/fotboll/osk/forum/7338.aspx/fotboll/osk/forum/7338.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK kribba
2008-02-04 13:11
jappel, om han nu har ett välbetalt jobb, anses ha flyktingstatus,(vilket han skulle fått om han riskerats att mördas) och allt annat är ok och finfint, vad är då myndigheternas invändningar? Faktum är väl att Örebro bara tar ansvar för killen så länge han är kontrakterad. Men sen då?

Redan idag kan inte folk som kommer från krigsområden skickas tillbaka. Över 80-90 % av irakierna som kommit i 100.000tals bara det senaste året har fått permanent uppehållstillstånd men knappast några jobb. Det blir bara fler och fler områden landet runt där man inte ens talar svenska och som döms till att bli plågade getton som ingen vill bo i. Har pratat med flera invandrare som själva anser detta så något vi mot dom är det inte frågan om.

Jag förstår era åsikter men man måste se till den stora bilden, visst finns det behjärtansvärda fall, hade vi en bottenlös plånbok där pengar föll från himlen skulle ingen sakna något. Jag vill inte heller verka kallhamrad men dessa problem måste framför allt lösas på plats, inte i Sverige. Annars brakar vi snart ihop själva. Jag har inget emot att vi ökar bistånd och andra sociala projekt när vi har pengar för detta, vi ska hjälpa andra, det är bra men det måste också innebära att det outhärdliga flyktingtrycket på Sverige radikalt minskas.

Örebro Zachary Taylor
2008-02-04 13:08
Vem är det nu som gör svenskafans till ett politiskt forum? Det här handlar om en människas rätt till en rättvis bedömning, ingenting annat.
Örebro jappel
2008-02-04 13:08
håller med May som skrivit på uppropet.
"Migrationsverket tror inte på Yunus, Tanzania, eller Kenya, bara sina egna suspekta språktester. FY!"
Örebro jappel
2008-02-04 13:03
Ämne: jappel,tycker dom st....
det du skriver om här är ju inte fallet i fallet Yunus. Då han redan har ett välbetalt?!? jobb i tre-fem års tid som väntar så snart han får uppehållstillstånd.
även om han är ekonomisk flykting har jag ju lämnat ett land där man riskerar att mördas för fel åsikter eller om man är från fel familj.
Örebro Finsk gladfotboll!
2008-02-04 13:01
kribba//
Ja, och vad är det då för fel med att ytterligare en person som har arbete, och därmed är med och betalar skatt, kommer hit och hjälper till
Örebro jappel
2008-02-04 13:00
Verkar som att jag hörsammades :-) viste dock inte att han bodde i jönköping.. Hoppas fortfarande på den riktiga lål.

488. LÅ L*grell Jönköping ÖSK är laget i mitt
hjärta!
AIK kribba
2008-02-04 12:59
jappel,tycker dom stora skurkarna i det här är dessa hemländer som vägrar att acceptera sina egna medborgare.

Sen finns det 100.000 tals, tragiskt nog, som har liknande bakgrund,dom flesta fabricerar sina historier och kastar sina pass för att lättare få asyl här. Det handlar i en stor majoritet av fallen om ekonomiska flyktingar som vill undvika fattigdom,och det kan man ju iofs förstå. Det är rationellt tänkande. Men Sverige har redan gjort otroligt mycket och tagit större ansvar än dom flesta andra och kan inte vara en given slutstation för hela världens flyktingar,både ekonomiska och andra. Redan idag knakar systemen av dessa vård och resurskrävande människor och alla får det sämre. Till slut kommer vi inte ens kunna ta hand om oss själva och då kan vi ännu mindre hjälpa andra.
Örebro E-A
2008-02-04 12:53
Har länge funderat över vad herr Blohm's problem med ÖSK egentligen är?!? Verkar som att nån varit väldigt elak mot honom, kanske kastade ÖSK-spelarna en hink kallt vatten på honom som avsked eller rakade ögonbrynen på honom i sömnen? Nån mer än jag som känner kraftigt negativa vibbar när man hör/läser vissa av hans "uttalanden" om hur det egentligen ligger till med ÖSK?

kribba//
Det är väl egentligen en politisk fråga i sig men vi supporters måste ju göra vad vi kan för att "supporta" vårt lag och därmed också hjälpa en ung man som inte förtjänar det skit han nu måste stå ut med.. Tycka vad man vill om Sveriges invandringspolitik men här har vi en kille som bott här i snart fem år, är ej kriminell, kan språket, har egen bostad, möjlighet till försörjning (om dom nu ger han tillstånd..) m.m. Min fråga skulle får nog bli varför han inte skulle få stanna?
Örebro Fang
2008-02-04 12:51
Tråkigt att det finns människor som bara tycks se fotbollsspelaren i Yunus. För mig handlar det i alla fall mest om att på det här viset ska inte en människa få behandlas. Det finns säkerligen fler liknande fall men nu har det just detta blivit känt och vi har nu chansen att visa vad vi tycker, varför inte göra det? Om jag fick chansen skulle jag hade gjort detsamma om det gällde någon annan i en liknande situation.
Örebro Gooner86
2008-02-04 12:50
Joerny // Man får hoppas att det är i ÖSK tröjan :)
Örebro Bastard on Parade
2008-02-04 12:47
kribba//

Visst, jag tycker egentligen också att SvenskaFans inte är rätt forum för politik. Nu är ju Yunus Ismail en spelare i ÖSK och även om inte han skulle vara det skulle jag stötta honom i ur och skur. Han har fått gå igenom ett helvete under sin färd till Sverige och inte har det blivit enklare här när myndigheterna varken tror på honom när det gäller ålder eller nationalitet.

Kopplingen finns ju samtidigt till fotbollen och Förbundet med tanke på deras reglemente som hindrar honom från att spela fotboll. Han saknar arbetstillstånd, ok då kan jag acceptera att han inte heller får vara professionell fotbollsspelare i Allsvenskan. Ett problem, i mina ögon, är att Förbundet även hindrar amatörer. Är det inte de som vill få det att låta som att fotboll är en lek? Varför får då Yunus inte vara med och leka?
Örebro Zachary Taylor
2008-02-04 12:44
kribba//
Poängen är att det finns regler och praxis som ska följas och det finns mycket som tyder på att det inte har skett i det här fallet. Det är knappast en politisk fråga då det inte handlar om huruvida några lagar eller regler ska ändras, endast om att den enskildes rätt enligt existerande regelverk måste tas tillvara.
Örebro jappel
2008-02-04 12:43
Ämne: Angående Yunus som m....
hur menar du att dom ska strama upp??killen har varit här i snart 5år. inget av de länder migrationsverket hävdar att han kommer från är villiga att ta emot honom, då han enligt dessa länder ( Tanzania och Kenya) inte kommer därifrån.
Kvar blir då att hans historia stämmer och då är det bara för migrationsverket att godkänna hans asylansökan. Oavsett var han nu är ifrån måste man tänka på människan/barnet bakom detta. han var bara 17 år när han kom hit (enligt egen utsago)
Örebro Sersant
2008-02-04 12:36
Ämne: Angående Yunus som m....
Att det äre poitågaä väl nget nytt? Ja hade ansett att han borde få stanna även om han var en hammarbyare eller en kommunalt antäld kille!

Ne nu ger jag upp tror inte ag orka skria mer här förns mina tangenttrycningar funk ordentlit
AIK kribba
2008-02-04 12:30
Örebro jappel
2008-02-04 12:27
undrar när vi får se Lars-Åkes underskrift på listan :-)
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-02-04 12:25
Ämne: Liberate, Sersant// ....
jag har Int Exp,blirgalen på det här.har maila redax ch er fler med problem.
Örebro Joerny
2008-02-04 12:24
ÖSK-Karl// Porokaras nuvarande klubb FC Honka kommer att befinna sig på cypern samtidigt som ÖSK är där. Helt klart är det att han kommer stå på samma fotbollsplan som som ösk. Frågan är bara i vilken tröja? ;) Nej men allvarligt så var klubbarna redan överens innan Porokara provtränade med ÖSK. Nu återstår bara förhandlingar mellan ÖSK och spelaren.
Örebro ÖSK-Karl
2008-02-04 12:09
Kronblom//

Jag skrev ju för flera dagar sedan att Roni är att betrakta som klar, han är inbokad till ÖSK:s träningsläger ;-)
Örebro Kronblom
2008-02-04 12:05
Ämne: Kul att även stadens....
Blir Roni klar i veckan?känns som det faktiskt,fick positiva vibbar när man slog upp Na i morse.Enbart små detaljer kvar sa ju Sjögren...
Örebro Sersant
2008-02-04 12:02
Ämne: Liberate, Sersant//
....Det är om att en inte registrear knapptryckingarna ch man kan få trcka flera gånger på samma tanent flera gånger för at tent ka kommaupp. Det är bara på sf har inga problem någon annnsas ka kolla på andra sidors forum m samma sak händer där.

Använer IE 7.0.6000.16575

EDIT: Sama problem över alla lagsforum
Örebro oms
2008-02-04 12:01
Var i hela fridens namn är februari månads träningsschema?
Örebro Mittåt
2008-02-04 11:58
Morran// Helt klart gör sig Sebbe bäst som djupledslöpande central mittfältare. Det visade han under några matcher i höstas. Men han påminner en hel del om Ehrlingmark. Man kan placera honom var som helst och han gör inte bort sig.

Det är inte alls ommöjligt att han får spela vänsterback också i år. Det är en av de positioner på vilken besättningen inte ser helt stark ut.
Örebro mustard
2008-02-04 11:57
Agogo i Ghana. Vilken target-player! Han skulle man ha i laget...helt klart!
Örebro E-A
2008-02-04 11:55
Kul att även stadens "elit" engagerar sig i detta med namninsamlingen.. Nu kan man bl.a. läsa underskrifter från sixten bodström, magnus wikström, fredrik samuelsson, caroline näfver m.fl. Härligt att det är så bra uppslutning kring detta och att vi supporters också försöker dra vårt strå till stacken!

Hur var det med den där demostrationen? Finns det nått planerat eller?

Riktigt trevlig frukostläsning i morse om "fallet" Roni f.ö. Verkar som det ska lösa sig inom snar framtid..
IFK Göteborg Morran
2008-02-04 11:48
Härligt att se att min gamle IFK-favorit gjorde mål i länsderbyt. Jag noterade att han spelade anfallare där. Var tycker ni Zebane gör sig bäst? Som anfallare eller som centralmittfältare?

Jag har ofta undrat vilken tränare som kommer att göra genidraget att sätta Seb som vänsterback. Kanske blir det Sixten?
Örebro Pencing
2008-02-04 11:44
Jag skrev på listan i lördags. Men har inte fått något veririeringsmejl och mitt namn finns inte på listan. Och när jag försöker göra om det, står det att jag redan skrivit på. Vet nån vad jag gjort för fel?
Örebro Mittåt
2008-02-04 11:43
mustard// Ja, det är de. Det finns några tider i friidrottshallen också, men de är väl ointressanta.
Örebro mustard
2008-02-04 11:42
Ämne: ÖSK tränar på följan....
Tack tack!!

Är samtliga tider på Behrn enna??
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-02-04 11:40
Ämne: Härligt ttnamnen rul....
Har du ochså problem att skriva på forumet?hälften av det jag skriver kommer inte med,skitirriterande,jag br föbnnad.
Annons: