/fotboll/osk/forum/7383.aspx/fotboll/osk/forum/7383.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE
2008-01-21 16:56
------------------Westman-------------------

Anttonen----Haginge-----Ndille----Holgersson

Bassombeng-------Nordback---------Wowoah

Rodevåg-----------Nordin----------Porokara
Örebro Rasberg
2008-01-21 16:53
Mittåt//
Tack för infon =)

Brus-Nilsson//
Det är ju inte dåligt av Motala. Det är bedrövligt av ÖSK att ens skriva ner någon sådan klausul i ett kontrakt. Supersmart av Motala att sälja honom. Och helt riktigt enligt kontraktet. Här får tidigare personer i ÖSK skämmas.

Ursäkta om jag inte trodde dig. Lät för konstigt för att vara sant! ;) Men med gamla ösk så vet man aldrig! Tur att de tiderna är förbi. =)
Örebro Mittåt
2008-01-21 16:50
Mer eller mindre sann historieskrivning i "Fallet Wowoah".

Årets vackraste mål av Wowoah
Samuel Wowoah, 25, är spelaren som Örebro SK slarvade bort. Något som Halmstadanfallaren tydligt påpekade med sin sagolikt vackra cykelspark i går.

- Definitivt det snyggaste mål jag gjort på den här nivån, sade en jublande poängräddaren efter 1-1 (1-0) borta på Eyravallen.

Örebro har genom åren hanterat ett antal spelare mycket märkligt. Men frågan är om inte Samuel Wowoah tar priset.

1997 lånades den dåvarande ÖSK-spelaren ut till Hertzöga i gamla division 1. Inte heller 1998 fick Wowoah något förtroende och han gjorde i stället succé i Motala AIF.

Inför 1999 hoppades anfallaren återigen på att få komma tillbaka till ÖSK och allsvenskan, men Motala utnyttjade i stället en underlig klausul i lånekontraktet med ÖSK. En klausul som sade att man hade möjligheten att sälja vidare spelaren i fråga innan ett visst datum, vilket man också gjorde till Djurgården inför ögonen på snopna och mycket upprörda ÖSK-ledare.

Hos svenska mästarna Halmstad har han haft en ganska tuff vår med många matcher på bänken.
Där inledde Wowoah även borta mot sin gamla klubb Örebro, men efter 68 minuter ersatte han Henrik Bertilsson och efter 80 minuter slog han till med cykelsparken som måste vara allsvenskan snyggaste mål hittills.
- Definitivt mitt snyggaste mål på den här nivån, och visst var det speciellt att det var just här på Eyravallen, säger Wowoah om målet som betydde 1-1 och en välförtjänt poäng till Halmstad som försökte med allt i den andra halvleken.
Skyttekungen Niklas Skoog gjorde Örebros ledningsmål i första halvlek
Örebro jappel
2008-01-21 16:47
Året i fråga är i alla fall 1998 sedan hur turerna var innan övergången kommer jag inte riktigt ihåg. Tror dock inte att vi ska gräva ner oss i detta mer nu. Som Saywee säger är det vitiga hur det ser ut idag! nu är Wowoha tillbaka i stan och de flesta av oss är glada :-)
AIK Saywee
2008-01-21 16:39
Ämne: Roninho....
Jag vill snart se RoPo i en startelva!
AIK Saywee
2008-01-21 16:37
Mittåt//
Har du inget USB-minne som kan kopplas in?

Nej, skämt åsido, någon kan säkert reda ut detta, på svartvitts forum finns många skarpa hjärnor!
Örebro Mittåt
2008-01-21 16:33
Saywee// Det spelar ingen roll hurdant mitt minne är beskaffat i fallet Wowoah. På den tiden bodde jag utomlands och det var inte möjligt att ha någon närmare koll på vad som skedde i Svedala. Palmemordet hörde jag talas om, men där någonstans gick gränsen.
Örebro Chipset
2008-01-21 16:33
Roninho
Örebro Mittåt
2008-01-21 16:31
Det är lätt att hänga upp sig på nutida (BK Forward) eller forntida (Motala AIF) oförrätter, men man skall inte glömma bort att sätta fokuset där det hör hemma. Nämligen på att ÖSK behöver finna vägar att utveckla de spelare som är för bra för Talangtruppen, men som ännu inte motiverar en plats i A-truppen. (De flesta av dem kommer dessutom förmodligen aldrig att bli så bra, att de kan vara med och slåss om en plats i en allsvensk startelva).

Därför är det utmärkt om ÖSK kan finna samarbetsformer med andra klubbar som gör det möjligt för sådana ungdomar, att få regelbunden matchning på den nivå som passar dem bäst.

Om dessutom ÖSK kan plocka upp en och annan talang som kan gå åt det andra hållet, så mycket bättre. Men en förutsättning för att ett arrangemang av den här typen skall fungera bra och smärtfritt är att båda klubbarna upplever att samarbetet fungerar och är klubben till gagn.
AIK Saywee
2008-01-21 16:31
Förresten när kan det ha varit, på det gamla 1900-talet, eller?
AIK Saywee
2008-01-21 16:30
Mittåt//
Ang. Motala/Wowoah
Du har ju ett gott minne och brukar kunna klara ut sådant här ...

... inte meningen att ge dig extrajobb, men din skarpa hjärna får gärna reda i historieröran.
Örebro Brus-Nilsson
2008-01-21 16:24
Det finns säkert nån här som under kvällen kan bekräfta det jag skrivit.
Örebro Rasberg
2008-01-21 16:21
Brus-Nilsson/
Ja hur sjutton menar du? kan ju inte sälja en lånad spelare... Signade de honom efter hans kontrakt gick ut o sen sålde honom? Bra gjort av motala isf. han lär ju inte fått ett kontrakt av ösk isf. men men, förklara gärna hur du menar..
AIK Saywee
2008-01-21 16:19
Brus-Nilsson//
Angående Motala och Wowoah ...
Jag vet inget om det du skriver, låter faktiskt konstigt, men det måste isåfall ha varit för flera år sedan med en helt annan organisation (= typ andra personer), dagens nytänkande får inte lida av "historiesviter".

Jag tycker ett eventuellt Motalasamarbete verkar lovande.
Malmö FF BMX
2008-01-21 16:11
Brus-Nilsson//
Nu måste du vara ute o cykla..Om Motala bara låna Samuel har dom ingen rätt att sälja honom!..
Örebro Brus-Nilsson
2008-01-21 16:01
Ämne: Ämne: Har ni ....ÖSK lånade ut Samuel till Motala, kontraktet gick ut strax efter säsongsavslutningen. Motala sålde honom till Djurgården, inte en krona fick ÖSK! Hade Motala visat en endaste liten gnutta samarbetsvilja så hade man väl åtminstone förhandlat om vart övergångspengarna skulle gå???
Örebro roaring j
2008-01-21 15:35
vad gäller ett eventuellt samarbete med Motala AIF så skulle det nog kunna bli ganska bra. Laget är nykomlingar i div1 och har skaffat sig ett par ganska hyfsade nyförvärv. Deras målsättning är att ta sig till superettan inom ett par år. Det beror väl antagligen på att en stad av Motalas storlek (ca 42000 inv i kommunen) bör kunna vara med o konkurrera i toppen av div1 samt att div1 är en väldigt dyr serie att spela i. Att ha MAIF som utvecklingsplats för våra unga, lovande spelare ser jag som ett alldeles utmärkt alternativ till Degerfors och Forward.
Hittills har alla klubbar legat på ungefär samma sportsliga nivå, div 3 och 4 samt MAIF en eller två divisioner högre upp. Vid varje säsongsslut har klubbarna roffat åt sig spelare från de andra klubbarna och pga detta har ingen klubb kunnat utvecklas till någon högre nivå. Det har varit ett revirpissande som får ÖSK's historiska trät med Forward att framstå som den sandlådehistoria den faktiskt är. Maif har sedan ett par veckor försökt ändra på detta och för nu samtal med IFK Motala och LSW om ett farmaravtal. Jag är totalt övertygad om att detta kommer stärka alla inblandade klubbar och att fotbollen i Motala kommer lämna sin plats i skymundan för en någolunda ljusare tillvaro. Av den anledningen kanske det kan vara bra för ÖSK att binda upp MAIF i ett avtal redan nu och på så sätt bli en naturlig framtid för de lovande spelare som faktist finns här i västra Östergötland.
Kan väl också påpeka att vi faktiskt är ett gäng ÖSKare här nere som inte missar många matcher per år. Vi blir dock gärna fler.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-01-21 15:21
Ämne: Har ni redan glömt h....
ja,hur var det med den affären?knappt några minnen.
Örebro Brus-Nilsson
2008-01-21 15:16
Har ni redan glömt hur Motala drev affären Samuel Wowoah? Inget mer samarbete med den klubben, tack!
//Edit, stavningen//
Örebro Mittåt
2008-01-21 15:01
Om det är några målvakter som vill ta sig in bakvägen i ÖSKs trupp så är det nog bara att ringa till ÖSK Söder. Där verkar man sakna en bra målvakt och därifrån ligger sedan vägen öppen för avancemang mot A-truppen.

När det gäller ÖSK Ungdom/Talangtruppen är nog målvaktsbehovet tillgodosett om Peter Rosendal kommer. Victor Crona finns som back-up. Däremot skulle det inte sitta fel med någon eller några försvarare. Gärna en högerback som även kan spela centralt skulle vara populärt, tror jag.
AIK LirarenOSK
2008-01-21 15:00
Ämne: Ämne: Målvakt....
Lagbilden är 2 år gammal, och det är Johan till vänster och Mattias till höger, ja. Fredrik har gjort en mycket bra säsong och har börjat året strålande. Jag har även talat med hans föredetta tränare Svennis och han säger att Fredrik är duktig men aldrig fick chansen i Nora och tröttnade lite på fotbollen, men jag vet egentligen inte. Jag har sett honom under 07 både på träning och match och jag är imponerad. Jag har hört talas om humöret också, men jag har inte sett honom bli arg en enda gång faktiskt, men det kan bero på att det gått bra för honom också. Johan har varit strålande han också. Lugnt och säker, men snackar lite för lite, annars en riktigt duktig målvakt. Tycker ÖSK ska bjuda in dom till någon vecka var.
Örebro Gogo Vahlin
2008-01-21 14:56
Ämne: Målvakten till vänst....
Målvakten till vänster är Johan Olsson. Målvakten till höger är Mattias Fermby som numer spelar i IFK Örebro tror jag?
Örebro Gogo Vahlin
2008-01-21 14:55
Kommer det komma några träningsbilder idag? Vore kul att se hur Manswell klarar sig nu när han fått sova några timmar. Dessutom vore det kul att se Porokara lite mer.
Örebro ErikP
2008-01-21 14:53
Det är inte Fredrik i alla fall, han är inte med på bilden övh av någon anledning. Troligen Johan Olsson alltså.
Örebro Mittåt
2008-01-21 14:35
Målvakten till vänster på lagbilden. Vilken av dem är det? Honom har jag sett utomhus några gånger och han är riktigt bra.
Örebro ErikP
2008-01-21 14:28
Ämne: Jag undrar varför ÖS....
Vet ingenting om Johan Olsson, men Fredrik har jag spelat med under flera år i Nora, och jag tror han behöver fler säsonger i Eker innan han ens är beredd att gå vidare eftersom han knappt var ordinarie i Noras B-lag. Men han är helt klart talangfull och behöver bara tygla sitt humör så kommer han bli riktigt bra!
AIK LirarenOSK
2008-01-21 14:15
Jag undrar varför ÖSK inte väljer att bjuda in någon, eller kanske båda, IF Ekers målvakter. Dom är riktigt lovande båda två. Johan Olsson, 22 år, tidigare i Forward. Och Fredrik Krok, 18 år, tidigare i Nora. Båda har en grym säsong bakom sig och jag såg dom i Cramo Cup och där imponerade dom verkligen på mig. Ta hand om länets talanger, och dom här två är verkligen två av dom!
Örebro Sersant
2008-01-21 14:10
Ämne: verkar intressant me....
DIF är inte så mycket närmare än Motala 40minuter till degen och 1 timma till Motala. Tycker motala är en utmärkt klubb.

(Hoppas så klart på både DIF o BKF o MAIF :))
Örebro jappel
2008-01-21 13:53
Fast det ökar även risken för sjukdom :-)
Örebro lollo_homeboy
2008-01-21 13:50
anledningar till motala sammarbete är ju också så ösk an gradera sig med kristofer jonsson och stellan om du båda väljer att gå dit för att de ska kunna plocka tillbaka dessa spelare längre fram.. ett bra tecken att ösk kmmit på att de måste ta hand om sina talanger iofs är ju jonsson östgöte så han kanske inte räknas in då. Såg för honom i övrigt tränades med forward i veckan någon som vet vad han valt?
Annons: