/fotboll/osk/forum/691.aspx/fotboll/osk/forum/691.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-05-03 18:36
[QUOTE=Hitta avslut!!]Nissesson,

"Hur tycker du Brendan sett ut i U21 och på träningar? För själv har jag knappt sett honom spela och låter därför bli att skrika "

De korta inhopp som jag har sett honom live i Allsvensks, har han verkat ha en vilja och efter alla hyllningar av Sköldmark's värvning så är det väl lite knepigt att vi har en duktig (?) amerikan som nöter bänk och eventuellt har en skaplig månadslön?

Men försvaret kanske inte är något stort problem?
Örebro Pedretti
2016-05-03 18:24
Vad tror ni? Blir han avstängd? Tilldöms vi segern 3-0 för att han var "för inblandad i Kalmars vändning"?

Obs. ta sista frågan med en nypa salt och en citronskiva.
Örebro Snö
2016-05-03 17:37
@Mina tankar
Rinne satt på bänken i U21, knappast meriterande:)Kommer han med på bänken i OS så smäller det väl inte så högt det heller. Jansson spelade betydligt större matcher i England än Rinne gjort i sin ålder, vi kan älta i evighet, vi tycker olika och får respektera detta. Skönt med bra målvakter:)

@Nissesson
Axen kollar ingen dagsform(de e bara bullshit)

Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-03 17:18
Vad är det med dig Nissesson? Släpp det där med dagsform. Även om Axén sagt det i något sammanhang så begriper du väl att man är ute efter kontinuitet!
Eller är jag ute och cyklar? Vad tror du? Att Axén är puckad som inte minns vad han sagt?
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-03 17:14
Nissesson,

Hur tycker du Brendan sett ut i U21 och på träningar? För själv har jag knappt sett honom spela och låter därför bli att skrika efter honom.
AIK Nissesson
2016-05-03 17:12
När det gäller våra målvakter, som båda är duktiga, är det väl ändå lite underligt att Axén alltid anser att Rinne har bättre dagsform än Jansson?

Det där begriper jag bara inte, helt enkelt, kanske någon fotbollskunnig kan förklara, hur det kan bli så ...
AIK Nissesson
2016-05-03 17:06
pemo 15:57

Tack, men vem var det som för ett par omgångar sedan, tyckte att vi skulle göra oss av om DG? som tur är har jag glömt vem det var och han kliver nog inte fram och förklarar varför ...

... kanske ändrat sig?
Örebro Minatankar
2016-05-03 17:01
@Snö:

Rinne är Europamästare för U-21-landslag och kommer han med till OS i sommar är det nog snarare tvärtom, att Oscar inte är i närheten av den erfarenhet som Rinne då får, speciellt med tanke på hans unga ålder.

Jag tycker båda målvakterna är duktiga och vill inte sätta den ena före den andra med allt för stark motivering. Men det är ju , som sagt, upp till var och en att tycka som man vill.

Jag minns att du ifrågasatte Nordin. Jag anser att han är en duktig balansspelare och viktig för laget. Det är bara att konstatera att vi har olika uppfattningar, och tråkigt vore det om alla tyckte lika.

Örebro smguld
2016-05-03 16:56
Örebro pemo
2016-05-03 15:57
Nissesson// Nu ska du se att solen ändå lyser. Tänk bara på att:

ÖSK har gjort näst flest mål så långt !!!! ( när hände det senast ? )

Inga oavgjorda!! ( hellre en förlust och en vinst, än två oavgjorda )

DG har gjort sju!!!! ( 7 !! ) poäng på 7 matcher. Kommer alltså att sluta på 30 poäng om han fortsätter så här.

En ung produkt har fått chansen ( Ring )
Bara en skada so far. magsjuka räknas inte. ;)

Mycke´folk på hemmamatcherna. Och mer blir det på måndag. Solen lyser och spelet värmer. Nu djäklar går vi för vinst. !!!!
AIK Nissesson
2016-05-03 14:51
Ja å så Almebäck, så hyllad som hemåtvändande och har fått så många klagomål från de kunniga, och Nordin mittfältets gigant, som dräller och gestikulerar i ett speciellt kroppsspråk.

Blev det inte bättre ???

Tur att vi har ett anfall :)
AIK Nissesson
2016-05-03 14:23
Jaa ni svartvita, man kan ju fundera, det hyllade köpet av en lysande back blev såsom det blev?

Hur många år behöver Brendan för inskolning och framförallt varför?

6 omgångar och försvaret vacklar och har ingen dirigent ...

Oscar ???
Örebro pemo
2016-05-03 13:59
Hmmm... Jag sser att många vill ha in Brandan. men han är "bara" 21 och har inte spelat i någon högre liga. Dessutom ny i landet med allt som händer.
Tycker att ÖSK ska skynda långsamt med honom. Och inte göra en " Nkili " av honom. Dvs plottra med hans placering. På amerikaners vis ger han alltid järnet, men det blir lite på vinst och förlust. Jag hade förstått mer allas hopp om han kommit från norska eller danska ligan.
Av det jag sett på plats och på TV tycker jag att E-H är den mittback som behöver "räddas " med lite förtroende och spel.

Sen håller jag med dig, MT , om Brandan kontra Hagge när det gäller bollkänsla, men Hagge har ( eller hade ) ett annat huvud och kan spelsystemet. Fast varken Nordmark eller Hagge kan ju ersätta RÅP.

Det som slog mig förra året ( upprepning?? ) med Eidur och Wiktorsson, var hur väl fördelningen fungerade. Om det sen var för att Axén styrde eller om Wiktor gjorde det , vet jag inte. Men Eidur var den "fule" som tog allt på huvudet och glidtacklade. Wiktorsson var den som låg rätt i lägen och desutom hade bollkänsla i fötterna. Som kompensation till snabbheten.
Men nu har vi ju inte dem kvar, så var börjar vi då?

Inte för att man ändrar, men Hagge - E-H , Moberg , Dajje är väl en backlinje som skulle fungera? Erfarenhet, längd, snabbhet och rutin.

Fast mot Hammarby tror jag bara på två ändringar. Den för RÅP och att Logi går in på vänster. Inte för att Ring är usel, utan mer för att han såg sliten ut och kan behöva vila. ( återhämta sig )
Örebro Osvaldo
2016-05-03 13:27
@Chris P. Bacon:

Nu skulle det väl iofs inte direkt missgynna laget med de röda kalsongerna om de blev av med honom några matcher.
AIK Nissesson
2016-05-03 13:20
ÖSK bygger för framtiden både på lång och på kort sikt, detta är svårt, förstår jag efter att läst vad kunniga skribenter anser.

Anfall är bästa försvar, men det måste ändå finnas något som ger oss trygghet bakåt. Detta har man kanske missat, trots att Rinne, Brendan och Iron Mike hyllats som ...?

Jaja, tjöta, så länge vi är på övre halvan, är jag mer än nöjd och ni vet ju min dröm:)

Men är det alltid de bästa för dagen som
startar, jag börjar faktiskt tveka lite ...
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-03 13:01
Jag tror inte ens seriens bästa ytterbackar hade gjort Almebäcks alla konstiga ingripanden ogjorda. Vill verkligen inte skylla på Dajje när han inte får någon hjälp av Sema/Holmberg eller spelar bredvid en snurrig Almebäck. Ring är debutant och har redan presterat bättre än Logis fjolår.
Almebäck och Moberg måste höja sig, då kommer resten också! Drömmen vore att nolla Bajen och att Almebäck gör en jätteinsats. Sen går vi för guld :)
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-03 12:51
Bäst när det gäller och Pemo,

Bra texter och funderingar!
Örebro Minatankar
2016-05-03 12:40
Namn: pemo
Sänt: 2016-05-03 11:23
//

Jag vill, som en del andra, tro på Brendan Hines-Ike som möjlig ersättare för RÅP. Är osäker på hans kondition, men han har bollbehandling, tillslag och längden inne. Med Hagge får vi inte tillräcklig god bollbehandling och med Nordmark inte tillräcklig tuffhet.

Får som flera andra tyvärr konstatera att våra ytterbackar under flera matcher visat defensiva brister. Dajje när han utmanas i dribblingar och inlägg och Ring vad gäller sina defensiva placeringar. Tror emellertid inte att varken Hagge eller Logi skulle tillföra så mycket i dessa avseenden. Tvärtom är det också dessa spelares akilleshälar.

Detta tillsammans med att Almebäcks snabbhet alltför sällan kommer till nytta med det sätt vi spelar vår defensiv på, gör att försvarsspelet vacklar.

Jag är inte tillräckligt kunnig och insatt i defensivt fotbollsspel, däremot har jag i ryggmärgen hur det offensiva kan gå till på olika sätt. :-) Jag har bara den inställningen att alla spelare och uppställningar bör få flera chanser för att spela sig samman. Förr eller senare når man emellertid en gräns då man behöver göra förändringar. Det är naturligtvis upp till vårt tränarteam att bedöma när så eventuellt blir dags.
Gästen
2016-05-03 11:59
Tjena,

Jag och en kompis håller just nu på att skriva en uppsats i skolan där vi har valt att skriva angående IdrottsAB kontra ideell förening. Om IdrottsAB kan man läsa lite kort här: http://www.svenskidrott.se/Juridik/Foreningskunskap/Foreningskunskap/Ordningslagen-safunkarden/.

Nu önskar vi hjälp från er! Vi skulle uppskatta oerhört mycket om ni orkade ta er två-tre minuter och svara på en webbenkät om 7 frågor, för att underlätta i vårt resultatarbete. Det underlättar om man har lite förkunskaper inom frågan, men är inget krav. För den ovetande så är Örebros nuvarande bolagsform IdrottsAB.

Enkäten hittar ni på länken här:
https://sv.surveymonkey.com/r/8NGXTG7

Mod får gärna flytta detta inlägg om det har hamnat snett eller bryter mot någon annan regel, men det hoppas jag att det inte ska göra.
Örebro pemo
2016-05-03 11:23
Från en amatörs perspektiv: Ja, jag hoppade inte högt av lycka när vi värvade Almebäck. Tyvärr har jag än så länge fått rätt. Det syns klart och tydligt att han inte har så mycket självförtroende just nu. Dessutom är inte rollfördelningen helt klart mellan mittbackarna.
In th old days, hade vin Thomas A som styrde hela försvaret. Sedan tog Wiken över. Trots sin långsamhet var han ändå den klippan som styrde. Hoppas klubben ger Ekstrand-Hamrén chansen innan han tröttnar. En helt annan typ än de två vi spelat med. Vem han skall ersätta vet jag inte, men Micke skulle kanske må bra av att stå över någon match.

Ytterbackarna ( ja i alla fall Dajje ) lider av för dålig hjälp. DG har blivit bättre, men på högersidan är det katastrof. ( nästan ) . Vet inte vad Sema gjorde igår, men inte deltog han i försvarsspelet. Samtidigt blir Nordin lätt förvirrad. Om han går ut och hjälper Dajje, så blir det tomt i mitten. Suck.

Men när de bytte ut Elm och Ring i KFF så trodde jag faktiskt på seger. Eller i alla fall oavgjort. Och hade ÖSK nöjts sig med 2-2 så hade det gått att fixa.

Men efter 7 omgångar så ska man kanske inte överreagera. AIK ligger ju betydligt värre till. :=)
Dessutom har vi tydligen bara använt 13 spelare i startuppställningen. Det betyder väl att de är bra tränade ( förskonade från skador ) och trots allt gjort bra ifrån sig.

Hoppas nu verkligen att Broberg snart är tillbaka. Då kan Sema agera inhoppare och Kalle får slåss med Crespo om startplats.
Sen tycker väl jag att bänken i går inte gav några större val vid byten.
Men tränarna ser väl vilka som "är på gång"

Så, vem ersätter RÅP? Känns inte som att vi har någon naturlig ersättare. Blir väl antagligen Nordmark, men vem skall då ta duellerna med Bajens tunga mittfältare? Eller överraskar Axén med att sätta in Hagge som ersättare?
Örebro Bastard on Parade
2016-05-03 11:07
@Chris P. Bacon:

David Wilson blev avstängd 2 matcher för telefonkontakt.
Örebro Bäst när det gäller
2016-05-03 10:52
Jag tycker i och för sig inte att vi ska leta enskilda syndabockar men försvaret är vår tydliga svaghet i år. Särskilt på ytterbackspositionerna när vi har alternativ i form av Dajje/Hagge respektive Logi/Ring. Räknar Hines-Ike som mittback. Svaga ytterbackar tror jag faktiskt är skälet till att vårt mittlås inte är ett mittlås. Det är alldeles för enkelt att ta sig förbi Dajje som dessutom inte uppväger sina defensiva brister med en fin inläggsfot. Ring tycker jag gjort det riktigt bra utifrån förutsättningarna men han är inte redo för att lyfta ÖSK till toppen i år. Han blir inte rundad men hamnar till och från den där halvmetern bakom sin spelare och det är trots allt inte mer som behövs inom elitfotbollen.

Men jag tycker samtidigt vi ska ha tålamod. Får jag komma med en konkret uppfattning så är det ändå att Alic och Kjäll ska se våra ytterbackar för vad de är ett tag framöver. Dugliga allsvenska spelare men inga gasseller. Släpp lite på filosofin om ytterbackar som ska vara framspelare då jag helt enkelt tycker vi har en högerback som överhuvudtaget inte kan slå inlägg och en vänsterback som tenderar att sen inte hinna hem och positionera sig som jag kräver. En mer statisk 4-4-2 uppställning även offensivt på naturgräs och en 3-5-2 uppställning på konstgräs kanske är melodin då vårt ytterbackspel enligt mitt tycke bygger på att vi får igång vårt passningsspel? Mot Kalmar fallerade det betänkligt och då var vi sårbara på våra kanter varifrån bollen ofta kom in. Lite tankar bara och så avslutar jag med att ändå säga att vårt lag i år är redo för topp 5 när pusselbitarna faller på plats.

Jansson och Logi från start mot Bajen känns inte som några högoddsare men vem ska ersätta RÅP? Tur vi har en vecka på oss att fundera...
Örebro Chris P. Bacon
2016-05-03 10:16
Intressant att Peter Swärd bröt mot reglerna och coachade laget i halvtid trots avvisningen. Vad blir det för bestraffning? 3-0 till ÖSK är väl det enda rätta? ;)
Örebro Chris P. Bacon
2016-05-03 10:10
Nu måste det bli förändringar i försvaret, tycker hela backlinjen ser virrig och passiv ut. Almebäck är en klar besvikelse sett till förväntningarna, vi behöver en ledare i mittförsvaret men han ser försiktig och passiv ut. 1-1 igår var en hel del otur blandat med ett mittförsvar som står på hälarna, Moberg skjuter bollen på Almebäck och givetvis studsar den fram till en helt fri Kalmarit som enkelt gör mål bakom en ställd Rinne.

2-2, dåligt försvarsspel av Dajje som blir enkelt omsprungen vid sidlinjen. Passiva mittbackar och en Ring lite på efterkälken och öppet mål.

3-2 är ett bedrövligt bolltapp av RÅP och en Almebäck som lättvindigt ger Antonsson gott om utrymme att komma till skott.

Vi släpper in 2 mål per match, vilket betyder att vi måste göra 3 mål per match om vi vill vinna. Det är verkligen inte det lättaste, och det blir ju inte enklare av att de flesta mål föregås av rena misstag från våra spelare. Motståndarna behöver oftast inte ens ett bra genomfört anfall för att göra mål på oss.

Jag vill se en förändring av försvarsuppställningen till nästa match. Antingen att ge Brendan chansen i mittförsvaret, eller att få in Oscar i målet som har kommunikationen med sin försvarslinje som en av sina stora styrkor. Rinne har absolut inte varit dålig, förutom ett par mål som kanske inte sett helt otagbara ut, men vi behöver få till en förändring.

Offensiven är helt okej, men vi tappar boll alldeles för ofta vilket ger farliga omställningar samt att vi har problem med att etablera anfallsspel under längre perioder. Ajdarevic blandar och ger, ger mest förstås men några onödiga dribblingar som gav ett gäng bolltapp. Magisk framspelning återigen och ligger bakom även andra målet. Stolpskottet förtjänade ett bättre öde. Skulle kanske haft straff på slutet när hans skott såg ut att ta på en uppsträckt hand, möjligt att bollen tog i huvudet men det såg ut som handen.
Örebro Minatankar
2016-05-03 06:44
Namn: Arsène Lupin - Måltjuven
Sänt: 2016-05-03 00:06 Ändrat: 2016-05-03 00:45:20
//

Bra analys.

Vill tillägga några tankar. En del pratar om ÖSK som ett topplag och Kalmar som ett bottenlag bara för att tabelläget ser ut på ett visst sätt efter några få omgångar. Tycker redan det visat sig med många matchresultat att Allsvenskan kan bli jämn i år att att alla mer eller mindre slår alla. Speciellt gäller det i början av säsongen, då ofta nykomlingar gör bra ifrån sig.

Tror fortfarande inte på att man ena matchen kan tokhylla en spelare för att efter nästa match anse att han ska sitta på bänken. Med en sådan metod för laguttagning lär man knappast spela två matcher i rad med samma lag.

Det går upp och ner för alla lag och för alla spelare. Det intressanta är att se om det finns något mönster i detta över tid.

I den analys jag kommenterat ovan tycker jag att man kan se olika mönster, t ex att Astrit inte orkar en hel match, att försvarslinjen är svajig och att man i vissa lägen gör tokrensningar fastän det inte behövs.

Andra mönster är att vi gör många mål, lyckats vända underläge tre av sju matcher till vinst, att vi har flera spelare som kan göra mål och att laget i nästan alla matcher visat att man kämpar till slutsignalen går.

Efter förlusten uppe i Sundsvall sa jag att Göteborg skulle få sota för det på Behrn Arena nästkommande match. Nu säger jag detsamma vad gäller Hammarby.

Örebro Pedretti
2016-05-03 02:21
Med Oscar i mål skulle vi ju få den där kommunikationen som behövs emellan målvakt och backlinje. Kommunikation som verkligen behövs!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Erkan
2016-05-03 01:41
Försvaret är väldigt instabilt. Hela backlinjen ser orolig o osäker ut.
Nordin försvinner långa stunder o är i mina ögon nära bänken för att vakna till.
Crespo bör va spelklar snart o då kan man dra ner Astrit i fri roll på mitten eller var som helst o sen spela Kalle o Crespo på topp.
Brendan Ike bör få chansen i backlinjen!

Kanske ge Oskar en match trots att Rinne inte varit dålig så kan det va bra o byta för att få till en förändring bakåt för framåt skapar vi ju i matcherna.
Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-03 00:06
@Nicknamn i ribban:
Vi lever väldigt mycket på individuella insatser med främst Astrit som offensiv motor. Just sett Peking vs Bajen och känslan jag får är att de (båda lagen) har en mycket mer solid offensiv med alla spelare inblandade på ett annat sätt. I försvarsspelet anfaller man mot ÖSK främst på våra svaga kanter och gärna på djupet. En för dagen osäker Ring som försökte bevisa massa saker i första och låg fel i andra skickar ut honom mot Logi (helt riktigt). På andra kanten utnyttjar man Daniels höga läge. Där mellan mellan innerback och ytterback. Jag tror Logi is back även framöver. Glöm inte att försvarsspel börjar högt upp i banan och man vill undvika att de får komma rättvända mot backlinjen, vilket de får hela tiden. Angående Rinne har han inte räddat matcher som i höstas men samtidigt är det inte många mål jag kan se han borde ha tagit. Kanske 1-2 hittills på sin höjd. Och då ställer man krav. I princip kan man säga att han gjort sitt jobb men inte så mycket mer. Oroande är att ÖSK allt mer återgår till tokrensningar även i icke pressande lägen i försvarslägret. Annars ett läge jag tyckt man utvecklat sig i. ÖSK måste fungera bättre som kollektiv och synca sitt försvarsspel mer. Det finns massa hål i detta individuella lag.Du har fått ihop en massa bra individer Alex men det är än så länge inte ett lag i sitt sätt att agera. För dem som går i sm-guldtankar tycker jag laget är alldeles för ihåligt - Än så länge. Särskilt backlinjen som saknar konsistens. Liverstam hade gett bättre balans. När det gäller Astrit så är han på sin egen nivå i ÖSK men samtidigt orkar han bara 60-70 min sedan sjunker han som en sten och hans finurlighet i trängda situationer övergår till ett kladdande med ständigt bolltapp, i trötthetens tecken. Hur är grundflåset då han ändå inte tillhör dem som springer mest (jag har åtminstone inte det intrycket)? Borde vara ikapp så här dags.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-02 23:44
Man måste ju erkänna att försvaret ser ut lite som förra våren. Oscar gjorde en hel del fina räddningar, men likt förbannat trillade bollarna in. Skillnaden nu är att vår offensiv är såpass bra att vi faktiskt kan göra 3-4 mål per match. Att vi ska sluta serien med en målskillnad på 75-60 är ju dock rätt osannolikt...
Örebro Pedretti
2016-05-02 23:33
Alltså Ring är ung och oerfaren förhoppningsvis kan han lära sig av såna här matcher.

Är mest oroad för Iron-Mike.......
Annons: