/fotboll/osk/forum/7087.aspx/fotboll/osk/forum/7087.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro GT
2008-05-01 02:13
Tänk om vi kunde vara vänner och älska fotbollen i stället för att bråka !

Kvällens CL semi är ett lysande exempel, vilken underbar match !

Nu blir det en galen engelsk rysare i Moskva !
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-01 02:12
Opus klon//

"Hela min stad blir totalt belägrad av polis vid derbyn. Helikoptrar, piketer, dom där nya flashiga gråa bilarna, random kontroller av vanliga människor, 10000-15000 motståndarfans och 200 poliser osv."

Ja, bara för att ni skall få roa er. Det vore bättre om ni fick börja om i div.9, så slöddret lär sig någon gång, då kan ni göra upp vid någon grusplan. Men räkna inte med att vi skall pröjsa, betydligt bättre ni fortsätter bojkotten.
AIK Opus klon
2008-05-01 02:10
yx//

Varför måste man gå genom klubben, är det inte enklare att straffa individen direkt?

Som jag sa, att blanda in klubbarna mer och mer har inte löst något på 30 år. Det finns ingen forskning som pekar på att det skulle lösa någonting och det finns inga historiska skeenden som pekar på att det skulle lösa någonting.

Ge mig ett exempel, ett fastslaget exempel, på att det skulle hjälpa.
Örebro Bastard on Parade
2008-05-01 02:09
Opus klon//

Överdrivet eller ej, det är så det ser ut i Örebro. Fastän bortasupportrarna är dubbelt så många så har hemmaklacken tre gånger så stor bevakning.

Till bortamatcherna blir vi förföljda av en eller två bilar med ordningsvakter för att vi ska sköta oss. De stannar och vaktar oss när vi ska pissa, det är otroligt överdrivet men det är så vardagen ser ut hos oss på grund av alla jävla incidenter i Stockholm och övriga ställen.

yx//

Ja, ÖSK kan stänga av de som bråkar, men bara i efterhand när det är för sent. Det är inte särskilt svår att undgå avstängning om man har lite vett i skallen.
Örebro yx
2008-05-01 02:06
BOP//Om det går genom klubbarna som kommer de vilja sätta dit individerna.
Örebro yx
2008-05-01 02:04
BOP//ÖSK kan stänga av de som bråkar så slipper de böter.
Örebro yx
2008-05-01 02:03
BOP//Stirkt ansvar kan man inte ha. Men ökat ansvar. AIK vill äter till fullo av frukten (alla miljonerna de får in) men vill inte ta krafttag mot de.

Dom böter ÖSK får ska de individerna få faktura på. Vakterna/poliserna ser vilka som bråkar och det gäller för AIK också. Straffet ska gå genom klubben för att sedan falla på individen.
AIK Opus klon
2008-05-01 02:01
BoP

Det var en aning överdrivet måste jag säga.

Vad är klubbledningens skäl till sån bevakning? Det är i paritet med vad vi har på matcher mot typ gbg.
Örebro yx
2008-05-01 01:58
Opus klon//Ena sekunden: Tränaren och spelarna "Fansen betyder oerhört mycket".

Andra sekunden: Kommer inga skarpa avståndstaganden från tränarna och spelarna.

Förstå en sak. Tränarna, spelarna och klubben får sin luft från fansen.

Ni har en kultur i eran klubb som är pervers. Det ligger inte i AIK:s intresse att göra något åt det.

En sak är säker, skulle AIK bli degraderade ner till superettan så skulle man ta tag i problemet men så länge påföljderna är så små och klubben så rädd för fansen (har hotat spelare bla) så kommer huliganerna fortsätta härja.
Örebro Bastard on Parade
2008-05-01 01:54
yx//

Jag tycker du är ute och cyklar. Det är inte rimligt att föreningarna ska ha strikt ansvar för vad "supportrar" ställer till med. Det är inte fotbollens problem utan snarare ett samhällsproblem.

Sedan tycker jag i och för sig att det är för jävligt att bla Stockholmslagens supportrar ska hålla på, det drabbar landsortslagen hårdast! ÖSK är förbaskat rädda för att drabbas av hårda böter, därför har vi 8 civilpoliser, 14 publikvärdar, 9 vanliga poliser och 13 ordningsvakter i, och runt omkring klacken. Det förstör mycket av den lilla läktarkultur vi har i Örebro. Tack Stockholm!
AIK Opus klon
2008-05-01 01:51
Ämne: Opus klon//Jag menad....
yx//

Om du menade vid och på arenan (två olika saker iofs) så får jag hänvisa dig till det jag skrev till ÖSK-Karl om dom situationerna. Har ingenting mer att tillägga. Du blandar ihop äpplen med päron.

GT//

Nej, det stämmer inte.
Om 5000 syjuntepensionärer har ett möte måste man fortfarande ha ett säkerhetsarbete. Det kan börja brinna, nån kan få en hjärtattack, panik kan bryta ut av olika orsaker.

Det är det som är säkerhetsarbete. Att hindra folk från att slåss är polisiärt arbete.
Ni ska inte stå för det polisiära, inte vi heller, utan för säkerheten.

Prova nu att läsa det jag skriver och försök att ta till er det istället för att slänga ur er platittyder.
Örebro GT
2008-05-01 01:48
En gång till:

- Men sluta slåss och svina ner så blir det inga kostnader !!
AIK Opus klon
2008-05-01 01:47
yx//

Vi är jävligt off topic här, det här har absolut ingenting med bortaresebojkotten att göra.
Ville bara få det klart.

Alla undersökningar och historiska fakta ger belägg för att det är din attityd, den attityd som gällt i sverige i många år, som hindrar oss från att gå till roten med problemen. I länder där man har kommit till roten har man helt uteslutit klubbarnas roll ur diskussionen och enbart fokuserat på individerna.

Din väg leder alltså ingenstans.
Den är testad i 30 år och det har inte hjälpt.

Men för att återknyta till ditt förra inlägg med punterna:

1)Skattebetalare ska inte betala ett öre för hulliganerna. ÖSK ska inte helle betala ett öre för huliganerna.

ÖSK betalar inte en spänn som det är idag, tvärt om, ni använder huliganerna som en förevändning för att spara på säkerhet som lagen kräver er på. Snacka om dubbelmoral.

Är det andra grupper i samhället du inte har lust att betala för som skattebetalare? Våldtäktsmän, zigenare, småbarnsmammor eller kanske alkoholister? Synd för dig för du är så illa tvungen. Och det är dessutom way OT. Gå med i syndikalisterna skulle mitt tips vara.

2)AIK får hova in skiten/drägen eftersom supprtrarna är klubben.

Ska ICA eller COOP betala allt som deras medlemmar kan tänkas ställa till med. Dom har ju heller inte något existensberättigande om det inte skulle vara för deras kunder. Du inser själv att det här resonemanget är idiotiskt hoppas jag.

3)Hur F*N tror du AIK har 100 miljoner? AIK har fullt ansvar för sina supportrar vill de skicka vidare de till polisen får de göra det men ÖSK har 0 skyldighet för AIK:s supportrar!
AIK har inte 100 miljoner...

Faktum är att ÖSK har all skyldighet för AIKs supportrar när dom är på bortaläktaren på Berhn Arena. Vare sig du vill eller inte.
Örebro yx
2008-05-01 01:43
Opus klon//Jag menade i samband med matcher och vid arenan.
Örebro yx
2008-05-01 01:37
Opus klon//Det är såna som du som står ivägen för rensningen av huliganer. Höjda biljettpriser där säkerhetskostnaden ska vara inräknad skriver du.

Som att klippa av kvistar och blad på ett träd. Vi måste till roten för att lösa problemet.

Klubbar som AIK flyr problemet, det är "vakternas fel", "Polisen provocera", "Andra klubbar ska betala för våran svin kultur".

LOSERS TALK! Ta ansvar för era supportrar och sluta skylla på precis allt annat för är det inte det ena så är det andra, ibland är det ju medias fel också. Pinsamt!

Ni har en äcklig kultur och gör inget åt det. Städa framför eran egen dörr innan ni ger er ut på era patetiska "bojkotter".
AIK Opus klon
2008-05-01 01:35
yx//

På vilken legal eller moralisk grund ska AIK (eller vilken annan förening som helst för den delen) ansvara för vad människor gör i en stad där dom själva inte är ifrån, inte har ett arrangemang och inte har förmyndarskap för?

Jag utgår från att du syftar på saker som händer på stan i ditt inlägg? AIK är en fotbollsklubb och har således inte varken moraliskt eller juridiskt ansvar för folks brottsliga handligar. Speciellt inte när de sker på en plats där inga företrädare för AIK befinner sig, inga spelare, inga ledare osv.
Polisen är en samhällsinstans och dom som ger tillstånd till matchen. Det fulla moraliska och juridiska ansvaret ligger på dom.

Olika stolpskott har genom åren snackat om att klubbarna ska betala polisen för ditten och datten. Gissa varför, trots 30 år av diskussion, det inte har hänt?
Örebro yx
2008-05-01 01:26
Opus klon// Du skriver: "Varje enskild individ måste ta ansvar för sina egna handlingar."

Det kan jag hålla med dig om, MEN: AIK utan sina supportrar = DÖD. Jag, skattebetalare, ÖSK eller ingen annan ska betala ett öre för att hålla reda på era dräg. AIK lever av sina supportrar och supportrarna är (en del) AIK. AIK får många miljoner från sina supportrar och får fördelar av att ha med sig supportrar¨på bortamatcher.

När du skriver: "Varje enskild individ måste ta ansvar för sina egna handlingar."

Så ska räkningen komma till AIK sen är det AIK:s problem att lämna in drägen till Polisen. Då får "den enskild individen" ta straffet.

1)Skattebetalare ska inte betala ett öre för hulliganerna. ÖSK ska inte helle betala ett öre för huliganerna.

2)AIK får hova in skiten/drägen eftersom supprtrarna är klubben.

3)Hur F*N tror du AIK har 100 miljoner? AIK har fullt ansvar för sina supportrar vill de skicka vidare de till polisen får de göra det men ÖSK har 0 skyldighet för AIK:s supportrar!
AIK Opus klon
2008-05-01 01:23
ÖSK-Karl//

Fattar inte jag allvaret?

Hela min stad blir totalt belägrad av polis vid derbyn. Helikoptrar, piketer, dom där nya flashiga gråa bilarna, random kontroller av vanliga människor, 10000-15000 motståndarfans och 200 poliser osv.

Säg att du inte var allvarlig nu va?
AIK Opus klon
2008-05-01 01:20
yx//

När jag köper min (prishöjda) biljett till bortläktaren på Behrn Arena så ska säkerhetskostnaden vara inräknad i priset, precis som när du köper din. Du betalar alltså ingenting extra för vår säkerhet.

Om det är på något annat sätt så har er klubbledning räknat fel, skulle inte vara första gången...

ÖSK-Karl//

Det är för att du inte förstått något öht.

Vi vill inte ha "hjälp att fortsätta svina ner", vi vill att NI ska ta ert LAGSTADGADE ansvar för ERAT EGET ARRANGEMANG.

När gav vi oss på våra egna vakter? Du blandar ihop oss med djurgårn, och då var det deras vakter som gav sig på dem. Finns gott om filmer på övertända vakter som slår flera batongslag mot 14-åriga tjejer och folk som ligger avsvimmade och försvarslösa.

Det är jävligt smaklöst av dig att försvara eran snålhet och inkompetens med vakters agerande när det ligger oskyldiga supportrar med över 30 inopererade metallplattor och nästan 90 skruvar för att hålla ihop skallbenet på akuten fortfarande.

Men för att reda ut saker och ting:

Saker som händer på stan:

Enbart polisens ansvar att hålla reda på. Man samtalar naturligtvis med klubbar och supporterorganisationer för att få en siffra över hur många bortafans som kommer och lägger upp sin strategi och dimensionering på insatsen därefter. Det är deras jobb och samhällsuppgift och inget som varken ÖSK eller AIK betalar för mer än genom bolagsskatten.
En fotnot här är att de skatteintäkter som genereras alltid är större än poliskostnaderna om dom gjort sitt jobb rätt.
Vill du ha förändring här bör du först och främst ligga på dina lokalpolitiker och lokala polismästaren. I andra hand bör du stödja de positiva krafter som finns, på läktaren och i andra delar av samhället, för att få till en attitydförändring hos folk.

På Arenan, hemmasektionerna:

Här bör vi alla vara tämligen överrens om att hemmalaget har fullt ansvar och ska stå för alla säkerhetskostnader.

På Arenen, bortasektionerna:

Här säger lagen att hemmalaget har fullt ansvar för säkerheten. Arrangörsrätten gör aldrig skillnad på hemma- och bortasupporter. Alla är åskådare på ÖSKs arrangemang.

Om någonting går sönder på bortasektionen säger UEFAs bestämmelser att gästande förening ska betala det. Om gästande förening sen kan få tag på personen som hade sönder något ska den personen i sin tur betala.

Bl.a ni, genom SEF och SvFF, vill komma undan ert lagstadgade ansvar genom nya bestämmelser i Elitfotbollsmanualen som har utökat sina specifikationer för hur ansvarsfördelningen ska gå till.
Man har i alla år följt dom regler som UEFA satt upp och som är förenliga med svensk lagstiftning, men man har alltså i år beslutat sig för att sätta sig över lagen och UEFA.

Det är allt det sistnämnda, förutom ansvaret om något går sönder, som vi genom bojkotten protesterar mot.
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-01 01:14
Opus klon//

Du verkar inte fatta det allvarliga i detta. När Djurgården var här i år så spärrade Polisen av hela genomfartsleden för att ca.200 nollåttor kom gapandes. Mängder med Poliser i hela innerstan, det har gått helt överstyr och vi är många som är dötrötta på det och välkomnar er så kallade kampanj, av andra orsaker.

Rejäla poängavdrag och tomma läktare för er hemma, blir betydligt billigare än dessa mängder av Poliser som måste valla er.
Örebro yx
2008-05-01 01:03
Opus klnon//Jag betalar medlemsavgift till ÖSK. Varför ska jag vara med och betala för era grisiga supportrar? Bojkotta eran äckliga huligankultur istället. ÖSK ska inte betala ett enda öre för era huligankultur som. Det sviniga bettendet finns hos er, betala för det!
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-01 01:02
Opus klon//

Jag fattar fortfarande inte hur ni tror att en bojkott skall hjälpa er att fortsätta att svina ner?

Dessutom fattar jag inte hur du menar att t.ex ÖSK skulle stå över lagen bara för att ni drar runt på stan och förstör. Väl inne på Arenan går det möjligen att hålla ordning på er, men nu har ni visst även börjat ge er på era egna vakter.
AIK Opus klon
2008-05-01 00:50
GT//

Du har i sak fel. Bojkotten har inget att göra med den skadegörelse som sker på stan, det är inget som varken klubbarna eller förbundet kan eller bör ta ansvar för. Varje enskild individ måste ta ansvar för sina egna handlingar. En effektiv polisinsatts skulle sätta stopp för såna saker tämligen omgående. Med effektiv menas inte brutal, utan välplanerad och rätt dimensionerad. Det finns tyvärr gott om inkompetens och öron som inte vill lyssna på dom som vet även hos polismyndigheterna.

Sen är det absolut inte så att om skadegörelse på bortasektionen upphör så minskar säkerhetskostnaderna. Tror du det så har du absolut ingen koll på vad säkerhetsarbete är (och förmodligen ganska dålig koll på vad logik är också för den delen...).
Citerar mig själv från grannforumet:

"Säkerhet handlar om "crowd controll", om att undvika bränder, om medicinsk personal, om att hålla utrymningsvägar fria, om att se till att det är lätt att komma åt brandsläckare, om att se till att läktare, toaletter och kiosker funkar som dom ska, om att ha rätt antal rätt dimensionerade in- och utsläpp, om utbildning osv."

Inte om att betala redan skedd skadegörelse.

yx//

Vem har sagt något om skattebetalare? Arrangerande förening ska stå för säkerheten på arenan. Det är vad vi vill. Det är lag på det. Du vill alltså att ÖSK ska bryta mot lagen varje gång det är match? Du inser att det kommer sluta med att ni inte får arrangera matcher i förlängningen?
Med vilken rätt står ÖSK över lagen? Med vilken rätt står SvFF över lagen?

ÖSK-Karl

Följde din uppmaning och hoppade över hit istället.

Ang. självsanering så går sånt inte över en dag, men som jag visade dig på länken tidigare så har arbetet börjat och det är ordentligt.
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-01 00:32
yx//

Själv är jag övertygad om att problemet skulle upphöra om de fick rejäla poängavdrag och spela hemma inför tomma läktare. Då skulle de rensa upp i sina egna led.

Men så länge SvFF:s kelgrisar AIK är inblandade lär inget sådant hända.
Örebro yx
2008-05-01 00:16
ÖSK-Karl// Håller med dig!

De säger "Vi ska svina och ha kul men ni ska få stå för notan".

Hulliganer som brukar våld och skadegörelse. Sen leker de maffia när det inte räcker med brossligheten utan kör utpressning på det. Jag eller ingen annan skattebetalare ska behöva betala ett öre för stockholmarna som tror att de är mer än oss andra.
Örebro GT
2008-05-01 00:02
ÖSK-Karl //
Instämmer till fullo.

Bojkotten är ju egentligen ett substitut för "- Vi vill inte stå för de kostnader våra ägg till supporters skadegörelse etc genererar på bortaplan"

- Men sluta slåss och svina ner då så blir det inga kostnader !!

Enkel matematik, men inte lika enkel logik...
Örebro ÖSK-Karl
2008-04-30 23:36
Förstår inte den löjliga bojkotten som 08-lagen håller på med. Själv är jag glad om jag slipper möta de typer vi stötte ihop med från bajen som gick och repade bilar förra året.

Eller de idioter från AIK som krossade en framruta på en bil som kom åkandes på Rudbecksgatan för några år sedan. Kanske törs man ta med småbarn mot 08-lagen nu?
Örebro in med Boniek
2008-04-30 23:27
Minns alven år 2002 eller 03? han var som grymmst o Baggen peter F var lysande
Örebro ÖSK-Karl
2008-04-30 23:18
jocke.//

Förövrigt håller jag med om att Sjögren förhoppningsvis gör allt för att få hem Alvbåge. Annars är det ju tjänstefel.
Örebro ÖSK-Karl
2008-04-30 23:15
in med Boniek//

Antagligen pröjsade de IFK G. ett antal miljoner för honom, men visst borde de släppa honom för 1 miljon, sedan skall nog Alvbåge ha 500.000-1 milj. för att signa, men det är det ju värt. En striker på det så får vi en rolig sommar/höst.
Annons: