potential = Stefan Rodevåg. Han får klassas in i samma grupp som Näfver, Frempong och Haginge, dvs lovande men inte framme. Övriga anfallare är jag inte imponerad av. Halilovic gjorde en Mumba i ÖSK, dvs en handfull bra matcher för att sen blekna bort. Nedim har mycket att bevisa, speciellt när det gäller att inte springa offside eller tappa bollen i offensiven. Här vill jag ha in 2 nya spelare.

Om jag nu har räknat rätt så får jag det till att jag vill ha 9(!) spelare varav två förhoppningsvis har anlänt.

Nu måste värvningar trilla in. Noterbart ovan var möjligtvis att jag har räknat in Anttonen och räknat bort Abgar. Får hoppas att jag har fel där.

Som det ser ut nu måste vi nog gå tillbaka till tråkfotboll för att få ett hyfsat år. 5-4-1 med vassa fast situationer.

PS: Blir det namnbyte på Kubanerna till Kameruanerna? ;-)
Örebro Grixx
2007-12-12 18:52
Visst släppte vi in mål och visst verkade inte backlinjen samspelt. Anttonens missar och Wikström som felade i placering och inte minst var lite för tung och långsam. Alltså nya spelare som inte fungerade.

Men samtidigt så hade vi ett anfall som var ännu sämre vilket gav motståndet vind i seglen då de vågade chansa mer och gå upp i anfall.

Skulle man sedan lägga till alla sk drömmål som drabbade oss, chanser som inte finns med på kartan men som resulterade i kanonmål...åt fel håll, så känns det inte så jäkla dramatiskt hemskt i backlinjen.

Har vi bra farliga anfall så är säkert förvaret minst 20-30% bättre, och det med samma manskap.

Några värvningar till blir det både för anfallet och backlinjen, så.....jag avvaktar och simmar ÄN så länge lugnt vidare.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2007-12-12 18:36
Finns det någon position ÖSK inte behöver bli bättre? :-)
Örebro Blå Bergen Blues
2007-12-12 18:35
Ämne: Ämne: kul att....
jappel//
Lite kul, "fylld till brädden" (alltså när det håller på att svämma, inte svemma över) har man ju hört talas om, men hur någonting är när det är "fylld till bredden" har jag svårare att se.... "BA fylld till bredden" innebär folk långt bort mot såväl idrottshuset som ishallen för att titta på matchen, eller? ;-)
Örebro Lekiller
2007-12-12 18:31
Mittbackar, ytterbackar saksamma. Känns som ÖSK behöver bli bättre på båda dessa positioner.
2007-12-12 18:25
Moses är väl ytter back? Jag vill ha mittbackar.. Haginge borde vara högerback enligt mig. Holgersson och Moses vänster.. om inte Riddez blir kvar.
Örebro Lekiller
2007-12-12 18:22
Tror inte någon av dessa gossar väljer att spela för ÖSK om de så fick en pistol mot skallen. hehe. Tyvärr. Men man undrar ju hur långt en kille som Moses Reed är ifrån en allsvensk startelva. Har bara sett honom vid ett par inhopp och då var han helt ok.
Örebro crille.
2007-12-12 18:12
Risp vill inte hem till swe... När han kommer hem så är det till ica han vill gå..
2007-12-12 17:57
Risp och Schleebrügge är väl lediga?
AIK Saywee
2007-12-12 17:55
Fotbollsgud, vi har tyvärr liknande farhågor, med risk för att benämnas gnälliga. Det finns säkert någon som kan förklara, men inte jag, inte än iallafall, kanske snart, när truppen blir klar.

Men jag är optimistiskt lagd, kanske du också, fast det verkar vara lite Lotto över dagens ÖSK.

Spännande kommer det dock att bli, många nya på plan och bredvid? Blir det en europaplats eller blir det ett he***es kval? Eller något lugnt mittemellan?

Stödet från mig som tolva kommer aldrig att sina, ALDRIG! Oavsett hur de svartvita ser ut, vilka de är och hur de spelar!

Sedan väntar jag ju fortfarande på det "stora paketet" ;-)

FÖR VI ÄR SVARTVITT, ALLTID!
Örebro Lekiller
2007-12-12 17:49
Offensiven i allära. Jag är mest orolig över backlinjen. ÖSK hade ju förra året ett av allsvenskans sämsta försvar och nu tappar man kanske den enda som höll skaplig nivå hela säsongen, Riddez. Den nya Kameruanen vet vi ju inte alls vilken klass han håller. Tycker det är lite underligt när alla runt omkring ÖSK bara snackar om att värva mittfältare och forwards hit och dit. En stabil defensiv är ju a och o ju!
2007-12-12 17:47
Fotbollsgud/ Håller med dig till viss del. Dock tycker jag du glömmer att det faktiskt finns potential till offensiva spelare. Vi har Nordin som kanske får mer förtroende och bättre grundträning. Frempong som kan bli hur bra som helst. Anttonen som tillhör en av allsvenskans bättre yttrar. Och vi har ju inte blivit av med Barsom eller Riddez riktigt än.. Sen vet vi ju inte var Kamerunerna(?) står än heller.
Örebro Fotbollsgud
2007-12-12 17:42
Jag får inte ihop ekvationen. Kan någon förklara för mig?!!

Vi har nya tränare och det skall spelas offensiv fotboll. -Underbart!!!

Men hur? Det är inte tränarna som direkt springer i djupet och sätter baljor i kryssen var femte minut...

Förra året åkte vi nästan ner. Det skiljde bara en vinst. Vi har förlorat Larsen, troligtvis även Riddez och Barsom, vilket är de enda 3 spelare som gick framåt och var duktiga offensivt!!!

Om vi ersätter dessa tre med rent matematiskt samma kvalité (vilket blir otroligt svårt!) så borde vi teoretiskt få samma dåliga resultat. Vi måste förstärka laget MER än det vi förlorat och hade förra året.

Med dessa förutsättningar och de nyförvärv man hittills presenterat, så är jag skeptisk till att vi plötsligt skall bli ett spelande lag - bara för att någon tränare sagt det. Jag anser att det är materialet som ger förutsättningarna för detta. Inga uttalanden.

Det krävs då att ALLA i laget kan rulla längs backen, har spelförståelse, kan slå de avgörande bollarna på anfallarna i djupet, yttrarna är bättre än motståndarna i en-mot-en situationer etc.

Jag har också svårt att se detta offensiva tänk i praktiken med tanke på hur många i laget som redan idag har klumpfot, är rädda för bollen och hellre rullar sidleds, tjongar eller passar hem till målis så han får kicka ut den till närmaste läktare.

Kan någon snälla rätta mig och säga att vårt försvarsspel kommer vara bättre än IFK, att våra mittfältare kommer knäcka lag som Kalmar och Elfsborg, att våra anfallare kommer spruta in fler mål än Djurgårn och AIK pga vårt fina spelarmaterial och tränarnas fotbollsfilosofi?
2007-12-12 17:30
Lagets inmarch på planen -08: Helsvart ställ med AC/DC:s "Back in Black" eller "Thunderstruck" på hög volym i högtalarna! Skaplig taggning för spelare och publik.
Örebro Kronblom
2007-12-12 17:02
Ämne: Ämne: kul att....
eller varför inte fulla läktare alla matcher på Behrnabeu inklusive träningsmatcher,hehe!
2007-12-12 15:52
Alla vet vi nu att den nya tränarduon gillar offensiv fotboll och vill spela efter den. MEN! Var inte det Walkers filosofi också?? Eget spel och offensiv fotboll har jag för mig. Tråkstämpeln skulle bort! Sen började säsongen och ÖSK hade otur och resultaten rann ner i svartån. Marginaler är små och det är bara hoppas att ÖSK får en bättre start -08.
AIK Saywee
2007-12-12 15:24
Ämne: Snälla, någon som ha....
Denna "fegingarnas nationalssång" i NA-debatten kan väl bytas ut mot "Vi är svarta, vi är vita"?!
Örebro Chivas
2007-12-12 15:12
forza svartvitt!!
Örebro jappel
2007-12-12 15:06
Ämne: kul att Behrnabeu ly....
ser hellre att BA fylls till bredden den 30/3 eller möjligen 16/4 eller båda...ÖSK måste ju kunna fylla läktaren under 100års jubilerandet.
AIK Saywee
2007-12-12 15:04
Men, Kronblom, vi fyller väl läktarna även den 2:a februari?

Men visst är det kul, och italienskor är väl ganska sevärda!
Örebro Ericson
2007-12-12 14:57
Det är kanske dags att ringa till Raufoss
Örebro Kronblom
2007-12-12 14:55
kul att Behrnabeu lyckats få en landskamp så då är det bara att fylla läktarna 7 maj nästa år...
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-12 14:47
Ruskigt snyggt innebandy mål! Appropå ingenting!
AIK Saywee
2007-12-12 14:38
"Black is black"

Skön hit av Los Bravos, spanskt popgäng på 60-talet
Örebro bison
2007-12-12 14:36
Varför inte köra med ett tvärrandigt svart-vitt ställ. Då kan ju Kumlabunkern gå in som sponsor.

Annars är jag inte helt oväntat inne på ett helsvart ställ.
AIK Saywee
2007-12-12 14:30
Ericson//
Det är skillnad på Ericson och Ericson ;-)
Annons: