/fotboll/osk/forum/732.aspx/fotboll/osk/forum/732.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro cellblock
2016-04-05 16:50
Gör er själva och klubben en tjänst, var inte så lättkränkta och sjung, lev ut, på matcherna istället. Det var pinsamt när "Hela vallen" ramsan försökte gå igång och typ 50 pers på Södra läktaren svarar. Det är väl mer intressant att diskutera än nån luffare som spottar eller svinar.
Örebro Bastard on Parade
2016-04-05 16:22
Det borde vara en fotbollsfest när det är över 11 000 på läktarna, men det är inte vad man tar med sig från matchen. Man brukar prata om att det är en liten klick som missköter sig, men när det kommer till Stockholmsfansen så är det inte så få när det rör sig om hundratals kräk. Procentuellt sett en liten andel, visst, men det är fan inte en liten klick.

Samtidigt är det viktigt att vi inte glömmer bort problemen i de egna leden. En ÖSK:are verkar ha blivit polisanmäld. Jag har inte sett något om varför i NA, men läste någon kommentar om att det rör sig om misshandel inne på arenan. För jävligt om så är fallet och man undrar ju hur det har varit möjligt att ske inne på arenan?

Jag reagerar också på Skuthällas kommentarer i NA. Han anser att stämningen på arenan var på topp och säger att det inte var bråkigt. Hur kan han som säkerhetsansvarig mena att en smäll på käften inte är ett bråk? Hur lämpligt är det att den som är säkerhetsansvarig i ÖSK även driver vaktbolaget som anlitas? Har han, som säkerhetsansvarig, varit med och bedömt hur många bortasupportrar som ÖSK kan ta emot? Ju fler bortasupportrar, desto fler ordningsvakter behövs (som anlitas från Skuthällas bolag).

Det var förvisso lugnare på arenan än vad jag trodde att det skulle vara, men vi kan inte ignorera allt som händer på stan före och efter matchen. Jag gick förbi våghustorget runt 17-tiden och fick bangers kastade några meter från mig. Det fanns inte en polis eller ordningsvakt i sikte där. Samtliga ÖSK:are jag såg tog en omväg via änggatan för att slippa gå nära Djurgårdsfansen som kastade bangers.
AIK Nissesson
2016-04-05 16:21
Marta,

Tycker att jag känner igen några bespottares nunor, i NA's pappersvariant, tydliga bilder är det,

Känner säkert att jag sett årminstone en på i ÖSK-uniform på bortastå i bortamatcher.

Vad är det för fel på sådana människor?

Brist på tid, kärlek och regler under den tid de kan fostras, eller är det något annat som är svårbotat?

I Singapore är det straffbart att spotta på trottoaren, i Sverige kan man bete sig nästan hur dom helst, ingen vågar eller verkar bry sig:(
Örebro Minatankar
2016-04-05 16:00
@Aleq:
Enda problemet skulle i så fall vara att det är ganska många supportrar och fotbollsbedömare som upplever att de bästa spelarna under försäsongens alla matcher varit Kalle, DG och Nordin och att du väljer att ställa den sistnämnda utanför startelvan och i stället väljer en spelare du kanske inte ens sett spela mer än några minuter.
Örebro Snö
2016-04-05 14:21
Zidanes vänstervolley, du får inte min puls att öka direkt:), du vill inte förstå och kan nog inte heller, men de e bra att du hejar på ÖSK.
Ha en fin Tisdag em och lyckönska alla du har omkringdig, så ska du se att livet ljusnar
Zidanes vänstervolley
2016-04-05 14:10
Snö,
Jag undrade varför du blir så upprörd på mig? Inte på att folk spottar på Gerzic, herregud det hade en apa förstått.

Ok, jag har förståelse om folk inte vill säga till andra som inte beter sig bra.

Jag tycker det är helt orimligt att behöva spela inför tomma läktare pga t ex spottloskor mot en spelare. Vad mer? Knallskott på stan, pyroteknik innan avspark, fula ord...?
Hål i huvudet.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-04-05 13:49
@Marta (hane):

Glöm heller inte "Hej Bönder"-bannern man hade med sig. Örebro är ju större än samtliga Stockholmsförorter, så alla på läktaren måste ju ha bott i Stockholms centrum eftersom de inte är "bönder". Alltså omöjligt att det kan ha funnits örebroare på läktaren. Där faller din teori platt ;)

Obs: inlägget kan innehålla spår av ironi.
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)
2016-04-05 13:39
@Aleq:
Det är kanske lösningen. Nordin kan få vara allsvenskans bästa avbytare! :-)
Örebro Nicka i ribban
2016-04-05 13:37
@Snö Det är jättebra om man säger till. På samma sätt är det jättebra om man inte dricker sig berusad, eller om man inte kör för fort på våra vägar, eller om man skattar sina intjänade pengar etc. Bara för att en (ja, det finns flera) gör så kommer inte alla följa efter. Vi kommer ändå ha fulla människor, vi kommer ändå ha fortkörare och vi kommer ändå ha skatteflyktingar. På samma sätt kommer vi ha människor som inte vågar säga till en full 25-åring.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Marta (hane)
2016-04-05 13:35
Kan tänka mig att de ångrar sig nu... Lite Karma över det hela..
Örebro Marta (hane)
2016-04-05 13:34
Som kurriosa kan jag säga att snorungen som spottar på bilden är Örebroare. Även resten av skitungarna på bilden. Inte av mig identifierade, men av närstående.
Häftigt att få stå med Stockholmare o känna sig stora.
Örebro Snö
2016-04-05 13:27
Zidanes vänstervolley, varför så upprörd:) spottande fans finns tillochmed bild på i NA idag http://na.se/nyheter/orebro/1.3729074-har-spottar-dif-are-pa-osk-stjarnan , ska ingen säga ngt om det tycker du???? Men men du växer väl upp du med o inser att tillsammans kan man förändra (jag menar hela samhället där fotbollsmatcher också ingår)
Örebro Aleq
2016-04-05 13:17
Bänkar vi Nordin löser allt sig, nu när Broberg är borta ställer vi följande mittfällt/anfall på banan: RÅP Dg Sema Astrit KH Crespo Vad är problemet? Bästa laget på plan
Örebro Marta (hane)
2016-04-05 12:44
Har sagt det tidigare och säger det igen. Misslyckas vi med att rikta Astrits höga ambitioner med säsongen åt rätt håll samtidigt som vi börjar hamna i motgång så tror jag det kan det få stora konsekvenser.

Därför måste vi hantera detta varsamt.. och ja här har Axen o kompani en viktig roll att spela. Visst kan man placera om Asttit, men vi måste samtidigt förstå varför Astrit är här. Han vill spela i landslag och gå vidare till större klubbar. Samtidigt som han givetvis vill att ÖSK ska lyckas. Men börjar vi expermimentera allt för mycket med hans roll utan att han själv köper iden är risken att han känner sig lurad.
Örebro Hagge till landslaget
2016-04-05 12:26
Snö, titta på andra evenemang med 11 000 personer och alkohol inblandat. Hur brukar det fungera?
Zidanes vänstervolley
2016-04-05 12:20
Snö. Sluta lägg ord i min mun. Vad håller du på med?

Nej jag har väl inte påstått ngt sånt, men det är väl småsaker och dessutom sker det inte ens på arenan.

Örebro Snö
2016-04-05 12:15
Zidanes vänstervolley, jag förstår att du inte förstår:) Någonstans måste vi alla hjälpas åt att stå upp, säga ifrån, (allt ifrån pissande fans till knallskott, spottande fans,fulla fans) men så länge ingen vågar o håller tyst så får vi detta samhälle i stort som bara gynnar "trassel" och som också syns på arenorna.
Verkar som du tycker det är ok med pissande fans, knallskott, spottande fans,fulla fans, lycka till med ditt liv så kan vi andra försöka påverka i något ljusare anda
Örebro either/or
2016-04-05 12:08
Angående matchen. Stor besvikelse så klart. Alla ÖSK-are kan höja sig. Men jag väljer att i nuläget inte att dra alltför stora växlar på det. DIF passar ÖSK av idag oerhört illa. Med deras defensivt inriktade spel som går ut på att krympa ytor och slå om snabbt för kontring. Dom gjorde det bra och blir nog ett lag som kan hänga med ganska högt upp i tabellen. Med bättre rörelse i ÖSK och bättre skärpa i avsluten så hade det blivit en annan match. Tycker fortfarande att ÖSK har ett spännande och kreativt lag som egentligen bör kunna lirka upp ett försvar likt DIF. Viktig match mot HIF nu. Skulle kännas jobbigt med 0 poäng efter två matcher. Angående bortasupportrarna. Hoppas verkligen det var sista gången ÖSK var så generösa med biljetter åt ett annat lags supportrar. Dels på grund av problemen på stan och på arenan men även på grund av att hemmamatchen blir som en bortamatch. Kubanerna gjorde det riktigt bra men drunknar ju totalt när bortalagets sjungande supportrar är så många fler. De ekonomiska fördelarna för klubben med en nästan utsåld arena är inte värt det. Hellre 8500 och det känns som en hemmamatch än 11500 och det känns som en bortamatch.
Zidanes vänstervolley
2016-04-05 12:06
Snö, varför blir du så upprörd? Hatten av för dina gärningar, inga problem med det. Jag menar, och det förstår du väl, att många nog tänker sig noga för innan man säger åt en främmande person. Speciellt vid dessa situationer. Och väljer man att avvakta så ser jag inget fel i det. Vad jag vågar eller inte vågar vet du inget om.

Äh, du raljerar ju bara om en massa utopier! Så enkla poäng att häva ur sig att "om alla går ihop och gör si och så".. Verkligheten ser inte ut så.

Och min poäng var att om man inte sköter sig så är det faktiskt främst rättsväsendets samt personens i fråga uppgift att lösa problemet. Och då menar jag inte händelser som sker utanför arenan. För dessa händelser som knallskott mot din cykel och pissande ungdomar kan väl knappast vara orsak nog att få spela inför tomma läktare :)

Örebro Minatankar
2016-04-05 11:45
@Nicka i ribban:

Håller med dig. Det viktiga är att placera Kalle centralt så långt upp i banan som möjligt. Astrit behöver hur som helst en fri roll.
Örebro Snö
2016-04-05 11:40
@Zidanes vänstervolley , satt bara o väntade på detta från dig, "stå upp som en närkebo" är inget för dig. Jag har måååånga gånger stått upp och sagt vad jag tycker och senast påväg ner till Behrn i söndags sa jag till 2 ÖSK fans(iallafall hade de ÖSK halsdukar) som pissade på ett skyltfönster, + 3 Djurgårdare som kastade knallskott precis bredvid min cyckel, de blev ganska förvånade och tittade i backen, OM VI ALLA TILLSAMMANS (naturligtvis utom tom du Zidanes vänstervolley som inte vågar) VÅGAR STÅ UPP MER SÅ KAN JAG LOVA DIG ATT VI FÅR ETT BÄTTRE SAMHÄLLE OCH SAMTIDIGT MINDRE TRAMS I SAMBAND MED IDROTTSEVENEMANG
Zidanes vänstervolley
2016-04-05 11:27
Snö,

Jag är en motorälskare av stora mått, älskar att glida runt, men när "folk" inte kan sköta sig utan bara måste svina genom att köra för fort och genomföra galna omkörningar, så får det vara nog. Då tycker jag att alla vägar endast skall trafikeras av tjänstebilar eller liknande. Jag vet att detta kommer att drabba oss som kör bil klanderfritt. Men om alla som sköter sig skulle... Bla bla bla

Jag gillar även att sitta på puben och ta ett par öl i goda vänners lag. Se en match och bara slappna av. Men när folk inte kan dricka med måtta så borde man stänga ner alla lokaler med alkoholtillstånd...

Du skriver, "men när den stora massan inte vågar säga ifrån mot dessa "fans" (som dom kallar sig) utan bara sitter tyst o låter det fortgå så sitter man i samma båt."
Jag utgår ifrån att du själv alltid föregår med ett gott exempel och gör allt vad som står i din makt att förhindra dessa "fans". Själv så förstår jag mkt väl att man inte vill säga åt nån adrenalinstinn 23åring med svarta ögon. Men då får jag alltså stå mitt kast och enligt dig förlora möjligheten att se mitt lag. Galet minst sagt!!

Vafan, personligt ansvar? Annars finns det väl ett rättsväsende samt polis och ordningsvakter på plats?

Kanske en galen text detta, men jag vill fortsätta att gå på fotboll även om ett tiotal personer svinar.
Örebro Nicka i ribban
2016-04-05 11:16
Fast om Astrit får spela "på kanten" så behöver han ju inte göra det. Dajje ligger ändå och slickar linjen och Broberg får röra sig rätt fritt vanligtvis. Jag tror inte att Astrits spel skulle påverkas speciellt mycket.
Örebro Roswall
2016-04-05 11:05
@Minatankar:

Jo jag förstår det, tycker inte heller att Kalle ska spela på kanten, och när han är i sådan form vill man ju ha med honom. Kan även tänka mig att Astrit skulle göra det bättre på kanten än Kalle. Men jag tror att det kan bli oroligt om Astrits placeras där. Han trivs med hur han får spela hos oss, och jag förstår det som att han trivs centralt. I nuläget ser jag nästan hellre att Kalle tar Crespos plats isåfall, men det är ett delikat dilemma, eftersom Crespo behöver spela till sig form.
Mäster Estragon
2016-04-05 10:52
Tror inte Astrit är intresserad av att spela på kanten
AIK Nissesson
2016-04-05 10:09
Snö, 09:47

Bra skrivet !
Örebro Minatankar
2016-04-05 09:57
@Roswall:

Håller med dig att han behöver vara fri oavsett vilken formell placering han har på pappret. Vi som tror på denna lösning vill ha med Kalle i startuppställningen men då inte på kanten utan högt upp i planen, centralt.
Örebro pemo
2016-04-05 09:51
Jag såg ett "udda?" bråk inne på arenan. Vid tältet där Axén höll tal, såg helt plötsligt två män som gruffade. En lång smal och en något kortare. Det verkade inte vara två olika supportrar utan snarare ett "inhemskt" bråk. Någon försökte medla, men den långa killen hade tydligen bestämt sig. För han tog av glasögonen och la dem på marken. Sedan gick han till anfall med sparkar och slag. Vet inte om det varade mer än 15 sek, då jag drog mig undan.

Om det var han som " fick på käften" så var det väl ett litet bråk, men inget slagsmål. Då blev jag mer förundrad av hans insikt att ta av glasögon och lägga dem på marken.

Detta var inget fotbollsrelaterat, men jag vill bara ge min bild som ögonvittne.
Örebro Snö
2016-04-05 09:47
Jag är en idrottsälskare av stora mått, men när "fans" inte kan sköta sig eller bara glatt heja på sitt lag utan måste svina ner o bara förstöra så tycker jag man får spela tex fotboll utan åskådare, jag vet att de drabbar oss som sköter detta klanderfritt men när den stora massan inte vågar säga ifrån mot dessa "fans" (som dom kallar sig) utan bara sitter tyst o låter det fortgå så sitter man i samma båt.Om vi alla som sköter oss verkligen stod upp mot dessa dårar så vinner vi lätt.Kan tycka att ÖSK får vara med och städa efter de som svinat ned, ÖSK har ju sålt biljetterna och fått in extra pengar så de e bara att bita i de sura äpplet och hjälpa till.
3 p på torsd heja ÖSK
Örebro Roswall
2016-04-05 09:39
Jag har noterat att flera vill sätta ut Astrit på kanten för att få in Kalle, intressant tycker jag, men tror ni inte att Astrit skulle ha svårt för att spela på en kant rent attitydsmässigt? Jag tror att han vill ha sin visserligen fria men centrala roll.
Annons: