/fotboll/osk/forum/707.aspx/fotboll/osk/forum/707.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ståplats är bäst
2016-05-10 06:23
kul att läsa alla bittra bajare på deras forum...JE är public enemy nr 1 och ÖSK är bönder deluxe. kanske bättre att kritisera Hammarbys effektivitet. ..
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-10 05:03
Fräckt med två EM-spelare, Astrit och Rinne.
Örebro Erkan
2016-05-10 00:52
Backlinjen har mycket att bevisa för det är inte värst bakåt MEN framåt ser det bättre ut....Astrit är briljant till o från!!
Kalle var blek idag. Kul se inhopp av Crespo MEN den karln måste lära sig offside-regeln!
Väldigt skönt seger!
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-10 00:33
Presskonfen
Örebro pemo
2016-05-10 00:22
Jag är imponerad av Nordmark i dag. Gjorde en nästan klockren match, med tanke på förutsättningarna. Orkade springa hela matchen och behöll lugnet för det mesta. Logi var väl inte så dålig? Då var det betydligt virrigare på högerbacken.
Nordin gjorde också ett bra jobb defensivt.
Men mest syns det på DG hur hans självförtroende har växt i år. " Peta-spring-finten" gör att han oftast gör sin gubbe.

Men jag tror aldrig jag sett så mycket kramp som i dag.

Men en annan reflektion: Det var många felpass, både i kväll och mot Jönköping. Kuriosa: båda lagen kör i helgrönt. Kan det vara så enkelt att de gröna dressarna "maskerar" motståndarna lite?
Bara en undring alltså.

Skönt att möta Elfsborg nästa match. De syns i alla fall

GRATTIS ÖSK TILL KVÄLLENS SEGER.
Örebro TommyS
2016-05-10 00:19
Hur silkeslena är inte dessa ord från Sam Masih? "Ingen fara. Både Astrit och Erik är helt okej. Det handlade bara om trötthet, inget som är trasigt." Som Tottis lår, så lena.

Jag är väldigt förtjust i Bäst i det gällers analys nedan, Precis så oförstående är jag inför vårt försvarsspel. Precis så säker är jag på att Axén får rätt till slut. Glöm inte, gott folk, att detta är vårsäsong. Det här är vår vårsvacka.
2016-05-09 23:52
@Minatankar:
Jo men jag tycker du skall skilja lite på dem som kommer med oborstade kommentarer under eller efter match. Det behöver nödvändigtvis inte vara den som är pessimist i sin läggning. Jag tycker du egentligen blandar äpplen och päron. Men det är bara min åsikt. Sedan har jag full respekt för dina åsikter. Bara det att jag kan tycka att du ger en obekväm känsla till t ex mig som skribent om jag t ex kommer med åsikter om hur saker kan förbättras. Som om du diskvalificerar vad jag skriver och att jag inte borde få skriva sådant. Det blir personligt. Att jag är mindre värd för att jag är "pessimist"
Mäster Estragon
2016-05-09 23:52
Minatankar tjalalala
2016-05-09 23:49
@rirobban:

Backlinjen skall naturligtvis ha sin beskärda del i de hål som uppstår. Man jag kan tycka att försvarslinjen framför dem långt ifrån alltid kommer upp i press. Särskilt minns jag en sekvens i första halvlek där bajen-spelarna rätt ostört fick stå och bomba 5-10 meter utanför boxen. Mittfältet hamnar i knät på backlinjen och blir kvar där. Men det finns nog mycket annat också att fila på. T ex styrspelet i första försvarslinjen .

Jag minns 80-talet med Roy Hodgson och där ÖSK körde med en extremt rak backlinje och med Stuart Baxter som ledargestalt. De var suveräna i sina "push ups" och så fort motståndarna backade 10 meter så klev backlinjen upp dito och tryckte fram mittfältet framför sig. ÖSK satte motståndarna i otaliga offside, tom på frisparkar och det väckte stor frustration hos dem.

Med det sagt så vet jag inte om en liknande extrem offside-taktik skulle funka idag. Kanske inte. Men jag kan sakna att lag och backlinje inte tar varje tillfälle att kliva upp x meter och tvingar upp mittfältet utan står kvar djupt efter rensningar ibland. Men det är bara en detalj jag ofta tittar på och jag förstår att det kräver en väldigt synkad backlinje.

Örebro Bäst när det gäller
2016-05-09 23:44
Kul att du lyfter Jonas Eriksson och jag håller med. Det var 22 startspelare och sex st inhoppare som fick avgöra matchen inte en domare och hans assistenter. Så borde fotboll alltid vara!

En annan grej, kan det inte vara läge att ta med Rinne som tredjemålvakt till EM för att ge han mer mästerskapsrutin inför OS och framtiden? Varför skulle Carlgren sitta så säkert? Jag blir inte förvånad om Rinnes namn finns med på onsdag och tycker faktiskt också det finns plats för en "Svennis tar ut Walcott" joker i Astrit. Får vi med båda tar jag det som ett tecken på trendbrott och att vi tar guld, inte EM- eller OS-guld utan SM-guld.
Örebro Minatankar
2016-05-09 23:44
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Kan förstå dig. Du tycker jag har en nedslående ton och jag har tyckt att flera här under flera matcher haft en nedslående ton gentemot spelare och laget så fort man släppt in ett mål.

Om du tror ÖSK kommer på 6:e plats säger mig inget om att du skulle vara optimist eller pessimist. Men de som efter en förlust av 30 matcher säger att det går åt helvete i år anser jag vara pessimister. Förra och förrförra sommaren var det många som skrev att ÖSK skulle ramla ur. Under båda höstarna var man Sveriges bästa lag tillsammans med MFF resp IFK Norrköping...
Örebro rirobban
2016-05-09 23:28
Jonas Eriksson kändes som den bäste domaren vi haft i år. Han läser spelet otroligt bra och man ser på alla spelarna att dom har förtroende för honom. Att han är Sveriges bästa domare är det inget tvivel på. Tyvärr kommer vi väl inte få ha honom så många matcher då han kommer döma "större" matcher. Visst hade han några fel, men "offsiden" på Crespo var det den totalt värdelöse assisterande domaren som tog. Jonas kan därmed inte lastas för det felbeslutet. Al-Hakim måste vara den sämste domaren vi haft i år och Jonas den bästa såhär långt. Såg att Bajarna klagade på honom, men det ser jag mer som ursäkter att dom förlorade. Jonas Eriksson hade full kontroll på matchen och det märks att han är en världsdomare!

Till ÖSK då. Jag blir inte klok på försvaret och försvarsspelet. Vi spelar riktigt hawaiifotboll och jag tror inte det kommer bli så bra i längden. Vi kan säkert ta en hyfsad placering denna säsong, men på sikt behöver vi ett mer ordnat och vårdat spel. Astrit försvinner förmodligen i höst (om inte tidigare) och då kommer vi inte kunna förlita oss på honom längre. Vi behöver sätta försvarsspelet till att börja med, och Almebäck har inte börjat speciellt övertygande. Slår bort enkla passningar och missar i positionsspel och markeringar. Men vi måste också börja klara av att hålla i bollen framåt. Om vi blir så tillbakapressade varje match som idag så kommer det börja ramla in förluster på kontot snart! :/
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-09 23:27
Som en infödd närking måste jag säga att det är kul att vi håller uppe snittet med att släppa in 2 bollar per match.
2016-05-09 23:22
@Minatankar:
Fast jag tror nog s.k optimister även de kan "spy galla" efter en match. Jag ifrågasätter inte din rätt att uttrycka dig här inne. men jag ifrågasätter ibland dit innehåll där jag tycker du uttrycker en mycket nedslående ton mot människor som kanske inte alltid tror att alla matcher skall sluta 3-0 eller som kanske söker saker i spelet som kan bli bättre eller som inte delar din optimistiska syn. Om jag tror ÖSK inte vinner SM-guld utan blir sexa kan det uppfattas (och har gjorts) som en pessimistisk syn.
Örebro Minatankar
2016-05-09 23:17
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Man får vara precis den man vill. Inte desto mindre förbehåller jag mig rätten att kommentera detta, eftersom pessimismen är så uttalad av så många. För mig suger det energi. Men visst, vi optimister kan ju låta bli att läsa så blir det bara begravningsstämning kvar.

Och jag pratar inte om analys av matcher eller att försvaret måste bli bättre. Jag pratar om kommentarer som frodas när ÖSK ligger under. Jag pratar om att man sågar spelare och lag efter i princip varje baklängesmål i varje match. Det kallar jag inte en analys.
2016-05-09 23:09
@Minatankar:
Nu behöver ju pessimist inte vara synonymt med att man totalsågar laget efter en match. Jag tycker det är två helt olika saker baserat på helt olika känslor. Jag tycker det måste finnas högre tolerans för vilken sorts individ man får lov att vara här inne. Kända pessimister är: Woody Allen Richard Wagner Sigmund Freud Friedrich Nietzsche "Basil Fawlty" mfl
Örebro Pedretti
2016-05-09 23:07
@bison:

Tyckte också den var tveksam, tyckte han var helt i linje med backarna...
Örebro bison
2016-05-09 23:07
Var det offside på Crespo?
Från där jag stod kändes det jävligt tveksamt, ska erkänna att jag inte var i perfekt linje det är j lite lurigt på Västra.
Örebro Bäst när det gäller
2016-05-09 22:48
En sån här kväll kanske man ska lyfta det som är bra. Samtidigt tycker jag inte det är förenligt med att sikta på toppen att vara nöjd när vi ständigt sätter oss i underlägen. Inte för att motståndaren är bättre än oss utan för att vi ger bort mål. I min värld kommer endast Moberg undan med godkänt i backlinjen ikväll. Utan att han glänser. Det säger väl det mesta. Almebäck har två rätt och åtta fel, varav två leder till baklängesmål, typ. Logi tar inte djup och kommer feltimat in i tre-fyra situationer som kunde kostat mer än de gjorde. Dajje, urdålig matchen igenom och fullbordar sin insats med ett överfall i 94:e som renderar en solklar straff. Hines-Ike? Inte dålig men för opolerad för att verkligen få plus. Gör ett mål framåt och får plus för det. Logis fina passning till målet ger honom till slut med stor tvekan godkänt i min bok. Summa summarum så är det en tydlig trend. 1/4 av serien spelad och slutsatsen måste dras att backlinjen inte varit bra i år. Men så länge vi gör fler mål än motståndarna säger kanske någon. Nja säger jag, vad händer om/när Astrit inte står för två framåt? Ja då torskar vi i princip. Det ena utesluter väl inte det andra tänker jag. Gå därför ner på en mer klassisk 4-4-2. Se till att Dajje och Logi är rätt i sina utgångspositioner istället för att hela tiden vara hot framåt. Då tror jag nämligen våra mittbackar kan fokusera på sitt och växa in i det. Så varför gör inte Alic precis det? Jag svarar med viss självinsikt helt enkelt; för att Alic är bättre lämpad än mig att formera sitt lag:)
AIK Nissesson
2016-05-09 22:42
Är anfall bästa försvar :)
Örebro Tokaij Azsu
2016-05-09 22:22
@Purre77:

Sätt på reprisen från Kalmar-ÖSK... Lovar att du somnar blixtsnabbt!
Örebro Purre77
2016-05-09 22:10
Hur ska man kunna somna ikväll efter den här sluggerfighten!?!? Ge mig tips! /Sjukt glad
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-05-09 21:55
Lite mer positivt dock: Vi har vänt fyra underlägen till segrar iår. Jag har det inte exakt i huvudet men jag tror allvarligt talat inte att vi lyckades med det mer än två gånger under hela Sixtens ÖSK-tid.
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-05-09 21:43
Okej, jag måste ändå få vidhålla min kritik om att det här inte fungerar i längden rent defensivt. Logis inlägg till 1-1 är skitbra men i övrigt är han lika stilla och kall som en snögubbe. Glömmas får ju givetvis inte att målvakten också är en del av laget och det är tack vare att den delen är så stark som vi tar tre poäng. Så jävla gött att Rinne förlängde!
Örebro Sparkabolleninimål
2016-05-09 21:37
Vilken känsla i kroppen vid straffräddningen! Värd hela priset på årskortet!
Örebro zxcv
2016-05-09 21:32
Jag är mållös. Vilken jävla avslutning, vilken jävla målvakt!

Örebro Lord Bertin Zé
2016-05-09 21:27
3 poäng men spelet var allt annat än bra idag. Inte ens offensiven satt där den skulle och Crespos inhopp gjorde ingen glad, men tycker han borde starta i nästa match då Kalle inte har synts till på två matcher. Försvaret läcker som satan fortfarande. Om vi ska haka på i toppen så måste det bli klart mycket rejälare. Jävligt gött med tre poäng dock så jag ska inte klaga.
Örebro Pellan
2016-05-09 21:22
RINNE räddar 3 poäng till oss! STORT! Vilken underbar vårsäsong mina damer och herrar! Vi tackar Rinne, Ajdarevic, Gustavsson och inhopparna för denna underbara vårsäsong. Smart taktik av Axén.

Minus till alla plastsupportrar i Hammarbyklacken från Örebro. En gång plast, alltid plast. Support your local!

Drömmen mot SM-GULD fortsätter.
Örebro Ståplats är bäst
2016-05-09 21:21
[QUOTE=Minatankar]Av 5 vunna matcher tror jag vi legat under i 4. Vi ligger nu delad 2:a med näst flest gjorda mål. En optimist tänker att när man ligger under med ett mål måste man göra två mål. Om man ligger under med två mål måste man göra tre. En pessimist tänker att "nu går det åt h-vete". Denna sajt dräller av pessimister som varje match ÖSK legat under sågar laget totalt. Som tur är så är våra spelare optimister och tror på vinst. Den enda pessimist jag kan ha roligt åt och som är ödmjuk är Sunnanlid som är det största pessimisten av alla men som samtidigt är den som är mest ödmjuk och brukar backa när han allt som oftast får fel. Heder åt honom ändå! :-) [/QUOTE]precis. så länge poängen trillar in kanske man ska vara nöjd.jag tycker inte heller man spelar bra Det är Rinne som räddar segern men verkar som många tycker man ska spela drömfotboll i match efter match. vi ligger ändå på fjärde plats .Det brukar vi inte göra denna tid på året. ..
Örebro Alltid Örebro
2016-05-09 21:19
Årets nervigaste! Dax att styra upp försvaret nu Axen, börjar få magsår :)
Annons: