/fotboll/osk/forum/7451.aspx/fotboll/osk/forum/7451.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Fotbollsgud
2007-12-31 00:42
ÖSK KARL//

Du tror väl inte på fullaste allvar att endast pengarna lockar i de andra klubbarna?

Vi har haft hur många talanger som helst i länet som aldrig blir något. Vad beror det på?

Är länets talanger sämre än andra regioner eller är det så att de aldrig blir något för att de aldrig får chansen?

Visst vi kan skylla som vanligt på stora stygga vargen Torsten i Forward som alltid, och därmed kasta bort ansvaret som vi själva inte klarar av att tackla.

Kruxet är ju att det ÄVEN gäller talangerna i de egna ÖSK-leden och det är det många som förbiser.

Inget problem för oss på ett forum...men ett stort problem blir för de som har en talang, men inte får chansen av det lokala allsvenska laget och drömmen därmed krossas för dessa ungdomar - för all framtid.

Vi är inte bäst, vi måste inse det. Vi är heller inte ekonomiskt starkast, vilket vi också måste inse, men vi kan bli duktigare organisatoriskt och framfödningen av talanger på ett annat sätt än det vi sett hittills.

Talangodling ger många goda positiva ringar på vattnet och kan också ge ordentligt med klirr i klubbkassan om vi gör det på rätt sätt.

ÖSK ungdom anser jag bör få alla de förutsättningar och resurser det går att skaka fram för att trygga framtidens påfyllning i A-laget.

Likaså upptagningen av talanger i de andra klubbarna i stan måste man finna en framtidslösning en gång för alla. Tungt och tråkigt att hela tiden behöva läsa att BKF vill sälja dyrt OCH ÖSK vill köpa billigt. Pajkastning från två håll, som bara straffar talangerna och vi foptbollsälskare som vill se bra fotboll helst med egna talangfulla spelare i lagen.

MITTÅT//

Jag är intresserad av din syn på det hela eftersom du är aktiv i ÖSK ungdom.
Örebro Arnor da legend
2007-12-31 00:32
Ämne: ÖSK KARL//

De sto....
Samtidigt får du inte glömma att klubbar som Helsingborg Halmstad Örgryte kommer från antingen städer som är mindre än Örebro, eller lillebror i staden. Gemensamt för dessa tre är att de har en stark tradition att locka till sig ungdomar och utveckla dem väl. Två av dessa klubbar (HIF & HBK) har idag en mycket starkare attraktionskraft än ÖSK men det hade de inte för några år sedan, trots detta lockade de till sig talanger från halva landet. Örgryte scoutade noggrant spelare på Halmstad-lägret och bjöd in utvalda spelare till provspel (om det gav något resultat sedan vet jag inte)

Vad jag vill ha sagt är iaf att det är inte bara löner och löften om guld o gröna skogar som lockar till sig talanger, bra utvecklingsmöjligheter och goda exempel som lyckats i föreningen (t ex Larsson och Ljungberg för nämnda föreningar)kan tydligen räcka långt. Och inte glömma det kanske viktigaste, visa att man tror på spelaren, bara det kan nog vara avgörande för många.
Örebro Fotbollsgud
2007-12-31 00:19
ÖSK KARL//

De stora klubbarna erbjuder spelarna starka löner, vidareutveckling, Cupspel, Chans om SM guld, stort massmedialt intresse om du lyckas i storstäderna, bra tränarstaber som hjälper dig i individuella utvecklingen och mycket starka organisationer.

Vad erbjuder vi av ovan?
Örebro Arnor da legend
2007-12-31 00:10
Ämne: ÖSK-Karl// ÖSK Ungdo....
Fast inte menar du väl att spelarna som värvas till div-3 laget spelar utan lön, för så e det ju inte iaf. givetvis är det ingen proffslön som går att leva gott på, utan som jag minns hur det var var för några år sen iaf är det ju ett väldigt prestationsbaserat kontrakt som skrivs med unga talanger (kan kanske skifta från fall till fall iof.)
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 23:42
Mittåt//

Jag förstår, hoppas fler läser detta eftersom det betyder att det inte är direkt enkelt för ÖSK när Hasse Borg MFF eller Tottenham kommer viftande med stora sedelbuntar framför "ungarnas" ögon.

Det om något är ju det man på detta forum ofta ser ÖSK kritiseras för.
Örebro crille.
2007-12-30 23:42
Mittåt//

Ja det känns så iallafall.. 3 jan blir det Dm slutspel så då får vi se om grabbarna orkar ladda om... Välkommen ner då!!!
Örebro Mittåt
2007-12-30 23:40
crille.// Kul att se att det gick så bra för 93-orna. Slår man både Forward och Karlslund så är man nog bäst i stan.
Örebro Mittåt
2007-12-30 23:40
crille.// Kul att se att det gick så bra för 93-orna. Slår man både Forward och Karlslund så är man nog bäst i stan.
Örebro Mittåt
2007-12-30 23:36
ÖSK-Karl// ÖSK Ungdom (ungdomsföreningen) bedriver enbart en breddverksamhet och några värvningar till deras verksamhet är således inte aktuell.

Även spelarna i Talangtruppen är rena amatörer. Om man söker sig dit eller blir värvad dit är det för att man där får väldigt bra träningsförutsättningar och - om talangen räcker till - en genväg in i A-truppen.
Örebro crille.
2007-12-30 23:32
Ösk P93 spelade kanon bra idagens slutspel i örebro cupen.. Vann mot Bkf i semi med 3-1 o i finalen mot Kif 5-4 efter straffar... Mycket kul...
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 23:25
Mittåt//

Tack för svaret, detta fick man verkligen läsa två ggr.

Varför jag frågade om ekonomin var med tanke på möjligheterna att locka unga talanger, men det hänger ju då helt ihop med ÖSK Fotbolls ekonomi. Spelarinvest går väl inte in när det gäller talanger i 16-årsåldern?
Örebro Arnor da legend
2007-12-30 23:21
saxat från http://www.oskungdom.nu/

Örebro Sportklubb Ungdomsklubb bildades 1988 och bedriver idrottsverksamhet upp till junioråldern. Örebro SK Ungdom är en egen juridisk person i ett nära samarbete med seniorföreningarna Örebro SK Bandy, Örebro SK Fotboll, Örebro SK Handboll och Örebro SK Innebandy.
Nämnas bör även att breddverksamhet för de lite äldre fotbollsspelarna sker i samarbete med Örebro SK Söder.
Örebro Mittåt
2007-12-30 23:19
ÖSK-Karl// ÖSK Ungdom är en separat förening för ungdomar upp till 16 år, vars verksamhet omfattar de flesta av ÖSK-sporterna. Där finns inte bara fotboll, utan även bandy, innebandy och handboll. Allt under samma föreningstak, även om de olika sektionerna nog har åtskilda ekonomier. Klubbchef är Peter Johansson och fotbollsansvarig är Jörgen Gustafsson. Ekonomin är stabil och helt åtskild från ÖSK Fotbolls och de andra grenföreningarnas.

För att krångla till det hela så finns det också ett fotbollslag som spelar under namnet ÖSK Ungdom. Detta lag har dock bara namnet gemensamt med ungdomsföreningen. Namnet var så att säga ledigt eftersom ungdomsföreningens verksamhet upphör efter 16-årsåldern. Div 3-laget hör till ÖSK Fotbolls ansvarsområde och finansieras helt och hållet av ÖSK Fotboll.

Och för att göra det ändå krångligare så spelar pojkarna i ÖSK Ungdom (ungdomsklubben alltså) under klubbnamnet ÖSK Fotboll. Detta för att tillmötesgå tomteförbundets krav i samband med bolagiseringen. Fotbollsflickorna i ÖSK Ungdom spelar under klubbnamnet ÖSK Söder - antagligen på grund av att man vill poola spelarresurserna på bästa möjliga sätt.
Örebro Anna-ÖSK
2007-12-30 23:07
Varför inte värvar Pablo Monsalvo(AIK) spelare?
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 23:05
Aspen//

Det beror ju även på hur ÖSK och Sjögren resonerar vad gäller likvärdiga spelare. Jag skulle t.ex hellre välja en spelare som inte är lika skade och avstängningsbenägen som Barsom även om han är något lite sämre spelmässigt, vinnarinstinkten bör dock vara likvärdig.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 23:00
Mittåt//

Du som har koll på det mesta. Visst är det väl så att ÖSK Ungdom är helt skild från allsvenska ÖSK och att ÖSK-ungdom har en mycket bra ekonomi?
Örebro Aspen
2007-12-30 23:00
Det ska bli spännande vem som Sjögren tycker är jämnbördig med Barsom. Men Sjögren kan ju inte säga att vi har ett sämre alternativ på gång.
Örebro Aspen
2007-12-30 22:56
Mittåt//Hoppas ändå Zäta kan fungera som dragplåster, någon att se upp till. Grabbarnas farsor berättar säkert vem han är. Att bygga upp HBK:s profil tar många år. Och någonstans måste man börja.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 22:49
kenya//

Mambo Mumba gjorde några stormatcher i ÖSK. Han lyckades inte något vidare i Norge. Hamnade i avsjälpningslaget Häcken. Där var han inte ens dominerande i SE.

Jag tror inte ÖSK var särskilt intresserade av honom, men visst, hade Barsom lämnat besked tidigare så hade kanske redan efterträdaren varit på plats.
Örebro Mittåt
2007-12-30 22:46
Aspen// Yngre grabbar vet nog knappast vem Zäta är - i alla fall inte de som inte är från örebrotrakten. Då Zäta var aktiv och aktuell var dagens prosects knappt ens 10 år fyllda.

För att ÖSK skall bli attraktivare krävs det nog framför allt en profil som Halmstad. En klubb som ger yngre spelare en chans att komma till allsvenskt spel och som sedan släpper dem vidare till Holland (eller vart de nu tar vägen).

Om ÖSK kunde skaffa sig den profilen skulle laget kunna uppfattas som en del i den unga talangens fotbollskarriär.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-30 22:44
Farsen fortsätter (igen)//

Jag har inga namn, men finns det inga svenska spelare ute i Europa, t.ex Tyskland, Holland, Danmark, Grekland o.s.v med utgående kontrakt som Sjögren kanske har på gång?

ÖSK avsatte ju en stor summa pengar för erbjudandet till Barsom, den summan kanske lockar någon med familj hit?

Jag har tidigare kritiserat Sjögren, främst för att avskedandet av Walker och att värvningen av Barsom kom så sent. Men nu har han lyckats värva två landslagsmän från Kamerun. Vi saknar två ytterbackar och en innermittfältare, det är jag övertygad om att det löser sig under januari.

I mina ögon får vi en betydligt bättre trupp än den vi startade med -07, utan att riskera ekonomin.
Örebro BK Svartvitt
2007-12-30 22:42
AIK bryter kontraktet med Pablo Monsalvo. Något för oss att kolla in nu när Barsom är borta. Har hört att han är en mycket teknisk mittfältare.
Örebro kenya
2007-12-30 22:35
Nu svider det lite extra att vi förlorade dragkampen om Mumba. Trodde vi skulle knyta Barsom till oss men nu blir det svårt att hitta en mittfältsgeneral.
Örebro Aspen
2007-12-30 22:33
Mittåt//Kanske Zäta kan fungera som dragkraft på yngre grabbar. Ungdom bör upp både en och två divisioner.
Örebro Mittåt
2007-12-30 22:08
Aspen// Det får vi se. Peter Rosendal - målvakten från Borlänge, som var här och provtränade före jul, tillhör den kategorin. Men jag skulle tro att om det finns några sådana spelare, så ligger man lågt med att nämna namn. Det är ju onödigt att väcka eventuellt sovande men likväl konkurrerande björnar.

Rent generellt har dock ÖSK haft svårt att locka hit yngre spelare. Det blir ju en rätt komplicerad apparat där boende, skolgång etc. måste arrangeras. Något som ÖSK inte haft resurser för de senaste åren.

Dessutom har det för många prospekts inte varit tillräckligt lockande med en placering i ett div 3-lag. Många talanger verkar att tro att det är bättre att hamna som talang i huvudföreningen, även om det innebär att de inte får spela några riktiga matcher alls.

Jag skulle tro att den senare invändningen kanske inte kommer att väga lika tungt i fortsättningen, eftersom talangerna kommer att få en chans att spela i U21-allsvenskan och därigenom mäta sig med de bästa i åldersgruppen och inte bara med div 3 spelare från närområdet.
Örebro chilie
2007-12-30 22:06
spelaren som sjögren syftar på borde vara rubbe!
Örebro Aspen
2007-12-30 21:50
Mittåt//Har inte scoutingverksamheten under Micke Steen hittat några tänkbara spelare som vill till ÖSK.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2007-12-30 21:49
Vem kan det då vara? Känns som att alla spelare med kvalité i allsvenskan står under kontrakt. Superettan? Norge?
Örebro Mittåt
2007-12-30 21:42
Jag tycker att de som tror att det var Wowoah som Sjögren syftade på skall tänka till en gång till - om de tidigare tänkt överhuvud taget. Om man från ÖSKs sida sett Wowoah som en spelare med samma kvaliteter som Barsom så hade man redan gjort allt klar med honom. Killen vill ju inget hellre än att åter spela i ÖSK. Därmed inte sagt att man inte kommer att ta in honom i truppen. Men den kan näppeligen vara den spelare som Sjögren talar om.
Örebro Mittåt
2007-12-30 21:37
En annan källa med insikt i den svartvita intressesfären kunde berätta, att det nog inte blir så stora förändringar i talangtruppen nästa säsong. Rör på sig gör det ju alltid, men det blir kanske inte blir så omfattande förändringar som jag befarat.

Joakim Green tar av allt att döma steget upp till A-truppen - två år för sent som jag ser det. Zebastian Lovén hamnar av det mesta att döma i Forward för att täppa till luckan efter HBK-flyktingen. Kristofer Jonsson lämnar också. Ny adress är oklar. Slutar med fotbollen verkar Christian Lumbana-Kapasa att göra. Arbete och studier tar för mycket av Chriss tid i anspråk för att han skall känna sig motiverad för ytterligare ett år. De krånglande ljumskarna kan väl också ha gjort sitt till.

Tillflödet verkar i första hand att komma från ÖSK Söder. Namn som nämns i sammanhanget är Adam Botvidssons, Edvin Möllers, Marcus Astwalds samt Simon Karlssons. (Simons pappa är en ÖSKare med rätt många matcher på meritlistan).

Dessutom borde det väl bli ytterligare några nytillskott. Truppen var definitivt i tunnaste laget under årets höstsäsong.
Annons: