/fotboll/osk/forum/7400.aspx/fotboll/osk/forum/7400.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-01-16 12:27
Dom finns överallt;)
Örebro Mittåt
2008-01-16 12:24
Vägvisning, Environiq Arena

En snabb uppmätning hos Eniro indikerar att det verkar att vara ca. 1,5 km från Resecentrum till arenan. Om det nu är så att Resecentrum och Järnvägsstationen ligger på samma plats.
Örebro Arnor da legend
2008-01-16 12:18
Ämne: Angående söndag, är ....
Nu var det några år sen jag gjorde lumpen så min avståndsbedömning är kanske inte helt tillförlitlig, men uppsakattar till ca 1 km och det är åt samma håll som regementet så det kan vara skyltat antingen regemente el. presterud misstänker jag.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-01-16 12:10
ÖSK testar nya spelare!
Örebro Pintorp
2008-01-16 11:59
Angående söndag, är det någon som vet hur långt det är från busstationen i Kristinehamn till Environiq arena och om det är svårt att hitta?
Örebro Mittåt
2008-01-16 10:26
Nedim har säkert mycket mer att ge och kan bli något av årets överraskning. Han passar säkert mycket bättre i en 4-3-3 uppställning än att ligga mer eller mindre ensam och jaga på topp.
Örebro Arnor da legend
2008-01-16 10:14
Jag tycker fortfarande folk är för snabba att kritisera Nedim han har visat innan vilken bra spelare han är, att förra året blev något av ett misslyckande var för mig ganska väntat. Tycker att det finns många exempel på utländska spelare som har svårt att hämta sig från sin första allsvenska försäsong. om Nedim kan ta sig i kragen och jöbba sig in i laget nu så tror jag att vi får se en bättre och hungrigare spelare än han var i SE
Örebro Bjornloven
2008-01-16 08:08
Ämne: Jag förstår inte var....
Håller med. Seb har varit det största offensiva vapnet vi haft senare år. Han har alltid levererat när han fått spela forward. Antingen med att vinna förstabollen som target eller ganska självsvådligt forcerat mot mål.

Jag är övertygad om att om Nedim får komma i djupled och inte som förra året komma hem för att möta, så är han en bra mycket bttre avslutare än Rodevåg.

Tycker att Rodevåg gör ett bra arbete defensivt, men missar 9 av 10 lägen. Han borde verkligen gjort 10 mål förra säsongen. Tycker därför att det ser spännande ut när det kommer rapporter från träningarna att han ser "het" ut.

För min del så är Seb den enda #9 dvs mittforward som ÖSK har idag. Jag skulle därutöver välja Nedim före Rode, med tankepå vad de visade förra året, under förutsättning att Nedim ska gå i ljupled, in bakom backlinjen, på skarv från Seb...
Örebro jappel
2008-01-16 07:12
Ämne: Jag förstår inte var....
Och för Kamerun!! :-)
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-16 00:22
Jag förstår inte varför så många dissar Seb, tycker han visat att han är minst en klass bättre än Nedim.

Förövrigt vore det mycket illa om inte killarna från Kamerun går direkt in i startelvan, både för ÖSK och Spelarinvest.
Örebro Marta
2008-01-15 23:15
Ämne: Ämne: Undrar ....
Och jag håller HELT med i dina tankebanor... :-)
Örebro jappel
2008-01-15 23:04
Ämne: Undrar om inte den d....Håller i stort med i dina tankebanor.
Tror att det kan bli en riktigt nyttig och intressant konkurans inom laget i år.
Så länge spelarna kan se det positiva i detta och bita ihop lite extra och se till att kämpa till sig en plats igen om dom petas.(ska nog inte ens kalla det att bli petat utan kanske pausad:-)
Ibland finns det en fördel i att ha samma spelare hela tiden. då självförtroendet växer.
Det som skulle vara bra är om tränarna lyckas få alla spelare att känna sig trygga och säkra på sig själva även om dom inte är med i varje match. Lytckas dom med det går det att flytta runt bland spelare och positioner..får se hur det blir/går iår..
Örebro Marta
2008-01-15 22:56
Undrar om inte den dåliga inställningen som man kunde se i många matcher förra året kan ha att göra med den bristande konkurrensen som vi hade då. Hoppas och tror att en del i detta inställningsproblem kan vara på väg att lösas i och med breddningen av truppen.

Tror även att det, inställningsmässigt, kan vara bra att ett lag som Örebro inte har en given fixstjärna utan att alla får känna att de måste dra sitt strå....

Tror jag ser allt i ljusa färger idag...
Vårkänslor!?
Örebro jappel
2008-01-15 22:40
Ämne: att döma av alla int....
spelare i dålig form verkar alla lag ha problem med just nu. i alla fall om man ska lyssna på vad som sägs i matchpuls.
Örebro Matta
2008-01-15 22:35
On Touch//
Okej, så du har klippt från en blogg på nätet. Lite skönt att höra faktiskt. Började nästan bli rädd för dig ; ).

"...(han heter inte Afonso Alves och han spelar synnerligen inte i Malmö FF). " Tack för den Juha!
Örebro isac
2008-01-15 22:29
att döma av alla intervjuer med spelare och tränare verkar spelarna som är i träning inte vara i särskilt god form. tack och lov att det är långt kvar till allsvenska premiären.
Vad skönt det vore om alla nyförvärv var klara och närvarande, vill snart se ett riktigt lag. På pappret verkar vårat lag kunna bli slagfärdigt, vill dock se stark attityd från de "gamla" öskarna.
Örebro Sigges högra sax
2008-01-15 21:59
Tack för direktrapporteringen då jag inte kan ta mig till Kristinehamn. Ser fram emot att höra hur finländaren och Manswell (om han hinner fram) sköter sig.
Örebro DaSa
2008-01-15 21:46
Ämne: Phu... Nedan kan Ni ....
Intressant...
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-15 21:43
Känns nu som vi absolut har bättre trupp än Ljungskile, Gais, Gefle, Sundsvall, Trelleborg. Likvärdig med Halmstad och Norrköping.

Två bra nyfärvärv till, då kan 100-åringen komma riktigt högt.
Örebro Marta
2008-01-15 21:27
Ämne: Phu... Nedan kan Ni ....
One¨touch/
Extremly intressant. Mycket liknar de tankegångar vi haft på forumet tycker jag... Självklart är det här bara ett sätt av alla att spela 4-3-3. Men jag gillar tankesättet. Kanske skulle Roden trots allt kunna vara den där Centern. Annars är väl Seb det bästa vi har i dagsläget.

Det är ett väldigt stprt ansvar som läggs ¨på den offensiva mittfältaren. Är verkligen Nordin killen som kan ta detta arbete, fram för allt när det gäller allt spring som det verkar innebära. Stäöndigt spelbar och positionsbyten mm.... Hmmm Spännande värre.

Tack återigen för mycket läsvärd info.
Örebro Evigt ÖSK
2008-01-15 21:02
jag vill ha en supersäker ny anfallare! som vi vet kan leverea! satsa på en ordentlig anfallare ÖSK!

SchwarzundWeiss
Örebro One¨touch
2008-01-15 20:49
Phu... Nedan kan Ni läsa något jag klippt ifrån en blogg på nätet om 4-3-3 spel.

Intressant läsning.
Örebro One¨touch
2008-01-15 20:44
4-3-3
--------------Målvakt-----------------
-----------Mittback-Mittback---------
Ytterback-------------------Ytterback
---------Def. Mitt..def. Mitt--------
--------------Off. Mitt--------------
Ytteranfallare---------Ytteranfallare
-----------Central anfallare---------

4-3-3 handlar i grund och botten om offensivt spel. Det är jämfört med 4-4-2 och andra spelsystem (undantaget 3-4-3) det mest offensiva spelsystem som finns och används. 4-3-3 handlar mycket om att alltid ha en eftertanke vid varje passning. Inget tjongande alltså. Bollen ska ha en address, och när bollen är på väg ska två-tre passningar efteråt redan vara uttänkt. Nästan alltid skall bollen rulla på marken. Det ska gå snabbt, max två-tre tillslag och mycket rörelse. Därför kräver 4-3-3 också egentligen ganska vältränade spelare. Jag kommer gå igenom klassiska AJAX 4-3-3 med en offensiv mittfältare.

Mittbackar: Eftersom 4-3-3 är så offensivt riskerar de två mittbackarna ofta hamna ensamma med kontringsspelare ifrån motståndarlaget. Därför måste, MÅSTE de två mittbackarna ha en hyffsad speed, väldigt bra positionsspel och intelligenta. I princip måste man ha extremt bra mittbackarna för att upprätthålla en någorlunda stark defensiv. Mittbackarna måste också vara duktiga rensare i straffområdet eftersom kontringarna många gånger slutar just där i straffområdet. Funkar inte om man inte kan få bort bollen, slår man bort den fem-tio meter kommer en till motståndarspelare komma rusande och ta bollen. Helst ska bollen ha en address, men då måste medspelarna hjälpa till. Men bollen ska iallafall bort. Det innebär att mittbacken måste ha en till egenskap också, kyla. När mittbackarna deltar i det offensiva spelet handlar det mycket om att spela bollen enkelt till en av balansspelarna. Om det inte är möjligt ska man försöka hitta den offensiva mittfältaren med snabba instick. Det är dock svårt, så då får man ta sista utvägen, långbollar mot den centrala anfallaren.

Ytterbackar: Ytterbackar är offensiva, väldigt offensiva. Eftersom 4-3-3 saknar yttermittfältare får ytteranfallarna och ytterbackarna samsas om att bära en liknande position. Ytterbackar ska springa upp och delta i spelet. De breddar spelet på offensiv planhalva och slår för det mesta inlägg eller kommer runt motståndarnas backar och spelar i bollen. Ibland tar de även djupledslöpningar in i straffområdet. I och med de trots allt är backar måste de också kunna ta ett defensivt ansvar, det innebär att dessa spelare måste förmodligen vara de med bäst kondition i laget. I det defensiva handlar det så klart om att stoppa anfallen på kanten och hjälpa mittbackarna vid kontringar. Där är rollen ganska lik den i 4-4-2. Bara att spela defensivt liksom. I det offensiva är man mer offensiv dock även om det finns varianter på 4-4-2 med offensiva ytterbackar.

Defensiva Mittfältare: Här är det lite olika. I vissa klubbar kör man med två rejäla jävla bollvinnare och grovjobbare. I andra kör man med en grovjobbare och en lite mer löpvillig passningsskicklig spelare som är mer spelvillig och även kanske lite högre upp på banan. Men hursomhelst så är balansspelarnas uppgifter defensivt att täcka upp vid kontringar och inte låta det gå centralt så att det blir alltför många spelare mot våra ensamma mittbackar. Den ena går i viss mån även ut mot kanten och hjälper ytterbackarna att täcka upp. MEN, en sak ska göra klart här: I ett 4-3-3 finns det INGA yttermittfältare. Balansspelare är centrala även om de såklart har sina rollen åt vänster eller höger. Men de är inte några yttrar på något sätt. Och ska heller inte benämnas som högermittfältare eller vänstermittfältare. Så var det utrett. I det offensiva spelet ska en av de möjligen springa i djupled och göra sig spelbar. Om man spelar ett rakt och snabbt anfallsspel så ska de egentligen bara fördela bollar, antingen mot kanten eller mot den offensiva mittfältaren.
Örebro One¨touch
2008-01-15 20:41
forts...

Offensiv Mittfältare: Kanske den viktigaste positionen. Det är här mycket av det offensiva spelet i ett genuint 4-3-3 ligger. Den här spelaren ligger mellan balansspelarna och den centrala anfallaren och lurar. Den springer i djupled, fördelar skärande och avgörande bollar framåt och mot ytteranfallarna och ska helst göra många assist med sina passning. Dessutom brukar tian (som den offensiva mittfältaren kallas) även göra en hel del mål. Den ska röra sig en hel del för att vara spelbar, den har en ganska fri roll och kan byta plats ofta med anfallarna och röra sig i sidled för att hela tiden kunna leverera farliga passningar. Den ska även ta ett visst defensivt ansvar i den mån att täcka ytor, styra uppspel och liknande ifårn mittplan. Med en riktigt bra tia kan laget höja sig många steg.

Ytteranfallarna: Dessa ska i det offensiva spelet komma med inlägg eller skära in och komma till avslut. Eftersom de ligger så långt ut på kanten brukar de hjälpa till att bredda spelet och dra sönder försvaret. De ska vara vindsnabba och kunna ta sig runt, de ska ha bra teknik, bra skott och inlägg. I det defensiva spelet ska de kunna rusa hem och hjälpa till defensivt som en yttermittfältare. Det innebär att dessa spelare också måste ha en enorm kondition.
oss.

Central Anfallare: Också benämnd som nia. Nian ska kunna hålla i boll och vänta upp laget. Den ska ha extremt bra avslut och vara rörlig. En effektiv jävel som ska vara bra på huvudet. Ska springa i djupled och också ha förmågan att byta plats då och då med andra spelare. Denna spelare är en avslutare, en tank, en tung jävel.
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-15 20:08
Vilken härlig trupp vi börjar få.

Vad gäller Johan P. borde han nog lånas ut till Sirius om han går med på det. Då får vi hjälp med lönekostnaden och sedan kanske vi kan sälja honom i sommar?
Örebro Marta
2008-01-15 19:47
Ämne: Ngn som vet hur mång....
DaSa/ Håller med ang Nedim och Johan. Johan kanske kan bidra med något inställningsmässigt. Verkar ha en professionell inställning och tar bänken på rätt sätt.
Vad Nedim beträffar så måste han lära av Johans bänkinställning och börja visa glöd. I dagsläget känns det bara onödigt med utfyllnadsspelare. Då är det bättre att ta in tallanger från egna leden. För att var med ska man aspirera på en plats i startelvan, i mitt tycke.
Örebro abdel seidou
2008-01-15 19:33
man kan inte veta att våra bolltrollande bushmän kommer redan på torsdag, potentiella problem med papper o sånt gör att man aldriga kan va säker som öreboare. berörda myndigheter skiter ju fulltändigt i nått så oväsentligt som örebro sportklubb, det har vi ju märkt förut.
menmen, vi får hoppas iaf. =)
Örebro Mittåt
2008-01-15 19:33
Om det fortfarande är någon som sitter och trånar efter Destin Makumbu, så är det läge att lägga av nu. Han har gått från Boden till Kongsvinger.
Örebro Mittåt
2008-01-15 19:06
Chipset// Jag tror inte ens att Hagge går säker. Om Ndille har snabbheten, så kan det mycket väl bli så att han får spela ihop med Wikström. Laget kommer då att tillförsäkra sig totalt luftherravälde.
Örebro Sersant
2008-01-15 19:01
Näfver med i U21!

Edit: Såg att Mittåt redan nämnt detta :).
Annons: