/fotboll/osk/forum/7341.aspx/fotboll/osk/forum/7341.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MangeSvartAndVit
2008-02-03 10:53
Na måste ju fan vakna å lägga ut namnunderskrifts länken på hemsidan..Alla måste vara med och samarbeta i det här fallet...även Nerikes Allehanda!!
Örebro Sigges högra sax
2008-02-03 10:47
Tror också det kommer rassla till när det blir vardag i namninsamlingen.
AIK Saywee
2008-02-03 10:42
Tur att det finns domare även utanför en fotbollsarena. Migrationsverket bör väl få rött kort? Hmmm - det betyter ju att verket utvisas.

Hoppas att medmänsklighet och sunt förnuft övervinner byråkrati och prestige!
Örebro mustard
2008-02-03 10:37
Haginge hade iaf signat! : )
Örebro Joerny
2008-02-03 10:35
Mycket bra att folk är så engagerade i fallet och att namnunderskrifterna strömmar in. Men jag skummade igenom listan o jag saknade Yunus arbetskamraters namn. Självklart borde hela truppen samt alla andra i organisationen skriva på. Men det kommer kanske när det blir vardag.
Örebro Mittåt
2008-02-03 10:16
Ärendet har nog lämnat Migrationsverket nu. Som Rose-Marie skriver i citatet från igår kväll, så skall nu Migrationsverkets beslut överklagas till Migrationsdomstolen. Det är denna instans som skall avgöra om Migrationsverket fattat ett korrekt beslut eller ej.
Örebro Aspen
2008-02-03 10:06
Migrationverket är inte perfekt. Därför bör man offenligt belysa hur man handlägget ärendet. Man har tidigare begått horribla fel. En granskning kan sätta pekfingret på detta.
Örebro Klas (NA? Nä!)
2008-02-03 09:45
Marta (hane)//
Absolut. Och gråzon är väl det minsta man kan säga :-)

--- Lindra Yunus migrationsvärk nu! ---
Örebro Marta (hane)
2008-02-03 09:21
Ämne: Gläder mig enormt at....
Klas/ Jag håller med om att det nog inte finns några större möjligheter till att lyckas påverka utfallet av "Migrationsvärkets" beslut.

Däremot så tror jag att det är möjligt att påverka den tidsmässiga prioriteringen äv ärendet. Ligger omvärlden på och bevakar kommer det nog dessutom läggas ner mer möda på att få beslutet så kvalitativt och juridiskt rätt som möjligt. Möjligen även att det kan påverka om man begfinner sig någonstans i gråzonen av regelverket.

Inte minst visar vi, precis som du skriver, Yunus vårt stöd och det kan nog vara nog så värt för en kille i hans situation som förmodligen känner sig ganska ensam i världen just nu.
Örebro Bastard on Parade
2008-02-03 00:36
Vill inte säga för mycket men ännu större media kan vara på gång om inte saken tas upp i för många "mindre medier". Besked kommer förhoppningsvis, och förmodligen, inom ett par dagar.
Örebro Carlsson1908
2008-02-03 00:27
isac: den ena gjordes av nån bloggnisse som bara ville att folk skulle uppmärksamma hans blogg =/.. kör på den riktiga ( http://www.namninsamling.com/Yunus )
Örebro isac
2008-02-03 00:21
Något för "uppdrag granskning" att sätta tänderna i? kan vara läge..

Verkligen läge att snarast ta bort den ena listan så folk inte börjar skriva upp sig dubbelt och hej vad krångel.
Örebro Klas (NA? Nä!)
2008-02-03 00:21
Gläder mig enormt att det händer något för Yunus. Skrev om det i några krönikor men det får ju så mycket bättre genomslag när riksmedia vill ta upp det (och inte att förglömma Juhas eminenta intervju med Frebran i ämnet!).
Jag försökte få SVT (Sporten) intreesserade men de verkade inte nappa alls på ämnet. Därför var det extra glädjande att se att DN gjort något av det. (Mao kudos till de (Frebran?) som fått till det samt de som startat de båda namninsamlingarna.)

Jag tvivlar på att Migrationsverket låter sig övertalas men det är superviktigt att folk visar Yunus och varandra att man bryr sig. I förlängningen ger det signaler till folk i beslutande positioner att vi har ett system som är omänskligt.

Jag minns inte vem som kom med förslaget under träningen i torsdags för en tio dagar sedan (Mittåt?) men jag är bra sugen på att skicka champagne och tårta till handläggarna i Göteborg och bifoga ett kort med texten: "Här har ni att fira på även utan avvisningsbeslut".

--- Lindra Yunus migrationsvärk nu! ---
Örebro Carlsson1908
2008-02-03 00:13
hehe fint att fler har börjat engagera sig med att maila tidningar osv. Mailade NA's Webbredaktör och Lars Wiström, han som alltid skriver krönikor om vår lokalsport, där jag vädjade om deras hjälp. Sitter spänt och väntar på ett svar :)
AIK Saywee
2008-02-02 23:59
BoP//
Om du inte vill cykla till Götet, så kan du samåka med mig, jag åker via Göteborg i början på varje vecka och åter via Göteborg till Örebro i slutet av varje vecka (nästan varje vecka iallafall).

mittåt//
Åldersbestämning kan inte vara svårt, funkar med "kol-fjorton metoden" (C-14) ;-)

... och geologerna vet exakt vad som hände för 250 miljoner år sedan!

FORZA YUNUS!
Örebro ÖSK-Karl
2008-02-02 23:40
Bastard on Parade//

Ok, Juha. Tror det är bra om så mycket media som möjligt är med när listan överlämnas. Annars samlar den nog bara damm i en byråkrathylla.
Örebro Aspen
2008-02-02 23:39
OBS !!!
Det finns två insamlingar:
http://namninsamling.com/yunusismail
och
http://namninsamling.com/yunus

med c a 150+50 namn
Skulle dom inte kunna samordnas?
Örebro Matta
2008-02-02 23:36
Nu har jag fått svar från Rose-Marie Frebran. Tror inte att hon har något emot att jag lägger ut hela hennes svar här:

Hej Mats!

Jag har en mailväxling med dels Johannes Roswall, Kubanerna och dels Juha Väisänen, skribent på Svartvitt kring detta. Jag har uppmuntrat supporteraktiviteter i form av namninsamling och/eller demonstration. Om en namninsamling dras igång skulle den kunna kulminera i samband med nästa hemmamatch mot Djurgården den 23/2 och en demonstration/manifestation av något slag skulle kunna äga rum då.

Under nästa vecka eller början på vecka 7 kommer vi att skicka in en överklagan till Migrationsdomstolen vid Länsrätten i Göteborg. Det gäller det senaste negativa beslutet som Förvaltningsprocessenheten vid Migrationsverket i Göteborg tog. De avslog vår ansökan om verkställighetshinder trots identitetshandling från Somalia.

Artikeln i DN har vi väntat på länge. Till slut hotade jag med att bryta det löfte jag gett dem om exklusivitet. Men jag tror att tajmingen kan vara ganska bra nu.

Hälsningar

Rose-Marie
Örebro ÖSK-Karl
151 namn så sent en lördagskväll. Inte illa.
Örebro Bastard on Parade
ÖSK-Karl//

Det är lång tid att vänta till juli, absolut. Men med tanke på att det är osäkert kring när migrationsdomstolen tar upp Yunus så tyckte jag det är bättre att ha en lite för lång tid på insamlingen än kort. Jag tar för givet att man kan avbryta insamlingen om man vill.

Jag för samtal med Rose-Marie kontinuerligt och när det väl är dags att skicka in den, vilket bör ske i samband med att migrationsdomstolen tar upp fallet, skulle hon höra av sig. Hur jag sedan praktiskt går tillväga när jag överlämnar listan är mindre viktigt just nu, vid behov tar jag cykeln ned till Göteborg men då hoppas jag det blivit lite varmare.
Örebro ÖSK-Karl
2008-02-02 23:26
Mittåt//

Ja, vad bra. Nu är bollen i rullning.
Örebro Mittåt
2008-02-02 23:13
Fem stycken bloggar har inspirerats av DNs artikel och följer upp med mer eller mindre egna kommentarer.

Kanske dags för Robin att skrida till handling också?
Örebro ÖSK-Karl
2008-02-02 23:13
Juha//

Hur har du tänkt att gå vidare med listan?

Är det inte för lång tid att vänta till Juli?
Örebro GT
2008-02-02 23:10
Fixat !
Alla vi svartvita själar bör naturligtvis förmedla detta budskap till alla ÖSK:are vi känner !!
Örebro Marta (hane)
2008-02-02 23:07
Rätt häftigt att det kan gå så fort att få människor att engagera sig, även om det bara handlar om en sådan liten sak som att skriva på en lista. 136 namn nu.

Gör gärna om ditt initiativ fler gånger Karl. Jag tror det var lönsamt. Det är mycket folk från andra städer än örebro som skriver på.
Örebro ÖSK-Karl
2008-02-02 23:02
Storm_90//

Egentligen borde NA skriva om den ändå, detta med tanke på hur mycket nyheter de får på vårt forum.
Örebro Storm_90
2008-02-02 22:56
Kan man inte be NA nämna insamlingen i deras tidning?
Örebro Mittåt
2008-02-02 22:55
Vårt kommunalråd står som namn nr 123 på listan.
Örebro Marta (hane)
2008-02-02 22:54
Det går för övrigt rätt bra med namninsamlingen... 125 namn nu!
Örebro Marta (hane)
2008-02-02 22:52
Halkade för övrigt in på gamla svartvitt sidan... Vilken nostalgi...

Hittade bl.a. en artikel om att ÖSK redan år 2000 under Jinga provade på 4-3-3 under några matcher liksom under Dala något/några år tidigare. Tänk man glömmer fort. Ingen succé den gången, men idag blåser andra vindar... eller?
Annons: